Yksinkertainen katettu nojapyörä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Vilijami kirjoitti: 05 Marras 2021, 11:28

Tämä Zox on valmis ratkaisu tuollaisen kinnerin pohjaksi.

Juuri tällainen! Tuosta olisi varaa tehdä vieläkin matalampi, jos runko ei mene penkin alta. Takarenkaat voisivat olla niin kaukana toisistaan kuin mitä oviaukot sallivat, ja...

jooseha kirjoitti: 05 Marras 2021, 09:35

Pistä myös harkiten tarviiko takarenkaita saada lainkaan katteen sisään.

...ne voisi jättää tosiaan kattamatta. Peittäisi vain pinnat. Vähän kuin Velotilt:

08d560b41f36d080ac94abc4c6c7da89--transportation-vehicles.jpg
08d560b41f36d080ac94abc4c6c7da89--transportation-vehicles.jpg (90.35 KiB) Katsottu 1512 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Polkumies kirjoitti: 05 Marras 2021, 16:18
Vilijami kirjoitti: 05 Marras 2021, 11:28

Tämä Zox on valmis ratkaisu tuollaisen kinnerin pohjaksi.

Juuri tällainen! Tuosta olisi varaa tehdä vieläkin matalampi, jos runko ei mene penkin alta. Takarenkaat voisivat olla niin kaukana toisistaan kuin mitä oviaukot sallivat, ja...

Oletko ajanut todella matalalla pyörällä, missä eturengas on jalkojen välissä?
Eturengas osuu käännöksissä takaa reisiin ja edestä pohkeisiin. Hiekka narskuu hampaissa. Hiekkaa on myös housut ja paidat täynnä. Eturengas pitää kattaa täysin yltäpäältä, hiekkasuihkun estämiseksi. Vain pari senttiä maasta voi rengas näkyä. Tällöin huolto on ehkä vähän haastavaa.

Tarkoitus ei ole missään nimessä lannistaa, vaan osaat etukäteen varautua näihin.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Polkumies kirjoitti: 05 Marras 2021, 16:18
Vilijami kirjoitti: 05 Marras 2021, 11:28

Tämä Zox on valmis ratkaisu tuollaisen kinnerin pohjaksi.

Juuri tällainen! Tuosta olisi varaa tehdä vieläkin matalampi, jos runko ei mene penkin alta.

Jos kaupallista tai sen kaltaista penkkiä käyttää voi runko mennä penkin alitsekin ilman, että se korkeudessa juurikaan näkyy. Putki mahtuu suurimmaksi osaksi penkin palkkien väliin. Ja voishan Zoxinkin runko koukata paljon lähempää maata.

Olisi muuten mahdollista tehdä aivan törkeän matala pyörä, jos perse on pohjan alin kohta. Ei taida käytännössä missään olemassa olevassa pyörässä näin olla.
Mielestäni ei kannata liioitella tuotakaan, jos ensisijainen tavoite on tehdä käyttöpyörä. Liioittelu kostautuu aina kokonaisuuden tasapainon menettämisenä :( Matalan voi siltikin tehdä, jos sellaisen kerran haluaa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Saattaisi olla parempi tehdä etupyörän kotelointi etupyörän mukana kääntyväksi. Sitä olisi sitten helpompi väistellä jaloilla ja pyörivän etupyörän ilmanvastus olisi mahdollista saada pienemmäksi kuin suuressa –kotelon sisällä kääntymisen mahdollistavassa– kotelossa, jossa ilma mahtuu kiertämään. Voisi olla fiksua myös tehdä tuosta kotelosta aukeava ja etupyörän mukana haarukasta irtoava, jotta renkaan korjaaminen on riittävän helppoa. :?

JOs tuollaisen kotelon laminoi, kannattanee muotista tehdä sopivasti aerodynaamisen muotoinen, niin siinä samassa muotissa voi laminoida kuoret kenties irrallaan pyörivien takapyörien ympärille. Ilmanvastuksessa on aika merkittävä ero, kun verrataan katettua ja kattamatonta kiekkoa.

