Yksinkertainen katettu nojapyörä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Polkumies kirjoitti: 06 Marras 2021, 16:36

Vaihtoehto 2.
Etupyörä poljinkeskiön eteen, takaveto toiseen renkaaseen
Poljinkeskiön korkeus 30cm ja penkin esim. 15cm

Raideleveys 80cm ja akseliväli 150cm

(?) miten ketjun takapäästä veto renkaaseen

En mä näe tuossakaan mitään vaikeutta. Tekee joko väliakselin tai keskiön tilalle kampiakselin. Kummankin tekeminen on lasten leikkiä, jos osaa muun rungon rakentaa.
Valmiita ratkaisuja löytyy esim foorumilta malliksi, jos ei halua keksiä pyörää uudelleen.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Saisiko tuollaisen Quattrovelon kaksipuoleisen takavedon rakennettua itse valmiista palikoista? Jos ketju menisi perinteisesti keskellä pyörää ja päättyisi pakkaan, josta kiinteät akselit takapyörille... Riittäisi sitten pito kaikissa tilanteissa eikä tarvitsisi sähköä.

Edit. lunttasin valmiin ratkaisun:
https://youtube.com/watch?v=LFH4jCJprMo
Kaksi vapaaratastyökalua vain tarvitaan. Biltemasta taitaa saada vitosella/kpl.

Viimeksi muokannut Polkumies, 06 Marras 2021, 23:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Polkumies kirjoitti: 06 Marras 2021, 21:37

...Löytyykö jostain toispuoleisesti tuettuja napamoottoreita? Olen löytänyt pieniä hoverboardin moottoreita ja useiden kilowattien moottoreita pieniin sähköautoihin tms, mutta en polkupyörään sopivia.

Tuommoisen hankin 1CV:hen:
https://www.leafbike.com/products/diy-b ... -1004.html
Ei halpa, toimituskulujen kanssa...
Ja painavakin, jos myös luomuajamista haluaa välillä harrastaa.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

tm kirjoitti: 06 Marras 2021, 22:01

Tuommoisen hankin 1CV:hen:
https://www.leafbike.com/products/diy-b ... -1004.html

Onhan niitä sentään olemassa. Tulisiko posteineen kaikkineen maksamaan n. 500€, tietysti akku päälle. Ei mikään kohtuuton, mutta pelkkää pito-ongelmaa varten vähän hassu.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Polkumies kirjoitti: 06 Marras 2021, 22:22
tm kirjoitti: 06 Marras 2021, 22:01

Tuommoisen hankin 1CV:hen:
https://www.leafbike.com/products/diy-b ... -1004.html

Onhan niitä sentään olemassa. Tulisiko posteineen kaikkineen maksamaan n. 500€, tietysti akku päälle. Ei mikään kohtuuton, mutta pelkkää pito-ongelmaa varten vähän hassu.

Hinta oli hankintahetkellä vähän alle 500 USD, siihen ALV:ia jonkun verran päälle. Tuo siis ilman akkua.
Pelkän pito-ongelman ratkaisuun ehkä tosiaan vähän massiivinen ratkaisu...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Polkumies kirjoitti: 06 Marras 2021, 21:37
PW kirjoitti: 06 Marras 2021, 20:12

Sivuvetodeltan voimansiirto on kyllä hyvin yksinkertainen. Ainut mikä ehkä vaatii pohdiskelua ja värkkäämistä on polkimien rakentaminen kampiakseliin. Itse kampiakseli ei oo vaikee. Napamoottori toiselle puolelle.

Jep, ne polkimet :? Löytyykö jostain toispuoleisesti tuettuja napamoottoreita? Olen löytänyt pieniä hoverboardin moottoreita ja useiden kilowattien moottoreita pieniin sähköautoihin tms, mutta en polkupyörään sopivia.

Muistelen, että toispuoleisia moottoreita on joskus foorumillakin vilautettu mutta eikös yksinkertaseen pyörään sovi kaksinkertaset haarukat ? ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Tässä vielä linkki tuonne 1CV-ketjuun, "single shaft" moottoriin:
viewtopic.php?p=145894#p145894

Jos haaveissa on pääosin kuskin voimin kulkeva ajokki, niin tuo on aikamoinen ankkuri. Mutta sopii hyvin 1CV:n tyyliseen polkuavusteiseen sähköpyörään Kuva.

