Sivu 1/1

Polkupyörän voimansiirron kehittelyä

Lähetetty: 19 Marras 2021, 09:28
Kirjoittaja PW

https://tekniikanmaailma.fi/26-vuotias- ... ksinnosta/
Tekniikan Maailman jutussa kerrotaan uudesta vaihtajasysteemistä. Kehittäjä suunnitellut tätä lähinnä maastopyörien ongelmien takia, vaihtajahäkki rikkoutuu helposti maastossa. Ketjunkiristäjä siirretty eturattaan lähelle.
En muista tarkkaan Hilgon ketjunkiristäjää, missä kohtaa sijaitsee?
Onko tässä jotain uutta? Mitään käyttöä nojapyöriin?


Re: Polkupyörän voimansiirron kehittelyä

Lähetetty: 19 Marras 2021, 11:26
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti: 19 Marras 2021, 09:28

https://tekniikanmaailma.fi/26-vuotias- ... ksinnosta/
Tekniikan Maailman jutussa kerrotaan uudesta vaihtajasysteemistä. Kehittäjä suunnitellut tätä lähinnä maastopyörien ongelmien takia, vaihtajahäkki rikkoutuu helposti maastossa. Ketjunkiristäjä siirretty eturattaan lähelle.
En muista tarkkaan Hilgon ketjunkiristäjää, missä kohtaa sijaitsee?
Onko tässä jotain uutta? Mitään käyttöä nojapyöriin?

Ei tuossa mitään dramaattista uutta ole, mutta takavaihtajan kippaamisessa tuonne ylös, vetävän ketjun viereen on yksi hyvä ominaisuus, jota voisi käyttää hyväksi. Olisi melko helppo tehdä vaihtajahäkkiin apuhaarukka, joka mahdollistaisi vaihtamisen paikoillaan, esim. valoissa seisoessa. Pitääpä miettiä lisää... 8)

supredrive3.jpg

Jännästi tuota juttua lukiessa tuli déjà-vu-kokemus. Teksti alkoi näyttää yhä vain tutummalta. Luin loppuun ja selitys oli tekstin alla. Se oli Jukka Mäennenän kirjoittama. Heh, olin aikanaan ollut hänen diplomityönsä valvojana ja tarkastajana. Kirjoitustyylin voi siis tunnistaa vielä kymmen vuoden kuluttua. :mrgreen:


Re: Polkupyörän voimansiirron kehittelyä

Lähetetty: 19 Marras 2021, 12:03
Kirjoittaja PW

Tuossa on yksi rissa enemmän ku perinteisessä, tosin rissat taitaa olla isompia, ainakin edessä olevat. Hukkuuko tuohon ylimäärästä energiaa? Ei varmaan huomaa ajossa.


Re: Polkupyörän voimansiirron kehittelyä

Lähetetty: 19 Marras 2021, 13:50
Kirjoittaja Härski

Huono puoli on tossa tosiaan tuo vetävän puolen ylimääräinen rissa mikä takuulla näkyy hyötysuhteessa.

Jori varmaa suunnittelee pientä suistinta mikä yltäisi takapakan lähellä lykkäämään ketjua rattaalta toiselle pakan vetävältä piolelta.. Takaperin polkaistaessa vaihde vaihtuisi vaikka liikennevaloissa seisoskellessa.


Re: Polkupyörän voimansiirron kehittelyä

Lähetetty: 19 Marras 2021, 14:23
Kirjoittaja Jarcco

Tuohan sopisi twistiketjuiseen etuvetoiseen!


Re: Polkupyörän voimansiirron kehittelyä

Lähetetty: 19 Marras 2021, 14:39
Kirjoittaja Härski

Kun kääntää kuvaa 90 astetta vastapäivään, huomaa että eipä ole paljoa eroa perus twistiketjurakenteeseen, paitsi tässä rakenteessa kääntyilevä eturengas olisi herkemmin törmäyskurssilla paikkaa vaihtelevan kiristinpyörän kanssa.

Muistaakseni tosiaan hilgossa oli pitkälti sama tekniikka vaihteensirrossa kuin tässä.


Re: Polkupyörän voimansiirron kehittelyä

Lähetetty: 19 Marras 2021, 15:06
Kirjoittaja Jarcco

Katsoin videon ja tosiaan kiristinpyörän liike ei ole kiertyvälle ketjulle hyvä juttu.


Re: Polkupyörän voimansiirron kehittelyä

Lähetetty: 19 Marras 2021, 15:13
Kirjoittaja jori

Ai, te kiinnititte huomion tuohon vetävän ketju taittopyörään. Minä käsitin, että se liittyy takajousituksen mekanismiin ja sen tarkoitus on vain estää perän pomppiminen polkiessa. Ei niinkään tuohon vaihdeideaan.

Mutta joo. Härski on oikeassa, minä nimenomaan haaveilen suistajasta, joka siirtäisi myös vetävän ketun puolella olevaa haarukkaa, jolla voisi vaihtaa vaihdetta taakse päin polkiessa. :?


Re: Polkupyörän voimansiirron kehittelyä

Lähetetty: 20 Marras 2021, 09:55
Kirjoittaja jooseha

Kyllä taittopyörä liittyy myös vaihdeideaan ketjunkiristäjän kautta. Normaalilla ketjulinjalla tuollaisen kiristäjän liikerata jää mitättömän pieneksi :(
Toki tuohon rattaiden väliin voisi rakentaa myös toisenlaisen vaikka kuinka pitkäliikerataisen ketjunkiristäjän.


Re: Polkupyörän voimansiirron kehittelyä

Lähetetty: 20 Marras 2021, 14:44
Kirjoittaja Polkumies

Joissain Hasen deltoissa vaihtaja ei mene alas. 20-tuumaisilla renkailla ja vaihtaja kahden takapyörän keskellä maavara jäisi muuten hyvin pieneksi.

linear-schaltung_coll~2.jpg
linear-schaltung_coll~2.jpg (55.82 KiB) Katsottu 2533 kertaa

Ketjun kiristys on kai teleskooppipuomin yhteydessä ja säätövara riittää vaihteenvaihdon lisäksi teleskoopin säätöön.