Sivu 1/2

Olennaista sähköpyörän valinnassa

Lähetetty: 27 Kesä 2021, 12:46
Kirjoittaja jori

Neuvoin tuttaviani sähköpyörän valinnassa. Täydensin puhelun neuvoja vielä Whatsapin ääniviestinä. Laitan tuon viestin tänne, niin voimme keskustella lisää uuden polven sähköpyörien olennaisista ja epäolennaisista seikoista.

Tässä tuo Whatsapp ääniviesti julkaisukelpoiseksi editoituna.

Kuvassa esimerkkinä Verkkokaupan 406-100 -renkainen sähköpyörä.


Re: Olennaista sähköpyörän valinnassa

Lähetetty: 27 Kesä 2021, 12:49
Kirjoittaja jori

Vilijami kommentoi äänitteeseen:

Vilijami kirjoitti:

Nyt ehdin vasta kuunnella kunnolla ja tämähän oli todella hyvä. Vain kaksi helppotajuista kohtaa.
Vielä lisäisin -minun mielestäni- erittäin tärkeän asian. Akun koko eli kantomatka. Vaikka kuinka lyhyttä matkaa pyörällä ajettaisiin, niin akku tulisi (ainakin tällä hetkellä) olla suurin yleisesti myytävä.

Juu, tuo kävi myös minulla mielessä. Se puuttuu äänitteestä, koska ehdittiin se käydä läpi jo aiemmin. Oikeastaan tuo höpötys paksusta renkaasta ja leveästä ja halkaisijaltaan hieman normaalia pienemmästä vanteesta pätee kaikkiin käyttöpyöriin, myös luomuvetoisiin.

Toinen asia, joka tuosta puuttui oli tietenkin lyhyet kammet. Keskimoottori parantaa hyötysuhdetta kaupunkiajossa, varsinkin yhdessä lyhyeiden kampien kanssa. Lyhyillä kammilla tulee käytettyä pienempiä vaihteita, jolloin myös moottori toimii paremman hyötysuhteen pyörimisnopeusalueella. ;)


Re: Olennaista sähköpyörän valinnassa

Lähetetty: 27 Kesä 2021, 15:02
Kirjoittaja Jarcco

Luokitellaanko 47 millinen paksuksi renkaaksi? Ei minkäänlaista ongelmaa kiekossa reilun 2 tonnin sähkökokemuksella.


Re: Olennaista sähköpyörän valinnassa

Lähetetty: 27 Kesä 2021, 15:06
Kirjoittaja jori
Jarcco kirjoitti: 27 Kesä 2021, 15:02

Luokitellaanko 47 millinen paksuksi renkaaksi? Ei minkäänlaista ongelmaa kiekossa reilun 2 tonnin sähkökokemuksella.

47' on nimelliskoko. Ei siis ohut, eikä paksu. Se toimii auttavasti, kunhan käyttö ei ole erityisen raskasta, joksi lasken yli satakiloisen kuskin ja kaikenlaisen henkilökuljettelun tarakalla, vaikka kuski olisikin kevyempi.

Erityisesti tuossa äänitteellä halusin korostaa renkaan pumppaamisen tärkeyttä, jos renkaat ovat ohuet. Paksut renkaat kantavat vähemmilläkin paineilla ja vuotavat hitaammin liian löysiksi.

Tyly totuus on, että tavalliset arkipyöräilijät –ei pyöräharrastajat– ajavat käytännössä lähes tyhjillä renkailla niin, että saan sydämentykytyksiä lähes aina kun näen arkipyöräilijöitä. :shock:


Re: Olennaista sähköpyörän valinnassa

Lähetetty: 27 Kesä 2021, 15:39
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti: 27 Kesä 2021, 15:06

Tyly totuus on, että tavalliset arkipyöräilijät –ei pyöräharrastajat– ajavat käytännössä lähes tyhjillä renkailla niin, että saan sydämentykytyksiä lähes aina kun näen arkipyöräilijöitä. :shock:

Kyllä. Sama havainto. Sitten kun pumppaan kunnon paineet, niin hämmästellään kun kulkee niin kevyesti :D

Koitan aina opettaa ihmisiä, että pumpussa pitää olla mittari ja renkaan kyljessä lukee maksimipaine. Peukalomittari on huono, varsinkin kun sitä ei ole kalibroitu.


