Sivu 1/4

AeroTilt

Lähetetty: 03 Joulu 2021, 11:20
Kirjoittaja PW

https://youtu.be/sEaM3-ygtT4
Mielenkiintosen näkönen muotoilultaankin tämä kallistuva kinneri. En muista tätäkään foorumilla aiemmin nähneeni - tosin en tuosta muististakaan enää mene takuuseen :mrgreen:


Re: AeroTilt

Lähetetty: 03 Joulu 2021, 11:29
Kirjoittaja PW

https://youtu.be/lSXf8X-eFU4
Tuossa kertoo pyörän toiminnasta. Sisältä löytyikin vanha tuttu, Raptobike 8) Ainakin etupää, onko kallistussysteemi omaa kehittelyä vai Raptobiken proto? - ei vielä selvinnyt.
Tätä kallistuvaa on kaveri kehitellyt jo useamman vuoden - videoita löytyy tubesta.


Re: AeroTilt

Lähetetty: 03 Joulu 2021, 15:03
Kirjoittaja PW

https://youtu.be/PL3PFeBkGDE
Kallistuksen lukituksessa käyttää levyjarruja. En olis tajunnu, ett, kallistuvassa kun laittaa jarrut lukkoon, pyörä pysyy pystyssä :oops: Vai ymmärsinkö väärin? Lisäksi ajonaikainen kallistuksen lukitus omalla levyjarrullaan. En vaan ymmärrä, mihin sitä ajonaikaista lukitusta tarvitaan. Tästähän on ennenkin puhuttu ja muistaakseni Jori silloin ehotti, ett lukitus olis suoraan ajettaessa päällä ja se vapautettais kurvissa kallistumista varten.


Re: AeroTilt

Lähetetty: 03 Joulu 2021, 16:54
Kirjoittaja jori

Joo, hieno muotoilu tosiaan. Olisi hauska nähdä aerodynamiikkanumerot verrattuna suippoperäisiin. Tämähän on nyt melkolailla se, mitä Polkumies tuolla omassa kinneriketjussaan haaveilee. ;)

Idea tuossa ajossa vain tarpeen tullen avattavassa kallistuksen lukituksessa on hallittavuuden säilyttäminen sladissa. Kun pyörä on jäykkänä, ei pieni sladi haittaa. Harva meistä kuitenkaan kykenee hallitsemaan kaksipyöräistä tai muutakaan vapaasti kallistuvaa sen jälkeen, kun pito on menetetty takaa, puhumattakaan edestä.


Re: AeroTilt

Lähetetty: 04 Joulu 2021, 11:22
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti: 03 Joulu 2021, 15:03

En vaan ymmärrä, mihin sitä ajonaikaista lukitusta tarvitaan.

Ei ajonaikaista tarvi, vaan liikkeellelähdön ja pysäytyksen aikainen lukitus helpottaa kovasti käyttöä. Näissä etanavauhdeissa ei takajarrut voi olla lukossa.


Re: AeroTilt

Lähetetty: 04 Joulu 2021, 11:35
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti: 04 Joulu 2021, 11:22

Näissä etanavauhdeissa ei takajarrut voi olla lukossa.

Voitko selventää. Ei oikein hahmotu, mitä tarkoitit. :?


Re: AeroTilt

Lähetetty: 04 Joulu 2021, 11:54
Kirjoittaja jooseha

Mun nähdäkseni Viljami tarkoittaa kävelynopeuksia ja hitaampi, siis sellaisia joissa on hankala pysyä pystyssä. Niitä on pakko ajaa ainakin liikkeelle lähdettäessä ja pysähtyessä.

Paikallaan ollessa pystyssä pysymisen voi hoitaa käyttöjarrulla riippuen kallistus/jousitusgeometriasta, mutta pyörän vähääkään liikkuessa ei. Reilussa vauhdissa +10km/h taas ei ole mitään vaikeuksia pysyä pystyssä muutenkaan eli silloin ei lukitusta tarvitse.


