Sivu 1/2

Ohjausgeometria

Lähetetty: 26 Elo 2021, 08:45
Kirjoittaja Vilijami

Tämän päivän podcastissa käsitellään ohjausgeometriaa. Tässä kuvia selventämään termejä.

Etuprojektio on tadpolen etupyörän ripustuksesta.
Sivoprojektio on kaksipyöräisen etupäästä, mutta kaikki kuvassa näkyvät jutut löytyvät ja toimivat myös monipyöräisten ohjaavissa renkaissa.

Lisäys: kulmat on piiroksissa aika rajut selvyyden vuoksi.

Sivukuvassa on pallot 1 ja 2. Niillä saa käsityksen efektiivisen jätön käsitteestä. Sijoita mielessäsi 10kg kahvakuula vuorotellen kumpaankin palloon ja lähde kallistamaan pyörää kaarteeseen, kumpaan suuntaan ohjaus kääntyy?

Keskustelua tai kysymyksiä otetaan ilolla vastaan.


Re: Ohjausgeometria

Lähetetty: 26 Elo 2021, 10:08
Kirjoittaja jori

Tässä nojapyörän kiinteäpuomisen ja kääntyväkeskiöisen ohjausgeometrian havainnekuvat.

Kiinteäpuomisen ohjausgeometria.jpeg
Kääntyväkeskiöisen ohjausgeometria.jpeg

Re: Ohjausgeometria

Lähetetty: 26 Elo 2021, 10:24
Kirjoittaja Härski

Hei anteeks.. Musta kaivaantuu välillä esille kamalan tylsä kielipoliisi.
Suomen kieli kun on nii rikas ja kaunis.. Ja kuka sitä käyttää jos me suomalaisetkaan emme..

Löytyisköhän esimerkiksis wheel flopille kiva suomenkielinen kuvaava nimi..

Onlisko se kiepsahdus... Eeeiii. . mikä se nyt olis..

Muille ohjausgeometrian sanoille taitaa sentään jotain sanoja löytyä.


Re: Ohjausgeometria

Lähetetty: 26 Elo 2021, 10:27
Kirjoittaja PW

Jorin kuvat ei näy?


Re: Ohjausgeometria

Lähetetty: 26 Elo 2021, 10:29
Kirjoittaja Pastori
PW kirjoitti: 26 Elo 2021, 10:27

Jorin kuvat ei näy?

Nyt näkyy. Avustin vähän inssiparkaa tekniikassa :)


Re: Ohjausgeometria

Lähetetty: 26 Elo 2021, 11:13
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti: 26 Elo 2021, 10:27

Jorin kuvat ei näy?

Joo, oli ne ensin siellä, mutta nimet meni väärin päin, ja rupesin niitä korjaamaan ja sitten tuli jotain muuta ja unohdin, että homma oli kesken. :oops:

ED: No nyt siellä on sitten kuvaversiot sekä jpeg-, että png-muodossa. Pastori oli unohdukseni aikana korjannut puutteen. Nyt voi sitten katsoa kuvista, kumpi kuvamuoto on parempi, kun julkaistaan piirroskuvia. PNG-muotoiset ovat selvästi pienempikokoisia tiedostoja.


Re: Ohjausgeometria

Lähetetty: 26 Elo 2021, 11:38
Kirjoittaja Polkumies

Minkälaisia arvoja nuijapään ohjausgeometriaan suosittelisitte, eli jättö, caster jne? Miten ne saa kotiverstaassa kohdilleen?


Re: Ohjausgeometria

Lähetetty: 26 Elo 2021, 11:48
Kirjoittaja jori
Härski kirjoitti: 26 Elo 2021, 10:24

Hei anteeks.. Musta kaivaantuu välillä esille kamalan tylsä kielipoliisi.
Suomen kieli kun on nii rikas ja kaunis.. Ja kuka sitä käyttää jos me suomalaisetkaan emme..