Landing gear fairings.png
Landing gear fairings.png (126.94 KiB) Katsottu 1430 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Vilijami kirjoitti: 05 Marras 2021, 17:18

Oletko ajanut todella matalalla pyörällä, missä eturengas on jalkojen välissä?
Eturengas osuu käännöksissä takaa reisiin ja edestä pohkeisiin. Hiekka narskuu hampaissa. Hiekkaa on myös housut ja paidat täynnä. Eturengas pitää kattaa täysin yltäpäältä, hiekkasuihkun estämiseksi. Vain pari senttiä maasta voi rengas näkyä. Tällöin huolto on ehkä vähän haastavaa.

Tarkoitus ei ole missään nimessä lannistaa, vaan osaat etukäteen varautua näihin.

Ei vaan nimenomaan hyvä, että kritiikkiä tulee. Omaa pajaa ei löydy kotoa ja sitten kun rakentamaan pääsee, haluan selkeän ja toimivan suunnitelman. Hulluimpien protojen kokeilu saa odottaa, kunnes on oma paja.

Tarkoitus olisi siis kattaa pyörä täysin, jotta se suojaisi kaikelta kuralta, hiekalta ja vedeltä.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Laskeskelin kiihtyvyyttä, jonka pyörä kestää kaatumatta, ja sain valitsemillani pyörän mitoilla n. 0,5 putoamiskiihtyvyyttä. Onko se vähän vai paljon?

50mm paksulla kumilla ja 80cm akselivälillä laskin kääntösäteeksi 8m. Se on aika paljon. Onhan sille syynsä, miksi kaupallisissa deltoissa poljinkeskiö on yleensä etupyörän takana. Pitääkö tässä itsekin muokata suunnitelmaa siihen suuntaan... Silloin etuvedon voi unohtaa sekä pidon että ketjun kiertymisen puolesta :?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Polkumies kirjoitti: 06 Marras 2021, 11:59

Laskeskelin kiihtyvyyttä, jonka pyörä kestää kaatumatta, ja sain valitsemillani pyörän mitoilla n. 0,5 putoamiskiihtyvyyttä. Onko se vähän vai paljon?

50mm paksulla kumilla ja 80cm akselivälillä laskin kääntösäteeksi 8m. Se on aika paljon. Onhan sille syynsä, miksi kaupallisissa deltoissa poljinkeskiö on yleensä etupyörän takana. Pitääkö tässä itsekin muokata suunnitelmaa siihen suuntaan... Silloin etuvedon voi unohtaa sekä pidon että ketjun kiertymisen puolesta :?

Näissä laskelmissa olisi tärkeää olla näkyvissä ne speksit, joilla laskelmat on tehty. Erityisesti olisi ollut kiva heti tietää, mitä kääntymiskulmaa käytit.

No, lasketaan tuloksista takaperin: Tuolla akselivälillä ja 8 m kääntösäteellä ohjauskulmaksi tulee. (0,8 m / 8 m x 2xpii * 360 °/kierros) = 5,7 astetta. Tuo tarkoittaa ohjauskulmaa, jossa 406-renkaan uloin kohta siirtyy 25 mm sivulle.

Tuo sivukiihtyvyyden sietäminen on erittäin paljon riippuvainen taka-akselin raideleveydestä ja painopisteen paikasta renkaiden kosketuspisteiden kolmion sisällä ja korkeudesta myös, sillä etupyörän ja toisen takapyörän välinen linja on se "sarana", jonka ympäri kaatuminen tapahtuu. Se tietenkin tapahtuu sitä helpommin, mitä lähempänä etukulmaa painopiste sijaitsee –ja tietysti miten korkealla.

No, puolikas kiihtyvyys tarkoittaa aika suurta arvoa, muttei kuitenkaan niin suurta, että ajoneuvo luistaisi sladissa. Tuo sivukiihtyvyyden arvo on mukavasti juuri sama asia kuin alustan ja renkaiden välinen kitkakerroin. Pyörän renkaan kitkakerroin kuivalla asfaltilla on parhaimmillaan noin 0,8. Tuo 0,5 kiihtyvyys vastaa summittain soratien kitkakerrointa tai pölyisen asfaltin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

jori kirjoitti: 06 Marras 2021, 14:33

Näissä laskelmissa olisi tärkeää olla näkyvissä ne speksit, joilla laskelmat on tehty. Erityisesti olisi ollut kiva heti tietää, mitä kääntymiskulmaa käytit.

