Flevo trike / bike

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Flevo trike / bike

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Heh, helppoa pyörtää taas ajatuksia ja kommentteja, eli eikai tollanen "korkealla" istuttava, etuvetoinen delta olekaan ihan turha.. :)

Olemassa kun on valmiiksi 28" vanteilla oleva hybridi, josta sais osat, ja sitten netistä löytyy flevon ohjeet, niin miksipä en tekisi kauppakassiksi "etuvetoista ostoskärryä" :D Koska kyseisessä pyörässä on ok vanteet, niin etuvanteen saisi hyödynnettyä näppärästi tekemällä bike-perän. Trike-perään jos löytyisi edukkaasti jotku pyörätuolinvanteet napoineen, niin tämän flevon tekemisen voisi ottaa (jossain vaiheessa) työn alle.

Tuosta flevosta on olemassa se ns. normaali versio jossa on kumijousitus edessä ja taakse saa bike- ja trike-perän. Lisäksi tästä löytyy flevo racer, jossa on käytetty sekä 26" että 28" vanteita. Mitenkähän kävisi, jos tekisi tuon flevo racerin (28" vanteet eteen ja taakset) ja siihen tekisi lisäksi sen trike-perän (24" pyörätuolin vanteet)?

Onko tuollasella flevo-racerilla miten vauhtipotenttiaalia, eli onko se miten vakaa ajettava reippaammassa vauhdissa, vai onko se kuitenkin niin pythonin sukuinen, että reippaammat vauhdit saa unohtaa? Melkeinpä eniten tuossa flevossa arveluttaa juuri se, että onko se liikaa pythonin tyyppinen luikura jolla ei pääse suoraan ainakaan kovemmassa vauhdissa :|

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Flevo trike / bike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

visiopetteri kirjoitti:

Onko tuollasella flevo-racerilla miten vauhtipotenttiaalia, eli onko se miten vakaa ajettava reippaammassa vauhdissa, vai onko se kuitenkin niin pythonin sukuinen, että reippaammat vauhdit saa unohtaa?

Ohjauksen puolesta ei "nopeuden rajoitinta" tarvi olla. Korkeampana vain ilmanvastus on suurempi ja sitä kautta hitaampi kuin python. Oikean jätön ansiosta vakaus kasvaa vauhdin noustessa, toisin kuin pythonissa. Hitaassa vauhdissa flevon ohjausta pyritään keskittämään "kumi-iskarilla", kun taas pythonissa ohjaus keskittyy kuljettajan painon ja negatiivisen jätön ansiosta. Kannattaa katsella youtubesta "flevo recumbent", "flevo racer" ja flevobike videoita, löytyy materiaalia sekä jalkaohjauksen opettelusta ja suorituskyvyn esittelystä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Flevo trike / bike

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Ok, eli noilla kahdella (flevo vs python) on selvä toimintaperiaatteellinen ero :)

Eka piti tehdä peräkärry, vaan jotenkin alko tuntumaan, että toimivampi ratkaisu vois olla se, että pistää pystypyörän osat tohon flevoon :) Sitten jos ja kun sillä tuntus olevan vauhtipotenttiaalia, niin sen "ostoskärryn" vois tarpeen mukaan vaihtaa nopeampaan perään.

Se trike-perä ei ilmeisestikään paljoa auta liukkaalla? Pitää jatkaa nettisurffaamista...

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Henkka
Site Admin
Viestit: 51
Liittynyt: 14 Elo 2006, 08:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Flevo trike / bike

Viesti Kirjoittaja Henkka »

Jokusen vuoden Flevolla kurvailleena voin vain suositella konseptia. Sekä trike- että bike-versioina. Trikenä laite toimii hienosti aina tuonne 55-60 km/h nopeuksiin asti (alamäessä ;)). Enempää en ole itse kokenut tarpeelliseksikaan.
Bikenä en ole vielä ehtinyt vauhteja testailla, mutta kertyneen kokemuksen perusteella en usko että perusasiat paljon muutttuvat verrattuna Trikeen; hyrrävoimat pitävät pyörän linjassa ja varsinkin pystyssä yhtä hyvin kahdella kuin kolmellakin pyörällä.