Löytyisköhän esimerkiksis wheel flopille kiva suomenkielinen kuvaava nimi..

Onlisko se kiepsahdus... Eeeiii. . mikä se nyt olis..

Muille ohjausgeometrian sanoille taitaa sentään jotain sanoja löytyä.

Oikeassa olet. Kyllä näille pitää suomenkieliset nimet saada. Kuuntelepa podcasti läpi, niin kuulet, että siellä tuosta käytetään suomennusta "lopsahdus". :)

Nuljahdusvara kuulostaa minusta hyvältä käsitteeltä juurikin tuolle mitalle, jota kuvassa nimitetään Wheel flopiksi, joka oikeasti kuvaa tuota liikettä. Hahaa, suomen kieli toimii paremmin tässä käytössä.

Pyörän lopsahdus-, nuljahdus- tai muljahdusvara voisivat olla hyviä ehdokkaita Wheel flopin suomennuksiksi. Kiepahdusta ei voi oikein käyttää, kun se on jo käytössä tietyntyyppiselle taivutuspalkin epästabiilisuusvauriolle (Nurjahdus ja kiepahdus ovat eri tyyppisiä epästabiilisuusvauriotapoja.)

ED: Oho, ehdotitkin kiepsahdusta, etkä kiepahdusta. Kiepsahdusvara voisi myöskin olla ihan hyvä. :)


Re: Ohjausgeometria

Lähetetty: 26 Elo 2021, 12:56
Kirjoittaja Pastori
Polkumies kirjoitti: 26 Elo 2021, 11:38

Minkälaisia arvoja nuijapään ohjausgeometriaan suosittelisitte, eli jättö, caster jne? Miten ne saa kotiverstaassa kohdilleen?

Tähän kovasti ollaan suositeltu, että tekisi jonkun muun mallin :) Mutta inssit varmaan osaavat ne arvot listailla kyllä.


Re: Ohjausgeometria

Lähetetty: 26 Elo 2021, 13:24
Kirjoittaja Polkumies
Pastori kirjoitti: 26 Elo 2021, 12:56

Tähän kovasti ollaan suositeltu, että tekisi jonkun muun mallin :) Mutta inssit varmaan osaavat ne arvot listailla kyllä.

Olen pyöritellyt päässä jotain kolmi- tai nelipyöräistä säältä suojaavaa talvikulkuneuvoa. Helpoin olisi varmaan MBB-delta, mutta miten sellaisen kattaa alapuolelta... Kahden ohjaavan pyörän rakenne on taas paljon vaikeampi. Siitä tulisi moninverroin isompi projekti kuin tähänastiset, joten tämä jääkin varmaan pelkän mietinnän tasolle.


Re: Ohjausgeometria

Lähetetty: 26 Elo 2021, 13:29
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti: 26 Elo 2021, 12:56
Polkumies kirjoitti: 26 Elo 2021, 11:38

Minkälaisia arvoja nuijapään ohjausgeometriaan suosittelisitte, eli jättö, caster jne? Miten ne saa kotiverstaassa kohdilleen?

Tähän kovasti ollaan suositeltu, että tekisi jonkun muun mallin :) Mutta inssit varmaan osaavat ne arvot listailla kyllä.

Tukholman KTH diplomityössä Lars Viebke suunnitteli hiilikuituisen nuijapääkolmipyörän. Siinä käsiteltiin huolella sekä pituus-, että leveyssuuntaiset ohjauskulmat ja muut dimensiot.
http://www.carbontrikes.com/exjobb/exjo ... viebke.pdf
Tässä pari kuvaa tuosta diplomityöstä.
Kuva

Eturipustuksia.jpg

Re: Ohjausgeometria

Lähetetty: 26 Elo 2021, 14:22
Kirjoittaja Vilijami
Polkumies kirjoitti: 26 Elo 2021, 11:38

Minkälaisia arvoja nuijapään ohjausgeometriaan suosittelisitte, eli jättö, caster jne? Miten ne saa kotiverstaassa kohdilleen?

