Sivu 1/3

Cycle Analyst - ohjeita, kikkoja ja huomioita

Lähetetty: 27 Heinä 2021, 22:54
Kirjoittaja ajou

Ajattelin avata uuden ketjun Cycle Analyst -ohjausyksikköä varten.
Hankin Arcus II:sta varten sellaisen ohjaamaan GMac 8T-moottoriani. Onhan tuo aivan uskomaton härpäke. Vanhempiin versioihin en ole tutustunut, mutta tämä V3 on kyllä huikea. Tällaisia parametreja ei esim. Shimanon tai Boschin moottoreissa saa säädettyä, muuta kuin tietokoneen avulla suojaukset murtamalla ja tuskin näin monipuolisesti silloinkaan, korjatkaa, jos olen väärässä. (Shimanoa olen Win-koneella puukottanutkin).

Tässä muutamia ensimmäisiä huomioita vajaan 100 km:n kokemuksella:
Minulla on Grin Phaserunner 72V kontrolleri https://ebikes.ca/product-info/grin-pro ... unner.html ja ERider-T9N Torque Sensor, eli poljinvoiman tunnistava poljinkeskiö, josta menee piuha CA:han. https://ebikes.ca/erider73-5b.html

Saan CA:lla säädettyä uskomattoman tarkasti sen, millaisella poljinvoimalla moottori tuottaa minkäkinlaisen Wattimärän. Voin esim. laittaa asetukseksi, että 50W poljinvoima ottaa vaikka 150W tehoa ulos moottorista. Tämä ei välttämättä tarkoita sitä, että polkeminen 100W:n voimalla tarkottaisi 300W. Voin säätää käyrää jyrkemmäksi tai loivemmaksi, kuulemma. Vielä en ole löytänyt miten tämä tehdään. Nyt mennään asteikolla 2/4/6x poljinteho.

Samaten voin säätää millisekuntien tarkkuudella, miten nopeasti moottori reagoi poljinvoimaan lähdössä ja myös sen erikseen, miten nopeasti moottori lopettaa vetämisen, kun polkimia ei enää pyöritetä.

Ajoin tänään Arcus II:lla 36 km lenkin vaihtelevassa maastossa asfaltilla. Olen säätänyt moottorin lopettamaan vedon 26 km/h:ssa. Oli aivan huikeaa ajaa niin, että kiihdytin nopeasti voimakkaalla poljinvoimalla nopeuden tuon maksimin yli. Sen jälkeen saatoin ajaa pitkät pätkät 26-30km/h, jolloin sähköä ei kulunut juuri lainkaan. CA:sta näin, että kulutus myös silloin on 4W. Näin on myös alamäessä rullatessa. Tämä on kuitenkin moottorin ominaisuus, kontrolleri työntää sinne tuon 4W, jotta moottorin vastus ei jarruttaisi rullausta.

Kun kiihdytin nostaakseni nopeuden siihen maksimiin, niin tehot vaihtelivat 50 ja 350W:n välillä. Tuon 25-26 km/h ylläpitäminen vei tuollaiset 40-90W maaston muodoista riippuen. Ylämäissä sain runtattua tehot jopa 700W:n paikkeille, mutta silloin oli vauhtikin oli n. 25 km/h. Yleensä lukemat olivat 150-350W.

Kokonaissaldo näytti CA:ssa ajon jälkeen tältä:
Watt-hrs eli kulutettu Wh-määrä oli 112
Wh/km oli vain 3,6 (minä saa tuosta kyllä 3,1?)
Mikäli oikein lasken, niin 696 Wh akulla pääsen samanlaisessa maastossa ja samalla vauhdilla lähes 200km! Keskinopeus oli siis 25 km/h.
Vauhti oli toki aika reipasta minulle, enkä kyllä jaksaisi ajaa tuolla tavalla koko päivää, mutta tämä laskelma tarkoittaa, että kahdella samanlaisella akullani pääsen varmasti yli 300 km, vaikka käyttäisinkin moottoria enemmän ja ajaisin normaalimpaa matkavauhtiani, eli n. 20 km/h. Voi tosin olla, että nyt en enää malta ajaa tuota nopeutta ;-) Voi olla, että ajamisestani tulee CA:n myötä enemmän sellaista "säästä sähköä" ajamista, joka tarkoittaa keskinopeuden kasvua.

Minkäslaisia lukemia muilla CA:n käyttäjillä on?
Minkälaisia asetuksia teillä on CA:ssa käytössä?
Olisiko kenelläkään kiinnostusta kääntää vaikka johonkin wikiin CA:n käyttöohjeita https://ebikes.ca/product-info/grin-pro ... yst-3.htmlSuomeksi? Siellä on parametrejä kymmenittäin, enkä ymmärrä puoliakaan tuosta englanninkielisestä manuaalista.


Re: Cycle Analyst - ohjeita, kikkoja ja huomioita

Lähetetty: 27 Syys 2021, 09:10
Kirjoittaja velijukka

Hei!
Akkutehtaan toimittama sähköistyspaketti, Mxus 1500W suora napamoottori takapyörään, Hailong 702Wh akku ja Cycle Analyst V3 odottaa pöydällä asennusta Scorpioon. Elämme mielenkiintoisia aikoja.


Re: Cycle Analyst - ohjeita, kikkoja ja huomioita

Lähetetty: 27 Syys 2021, 09:13
Kirjoittaja ajou

No niin, saatiinhan tänne eloa!


Re: Cycle Analyst - ohjeita, kikkoja ja huomioita

Lähetetty: 27 Syys 2021, 12:07
Kirjoittaja Vilijami

Itse kaipaisin sähköapuun erittäin pehmeän lopetuksen rajoittimeen. Moottorin vedon pitäisi loppua vähitellen eikä on-off tyyppisesti rytkyttäen. Onko tuossa tämä säätö olemassa?