Diabolo-kumi ei juurikaan auta ohjauksen keskittämisessä. Siitä kertoo jo sekin, että ilman jalkaa paikalleen jätettäessä Triken etuosa "kaatuu". Siitä huolimatta ohjaus on erinomaisen tunnokas ja tarkka. Eikä juurikaan reagoi polkemiseen eli siitä johtuvaa huojuntaa tai horjuntaa on hyvin vähän.
Ja edelleen Flevo-Trike on ainoa nojapyörä, jolla voi ajaa kahdeksikkoa pysäköíntiruudussa. Eli ketteryyttä löytyy!

Liukkailla Trike on toki hyvä; sillä kun voi liukastella aivan rauhassa. En ole vielä onnistunut sillä kaatumaan. Sivuluisussa on toki menty, mutta sehän taas on eri juttu.

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Flevo trike / bike

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Tuossa siis se takapään joustokumi kanittaa niin paljon vastaan, että se triken perä auttaa liukkaalla niin paljon että pysyy pystyssä? Kai tuommonen pitää sit alkaa tekeen, vähintään kauppareissuja varten. Tuo ois kyllä muutenkin hyvä projekti testailla noita kumityyny "jousitus" systeemejä. Ideoita kun pukkaa kiivaampaa tahtia kun tällä tekemis tahdilla ehtii testailemaan.. :roll:

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Flevo trike / bike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Muistanko taas ihan väärin, eikös flevossa tanko kiinnity rungossa eri kohtaan kun puhutaan kallistuva trike vs. bike?
Bikessä ja kallistumattomassa trikessä tangot on kiinnitetty rungon etuosaan ja niitä käytetään ohjauksen apuna.
Kallistuvassa trikessä jaloilla ohjataan ja tangolla hallitaan kallistumista. Näin ainakin näyttäisi olevan kun katselee tämän sivuston kuvia http://flevofanclub.ligfiets.net/:

Kuva

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Flevo trike / bike

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Osaako joku selittää miten se jaloilla ohjaaminen tapahtuu, jos kerran polkeminen ei vaikuta ohjaukseen? Kokeilin kerran Hipparionia ja siinä etupää kääntyi puolelta toiselle polkemisen tahtiin. Tätä efektiä voi pienentää painamalla palaavan puolen jalalla vähän vastaan. Lukkopolkimilla kääntymisen hallinta lienee vielä helpompaa?

Flevobike/trike ei ole helpoin kohde aloittaa rekurakentelu, koska ohjausnivel on spesiaaliosa kartiorullalaakereineen (= tarvitaan koneistuspalveluita). Kenties voisi soveltaa kyseisen nivelen keskiölaakerista, jonka kanssa pärjää hitsikone-lentävä-porakone kalustolla.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Flevo trike / bike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Osaako joku selittää miten se jaloilla ohjaaminen tapahtuu, jos kerran polkeminen ei vaikuta ohjaukseen? Kokeilin kerran Hipparionia ja siinä etupää kääntyi puolelta toiselle polkemisen tahtiin. Tätä efektiä voi pienentää painamalla palaavan puolen jalalla vähän vastaan. Lukkopolkimilla kääntymisen hallinta lienee vielä helpompaa?

Kokeilit eskon hipparionia? Jotenkin se polkeminen/ohjaaminen vain "tapahtuu", ei sitä ole tullu analysoitua. Koko kroppa siinä on mukana, jos koettaa ohjata/polkea hartiat selkänojasta kohotettuna niin eipä tahdo onnistua. Hitaasti ajaessa ja voimakkaasti polkiessa tuo mun python trike kans vähän mutkittelee. Kai siinä oppii ajaessa polkemaan vähän etuviistoon, eli kun painaa jalalla niin ei paina ihan suoraan eteenpäin, vaan etuviistoon. Tai pitää jalkaa sivusuunnassa jäykkänä kun polkaisee. Toinen jalkakin on mukana ohjausta vakauttamassa, jos toisen jalan ottaa polkimelta kun toinen polkaisee niin kääntyy enempi.
Jalkaohjaus antaa erittäin negatiivisen ensivaikutelman, siksi kai jaloilla ohjattavia pyöriä ei edes koeteta kaupallisesti tuoda markkinoille. Ihan turha ensimmäisten kymmenien kilometrien perusteella muodostaa mielipidettä, kun ajamisen oppii, niin tuntuu ihan luonnolliselta ja rennommalta kuin käsillä ohjaaminen. Ainakin mun mielestä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Flevo trike / bike

