Sivu 1/2

Mikä maksaa

Lähetetty: 09 Heinä 2021, 14:37
Kirjoittaja Toma

Mietin hankintaa. Mistähän hintaerot melko samannäköisien ja samanlaisilta vaikuttavien mallien välillä johtuvat.
Esim. miksi Velotechnik Scorpion fs 26 on paljon kalliimpi kuin esim. Performer JC26-X Trike.
Suorituskyky, materiaalit, kestävyys, tunnettavuus, sähköavustuksen saatavuus hinta, ... ?


Re: Mikä maksaa

Lähetetty: 09 Heinä 2021, 16:46
Kirjoittaja Vilijami

Syy on sama, kuin: Miksi mersu maksaa enemmän kuin skoda?


Re: Mikä maksaa

Lähetetty: 09 Heinä 2021, 21:41
Kirjoittaja Toma

Jos ajatellaan nykyisiä autoja, niin pitää siis maksaa nimestä. Outoa sikäli, että onko nuo merkit tosiaan saavuttaneet jo jonkin statussymbolin arvon. Tietäisipä mikä nojapyörä on Toyota Corolla, niin olis helppo valita.

Mersuissa tai ainakin monissa kalliimmissa autoissa on paljon erityisominaisuuksia ja lisävarusteita, vaikka "perusauton laatu" alkaakin olla jo samanlainen merkistä riippumatta. Näihin pyöriin taas näyttää merkistä riippumatta saada ne "lisämausteet" lisähinnalla (configuraatio).


Re: Mikä maksaa

Lähetetty: 09 Heinä 2021, 21:56
Kirjoittaja torneol

Yksi syy voi olla valmistusmaa ja sarjat. Paljon on pieniä firmoja, joiden tuotanto on kovin rajallista. Siihen sitten panostetaan. Laatu on yksinkertaisesti parempaa ja komponentit parempia.

Näillä on hintaa nostava vaikutus.

Pieni ero ulkonäössä voi olla ratkaiseva ero esim. ajettavuudessa ja käsittelyssä. Muuttujia on paljon.


Re: Mikä maksaa

Lähetetty: 09 Heinä 2021, 22:04
Kirjoittaja Vilijami

Ei se ihan näin mene. Autojen laadusta tietää jotain vasta siinä vaiheessa kun auton purkaa muttereiksi. Mersu on merkittävästi laadukkaampi, kuin mikä muu merkki tahansa. Tästä on oma ketjunsa, missä asiaa perustelen faktoilla.

Asiaan! Esimerkiksi ehdottamassasi taiwanin performer trikessä on takapainoinen ohjaus, joka alkaa woblata vauhdissa.
Kalliimmissa merkeissä ei näitä selviä virheitä ole. Kyllä se hinta vaan jostain muodostuu. Tutki asiaa.


Re: Mikä maksaa

Lähetetty: 09 Heinä 2021, 22:14
Kirjoittaja Wacky

Merkkejä löytyy monia.
Tässä esim. välimaastoon sijoittuva:
https://specbiketechnics.com/products


Re: Mikä maksaa

Lähetetty: 09 Heinä 2021, 22:34
Kirjoittaja Toma

Vatkaaminen on konkreettinen syy maksaa enemmän. Ero auton hankintaan se, että taviksen käytössäkin ilmeisesti huomaa laatuerot. Ero autoon ehkä myös se, että kannattaa maksaa enemmän vähäisestäkin käytöstä kun toivottavasti arvo säilyy eri tavoin kuin autoissa. Mitenkähän paljon nämä kehittyvät tällä hetkellä; onko muutaman vuoden päästä odotettavissa paljon laadukkaampia pyöriä myyntiin. Hinnatkin saattavat aleta jos tuotantomäärät kasvavat.


Re: Mikä maksaa

Lähetetty: 09 Heinä 2021, 23:19
Kirjoittaja torneol

Jos mieliteko nojailuun on nyt, niin turha haikailla muutaman vuoden päästä (ehkä) tulevaa hinnan laskua.

Osta pyörä, jos semmoisen haluat. Kyllä niistä sitten eroon pääsee, jos niikseen tulee. Jos ostat kaksipyöräisen, niin ei juuri ohjaus woblaa :D.

Viljamilla on varmaan perustelut (vanhojen) Mersujen laadulle, mutta viimeiset 30 vuotta moni muukin merkki on tehnyt laadukkaita autoja eikä tartte maksaa statuksesta. Toki jokainen tekee valintansa autoista ja pyöristä itse ja perusteet on itselle riittävät.