Ja moottori on suoravetoinen ilman vapaakytkintä -> yli 25 km/h nopeuksissa (kun sähkö ei ole enää lakisääteisesti helpottamassa menoa) moottori alkaa jarruttaa kulkua. Sopii hyvin kaupunkiajoon, muttei vauhdikkaampaan ajamiseen. Eli jos toiveissa on esim. hyvät alamäkivauhdit tai muuten nopea kulkupeli, niin pitää suunnata katse johonkin toiseen ratkaisuun...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Polkumies kirjoitti: 06 Marras 2021, 21:52

Saisiko tuollaisen Quattrovelon kaksipuoleisen takavedon rakennettua itse valmiista palikoista? Jos ketju menisi perinteisesti keskellä pyörää ja päättyisi pakkaan, josta kiinteät akselit takapyörille... Riittäisi sitten pito kaikissa tilanteissa eikä tarvitsisi sähköä.

Edit. lunttasin valmiin ratkaisun:
https://youtube.com/watch?v=LFH4jCJprMo
Kaksi vapaaratastyökalua vain tarvitaan. Biltemasta taitaa saada vitosella/kpl.

Ilman väliakselia pitää sitten tinkiä vaihdeskaalasta tai käyttää isoja takarenkaita. Eturattaiden kasvattaminen ei ole ratkaisu, koska silloin niiden hammasmäärien ero kasvaa, joten takavaihtajasta loppuu kiristysvara.

Vain hitaassa pyörässä suoraveto toimii pienillä kiekoilla ja nopeahan tässä oli tavoitteena.
Tai toimii se nopeassakin, mutta silloin ei saa lyhyitä vaihteita mäkiä varten ;)

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

jooseha kirjoitti: 07 Marras 2021, 10:17

Ilman väliakselia pitää sitten tinkiä vaihdeskaalasta tai käyttää isoja takarenkaita.

Väliakseli pitäisi laittaa... ratas jotenkin kiinni navan kuoren pinnareikiin.

tm kirjoitti: 07 Marras 2021, 09:31

Ja moottori on suoravetoinen ilman vapaakytkintä -> yli 25 km/h nopeuksissa (kun sähkö ei ole enää lakisääteisesti helpottamassa menoa) moottori alkaa jarruttaa kulkua. Sopii hyvin kaupunkiajoon, muttei vauhdikkaampaan ajamiseen. Eli jos toiveissa on esim. hyvät alamäkivauhdit tai muuten nopea kulkupeli, niin pitää suunnata katse johonkin toiseen ratkaisuun...

Onko siis niin, että 1CV:llä et juuri ikinä aja yli 25km/h? Luin tuolta, että sähköä menee n. 10Wh/km. Millaisella keskinopeudella se oli?

Tällä deltakinnerillä olisi tavoitteena taittaa 25km matka tunnissa, missä se nyt mukavasti onnistuu Vendettalla. Reitillä on kuitenkin sen verran risteyksiä, että suorilla pitää ajaa tietysti kovempaa. Jos maksimi olisi 25km/h niin matkanteko hidastuisi. Matalalla pyörällä pitää lisäksi ajaa risteykset vielä hitaammin huonon näkyvyyden takia.

Jos taas ottaisi tavoitteeksi huonon sään talvipyörän, nopeudesta voisi vähän tinkiäkin, koska talvella nopeus kuitenkin laskee. Menisi koko ajan sähköavulla :? Aerodynamiikkaakaan ei tarvitsisi pohtia yhtä paljon.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Polkumies kirjoitti: 07 Marras 2021, 12:03

Väliakseli pitäisi laittaa... ratas jotenkin kiinni navan kuoren pinnareikiin.

Levyjarrukiinnekkeisiin sopiva ratas on valmis ratkaisu tuohon tai yksinkertaisimmillaan kummatkin ketjut samalle pakalle. Jälkimmäinen vaatii renkaalle vapaarattaan.
Mutta mutta. Takanavasta tehty väliakseli ei siirrä ketjua sivusuunnassa renkaalle eli se pitää toteuttaa erikseen. Ei tuota toki väliakselilla tarvi tehdä ja 2-vedossa ei ehkä kannatakaan.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Polkumies kirjoitti:

... Onko siis niin, että 1CV:llä et juuri ikinä aja yli 25km/h? Luin tuolta, että sähköä menee n. 10Wh/km. Millaisella keskinopeudella se oli?...