Re: AeroTilt

Lähetetty: 04 Joulu 2021, 11:57
Kirjoittaja Vilijami

Joose ehti jo vastaamaan. Täsmälleen nuin.


Re: AeroTilt

Lähetetty: 04 Joulu 2021, 17:48
Kirjoittaja jori

Ahaa, tarkoitit siis noin hidasta cruisailua. No, tämä on teknisesti aivan sama tilanne kuin tuossa ideassani kovemman vauhdin kallistuksen lukituksessa. Kun ohjaamalla on liian haastavaa pitää pyörä pystyssä (liian hidas vauhti tai kovan vauhdin sladi), pitää kallistusominaisuus olla lukittavissa haluttuun kulmaan.


Re: AeroTilt

Lähetetty: 04 Joulu 2021, 21:13
Kirjoittaja Polkumies

Onpa hieno. Näyttää hävittäjälentokoneelta. Värikin on tuollainen "ilmaherruusharmaa".

Kallistuminen ratkaisisi kyllä monta ongelmaa, jota omassa suunnitelmassani on, eli miten tasapainottaa vetävän pyörän pito, ajoneuvon vakaus mutkissa ja kääntösäde. Kallistuva voi olla korkeampi ja painopiste voi olla edempänä, jolloin etuveto toimisi ylämäissäkin.

Sitten pitää miettiä, kumpi on yksinkertaisempi rakentaa: kallistuva etuveto vai 2WD-takaveto?


Re: AeroTilt

Lähetetty: 04 Joulu 2021, 21:17
Kirjoittaja Vilijami
Polkumies kirjoitti: 04 Joulu 2021, 21:13

Sitten pitää miettiä, kumpi on yksinkertaisempi rakentaa: kallistuva etuveto vai 2WD-takaveto?

Tämähän on todella helppo.
Suora putki missä on kampikeskiöt molemmissa päissä.


Re: AeroTilt

Lähetetty: 04 Joulu 2021, 21:26
Kirjoittaja Polkumies
Vilijami kirjoitti: 04 Joulu 2021, 21:17

Tämähän on todella helppo.
Suora putki missä on kampikeskiöt molemmissa päissä.

Jep, tuo on helppo, mutta jostain syystä tuo epäsymmetria vaan häiritsee niin, että minun olisi ihan pakko rakentaa monimutkaisempi keinuvipurakenne.


Re: AeroTilt

Lähetetty: 04 Joulu 2021, 21:29
Kirjoittaja Vilijami
Polkumies kirjoitti: 04 Joulu 2021, 21:26
Vilijami kirjoitti: 04 Joulu 2021, 21:17

Tämähän on todella helppo.
Suora putki missä on kampikeskiöt molemmissa päissä.

Jep, tuo on helppo, mutta jostain syystä tuo epäsymmetria vaan häiritsee niin, että minun olisi ihan pakko rakentaa monimutkaisempi keinuvipurakenne.

Miksi häiritsee? :D


Re: AeroTilt

Lähetetty: 04 Joulu 2021, 21:37
Kirjoittaja Polkumies
Vilijami kirjoitti: 04 Joulu 2021, 21:29

Miksi häiritsee? :D

Häiritsee vaan :D jostain syystä. Ei kai kukaan juoksekaan näin:

UnluckyConfusedAntarcticfurseal-size_restricted.gif
UnluckyConfusedAntarcticfurseal-size_restricted.gif (4.5 MiB) Katsottu 3447 kertaa

Re: AeroTilt

Lähetetty: 04 Joulu 2021, 21:59
Kirjoittaja Vilijami

Tuollaiseen etuvetoon on niin helppo tehdä erilaisia vaihtoperiä, että ei korkealta putoa vaikka kokeilis telemark-akselin toimintaa. On muuten ihan paras kanttareen ylitykseen.