Raideleveys 80cm ja akseliväli 80cm. Painopisteen laitoin 25cm taka-akselin etupuolelle 50cm korkeuteen.

50mm paksu rengas 406-vanteella, 10cm tila kääntyä eli 2,5cm per puoli. N. 6° maksimikääntö.

Vakautta saa viemällä kuskia taaemmas, mutta samalla heikkenee vetävän eturenkaan pito. Juuri alemmas kuskia ei voikaan laskea, muuten lonkkakulma menee todella tiukaksi tai pyörästä ei näe ulos.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Onpas nyt vaikeaa sovittaa yhteen pyörään sekä vakaus mutkissa, kohtuullinen kääntösäde, pidon riittäminen ylämäissä että yksinkertainen toteutus.

  1. Poljinkeskiöllä on tietysti minimikorkeus maasta: kammen pituus + jalkaterä päkiästä kantapäähän. Sanoisin että tämä on vähintään 40cm, mieluusti vähän enemmän. Jos maavaraa haluaa arkikäyttöön ja jalkaluukut peittoon säänsuojaksi, ehkä 50cm.
  2. Poljinkeskiön korkeus määrää penkin minimikorkeuden. Olisiko 25cm ero vielä hyväksyttävissä, eli penkin alin piste olisi 50cm - 25cm = 25cm. Iso ero pakottaa käyttämään tiukkaa lonkkakulmaa, jotta kuski näkee vielä ulos pyörästä, jolloin hapensaanti heikkenee.
  3. Hieman korkeampi poljinkeskiö ja penkki toisaalta antaa eturenkaalle enemmän tilaa kääntyä, kun se ei ole aivan polvien välissä.
  4. Pyörä tulisi arkikäyttöön, mutta ilman jousitusta rakentamisen yksinkertaistamiseksi, joten haluan paksut kumit. Vendettassa on nyt 40-622, enkä ohuempia haluaisi. 406-vanteelle mieluusti 50mm paksut. Näin paksu kääntyy hyvin heikosti jalkojen välissä, vaikka poljinkeskiö ja kuski olisivatkin vähän korkeammalla.
  5. Jos etupyörä siirretään poljinkeskiön etupuolelle, kääntösäteen kanssa ei tule ongelmia, mutta etuveto ei ole mahdollinen. Toisaalta mutkiin saa vakautta kun kuskin voikin laittaa aivan takapyörien väliin. Penkkiäkin voi laskea, koska poljinkeskiötä voi laskea, kun polkimet tulevat vasta etupyörän takana. Haasteina on sitten se, että molempien takapyörien pitäisi vetää.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

PW on omassa kolmipyörässään osoittanut, että 50-numeroisellakin kengällä voi kampikeskiö olla alle 300 mm korkeudella, joten mitään estettä istuimen laskemiseksi vaikka 50 mm korkeudelle ei ole. Mitä lyhyemmät kammet, sitä alemmas saa kampikeskiön, sitä alempana voi istua ja silti nähdä eteen, sitä matalammaksi jää painopiste ja pyörästä voi tehdä kaatumisvaaratta kapeamman ja lyhyemmän ja paremmin kääntyvän, pienemmän ja kevyemmän ja sillä on lisäksi mukavampi polkea, kuten Saukki hienosti todistaa viimeisellä videollaan. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pari huomiota.
-Noin takapainoisessa etuvedossa on vetopito jo kovin heikko ja koska toiveena on asiallinen nousukyky tarvitaan sähköapu taakse. Miksi siis takavetodelta on pois suljettu. Toinen takarengas vetää kuskin ja toinen Imatran voimalla. Sen parempaa vetopitoa ei ainakaan tiellä tarvi.
-Jos penkki on 25 ja keskiö 50 sentissä ei 406-rengas enää juurikaan ole jalkojen välissä, joten sitä voi kääntää varmasti riittävästi.
-Kiertyväkettinkisessä pyörässä kantapäiden koukkaama alin kohta on niin lähellä eturenkaan maakosketuspistettä, että maavaran tarve ei ole montaa senttiä ellei maastokinneriä tee.
-Kevyellä etupäällä eturenkaan paksuudella ei ole suuremmin väliä mukavuuteen. Vain takarenkaiden on.
-Pelkkä laskeminen vaatii hirvittävän hyvän hahmotuskyvyn. Piirtäminen tai kokeileminen tuo pyörän mitoittamiseen aivan erilailla näkökulmaa.

