Polkupyörän voimansiirron kehittelyä

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Polkupyörän voimansiirron kehittelyä

Viesti Kirjoittaja PW »

https://tekniikanmaailma.fi/26-vuotias- ... ksinnosta/
Tekniikan Maailman jutussa kerrotaan uudesta vaihtajasysteemistä. Kehittäjä suunnitellut tätä lähinnä maastopyörien ongelmien takia, vaihtajahäkki rikkoutuu helposti maastossa. Ketjunkiristäjä siirretty eturattaan lähelle.
En muista tarkkaan Hilgon ketjunkiristäjää, missä kohtaa sijaitsee?
Onko tässä jotain uutta? Mitään käyttöä nojapyöriin?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Polkupyörän voimansiirron kehittelyä

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti: 19 Marras 2021, 09:28

https://tekniikanmaailma.fi/26-vuotias- ... ksinnosta/
Tekniikan Maailman jutussa kerrotaan uudesta vaihtajasysteemistä. Kehittäjä suunnitellut tätä lähinnä maastopyörien ongelmien takia, vaihtajahäkki rikkoutuu helposti maastossa. Ketjunkiristäjä siirretty eturattaan lähelle.
En muista tarkkaan Hilgon ketjunkiristäjää, missä kohtaa sijaitsee?
Onko tässä jotain uutta? Mitään käyttöä nojapyöriin?

Ei tuossa mitään dramaattista uutta ole, mutta takavaihtajan kippaamisessa tuonne ylös, vetävän ketjun viereen on yksi hyvä ominaisuus, jota voisi käyttää hyväksi. Olisi melko helppo tehdä vaihtajahäkkiin apuhaarukka, joka mahdollistaisi vaihtamisen paikoillaan, esim. valoissa seisoessa. Pitääpä miettiä lisää... 8)

supredrive3.jpg

Jännästi tuota juttua lukiessa tuli déjà-vu-kokemus. Teksti alkoi näyttää yhä vain tutummalta. Luin loppuun ja selitys oli tekstin alla. Se oli Jukka Mäennenän kirjoittama. Heh, olin aikanaan ollut hänen diplomityönsä valvojana ja tarkastajana. Kirjoitustyylin voi siis tunnistaa vielä kymmen vuoden kuluttua. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Polkupyörän voimansiirron kehittelyä

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuossa on yksi rissa enemmän ku perinteisessä, tosin rissat taitaa olla isompia, ainakin edessä olevat. Hukkuuko tuohon ylimäärästä energiaa? Ei varmaan huomaa ajossa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Polkupyörän voimansiirron kehittelyä

Viesti Kirjoittaja Härski »

Huono puoli on tossa tosiaan tuo vetävän puolen ylimääräinen rissa mikä takuulla näkyy hyötysuhteessa.

Jori varmaa suunnittelee pientä suistinta mikä yltäisi takapakan lähellä lykkäämään ketjua rattaalta toiselle pakan vetävältä piolelta.. Takaperin polkaistaessa vaihde vaihtuisi vaikka liikennevaloissa seisoskellessa.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Polkupyörän voimansiirron kehittelyä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tuohan sopisi twistiketjuiseen etuvetoiseen!


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Polkupyörän voimansiirron kehittelyä

Viesti Kirjoittaja Härski »

Kun kääntää kuvaa 90 astetta vastapäivään, huomaa että eipä ole paljoa eroa perus twistiketjurakenteeseen, paitsi tässä rakenteessa kääntyilevä eturengas olisi herkemmin törmäyskurssilla paikkaa vaihtelevan kiristinpyörän kanssa.

Muistaakseni tosiaan hilgossa oli pitkälti sama tekniikka vaihteensirrossa kuin tässä.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Polkupyörän voimansiirron kehittelyä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Katsoin videon ja tosiaan kiristinpyörän liike ei ole kiertyvälle ketjulle hyvä juttu.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Polkupyörän voimansiirron kehittelyä

Viesti Kirjoittaja jori »

Ai, te kiinnititte huomion tuohon vetävän ketju taittopyörään. Minä käsitin, että se liittyy takajousituksen mekanismiin ja sen tarkoitus on vain estää perän pomppiminen polkiessa. Ei niinkään tuohon vaihdeideaan.

Mutta joo. Härski on oikeassa, minä nimenomaan haaveilen suistajasta, joka siirtäisi myös vetävän ketun puolella olevaa haarukkaa, jolla voisi vaihtaa vaihdetta taakse päin polkiessa. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Polkupyörän voimansiirron kehittelyä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kyllä taittopyörä liittyy myös vaihdeideaan ketjunkiristäjän kautta. Normaalilla ketjulinjalla tuollaisen kiristäjän liikerata jää mitättömän pieneksi :(
Toki tuohon rattaiden väliin voisi rakentaa myös toisenlaisen vaikka kuinka pitkäliikerataisen ketjunkiristäjän.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Polkupyörän voimansiirron kehittelyä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Joissain Hasen deltoissa vaihtaja ei mene alas. 20-tuumaisilla renkailla ja vaihtaja kahden takapyörän keskellä maavara jäisi muuten hyvin pieneksi.

linear-schaltung_coll~2.jpg
linear-schaltung_coll~2.jpg (55.82 KiB) Katsottu 2430 kertaa

Ketjun kiristys on kai teleskooppipuomin yhteydessä ja säätövara riittää vaihteenvaihdon lisäksi teleskoopin säätöön.

Vastaa Viestiin