1CV on painava (n. 90 kg), sen polkeminen ilman sähköapua on raskasta -> ei tule pelkällä luomulla ajettua kuin alamäissä, ja silloinkin monesti tulee vain rullailtua vapaalla. Alamäkeen kulkee polkemalla toki vähän lujempaa kuin 25 km/h, mutta se on vain hetkellistä. Keskinopeudet ovat olleet tähän mennessä nurkka-ajossa välillä 20 - 23 km/h, ja huiput työmatkan alamäissä jää selvästi alle 40 km/h. Sähkön katkeamisen olen säätänyt juurikin tuohon 25 km/h.

Oma asuinpaikka sijaitsee vähän korkeammalla kuin työpaikka tai ruokakauppa, joten paluumatkan ylämäki vaikuttaa keskinopeuksiin ja sähkönkulutukseen. Ja pitää nyt ottaa huomioon, että 1CV vasta valmistui, joten kilometrejä ja dataa on vielä hyvin vähän...

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Tässä on syntynyt muutamakin ratkaisu "yksinkertaiseksi katetuksi nojapyöräksi". Deltoja kaikki:

  1. etuveto, lähellä Zoxia, huonoin pito, ehkä liian huono minulle, vaikea tasapainottaa pito ja vakaus mutkissa, helpoin rakentaa
    unnamed (11).jpg
    unnamed (11).jpg (53.38 KiB) Katsottu 1144 kertaa
  2. LWB, pieni kääntösäde, toispuoleinen takaveto, pitoa asfaltille mutta ei ylämäkiin soralla tai talvella, jotain kuvan kaltaista
    833c64d87f66de102a91a7b294e86d34.jpg
    833c64d87f66de102a91a7b294e86d34.jpg (27.66 KiB) Katsottu 1144 kertaa
  3. LWB, pieni kääntösäde, molemminpuolinen takaveto, pitoa kaikkiin tilanteisiin, vaikein rakentaa

Näihin sitten katteet päälle. Takapyörät ehkä ulos katteesta.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mites olis 2wd takaveto Zoxin tyyliin? Eturenkaan kotelointi siihen kyllä jää, mutta tulis lyhyt, omaperäinen ja pito riittää :D

Tämä ketju on aiheuttanut mulle pienen mielenkiinnon mbb-kinneriin. Pätkänä siinä olisi varmaankin kääntösäde aivan riittävä :?

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

jooseha kirjoitti: 07 Marras 2021, 14:34

Mites olis 2wd takaveto Zoxin tyyliin? Eturenkaan kotelointi siihen kyllä jää, mutta tulis lyhyt, omaperäinen ja pito riittää :D

Eipä siinä muuta ongelmaa olekaan LWB-2WD:iin verrattuna kuin ketjun reitti. Lyhyt nojakki olisi aina plussaa. Hyvä vaihtoehto :)

jooseha kirjoitti: 07 Marras 2021, 14:34

Tämä ketju on aiheuttanut mulle pienen mielenkiinnon mbb-kinneriin. Pätkänä siinä olisi varmaankin kääntösäde aivan riittävä :?

Oliko foorumilla jokin tällainen projekti? Kiinteä kate, joka roikkui MBB-keulan ja pyörän takaosan varassa? Alapuolelta kattaminen on sitten oma ongelmansa. MBB on kyllä muuten niin näppärä.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Polkumies kirjoitti: 07 Marras 2021, 14:51
jooseha kirjoitti: 07 Marras 2021, 14:34

Tämä ketju on aiheuttanut mulle pienen mielenkiinnon mbb-kinneriin. Pätkänä siinä olisi varmaankin kääntösäde aivan riittävä :?

Oliko foorumilla jokin tällainen projekti? Kiinteä kate, joka roikkui MBB-keulan ja pyörän takaosan varassa? Alapuolelta kattaminen on sitten oma ongelmansa. MBB on kyllä muuten niin näppärä.

Ei ole. Jossain vanhassa ketjussa on tai ainakin oli kuva sellaisesta. Olisko ollut venäläinen, he kun harrastivat mbb:tä jo ennen länsimaisia :?

Vastaa Viestiin