Tais tulla hieman useampi huomio kuin arvelin :mrgreen:

edit. Ei nuijapää niin paljon hankalampi tehdä ole. Se tarvitsee tosin kaksi ohjausakselia, mutta pitäähän deltan yksikin osata laittaa suoraan tai tulee sutta. Toinen menee sillä samalla taidolla. Ohjausgeometrian suunnittelu siinä on hieman hankalampaa, mutta senkin voi ohittaa kopiomalla valmiit toimivat kulmat :wink:

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Tässä olisi nyt pari versiota...

Vaihtoehto 1.
Etupyörä jalkojen väliin, kiertyväketjuinen etuveto
Poljinkeskiön korkeus 50cm ja penkin 25cm
Raideleveys 80cm ja akseliväli 80cm

(+) helppo voimansiirto
(+) lyhyt pyörä
(+/-) kääntösäde
(-) vakaus mutkissa
(-) suurin osa painosta menee takarenkaille, joten huonolle kelille ylämäkiin tarvitaan sähköä taakse
(?) miten sähkö molempiin pyöriin

Vaihtoehto 2.
Etupyörä poljinkeskiön eteen, takaveto toiseen renkaaseen
Poljinkeskiön korkeus 30cm ja penkin esim. 15cm
Raideleveys 80cm ja akseliväli 150cm

(+) vakaus mutkissa
(+) kääntösäde erittäin pieni
(-) monimutkaisempi voimansiirto
(-) jos vain toinen takapyörä vetää, huonolle kelille ylämäkiin tarvitaan sähköä toiseen
(?) miten sijoittaa sähköapu
(?) miten ketjun takapäästä veto renkaaseen

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

jooseha kirjoitti: 06 Marras 2021, 15:49

edit. Ei nuijapää niin paljon hankalampi tehdä ole. Se tarvitsee tosin kaksi ohjausakselia, mutta pitäähän deltan yksikin osata laittaa suoraan tai tulee sutta. Toinen menee sillä samalla taidolla. Ohjausgeometrian suunnittelu siinä on hieman hankalampaa, mutta senkin voi ohittaa kopiomalla valmiit toimivat kulmat :wink:

Pidän vaikeana saada ohjausgeometria rakennettua tarkalleen, vaikka sopivat mitat kopioisikin. Kun samat mitat pitää vielä saada molemmille puolille niin se vaatii aikamoista jigiä. Mittoja ja kulmia on kuitenkin aika paljon enemmän yhteen eturenkaaseen verrattuna.

Mielessä kävi kyllä MacPherson. Raidetankojen pituuksia pystyy säätämään hyvin tarkasti. Toteutus on työläs, mutta jos se mahdollistaisi tarkat säädöt jälkikäteen...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Sivuvetodeltan voimansiirto on kyllä hyvin yksinkertainen. Ainut mikä ehkä vaatii pohdiskelua ja värkkäämistä on polkimien rakentaminen kampiakseliin. Itse kampiakseli ei oo vaikee. Napamoottori toiselle puolelle.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

PW kirjoitti: 06 Marras 2021, 20:12

Sivuvetodeltan voimansiirto on kyllä hyvin yksinkertainen. Ainut mikä ehkä vaatii pohdiskelua ja värkkäämistä on polkimien rakentaminen kampiakseliin. Itse kampiakseli ei oo vaikee. Napamoottori toiselle puolelle.

Jep, ne polkimet :? Löytyykö jostain toispuoleisesti tuettuja napamoottoreita? Olen löytänyt pieniä hoverboardin moottoreita ja useiden kilowattien moottoreita pieniin sähköautoihin tms, mutta en polkupyörään sopivia.

Vastaa Viestiin