Ketjurissan optimaaliset mitat?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Ketjurissan optimaaliset mitat?

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Ilmeisesti noiden hammasrattaiden kanssa ei ole ainakaan yksiselitteisesti sääntöä isompi=parempi. Jos tuommonen 15 piikkinen riittää, niin voisi kai alkaa sen mukaan miettimään jatkoa. Toisaalta, maastopyörien takapakoissahan on aika yleinen se 11 piikkinen, joten luulis senkin riittävän ohjurina? Mistä noita terracyclen ohjureita saa euroopasta, vai meneekö jenkeistä tilaamiseksi? Löytyisköhän mistään hammasrattaiden DXF-kuvia valmiina?

Eikä nuo hammasrattaat nyt ihan mahdottomia voi painaa, ja kun miettii että noi nykyiset nailonista sorvatut 2 laakeriset rullat on kans aika järeitä (mutta huonoja siksi kun halkaisija on aika pieni uran pohjalta mitattuna).

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ketjurissan optimaaliset mitat?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

visiopetteri kirjoitti:

Mistä noita terracyclen ohjureita saa euroopasta, vai meneekö jenkeistä tilaamiseksi?

Terracycle ohjaa euroopan tilaukset Icletta nimisen virman hoidettavaksi http://icletta.wordpress.com/ - puhuvat ihan englantia jos laittaa meiliä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ketjurissan optimaaliset mitat?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

visiopetteri kirjoitti:

Ilmeisesti noiden hammasrattaiden kanssa ei ole ainakaan yksiselitteisesti sääntöä isompi=parempi.

Eikös siinä päde samat lainalaisuudet kuin hampaattomissakin rattaissa?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Ketjurissan optimaaliset mitat?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

visiopetteri kirjoitti:

Ilmeisesti noiden hammasrattaiden kanssa ei ole ainakaan yksiselitteisesti sääntöä isompi=parempi. Jos tuommonen 15 piikkinen riittää, niin voisi kai alkaa sen mukaan miettimään jatkoa. Toisaalta, maastopyörien takapakoissahan on aika yleinen se 11 piikkinen, joten luulis senkin riittävän ohjurina?

Isommassa on aina vähemmän tehohäviöitä kuin pienessä. Ne tehohäviöt vain alkavat olla jossain vaiheessa niin pieniä, että pitää miettiä onko jatko-optimointi kasvavan koon aiheuttamien haittojen arvoista. 11-piikkinen ratas vedossa alkaa tosin olla aika äärimmäinen. Ennenvanhaanhan tiedettiin(tm) että takana pienin jota voi käyttää on 13-hampainen. 12- ja 11-hampaiset ovat modernin ajan hömpötyksiä!

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Ketjurissan optimaaliset mitat?

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Näkyy olevan 16 hampainen ratas tossa rohlossa, joten luotetaan niitten optimointiin.

Eikös tuossa ratas vastaan rulla hommassa ole kuitenkin vähän sama asia kun kuminen(joustava) rengas tiellä ja teräs pyörä teräskiskolla.. Pienelläkin teräs-terästä vasten pyörällä se vierintä vastus on huomattavan pieni verrattuna joustavaan renkaaseen.. Vai meneekö tulkinnat ja soveltamiset taas ihan pieleen? Huomaa vaan että ois pitänyt jaksaa panostaa enemmän noihin laskentaa vaatineisiin kursseihin 8) No onneksi täältä saa kiitettävästi konsultaatio apua :wink:

Rattaiden piirtämiseen löyty ohjelmakin. En ole testannut vielä, mutta vaikuttas riittävän simppeliltä.

Edittiä sen verran, että testasin tuota ohjelmaa, ja tuntuu tuottavan ainakin sellasta kuvaa että saa ihan oikean näköisiä rattaita. Josko kaveri suostus lasukalla leikkaan pari näytettä, kun nyt ei pääse edes siitä valittaan ettei olisi valmiiksi DXF-kuvia :mrgreen:

Viimeksi muokannut visiopetteri, 18 Marras 2008, 11:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ketjurissan optimaaliset mitat?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

visiopetteri kirjoitti:

Eikös tuossa ratas vastaan rulla hommassa ole kuitenkin vähän sama asia kun kuminen(joustava) rengas tiellä ja teräs pyörä teräskiskolla.. Pienelläkin teräs-terästä vasten pyörällä se vierintä vastus on huomattavan pieni verrattuna joustavaan renkaaseen..

Öö, ei? Mitä pienempi ratas, sitä tiukemmalle mutkalle ketju menee rattaalle tullessaan ja samalta mutkalta oikenee kun lähtee rattaalta. Ja mitä suurempi on ketjun välittämä voima, sitä enemmän näissä häviää tehoa. Siksi vetopuolelle mahdollisimman isot ohjain rattaat, olivatpa sitten kumia, puuta tai terästä...
Jostakin vanhasta lev keskustelusta muistelen, että 18-hammasta olisi se raja jonka jälkeen rattaan kasvattamisella ei enään saavuteta juurikaan etua. Oli tehty oikein "tieteellistä tutkimusta", vai muistanko väärin tai sekoitan johonkin muuhun asiaan???

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Ketjurissan optimaaliset mitat?

