Sivu 1/1

Ilmanvastuksen pienentäminen

Lähetetty: 26 Touko 2021, 10:17
Kirjoittaja ajarmala

Silmiin sattui Tekniikka & Talous -lehdessä artikkeli BASFin valmistamasta hain nahkaa muistuttavasta pinnoitteesta, jonka väitetään pienentävän suihkukoneen ilmanvastusta. Pinnoitetta kokeilee Lufthansa:

aeroshark-pinnoite.jpg

Mieleen tulee, toimisikohan se myös pienemmillä Reynoldsin luvuilla esim. kinnereissä...

Lufthansa on tehnyt siitä oikein videon: https://www.youtube.com/watch?v=-m0EiUyoQ48

Ja BASF hehkuttaa: https://www.basf.com/global/en/media/ne ... 1-204.html

Tosin Lufthansa toteaa kuitenkin, että pinnoite alentaa kulkuvastusta vain n. prosentin verran... Höh? Kuuluukohan tämä samaan kategoriaan Myytinmurtajien golfpalloauton kanssa? Kommentteja?


Re: Ilmanvastuksen pienentäminen

Lähetetty: 26 Touko 2021, 10:33
Kirjoittaja Vilijami

1000km/h nopeudessa 1% parannus polttoaineensäästössä on rahassa huomattavasti merkittävämpi, kuin kinneristin lihapulla-muusi annoksessa. Sitä paitsi kun ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä, niin 40km/h vauhdissa hyödyn havaitseminen vaatii hyvin tarkat mittalaitteet ja olosuhteet.


Re: Ilmanvastuksen pienentäminen

Lähetetty: 26 Touko 2021, 16:39
Kirjoittaja jori

Nyt ei ole näppistä, joten lyhyesti. Golfpallokuopat toimivat vain huonosti vitaviivaisilla kappaleilla ja kriitisen Reynoldsin tuntumassa pieneentäen muotovastusta. Ei autoissa, eikä lentokoneissa.

Hainnahka kääntää rajakerroksen pyörteitä kyljelleen, jollon pyörteet vaimentavat toisiaan. Se siis hidastaa rajakerroksen paksunemista ja näin pienentää kitkavastusta.