Re: Cycle Analyst - ohjeita, kikkoja ja huomioita

Lähetetty: 27 Syys 2021, 12:10
Kirjoittaja ajou

Riippuu näköjään myös moottorista. Mulla on pehmeä sekä aloitus, että lopetus. Voinee tietysti olla säädöistäkin kysymys. Täytyy tutkia.


Re: Cycle Analyst - ohjeita, kikkoja ja huomioita

Lähetetty: 28 Syys 2021, 19:39
Kirjoittaja velijukka

Onko kenelläkään kuvia CA:n sijoittelusta ohjaussarviin?


Re: Cycle Analyst - ohjeita, kikkoja ja huomioita

Lähetetty: 28 Syys 2021, 20:57
Kirjoittaja ajou

Kuva


Re: Cycle Analyst - ohjeita, kikkoja ja huomioita

Lähetetty: 28 Syys 2021, 20:58
Kirjoittaja ajou

Laitoin tuohon vasemman ohjainlaakerin päälle. Mahtuu hyvin.


Re: Cycle Analyst - ohjeita, kikkoja ja huomioita

Lähetetty: 29 Syys 2021, 01:49
Kirjoittaja ajarmala
ajou kirjoitti: 28 Syys 2021, 20:57

Kuva

Kiva! 3,6 Wh/km eli 0,36 kWh/100km. Minkähän takia ne sähköautot sitten vievät 17 kWh/100 km? Eli 50 kertaa enemmän...
Onkohan niin, että tässä otsapinta-ala on pienempi kuin sähköautoissa?
Olisiko paino pienempi? Vaikka 120 kg vastaan sähköauton 2000 kg?
Ajettaisiinko sähköautolla kovempaa kuin tällä? Vaikka 100 km/h vs. 25 km/h?

Ja sitten väitetään, että sähköautot pelastavat maailman.


Re: Cycle Analyst - ohjeita, kikkoja ja huomioita

Lähetetty: 29 Syys 2021, 07:00
Kirjoittaja ajou

Niin, ja noi luvut on vielä ilman Arcus II -katetta. Saan varmaan vielä nipistettyä tuosta jotain.


Re: Cycle Analyst - ohjeita, kikkoja ja huomioita

Lähetetty: 29 Syys 2021, 07:02
Kirjoittaja ajou

Ja painoa on kuskin kanssa tässä vain 94 kg.


Re: Cycle Analyst - ohjeita, kikkoja ja huomioita

Lähetetty: 29 Syys 2021, 10:18
Kirjoittaja Vilijami
ajarmala kirjoitti: 29 Syys 2021, 01:49

Kiva! 3,6 Wh/km eli 0,36 kWh/100km. Minkähän takia ne sähköautot sitten vievät 17 kWh/100 km? Eli 50 kertaa enemmän...
Onkohan niin, että tässä otsapinta-ala on pienempi kuin sähköautoissa?
Olisiko paino pienempi? Vaikka 120 kg vastaan sähköauton 2000 kg?
Ajettaisiinko sähköautolla kovempaa kuin tällä? Vaikka 100 km/h vs. 25 km/h?

Ja sitten väitetään, että sähköautot pelastavat maailman.

Just nuin. Vauhti ja paino on tärkeimmät kulutukseen vaikuttavat asiat.
Sähköpyörälläkin 20km/h vs 25km/h niin kulutuksen saa melkein tuplautumaan.
Sähköautoissa keskitytään nyt uutuuden huumassa 500 hevosvoimaisiin mörköihin, ihan kuten 60-luvulla amerikan muskeliautoissa. Sähköauton tulisi olla rättisitikkaluokkaa. Mahdollisimman kevyt, pienitehoinen ja suunnittelun max speed 70km/h. Näin se maailman pelastus ois lähempänä.


Re: Cycle Analyst - ohjeita, kikkoja ja huomioita

Lähetetty: 29 Syys 2021, 10:31
Kirjoittaja Ralii

Tämähän on hyvä ketju.

Omalla poljintunnisteisella 1000w keskimoottorilla kulutus pyörii siellä 7-10wh/km, joten näyttäisi että noista lisäsäädöistä on ajotuntuman lisäksi reipasta apua myös kulutukseen.

Pitänee harkita vastaavan rakentamista.


Re: Cycle Analyst - ohjeita, kikkoja ja huomioita

Lähetetty: 29 Syys 2021, 10:44
Kirjoittaja jori

Tuosta poljinanturoinnista tuli mieleen, että mitenkäs näissä Wattituntimäärissä huomioidaan polkemalla tehdyt Wattitunnit. Mitä hitaammin ajetaan, sitä suurempi osuus on mahdollista tulla polkimien kautta. :?


Re: Cycle Analyst - ohjeita, kikkoja ja huomioita

Lähetetty: 29 Syys 2021, 11:41
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti: 29 Syys 2021, 10:44

Tuosta poljinanturoinnista tuli mieleen, että mitenkäs näissä Wattituntimäärissä huomioidaan polkemalla tehdyt Wattitunnit. Mitä hitaammin ajetaan, sitä suurempi osuus on mahdollista tulla polkimien kautta. :?

En tiedä anturoinneista, mutta omissa kenttätesteissä samalla paidankastumisella näin:

Vilijami kirjoitti: 29 Syys 2021, 10:18

Sähköpyörälläkin 20km/h vs 25km/h niin kulutuksen saa melkein tuplautumaan.

Siis jos rajoittimen max speed säätää 20 tai 25km/h.