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Kuinkahan hyvin tuosta 28" vanteille tarkoitetusta flevo racerista saaa triken, siinä kun on geometria aika erilainen verrattuna 20" vanteellisiin? Toisaalta ei se 28" vanne pitäs olla edessä liian kovilla, kun se kuitenkin kallistuu kääntyessä. Niin ja tosiaan tuossa trikessähän se tanko on takarungossa kiinni, eli kai senkin varaan voi tukea ainakin hieman -> se kumityyny ei ole ainoa joka estää perän nyrjähtämisen. Ajattelin että jos tekis sen perän saman henkisesti kun se Y-frame peräkärry, eli lavaksi vaneri ja sitten kiinnittää siihen tavarat. Toisaalta jos laittas putkesta reunat ja verkko väliin, niin ois keveä kori joka estää tavaroiden liikkumisen ja renkaiden väliin menemisen.

Henkka, miten nopeasti se perän vaihto menee? Taitaa kuitenkin olla sen verran hidas, ettei viitsi päivittäin vaihdella?

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Flevo trike / bike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

visiopetteri kirjoitti:

Kuinkahan hyvin tuosta 28" vanteille tarkoitetusta flevo racerista saaa triken, siinä kun on geometria aika erilainen verrattuna 20" vanteellisiin?

Kun siitä tulee korkeampi, niin pitää tehdä leveämpikin?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Flevo trike / bike

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:

Kokeilit eskon hipparionia? Jotenkin se polkeminen/ohjaaminen vain "tapahtuu", ei sitä ole tullu analysoitua. Koko kroppa siinä on mukana, jos koettaa ohjata/polkea hartiat selkänojasta kohotettuna niin eipä tahdo onnistua. Hitaasti ajaessa ja voimakkaasti polkiessa tuo mun python trike kans vähän mutkittelee. Kai siinä oppii ajaessa polkemaan vähän etuviistoon, eli kun painaa jalalla niin ei paina ihan suoraan eteenpäin, vaan etuviistoon. Tai pitää jalkaa sivusuunnassa jäykkänä kun polkaisee. Toinen jalkakin on mukana ohjausta vakauttamassa, jos toisen jalan ottaa polkimelta kun toinen polkaisee niin kääntyy enempi.
Jalkaohjaus antaa erittäin negatiivisen ensivaikutelman, siksi kai jaloilla ohjattavia pyöriä ei edes koeteta kaupallisesti tuoda markkinoille. Ihan turha ensimmäisten kymmenien kilometrien perusteella muodostaa mielipidettä, kun ajamisen oppii, niin tuntuu ihan luonnolliselta ja rennommalta kuin käsillä ohjaaminen. Ainakin mun mielestä.

Jukka

Hipparionia kokeilin joskus pikaisesti, muistikuvat eivät ole enää kovin kirkkaita. Ajamaan pystyi kuitenkin heti ja suuntakin pysyi keskimäärin oikeana :) Oli se helpompaa kuin kitaransoiton oppiminen :? Kaupallisesti ajatellen jalkaohjattavia kannattaisi tarjota ensin lastenpyöriksi, silloin ajamisen oppisi luontevimmin. Ja isona sitten hankittaisiin se "aikuisten malli". Entiset polkuautoilijathan ne nojakeillakin ajavat...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Flevo trike / bike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Hipparionia kokeilin joskus pikaisesti, muistikuvat eivät ole enää kovin kirkkaita. Ajamaan pystyi kuitenkin heti ja suuntakin pysyi keskimäärin oikeana :)

Python trikeäni kokeilleilla taas ongelmana on aluksi kääntyminen. Pyörä kyllä menee suoraan, jopa polkiessa, mutta käännökset tuottaa vaikeuksia. Ero johtunee tuosta ohjausakselin kulmasta. Pysty kulma on neutraalimpi polkemisen vaikutuksille, mutta käännökset vastaavasti vaatii enempi voimaa/harjoittelua.

