Tuohan riippuu lähinnä siitä, onko kallistuksessa jokin jarru tai lukitus. Tuo narulukitteinen tuossa yllä ei välittänyt sivutuulesta mitään.
Jos oletetaan, että kallistusta ei ole lukittu mitenkään. Kaatuuko kuin kaksipyöräinen?
Katetuista pyöristä on siis kyse.
Jos kallistusta ei ole lukittu mitenkään, ei siitä ole paljonkaan hyötyä kaksipyöräiseen nähden kaatumisen välttelyn suhteen.
Tuota tuota. Voihan sen rakentaa niinkin, että sivutuulen painopiste osuu kallistusakselille, jolloin tuuli ei kallista sitä yhtään.
Noi kysymykset on aivan liian yleisluontoisia, jotta niihin voisi vastata järkevästi Pyörä on yksi kompromissi, jossa (lähes) kaikki vaikuttaa kaikkeen. Yleisluontoinen vastaus yleisluonteiseen kysymykseen vaatisin vähintään yhden kirjan verran tekstiä.
Jos painopiste nousee, täytyy nivelpisteen olla painopisteen yläpuolella. Tällöin kallistuessa ns sisäkurviin päin painopiste siirtyy ulospäin.... Eli hmm... Eli silloin kuuluisi kallistaa ns väärään suuntaan..
Mitähän etua on korkealla olevasta painopisteestä... Varsinkin kaartessa..
Ainakin laitteen jännitysmomentti kurvissa olisi hyvä!
Joo, ei painopiste kai ikinä käytännössä nousisi... mutta voisi se laskea vähemmän kuin kaksipyöräisessä tietyllä kallistuskulmalla ja onko sellaisesta ominaisuudesta jotain hyötyä? Ajoneuvo ikään kuin palautuisi kallistuksesta osin painovoimansa avulla ja sivutuuli joutuisi tekemään työtä painovoimaa vastaan kaataakseen ajoneuvon.
Jos kallistusmekanismissa olisi jotain pythonin ohjausgeometrian kaltaista, eli kuskin paino oikaisisi kallistuksen. Tai vähintään mekanismi saisi painopisteen tippumaan vähemmän kuin kaksipyöräisessä tietyllä kulmalla.
En nyt tosin keksi tähän hätään sellaista mekanismia
Jos kallistusmekanismissa olisi jotain pythonin ohjausgeometrian kaltaista, eli kuskin paino oikaisisi kallistuksen. Tai vähintään mekanismi saisi painopisteen tippumaan vähemmän kuin kaksipyöräisessä tietyllä kulmalla.
En nyt tosin keksi tähän hätään sellaista mekanismia
Tässäpä se. Olen jo pohtinut asian valmiiksi aiemmin.
Jos kallistusnivelen linja ampuu etu- ja takarenkaan väliin, niin kallistaminen nostaa kuskia.
Jos ei idea aukea, niin tehkää vaikka ääreistetty jäätelötikku-pahvimalli jota voi kallistella pöydällä.
Jos kallistusnivel ampuu etupyörän etupuolelle, niin pyörä on raskas nostaa pystyyn kallistuksesta ja nopea suunnanvaihto hankalaa.
Jos kallistusnivel ampuu renkaiden väliin, niin pyörää on hankala kallistaa ja kaltevalla tiellä ajo jokseenkin tympeää, kun pyörä kampeaa koko ajan kallelleen.
Jos taas kallistusnivel ampuu eturenkaan maakosketuspisteeseen, niin käyttäytyminen on huomaamatonta ja luontevaa, kuin kaksipyöräisellä ajaisi. Itse suosittelen tätä vaihtoehtoa.
Telemark akselissa tuo kallistusnivelen linja ampuu etupyörän maakosketuspisteeseen ja käyttäytyminen näin hyvä.
Sitä saattaa olla vaikea hahmottaa, mutta kun akselin keskipisteen korkeus ei muutu kallistaessa, niin se vastaa flevotrike-tyyppisen perän nollajättöä.
Tässäpä se. Olen jo pohtinut asian valmiiksi aiemmin.
Jos kallistusnivelen linja ampuu etu- ja takarenkaan väliin, niin kallistaminen nostaa kuskia.
Jos ei idea aukea, niin tehkää vaikka ääreistetty jäätelötikku-pahvimalli jota voi kallistella pöydällä.
Mä yritin pakottaa huomaamaan tuon itse. Silloin oppii paremmin
Tuossa flevossa on painopistettä nostava, mutta myös sitä laskeva ominaisuus. Sen kanssa voi nyrjäyttää aivonsa, kun pohtii miten se toimii