Re: Olennaista sähköpyörän valinnassa

Lähetetty: 27 Kesä 2021, 17:45
Kirjoittaja torneol

Miksi akun koko pitäisi maksimoida? Maksaa turhasta ja lisää painoa.

Pointti on nimenomaan omaan tarpeeseen mitoitettu laite. Toki pieni vara, mutta överit on aina överit eikä siitä ole mitään hyötyä.


Re: Olennaista sähköpyörän valinnassa

Lähetetty: 27 Kesä 2021, 18:00
Kirjoittaja Wacky
torneol kirjoitti: 27 Kesä 2021, 17:45

Miksi akun koko pitäisi maksimoida? Maksaa turhasta ja lisää painoa.

Pointti on nimenomaan omaan tarpeeseen mitoitettu laite. Toki pieni vara, mutta överit on aina överit eikä siitä ole mitään hyötyä.

Nykyiset akkukemiat tykkää olla mahdollisimman lähellä puolillaan, eli jos sulla on reilusti ylimitotettu sitä voi pitää lähimpänä puolta täyttöä jolloin se kestää ihan älyttömän paljon enemmän latauskertoja.

100-406 rengastusta taas en pidä kovinkaan järkevänä koska valikoima kyseisissä renkaissa on olematon ja saatavuus muualta kuin tilaamalla vielä heikompaa joka tarkoittaa potenttiaalisesti pitkiä aikoja ilman pyörän käyttö mahdollisuutta.


Re: Olennaista sähköpyörän valinnassa

Lähetetty: 27 Kesä 2021, 19:20
Kirjoittaja torneol

Ylikoko voi Wackyn perustelun paikkaansapitäessä olla ihan jees. Jos käyttökerta on 30 - 40 km, niin mitoitus sitten varmaan 50 - 60 km mukaan. Turha ostaa 100 km tai yli kapasiteettia IMHO.

Joillekin käyttötarve on kerran, pari viikossa. Toisille päivittäin. Kuitenkin latauskertoja nuo kestää satoja tai tuhannenkin. Harvakäyttöisellä sähkiksellä ei tule akun uusimistarve vastaan ainakaan akun liiallisen lataamisen takia. Jos sitä lataa 30 kertaa vuodessa, niin laataussyklien mukaan akun kesto ei lopu ihan heti.


Re: Olennaista sähköpyörän valinnassa

Lähetetty: 27 Kesä 2021, 20:52
Kirjoittaja Vilijami
torneol kirjoitti: 27 Kesä 2021, 19:20

Ylikoko voi Wackyn perustelun paikkaansapitäessä olla ihan jees. Jos käyttökerta on 30 - 40 km, niin mitoitus sitten varmaan 50 - 60 km mukaan. Turha ostaa 100 km tai yli kapasiteettia IMHO.

Jos sähköpyörälle luvataan 100km, niin totuus on tosielämässä 50km. Siis tyhjästä täyteen, eli järkevä käyttömatka on 20km. Talvella vielä puolittuu.
Lopputulema siis on, että luvatulla 100km rangella voit käydä 10km lenkin.
Yleisessä myynnissä vapailla markkinoilla EI OLE liian isoja akkuja myytävänä, ainakaan vielä.


Re: Olennaista sähköpyörän valinnassa

Lähetetty: 27 Kesä 2021, 21:16
Kirjoittaja torneol

Höpö höpö. Jos ostetaan pyörä, jolle luvataan 100 km ja totuus on 20 kilsaa, niin riita pystyyn, kaupan purku ja rahat takaisin. Samanlaista kusettamista kuin sähköautojen kanssa.

Toki pitkälti ihmisten omaa hölmöyttä, kun uskotaan mitä myyntiväki höpöttää. Sähköpyörän etu minusta on varttuneelle väestölle tai handicapeille, että pääsevät liikkeelle / voivat jatkaa autonomista liikkumista. Ei terve ihminen moista tarvitse kuin laiskuutensa tähden tai elvistelläkseen :mrgreen:.