Re: Mikä maksaa

Lähetetty: 09 Heinä 2021, 23:21
Kirjoittaja Vilijami

Jos kävisi sellainen ihme, että nojakolmipyörien myynti räjähtäisi nousuun, niin halpahallit myisivät surkeita pyöriä halvalla, ihan kuten tällä hetkellä pystypyörien kanssa. Mutta laadukkaasta pyörästä pitää nyt ja tulevaisuudessa maksaa suht arvokas hinta. Vähänkään parempiin kolmipyörän osiin saa helposti menemään 1500€. Siihen vielä jousitettu, siisti, kevyt runko ja tekijällekin pitäisi jäädä jotain. Jos itse tekisin nojakolmipyöriä elääkseni, niin 4000€ olisi ehkä juuri ja juuri se summa millä pystyisi pyörän myymään.


Re: Mikä maksaa

Lähetetty: 10 Heinä 2021, 07:39
Kirjoittaja jooseha
Toma kirjoitti: 09 Heinä 2021, 22:34

Mitenkähän paljon nämä kehittyvät tällä hetkellä; onko muutaman vuoden päästä odotettavissa paljon laadukkaampia pyöriä myyntiin. Hinnatkin saattavat aleta jos tuotantomäärät kasvavat

Pyörät toki kehittynevät, mutta tuskin nopeasti ja laatu on yleisesti sen verran hyvä, että sen taso ei varmasti ainakaan nouse. Jos yleistyvät, niin markettikura laskee hintojen mukana myös laadun.

torneol kirjoitti: 09 Heinä 2021, 23:19

Osta pyörä, jos semmoisen haluat. Kyllä niistä sitten eroon pääsee, jos niikseen tulee.

Toi on hyvä neuvo ja jos ei ole aivan varma päätöksestään, voi aina ostaa käytetyn, jolloin siitä on mahdollista saada myydessä omansa pois :D


Re: Mikä maksaa

Lähetetty: 10 Heinä 2021, 08:13
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti: 09 Heinä 2021, 22:04

Ei se ihan näin mene. Autojen laadusta tietää jotain vasta siinä vaiheessa kun auton purkaa muttereiksi. Mersu on merkittävästi laadukkaampi, kuin mikä muu merkki tahansa.

Normaalisti auton omistajalle auton laatu ei merkkaa enää mitään autoa romuttaessa :mrgreen:
Mutta toi viimeinen lause on paskapuhetta yleisellä tasolla. Laatu on muutakin kuin helppo romutettavuus tai edes huollettavuus. Hankalasti huollettava tai jopa mahdoton huoltaa voi olla erittäin laadukas. Esim Tuolla huoltoperusteella kaikki suojatut laakerit olisivat hirveää paskaa, koska niitä ei ole tehty huollettaviksi :roll:
Ja muutenkin jos laatu olisi aivan ylivoimaista muihin verrattuna, näkyisi se vikatilastojen vähävikaisimpien kärkipaikkana. Ai niin se paikka on jo varattu. Siellä on vuodesta toiseen Toijota :mrgreen:

Nää autojutut vois siirtää siihen autoketjuun sotkemasta fillarikeskustelua.


Re: Mikä maksaa

Lähetetty: 10 Heinä 2021, 11:16
Kirjoittaja Pastori
jooseha kirjoitti: 10 Heinä 2021, 08:13

Nää autojutut vois siirtää siihen autoketjuun sotkemasta fillarikeskustelua.

Jospa nyt vaan pitäydytään pyöräteemassa. Kohtuuton työmäärä siivota joka toinen viesti jonnekin muualle, kun jengillä ei pysy asia itsellään lapasessa.


Re: Mikä maksaa

Lähetetty: 16 Heinä 2021, 23:57
Kirjoittaja Stemu

Itsekin vasta foorumille rekisteröityneenä ja nojapyöriin noin puoli vuotta sitten tutustuneena olen ihmetellyt hintoja. Pystypyöriä on tullut ajettua koko elämän. Pystypyörissä hintaerot ns top of the line ja markettipyörillä on myös hyvin isot ja monesti saa maksaa merkistä. Mutta jos pysytään ns hinta/laatu suhteessa järki pyörissä niin aika paljon saa laatua 1500-2500€ hinnalla. Esim itse harrastan retkipyöräilyä ja jos haluan kaikilla herkuilla olevan sähköretkipyörän niin 4000-5000€ riittää.