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Enhän minä tuota taas hoksannut, että se vedossa oleva ketju joutuu taipumaan ja vedon takia siinä linkin taipumisen yhteydessä on jo jonkin moiset kitkan aiheuttamat vastukset. Kyllä noilla puheilla Jukka vakuutit minut muuttamaan taas suunnitelmaa -käyttää sit tuota 18 hampaista ratasta :) Varsinkin kun noiden rattaiden piirtämiseen löyty nyt loistava ohjelma, niin ei ole iso vaiva muuttaa yhtä lukua :wink:

Jos tuo 18 hampainen tarkentuu joksikin muuksi, niin muutan sit sen mukaan :)

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ketjurissan optimaaliset mitat?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Taka hammasrattaassa koolla lienee puolta vähemmän merkitystä kuin ohjain pyörissä?? Ketju kun ei välitä voimaa kuin poistuessaan rattaalta, mutkalle mennessään on "löysänä".

Kysymysmerkkejä siksi kun tää on ihan omaa teoriaa ja päättelyä...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Ketjurissan optimaaliset mitat?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Taka hammasrattaassa koolla lienee puolta vähemmän merkitystä kuin ohjain pyörissä?? Ketju kun ei välitä voimaa kuin poistuessaan rattaalta, mutkalle mennessään on "löysänä".

Tuosta voisi päätellä että häviöt olisivat puolet siitä mitä ohjainrullassa?

Tuo 18-hammasta taisi olla se raja jota pienemmät hammasrattaat alkaisivat tehdä häviötä 'havaittavasti' juuri ihan hammasrattaina perinteisessä pyörässä. Eli tästä extrapoloimalla voitaisiin kai sanoa, että ohjainrullan olisi syytä olla vielä vähän isompi? Nooh, minä olen bitti-insinööri, jonka puheita ei kannata ottaa kovin vakavasti, ehkä Jori kertoo asioiden oikean laidan.

Viimeksi muokannut tavasti, 18 Marras 2008, 16:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ketjurissan optimaaliset mitat?

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Taka hammasrattaassa koolla lienee puolta vähemmän merkitystä kuin ohjain pyörissä?? Ketju kun ei välitä voimaa kuin poistuessaan rattaalta, mutkalle mennessään on "löysänä".

Oikea päättely sinänsä, mutta takarattaan ja taittopyörän tehtävät ovat erilaiset. Takarattaan pääasiallinen hyötysuhteen huonontaja on ketjun rullan vieriminen hampaan kylkeä pitkin ylös ketjun oietessa kireällä puolella. Vastusvoimaa syntyy siis jännittyneenä oikenevan ketjun nivelen oikenemisesta ja ketjun rullan vierimisestä hampaan kylkeä pitkin. Taittopyörän tapauksessa kyse on lähes yksinomaan jännittyneen ketjun lenkkien taittumisesta ja oikenemisesta, Kyseiset kulmat ovat suurella taittopyörällä pienempiä, joten vastus on pienempi. Molemmissa vaikuttaa tietysti myös laakereiden vierintävastus, joka sekin on suurella pyörällä pienempi. Suurempi on parempi, eikä hampaista ainakaan hyötyä ole hyötysuhde mielessä. Venynyt ketju hankaa hampaan kylkiin molemmilla puolilla hammastettua taittopyörää.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Ketjurissan optimaaliset mitat?

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Toisaalta, kun tuolla ohjurilla ketjulinjaa muutetaan luokkaa 30 astetta, niin se ei ole monenkaan hampaan varassa vaikka siihen laittaisi 70 hampaisen rattaan, joten veikkaan että jos se kääntökulma on riittävän pieni, ei tuolla hammasmäärällä/halkaisijalla voi olla ihan älyttömän isoa merkitystä. Faktoja odotellessa tilasin kaverilta muutaman 18 piikkisen laserleikattuna, jos noi ei muualle kelpaa, niin ainakin paluuketjulle noi pitäs olla riittävät. Meinaan tehdä sellasen, missä on ratas leikattu 2mm levystä, keskelle ratasta reikä, johon hitsataan holkki, holkkiin laakereille sopiva reikä ja keskelle olake jotta laakerit ei liiku akselin suunnassa. Tuo siis kahdella laakerilla, vai olisiko yksi isompi ja leveämpi kahta pientä parempi? Pitänee katsoa mitä noi painaa jne.

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Ketjurissan optimaaliset mitat?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:

Suurempi on parempi, eikä hampaista ainakaan hyötyä ole hyötysuhde mielessä. Venynyt ketju hankaa hampaan kylkiin molemmilla puolilla hammastettua taittopyörää.

Mutta onhan hammasratas yksinkertaisempi kuin tuollainen sorvattu rulla. Mitäs jos ohjaimeksi tehdyssä hammasrattaassa olisi vain matalat hampaat, juuri sen verrran että ketju siinä pysyy.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ketjurissan optimaaliset mitat?

Viesti Kirjoittaja jori »

tavasti kirjoitti:

Mutta onhan hammasratas yksinkertaisempi kuin tuollainen sorvattu rulla. Mitäs jos ohjaimeksi tehdyssä hammasrattaassa olisi vain matalat hampaat, juuri sen verrran että ketju siinä pysyy.

Yksinkertaisempi? :shock:
Sellaisia matalahampaisia rulliahan käytetään takavaihtajan rullina. Niitä on nykyään aika isojakin. Eikä ne välttämättä tarvitse niitä mataliakaan hampaita. Minä joskus kuljetin Pakoputkipyörääni autossa. Kun nostin sen takaisin tielle, en huomannut ketjun nousseen taittopyörän urasta sivulaipan päälle. Ajelin sillä jonkun matkaa, kunnes huomasin ketjun nousseen. Ihan hyvin tuntui pysyvän siinäkin.

Appropå! Leikkuutapa saman tien laserilla vähän isoiksi ne hammasvälit. 1/2" Nimellismitalla se toimii vain hetken. Mittaa oikea hammasjako sopivasti käytetystä ketjusta.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin