AeroTilt

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti: 05 Joulu 2021, 20:36
Polkumies kirjoitti: 05 Joulu 2021, 20:30
jori kirjoitti: 05 Joulu 2021, 20:26

Tuohan riippuu lähinnä siitä, onko kallistuksessa jokin jarru tai lukitus. Tuo narulukitteinen tuossa yllä ei välittänyt sivutuulesta mitään.

Jos oletetaan, että kallistusta ei ole lukittu mitenkään. Kaatuuko kuin kaksipyöräinen?

Katetuista pyöristä on siis kyse.

Jos kallistusta ei ole lukittu mitenkään, ei siitä ole paljonkaan hyötyä kaksipyöräiseen nähden kaatumisen välttelyn suhteen.

Tuota tuota. Voihan sen rakentaa niinkin, että sivutuulen painopiste osuu kallistusakselille, jolloin tuuli ei kallista sitä yhtään.

Noi kysymykset on aivan liian yleisluontoisia, jotta niihin voisi vastata järkevästi :roll: Pyörä on yksi kompromissi, jossa (lähes) kaikki vaikuttaa kaikkeen. Yleisluontoinen vastaus yleisluonteiseen kysymykseen vaatisin vähintään yhden kirjan verran tekstiä.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Painopiste voi kai lisäksi nousta tai laskea ajoneuvon kallistuessa, jos kallistusmekanismin geometria on sellainen.

Useimmiten painopiste kai laskee :?

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja Härski »

Jos painopiste nousee, täytyy nivelpisteen olla painopisteen yläpuolella. Tällöin kallistuessa ns sisäkurviin päin painopiste siirtyy ulospäin.... Eli hmm... Eli silloin kuuluisi kallistaa ns väärään suuntaan..

Mitähän etua on korkealla olevasta painopisteestä... Varsinkin kaartessa.. :roll:

Ainakin laitteen jännitysmomentti kurvissa olisi hyvä! :mrgreen:

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Joo, ei painopiste kai ikinä käytännössä nousisi... mutta voisi se laskea vähemmän kuin kaksipyöräisessä tietyllä kallistuskulmalla ja onko sellaisesta ominaisuudesta jotain hyötyä? Ajoneuvo ikään kuin palautuisi kallistuksesta osin painovoimansa avulla :? ja sivutuuli joutuisi tekemään työtä painovoimaa vastaan kaataakseen ajoneuvon.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Härski kirjoitti: 05 Joulu 2021, 22:56

Jos painopiste nousee, täytyy nivelpisteen olla painopisteen yläpuolella.

Eikä täydy. Pää pois laatikosta :wink:

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Jos kallistusmekanismissa olisi jotain pythonin ohjausgeometrian kaltaista, eli kuskin paino oikaisisi kallistuksen. Tai vähintään mekanismi saisi painopisteen tippumaan vähemmän kuin kaksipyöräisessä tietyllä kulmalla.

En nyt tosin keksi tähän hätään sellaista mekanismia :)

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Polkumies kirjoitti: 05 Joulu 2021, 23:03

mutta voisi se laskea vähemmän kuin kaksipyöräisessä tietyllä kallistuskulmalla ja onko sellaisesta ominaisuudesta jotain hyötyä?

Viljamin flevotrike oli tuollainen. Sen ketjussa on käsitelty tuosta aiheutuvaa ominaisuutta.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Polkumies kirjoitti: 05 Joulu 2021, 23:17

Tai vähintään mekanismi saisi painopisteen tippumaan vähemmän kuin kaksipyöräisessä tietyllä kulmalla.

En nyt tosin keksi tähän hätään sellaista mekanismia :)

Katso taas Viljamin flevotrikeä. Siinä on tuollainen mekanismi.
Piirrä kuvia niin hahmotat kenties paremmin.

Viimeksi muokannut jooseha, 05 Joulu 2021, 23:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Polkumies kirjoitti: 05 Joulu 2021, 23:17

Jos kallistusmekanismissa olisi jotain pythonin ohjausgeometrian kaltaista, eli kuskin paino oikaisisi kallistuksen. Tai vähintään mekanismi saisi painopisteen tippumaan vähemmän kuin kaksipyöräisessä tietyllä kulmalla.

En nyt tosin keksi tähän hätään sellaista mekanismia :)

Tässäpä se. Olen jo pohtinut asian valmiiksi aiemmin.
Jos kallistusnivelen linja ampuu etu- ja takarenkaan väliin, niin kallistaminen nostaa kuskia.
Jos ei idea aukea, niin tehkää vaikka ääreistetty jäätelötikku-pahvimalli jota voi kallistella pöydällä.
Kuva

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Jos kallistusnivel ampuu etupyörän etupuolelle, niin pyörä on raskas nostaa pystyyn kallistuksesta ja nopea suunnanvaihto hankalaa.
Jos kallistusnivel ampuu renkaiden väliin, niin pyörää on hankala kallistaa ja kaltevalla tiellä ajo jokseenkin tympeää, kun pyörä kampeaa koko ajan kallelleen.
Jos taas kallistusnivel ampuu eturenkaan maakosketuspisteeseen, niin käyttäytyminen on huomaamatonta ja luontevaa, kuin kaksipyöräisellä ajaisi. Itse suosittelen tätä vaihtoehtoa.

Telemark akselissa tuo kallistusnivelen linja ampuu etupyörän maakosketuspisteeseen ja käyttäytyminen näin hyvä.
Sitä saattaa olla vaikea hahmottaa, mutta kun akselin keskipisteen korkeus ei muutu kallistaessa, niin se vastaa flevotrike-tyyppisen perän nollajättöä.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti: 05 Joulu 2021, 23:29

Tässäpä se. Olen jo pohtinut asian valmiiksi aiemmin.
Jos kallistusnivelen linja ampuu etu- ja takarenkaan väliin, niin kallistaminen nostaa kuskia.
Jos ei idea aukea, niin tehkää vaikka ääreistetty jäätelötikku-pahvimalli jota voi kallistella pöydällä.
Kuva

Mä yritin pakottaa huomaamaan tuon itse. Silloin oppii paremmin :wink:
Tuossa flevossa on painopistettä nostava, mutta myös sitä laskeva ominaisuus. Sen kanssa voi nyrjäyttää aivonsa, kun pohtii miten se toimii :mrgreen:

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Siis flevotrikessä painopiste nousee kallistaessa vai laskee vähemmän kuin kaksipyöräisessä?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti: 05 Joulu 2021, 23:45

Tuossa flevossa on painopistettä nostava, mutta myös sitä laskeva ominaisuus. Sen kanssa voi nyrjäyttää aivonsa, kun pohtii miten se toimii :mrgreen:

Todellakin. Tuon kokonaisvaltainen ymmärrys on haastavaa.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Pelkällä takanivelelläkin voisi ohjata? Ihan kamala mekanismi. En uskalla edes ajatella pidemmälle. Nyt on jo pää ihan solmussa :(

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: AeroTilt

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Polkumies kirjoitti: 05 Joulu 2021, 23:45

Siis flevotrikessä painopiste nousee kallistaessa vai laskee vähemmän kuin kaksipyöräisessä?

Tuo kuva ei ole kaupallisesta flevotrikestä, vaan visio siitä millainen se voisi olla.

Vastaa Viestiin