Yksinkertainen katettu nojapyörä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Toki tuokin on vain yksivetoinen jos tavoitteena on kaksvetonen, ei siihen auta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti: 26 Joulu 2021, 10:38

Toki tuokin on vain yksivetoinen jos tavoitteena on kaksvetonen, ei siihen auta.

Voishan tuo väliakseli olla koko pyörän levyinen ja veto mennä kumpaankin takarenkaaseen.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Vilijami kirjoitti: 26 Joulu 2021, 11:23

Voishan tuo väliakseli olla koko pyörän levyinen ja veto mennä kumpaankin takarenkaaseen.

Juuri näin suunnittelin aiemmin. Vaihtajalle jää silti hyvin vähän tilaa. Kuvan vehkeessä vaihteet vaihdetaan ehkä käsin jollain puutikulla tms?

Muokattu vaihtaja Quattrovelon tapaan:
https://youtube.com/watch?v=y7xD5Pvvj5w

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ketjuputki alapuolen ensiöketjuun ja siihen vipu liikuttamaan putkea?
Maavaraa ei syö yhtään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Taitaa olla kokonaan irtisanottu töistään ja homma hoidetaan työnjohtovoimin. Rataspakka on niin hyvällä hollilla, että vaihdetta voi vaihtaa painamalla ketjua kengällä tai hanskalla tai millä vaan. Kaiken lisäksi tuossa voi vaihtaa vaihdetta valoissa odotellessa taaksepäin polkien. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Voisi toteuttaa tällaisen ohjausnivelen ilman stemmiä ja lyhyellä emäputkella, jotta katteen saa alemmas keulalla ja näkyvyys paranee.

hase2.jpg

Vaikuttaa vaan heikolta normaaliin verrattuna. Tuossa on normaalin tähtimutterin sijaan jokin putki kaulaputken sisällä. Kiristävä pultti on M6. Osa 5 on nimeltään "ahead alternative clutch".

ohjauslaakeri.jpg
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Miten olisi forkless rakenne?:
Esim:
Kuva
http://www.ollierkkila.com/


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Jarcco kirjoitti: 27 Joulu 2021, 19:54

Miten olisi forkless rakenne?

Ei hullumpi idea.

Vaan miten tuollainen epäsymmetria toimii kovassa vauhdissa? Muuttujia ainakin tulee enemmän, kuten kahdessa ohjaavassa pyörässä.

kpi-1.jpg
kpi-1.jpg (27.89 KiB) Katsottu 2501 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Miksi sen pitäisi olla epäsymmetrinen olkapoikkeaman kohdalta. Tietenkin tuo pitää tehdä nolla olkapoikkeamalla. Tässä sellainen on, vaikkei heti huomaa.
Kuva
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

jori kirjoitti: 27 Joulu 2021, 22:44

Miksi sen pitäisi olla epäsymmetrinen olkapoikkeaman kohdalta. Tietenkin tuo pitää tehdä nolla olkapoikkeamalla.

Kai se käyttäytyy epäsymmetrisesti heti, kun ohjausta käännetään? Ei ehkä vaikuta tuossa artikkelin pyörässä, jossa ohjaus on muutenkin hyvin rajallista.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Polkumies kirjoitti: 27 Joulu 2021, 23:06
jori kirjoitti: 27 Joulu 2021, 22:44

Miksi sen pitäisi olla epäsymmetrinen olkapoikkeaman kohdalta. Tietenkin tuo pitää tehdä nolla olkapoikkeamalla.

Kai se käyttäytyy epäsymmetrisesti heti, kun ohjausta käännetään? Ei ehkä vaikuta tuossa artikkelin pyörässä, jossa ohjaus on muutenkin hyvin rajallista.

Kuinka paljon kuvittelit voivasi kääntää "kovassa vauhdissa"?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Polkumies kirjoitti: 27 Joulu 2021, 16:23

Voisi toteuttaa tällaisen ohjausnivelen ilman stemmiä ja lyhyellä emäputkella, jotta katteen saa alemmas keulalla ja näkyvyys paranee.

Vaikuttaa vaan heikolta normaaliin verrattuna. Tuossa on normaalin tähtimutterin sijaan jokin putki kaulaputken sisällä. Kiristävä pultti on M6. Osa 5 on nimeltään "ahead alternative clutch".

Tässä ei montaa milliä säästä verrattuna perinteiseen tähti mutterilliseen jossa kiristys pannan voisi vain madaltaa yhden ruuvin korkuiseksi eli n. 7 mm korkeammaksi kuin tuon. Onhan sekin toki jotain, mutta..

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Wacky kirjoitti: 28 Joulu 2021, 08:01
Polkumies kirjoitti: 27 Joulu 2021, 16:23

Voisi toteuttaa tällaisen ohjausnivelen ilman stemmiä ja lyhyellä emäputkella, jotta katteen saa alemmas keulalla ja näkyvyys paranee.

Vaikuttaa vaan heikolta normaaliin verrattuna. Tuossa on normaalin tähtimutterin sijaan jokin putki kaulaputken sisällä. Kiristävä pultti on M6. Osa 5 on nimeltään "ahead alternative clutch".

Tässä ei montaa milliä säästä verrattuna perinteiseen tähti mutterilliseen jossa kiristys pannan voisi vain madaltaa yhden ruuvin korkuiseksi eli n. 7 mm korkeammaksi kuin tuon. Onhan sekin toki jotain, mutta..