Sarjavalmisteisista voi kopioida syndikaatin hyväksymiä arvoja, MUTTA itse uskaltaisin 60% varmuudella kokeilla caster 45 astetta ja jättö nolla. Camberia ihan hitusen, luokkaa 1 tai 2 astetta. KPI ehkä 30 astetta ja olkapoikkeama reilun renkaan leveyden verran.

Haastavin homma onkin saada nuo kulmat kohdalleen ilman täysmittaista konepajavarustusta.


Re: Ohjausgeometria

Lähetetty: 26 Elo 2021, 14:25
Kirjoittaja Polkumies

Tällaiset mitat taisi olla ja syyt niihin:

Caster 12° ja off-set 0cm, jotta ohjaus keskittää sopivasti
Olkapoikkeama 2cm, jotta jarrutus eikä töyssyt ohjaa
Camber -3° jotta saadaan mutkiin vakautta leventämättä pyörää ja kiekot kestävät paremmin

Ja ohjauksessa oli 10% "alennusvaihde", eli ohjaustangon kääntäminen käänsi renkaita hieman vähemmän.

Entäs MacPherson? Siinä lähes kaikki on kiinni raidetangoilla, joista kulmia olisi helpompi säätää. Ehkä isompi työ kuin yhdessä ohjausakselissa, mutta ei olisi niin tarkkaa?


Re: Ohjausgeometria

Lähetetty: 26 Elo 2021, 15:01
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti: 26 Elo 2021, 14:22
Polkumies kirjoitti: 26 Elo 2021, 11:38

Minkälaisia arvoja nuijapään ohjausgeometriaan suosittelisitte, eli jättö, caster jne? Miten ne saa kotiverstaassa kohdilleen?

Sarjavalmisteisista voi kopioida syndikaatin hyväksymiä arvoja, MUTTA itse uskaltaisin 60% varmuudella kokeilla caster 45 astetta ja jättö nolla. Camberia ihan hitusen, luokkaa 1 tai 2 astetta. KPI ehkä 30 astetta ja olkapoikkeama reilun renkaan leveyden verran.

Haastavin homma onkin saada nuo kulmat kohdalleen ilman täysmittaista konepajavarustusta.

Aivan oikein sinulla on takakallistumakulma suurempi kuin sivukallistuma, mikä estää ulomman etupyörän kallistumisen ulos päin kun kääntökulmaa lisätään. Tämä on tärkeää pinnapyörällisessä ajoneuvossa, koska pinnapyörä ei kestä sivuvoimia kovin hyvin. Noin loiva ohjauskulma kuitenkin johtaa siihen, että ulomman etupyörän etureuna siirtyy lähes halkaisijan säteellä kääntyen kohti ajoneuvon keskilinjaa, jossa on trikessä vastassa jalat. Tila loppuu helposti kesken, tai pyörään hyvin leveä etuakseli. Kinnerissä tilaa sisään päin on vieläkin vähemmän.

Tästä syystä kinnereissä käytetään McPherson tyyppistä joustintukea, joka kääntyy kiekon yläreunan yläpuolella, lähellä kiekon sisätasoa sijaitsevan joustintuen yläpään ja virtuaalisen nivelvarsilla toteutetun alanivelen ympäri, jolloin isolla negatiivisella olkapoikkeamalla ulompi kiekko saadaan pakenemaan kauemmas kääntyessään, eikä tarvita niin syviä pyöräkoteloita. Hmm. Saikohan tuosta mitään selvää. :?


Re: Ohjausgeometria

Lähetetty: 27 Elo 2021, 08:16
Kirjoittaja Pastori
Screenshot 2021-08-27 at 8.14.14.png

Tämä meni jo niin kivasti keskusteluksi että tein jo tommoisen teepaitamallin aiheesta!