Minusta näihin liittyy paradoksi. Esimerkki. Ilman sähköä ajaa 25 kilsaa ja henkilö kokee saaneensa liikuntaa (on rasittunut, väsynyt yms). Sähköllä metrejä pitää veivata paljon enemmän, että saadaan polkijalle sama fiilis (väsy yms). Mikä logiikka siihen sähköön liittyy? Se, että voi sanoa polkeneensa 40 kilsaa 25 kilsan sijaan? Eikö itsetunto anna periksi pienempää metrimäärä, vaan sitä varten pitää ostaa joku härpätin?


Re: Olennaista sähköpyörän valinnassa

Lähetetty: 27 Kesä 2021, 22:58
Kirjoittaja Vilijami

Ei oo kysymys siitä paljonko sillä pääsee täydestä tyhjään hyvällä kesäkelillä, vaan paljonko kannattaa akkua purkaa kaikissa keliolosuhteissa, jotta se olisi pitkäikäinen.

Sähköpyörää voi käyttää monella tavalla ja moneen tarpeeseen. Itselläni se lisäsi liikunnan määrää, eikä suinkaan vähentänyt. Kun vastatuuli, vastamäki ja lumihanki ei v*tuta, niin helpommin valitsee pyörän, kuin auton tai sohvalla pötköttelyn. Pitää ajatella kokonaiskuvaa, eikä pelätä muuttuvansa sankaripyöräilijästä sähkömopoilijaksi.


Re: Olennaista sähköpyörän valinnassa

Lähetetty: 27 Kesä 2021, 23:11
Kirjoittaja torneol

Akun pitkäikäisyys ei ole kaikille relevantti asia. Vähän sama, kuin auton hevosvoimat. Kun niitä on, niin helposti tulee käytettyä. Tästä aiheutuu lisäkuluja esim. lisääntyneenä kulutuksena. Sama sähköpyörässä. Jos kapasiteettia on reilusti yli omaan tarpeen, käy helposti niin että ei lataakaan akkua ajelujen jälkeen, vaan kuvittelee selviävänsä vielä sen seuraavan reissun. Sitten kun se loppuu kesken reissun, niin ei ole muuta kuin painolastia kuskattavaksi. Perustuu perskohtainen kokemukseen :mrgreen:.

Toki jokainen voi ostaa mitä lystää, mutta mä en ohjeistaisi kovin paljon ylimääräisen kapasiteetin ostoon.


Re: Olennaista sähköpyörän valinnassa

Lähetetty: 27 Kesä 2021, 23:16
Kirjoittaja Vilijami
torneol kirjoitti: 27 Kesä 2021, 23:11

Akun pitkäikäisyys ei ole kaikille relevantti asia. Vähän sama, kuin auton hevosvoimat. Kun niitä on, niin helposti tulee käytettyä. Tästä aiheutuu lisäkuluja esim. lisääntyneenä kulutuksena. Sama sähköpyörässä. Jos kapasiteettia on reilusti yli omaan tarpeen, käy helposti niin että ei lataakaan akkua ajelujen jälkeen, vaan kuvittelee selviävänsä vielä sen seuraavan reissun. Sitten kun se loppuu kesken reissun, niin ei ole muuta kuin painolastia kuskattavaksi. Perustuu perskohtainen kokemukseen :mrgreen:.

Toki jokainen voi ostaa mitä lystää, mutta mä en ohjeistaisi kovin paljon ylimääräisen kapasiteetin ostoon.

Kannattaisi kokeilla sähköpyörää ennakkoluulottomasti, niin tajunta voi laajeta :wink:


Re: Olennaista sähköpyörän valinnassa

Lähetetty: 28 Kesä 2021, 08:18
Kirjoittaja torneol

Kuten todettu, on kokeiltu "riittävän paljon". Varmaan ihan käypästä vehkeitä, mutta ei toistaiseksi mua varten.


Re: Olennaista sähköpyörän valinnassa

Lähetetty: 28 Kesä 2021, 09:36
Kirjoittaja Vilijami
torneol kirjoitti: 28 Kesä 2021, 08:18

Kuten todettu, on kokeiltu "riittävän paljon". Varmaan ihan käypästä vehkeitä, mutta ei toistaiseksi mua varten.

Sama homma. Ei ole muakaan varten, koska surkean pienet akut. Sama homma kun henkilöautossa olisi 5 litran tankki.