Kun katselin esim Azub six sähkö nojapyörää ns keskitason osilla niin hinta pomppaa 8000 euroon. Ymmärrän kyllä perus kysynnän ja tarjonnan lait yms. mutta lähes tupla hinta siitä, että runko on hitsattu/tehty Tsekeissä Taiwanin sijasta ei mene jakeluun. Vaikka kuinka laskee, että jos tilataan 100 runko vs 1000 runkoa sarjoja. Osat ja komponentit tulee kuitenkin samoilta tehtailta, kuin normi pyörien.. Toki Azubissa on taka ja etujouset, mutta jos niille lasketaan hintaa vaikka 500€ niin silti on huima ero.

Itse olen myös katsellut Azubin Ti-fly 20 ja X mallia sähköllä. Lähes kaikilla herkuilla 13-14 tuhatta euroa. Ilman sähköä noin 10k€. Pelkästään lokasuoja sarja maksaa lähes 250euroa, kun kyseiset lokasuojat saa ns normipyörään 4kpl 50€ ainoa ero, että azubin myymissä lokasuojissa on edessä heidän suunnittelema ripustus systeemi, joka sekin ilmeisesti muovista. Toki suunnittelu yms maksaa, mutta 5 kertainen hinta normipyörän samoihin osiin verrattuna? Pulloteline jonka saan kaupasta 5€/kpl niin täsmälleen samasta pullotelineestä Azub pyytää 17€. Jos perus kamoista, jotka on tehty Taiwanissa/Kiinassa Azub ottaa 3-5x hinnan niin luultavasti myös muualla on reilusti ilmaa. Tämä minun näkemykseni.

Toki muitakin merkkejä kuin Azub löytyy, mutta halusin verrata Azubiin koska myös tuo normipyörä on ns "parasta" mitä saa.

Toivottavasti nojapyörät, triket ja velomobiilit yms yleistyvät ja hinnat tulee kilpailun ja kysynnän mukana alas, mutta ainakin tällä hetkellä hinnat on niin korkealla, että on vaikea nähdä miksi sijoittaa tuplasti tai triplasti pyörään pelkästään ajoasennon takia.


Re: Mikä maksaa

Lähetetty: 17 Heinä 2021, 04:42
Kirjoittaja Nojanalle
Stemu kirjoitti: 16 Heinä 2021, 23:57

Toivottavasti nojapyörät, triket ja velomobiilit yms yleistyvät ja hinnat tulee kilpailun ja kysynnän mukana alas, mutta ainakin tällä hetkellä hinnat on niin korkealla, että on vaikea nähdä miksi sijoittaa tuplasti tai triplasti pyörään pelkästään ajoasennon takia.

Yllä lainaus edellisestä . :roll: :roll:
Niin miksi sijoittaa ajoasennosta. Siksi että tykkään siittä enenmän ja sen tuomasta mukavuudesta. Joku sijoittaa rahansa mukavuuteen ja toiset itsensä kiruttamiseen .
Tosin joillekin tää on elämän tapa . Monet rakentaa itselleen sen pyörän , kun ei saa sellaista mistä haaveilee.
Jos ihminen saa käsien puutumista ja muutakin sellaisia kiputiloja pystäristä .
Niin eikö ole mukavuus se asia mistä maksetaan .
Kaikkea mitataan rahassa valitettavasti . Raha ei vaan ole aina mukavuuden mitta , se takapuolituntuma on monelle. :P :P


Re: Mikä maksaa

Lähetetty: 17 Heinä 2021, 05:57
Kirjoittaja ajarmala
Stemu kirjoitti: 16 Heinä 2021, 23:57

Kun katselin esim Azub six sähkö nojapyörää ns keskitason osilla niin hinta pomppaa 8000 euroon.
Itse olen myös katsellut Azubin Ti-fly 20 ja X mallia sähköllä. Lähes kaikilla herkuilla 13-14 tuhatta euroa.

Järjettömiä hintoja! Ymmärtäisin, jos ne olisivat markkoja... Tuollaisia hintoja ei kenenkään kannata maksaa mistään nojapyörästä. Ei se tyhmä ole, joka pyytää, vaan se, joka maksaa... Kyttää käytettyjä nojiksia tai rakenna nojakkisi itse. Jooko?