Jarcco kirjoitti:

Entiset polkuautoilijathan ne nojakeillakin ajavat...

Tai ne jotka eivät koskaan pyynnöistään huolimatta polkuautoa saaneet :mrgreen:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Flevo trike / bike

Viesti Kirjoittaja irakas »

Onpa mainiota, että taas kerran tulee keskustelua Flevo/Hipparionista. Itse olen kokeillut sekä Flevolla että Hipparionilla ajoa ja olen sitä mieltä, että niitä verrattaessa tadpoleihin ja normaaleihin kaksipyöräisiin, niin eipä juuri löydy enempi luotaantyöntäviä nojakkeja. Se, että ajaminen alussa tuntuu aika vaikealta, niin on se sitä pitemmillä matkoilla. Vasta tosi pitkän harjoittelun jälkeen ajaminen voi lähteä luontumaan eikä polkeminen enää vaikuta häiritsevästi suunnan pitoon.

Itsehän erehdyin tekemään hipparion-tyyppisen Komsan ja ihan mukavastihan sillä pihassa pyöriskelee :www.youtube.com/watch?v=nktYZcxsHA4 ,
mutta pitemmillä matkoilla ajaminen on epämukavaa. Polkeminen vaikuttaa ohjaukseen ja vartalo väsyy. Ehkä, jos malttaisin ajella sillä muutaman tuhat kilometriä, voisi vartalo tottua siihen, mutta, kun on paljon mukavampia ajopelejä, joissa kädet ohjaavat ja jalat polkevat, eipä juuri huvita ruveta itseään kiduttamaan.

Mottoni onkin ollut, että Flevolla ja Hipparionilla ajavat ja niitä puolustavat ne, jotka eivät tiedä paremmasta.

Niin ja se, mitä olen tutustunut Flevon rakenteisiin, ei millään tavalla houkuttele lähteä rakentamaan sitä rakenteen monimutkaisuuden ja erikoisosien vaativuuden suhteen niinkuin jo joku edellä mainitsi.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Flevo trike / bike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Itse suunnittelin vakavissani flevo racerin tekemistä pythonin jälkeen, mutta jäi sitten. Kun pythonilla on oppinut ajamaan koin flevon vähän "jälkeen jääneeksi". Flevoracerissa kun ei ole oikein mitään etua tavalliseen korkeaan swb:n verrattuna, toisin kuin pythonissa, korkeus. Mulla kun mahdollisesti nuo yli 50km/h nopeuksissa vastaan tulevat vakaus ongelmatkaan ei ole ongelma. Missään en pääse sen kovempaa.
Python trike taas isopyöräisenä on ainoa kolmipyörä jolla selviää todistetusti lähes kelissä kuin kelissä. Suunnilleen kaikki kaupalliset kolmipyörät kun "pilataan" talviajoon soveltumattomilla 20" renkailla. Tai jos joku isopyöräinen löytyy, niin on kooltaan pienen henkilöauton luokkaa. Erittäin mielelläni kuulisin kokemuksia jos joku joskus päättää rakentaa isopyöräisen flevotriken. Itse en siihen ala, kun samalla vaivalla tekee python triken joka korkeutensa puolesta on taatusti keveämpi ajaa vastatuuleen ja ylämäessä paino pysyy paremmin vetävällä etupyörällä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Flevo trike / bike

Viesti Kirjoittaja irakas »

Jukka, mikä sinun mielestäsi ovat olennaiset erot Python trikellä ja Hipparionilla?

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin