AeroTilt
https://youtu.be/sEaM3-ygtT4
Mielenkiintosen näkönen muotoilultaankin tämä kallistuva kinneri. En muista tätäkään foorumilla aiemmin nähneeni - tosin en tuosta muististakaan enää mene takuuseen
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
https://nojapyorafoorumi.fi/
https://youtu.be/sEaM3-ygtT4
Mielenkiintosen näkönen muotoilultaankin tämä kallistuva kinneri. En muista tätäkään foorumilla aiemmin nähneeni - tosin en tuosta muististakaan enää mene takuuseen
https://youtu.be/lSXf8X-eFU4
Tuossa kertoo pyörän toiminnasta. Sisältä löytyikin vanha tuttu, Raptobike Ainakin etupää, onko kallistussysteemi omaa kehittelyä vai Raptobiken proto? - ei vielä selvinnyt.
Tätä kallistuvaa on kaveri kehitellyt jo useamman vuoden - videoita löytyy tubesta.
https://youtu.be/PL3PFeBkGDE
Kallistuksen lukituksessa käyttää levyjarruja. En olis tajunnu, ett, kallistuvassa kun laittaa jarrut lukkoon, pyörä pysyy pystyssä Vai ymmärsinkö väärin? Lisäksi ajonaikainen kallistuksen lukitus omalla levyjarrullaan. En vaan ymmärrä, mihin sitä ajonaikaista lukitusta tarvitaan. Tästähän on ennenkin puhuttu ja muistaakseni Jori silloin ehotti, ett lukitus olis suoraan ajettaessa päällä ja se vapautettais kurvissa kallistumista varten.
Joo, hieno muotoilu tosiaan. Olisi hauska nähdä aerodynamiikkanumerot verrattuna suippoperäisiin. Tämähän on nyt melkolailla se, mitä Polkumies tuolla omassa kinneriketjussaan haaveilee.
Idea tuossa ajossa vain tarpeen tullen avattavassa kallistuksen lukituksessa on hallittavuuden säilyttäminen sladissa. Kun pyörä on jäykkänä, ei pieni sladi haittaa. Harva meistä kuitenkaan kykenee hallitsemaan kaksipyöräistä tai muutakaan vapaasti kallistuvaa sen jälkeen, kun pito on menetetty takaa, puhumattakaan edestä.
Mun nähdäkseni Viljami tarkoittaa kävelynopeuksia ja hitaampi, siis sellaisia joissa on hankala pysyä pystyssä. Niitä on pakko ajaa ainakin liikkeelle lähdettäessä ja pysähtyessä.
Paikallaan ollessa pystyssä pysymisen voi hoitaa käyttöjarrulla riippuen kallistus/jousitusgeometriasta, mutta pyörän vähääkään liikkuessa ei. Reilussa vauhdissa +10km/h taas ei ole mitään vaikeuksia pysyä pystyssä muutenkaan eli silloin ei lukitusta tarvitse.
Joose ehti jo vastaamaan. Täsmälleen nuin.
Ahaa, tarkoitit siis noin hidasta cruisailua. No, tämä on teknisesti aivan sama tilanne kuin tuossa ideassani kovemman vauhdin kallistuksen lukituksessa. Kun ohjaamalla on liian haastavaa pitää pyörä pystyssä (liian hidas vauhti tai kovan vauhdin sladi), pitää kallistusominaisuus olla lukittavissa haluttuun kulmaan.
Onpa hieno. Näyttää hävittäjälentokoneelta. Värikin on tuollainen "ilmaherruusharmaa".
Kallistuminen ratkaisisi kyllä monta ongelmaa, jota omassa suunnitelmassani on, eli miten tasapainottaa vetävän pyörän pito, ajoneuvon vakaus mutkissa ja kääntösäde. Kallistuva voi olla korkeampi ja painopiste voi olla edempänä, jolloin etuveto toimisi ylämäissäkin.
Sitten pitää miettiä, kumpi on yksinkertaisempi rakentaa: kallistuva etuveto vai 2WD-takaveto?
Tuollaiseen etuvetoon on niin helppo tehdä erilaisia vaihtoperiä, että ei korkealta putoa vaikka kokeilis telemark-akselin toimintaa. On muuten ihan paras kanttareen ylitykseen.