Pantakiinnitys on siinäkin mielessä tukevampi, että se pitää laakerin paremmin kohtisuorassa emäputken ja ruotoputken suhteen.

Kartiolaakeri pyrkii kuormitettaessa työntämään puristuspuolen laakerireunaa, paitsi säteen suuntaan, myös laakerikartion vinon pinnan takia akselin suuntaan. Tuollainen ohjauslaakeri on kovin kapea ja ruotoputkessa pitää olla asennusvälys laakerin sisäkoolille. Tästä syystä laakerin kuormitussuunnan vaihtuessa laakerin sisäkooli pyrkii keikkumaan paikallaan ruotoputken välyksen varassa.

threadless_aheadset_bicycle_headset_exploded.jpg
threadless_aheadset_bicycle_headset_exploded.jpg (48.04 KiB) Katsottu 2411 kertaa

Kiristysholkillisessa aheadsetissä holkin reuna tukee laakerin sisäkoolia paremmin. Ei täysin jäykästi, mutta paremmin kuin tuossa keskiruuvillisessa. Pelkällä keskiruuvilla tuetussa ylälaakerissa sisäkoolia tukee keikkumissuuntaan vain keskiruuvin taivutusjäykkyys, mikä ei ole paljon ruotoputkeen ja holkkiin nähden.

Tätä ilmiötä vastaan on aheadset-laakerointiin suunniteltu erityinen tukiregas (kuvassa "Compression ring"), jonka pitäisi keskittää välykset pois laakerin sisäkoolilta. Tuon kartiokulmat ovat vaan väärät, eikä se kykene estämään tuota ylälaakerin sisäkoolin keikkumisilmiötä. Tukirenkaan kartiokulman pitäisi olla kitkakulman verran loivempi kuin laakerin kartiokulman, niin tätä ongelmaa ei olisi. Kartiokulma näissä on kuitenkin jyrkkä, joten pahimmillaan käy näin.
https://bicycles.stackexchange.com/ques ... tightening
Tässä tosin taisi olla pääasiallisena syynä asennusvirhe. Laakeripaketti pitää huolehtia riittävän kireäksi ennen stemmiholkin kiristystä, jotta tuo tukirengas istuu varmasti ilman välystä laakerin päällä. Pienikin epätasaisuus tai likamurunen moniosaisen laakeripaketin nipussa jättää paketin helposti liian löysälle. Epätasaisuus tai likamurunen kuluu pois välistä ja laakeri alkaa keikkua. Keikkuminen lisää välystä ja ajan myötä tulos on tuo.

Kartiolaakerien asennuksessa huolellisuus ja puhtaus on vieläkin tärkeämpää kuin muissa rakenteissa. Lievä ylikireys asennusvaiheessa. Naputtelua pienellä vasaralla laakeripaketin osiin samalla kun laakeria pyöritellään. Vasta tämän jälkeen löysätään laakerointi normaalikireyteen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jori kirjoitti: 28 Joulu 2021, 11:43
Wacky kirjoitti: 28 Joulu 2021, 08:01
Polkumies kirjoitti: 27 Joulu 2021, 16:23

Voisi toteuttaa tällaisen ohjausnivelen ilman stemmiä ja lyhyellä emäputkella, jotta katteen saa alemmas keulalla ja näkyvyys paranee.

Vaikuttaa vaan heikolta normaaliin verrattuna. Tuossa on normaalin tähtimutterin sijaan jokin putki kaulaputken sisällä. Kiristävä pultti on M6. Osa 5 on nimeltään "ahead alternative clutch".

Tässä ei montaa milliä säästä verrattuna perinteiseen tähti mutterilliseen jossa kiristys pannan voisi vain madaltaa yhden ruuvin korkuiseksi eli n. 7 mm korkeammaksi kuin tuon. Onhan sekin toki jotain, mutta..

Pantakiinnitys on siinäkin mielessä tukevampi, että se pitää laakerin paremmin kohtisuorassa emäputken ja ruotoputken suhteen.

Sun kuvassa puuttuu juuri stemmi joka toimii kiristyspantana. Se tulee top capin ja sealin väliin, eli kuva on sinänsä puutteellinen vaikka kuvaa kaikki laakerin osat, mutta jättää pois hyvin tärkeän osan.
"stemmi" usein madalletaan trikeissä ihan yhden ruuvin pannaksi koska sen ei tarvitse olla kokeampi.
Emäputki voi hyvin olla lyhyt, mutta sen kannattaa toteuttaa suuremman halkaisijan alalaakerilla eli ns. tapered mallia.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Uutta suunnitelmaa:

lwb.jpg
lwb.jpg (88.05 KiB) Katsottu 2120 kertaa
lwb2.jpg
lwb2.jpg (130.95 KiB) Katsottu 2120 kertaa

Akseliväli 185cm
Raideväli 80cm (kokonaisleveys 85cm)
Penkki ja keskiö on viety mahdollisimman alas, ja raideväli maksimoitu. Tämä kestää 0,78g kaatumatta, ja ohjaavalle etupyörälle menee silti 25% painosta.

Kannattaakohan näin leveällä sijaitsevia takapyöriä laittaa saman katteen sisään kuskin kanssa, vai onko aerodynamiikka parempi, jos pyörät jättää ulos ja niille tekee omat pienet katteensa? Kuskin itsensä etuprofiili on varsin pieni. Ylhäältä katsottuna katteen keulaa leventää kääntyvä etupyörä.

Vastaa Viestiin