4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Jupetin pyörästä löytyi tällainen kuva foorumin syövereistä.
Tuossa siis letkunivel ohjauksessa:

lwb2.jpg
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti: 19 Syys 2023, 21:42

Takapainoinen pyörä ja läskirengas niin tuo 55mm on kyllä hyvä arvaus.
Koska:
Flevossa oli alunperin 45 astetta ja 75mm joka oli ihan liikaa, lopulta hyvä oli 45 astetta ja nollajättö, mutta siinä ohjaus varsin etupainoinen.
Cruiser Easyssä oli 60 astetta, nollajättö ja takapainoinen pyörä. Ei keskittänyt yhtään, mutta ei tehnyt mitään omituistakaan. Ihan helppo oli ajaa. Ehkä olisin toivonut aavistuksen enemmän jättöä.
Papan Jopo deltatrikessä oli 40 astetta ja 45 milliä joka oli ihan liikaa.

Flevo & Papan Jopo: jalat vaikuttaa ohjaukseen -> ei täysin vertailukelpoisia.
Cruiser Easy: jalat erillään ohjauksesta, mutta kaksipyöräinen -> ajokin kallistelu vaikuttaa ohjaukseen.

Miltä tuollainen 40-45 asteinen ohjauskulma tuntuu kallistelemattomassa trikessä?
Jos siis oletetaan että jättö on pieni tai lähestyy jopa nollaa.
Kaatuuko ja haukkaako etupyörä sisäkaarteen puolelle vähääkään enemmän käännettäessä?
Jos siis oletetaan ettei ole sitä tasapainottavaa, ohjausakselin takapuolella olevaa tilleriä.

Isojen nopeuksien ajokäytöksestä ei tarvitse huolehtia: mikään vauhtivehje 3Fat ei tulisi olemaan, jos pääasiallinen jousitus on läskirenkaat pienillä paineilla -> ei rullaa vahingossakaan liian lujaa edes alamäissä :lol: . Eli ei tarvi murehtia kesälläkään yli 40 km/h huippunopeuksista.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja PW »

Tarjoan tähän taas "kukkakeppiohjausta", joka oli deltakolmipyörässäni. Ei se ole vielä kellekään kelvannut :mrgreen: mut ite tykkäsin. Ei tarvii heinämiehenä heilua, on kevyt ja voi ripustaa katteeseen, jotta on tieltä pois sisään kulkua varten.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti: 20 Syys 2023, 00:39

Miltä tuollainen 40-45 asteinen ohjauskulma tuntuu kallistelemattomassa trikessä?
Jos siis oletetaan että jättö on pieni tai lähestyy jopa nollaa.
Kaatuuko ja haukkaako etupyörä sisäkaarteen puolelle vähääkään enemmän käännettäessä?
Jos siis oletetaan ettei ole sitä tasapainottavaa, ohjausakselin takapuolella olevaa tilleriä.

Nyt suunnittelu veks ja teet 45 asteen emäputken ja lopun säädät haarukalla. Ensin tekee protohaarukan missä on 5 dropoutin koloa. Keskimmäinen on nollajätölle ja muut vaikka laitimmaiset +-55mm ja välit +-27,5mm. Tai miten järkevästi saa? Kuinka paksu akseli on tulossa?

Nollajätöllä wheel flop puuttuu kokonaan, jos massaa on jonkin verran. En osaa tarkkaa määrää sanoa. Flevo jatketulla eturungolla (45 astetta ja nollajättö) käyttäytyi niin, että pyörän päälle istuminen oikaisi ohjauksen suoraan, vaikka jalat olivat vielä maassa. Tässä tapauksessa kumi oli 55mm leveä.

Meinasin jo ehdottaa tuota PW:n kukkakeppiohjausta. :wink:

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

PW kirjoitti: 20 Syys 2023, 10:57

Tarjoan tähän taas "kukkakeppiohjausta", joka oli deltakolmipyörässäni. Ei se ole vielä kellekään kelvannut :mrgreen: mut ite tykkäsin. Ei tarvii heinämiehenä heilua, on kevyt ja voi ripustaa katteeseen, jotta on tieltä pois sisään kulkua varten.

Hyvä kun muistutit! Meinasi tuo vaihtoehto kokonaan unohtua...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti: 20 Syys 2023, 11:17

Nyt suunnittelu veks ja teet 45 asteen emäputken ja lopun säädät haarukalla. Ensin tekee protohaarukan missä on 5 dropoutin koloa. Keskimmäinen on nollajätölle ja muut vaikka laitimmaiset +-55mm ja välit +-27,5mm. Tai miten järkevästi saa? Kuinka paksu akseli on tulossa?

Niinhän se on, että tiedon puutteeseen auttaa asioiden selvittäminen... Lukitaan siis tuo 45 asteen kulma emäputkelle, sittenhän tuonkin käyttökelpoisuus selviää. Protohaarukasta jätän kyllä "turhana" pois isoimman negatiivisen jätön :) . Tässä kun ei ole ohjausta tasapainottavia kuskin jalkoja roikkumassa etuhaarukassa kuten pyyttoneissa/mbb-pyörissä.
Etunapa on 15 mm läpiakselille, mutta protoiluvaiheessa saatan oikaista käyttämällä kierretankoa tms. akselina...

Vilijami kirjoitti: 20 Syys 2023, 11:17

Nollajätöllä wheel flop puuttuu kokonaan, jos massaa on jonkin verran. En osaa tarkkaa määrää sanoa. Flevo jatketulla eturungolla (45 astetta ja nollajättö) käyttäytyi niin, että pyörän päälle istuminen oikaisi ohjauksen suoraan, vaikka jalat olivat vielä maassa. Tässä tapauksessa kumi oli 55mm leveä.

Ok, kiitos näistä kokemuksista! Koetetaan kerätä ja jakaa niitä lisää tämänkin projektin yhteydessä.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Takapää on jo valmis ja keula näin hyvin suunniteltu. Penkki nippusiteillä kiinni ja ilman sähköjä ja jarruja pääsee koeajolle jo viikonloppuna :D

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Joo, jätetään vaan mainitsematta, että minkä viikon . Talliaikaa tälle aletaan saada aikaisintaan ensi viikolla...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Voidaanko vielä tälle talvelle odotella 3Fatin ajotestiä auraamattomalla tiellä? Kiinnostaisi kovasti.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti:

Voidaanko vielä tälle talvelle odotella 3Fatin ajotestiä auraamattomalla tiellä? Kiinnostaisi kovasti.

Odotella aina voi, se ei vaadi kuin pitkää pinnaa Kuva. Konkreettinen tekeminen vaatisi jotain muuta, jotain mikä ei ole vielä pulpahtanut itsellä esiin tänä syksynä... Pitäisiköhän kaupata tämä aihio Vilijamille, niin valmistuisikin joskus... Kuva.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti: 31 Loka 2023, 19:49

Pitäisiköhän kaupata tämä aihio Vilijamille….

Jos oisit pari viikkoa sitten ehdottanut, niin oltais käyty vakavahenkinen keskustelu, mutta nyt on tälle talvelle tilat ja projektit varattu :wink:

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

No voi perskules, myöhästyin. Nyt joudun sen itse rakentamaan .

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Tarvisi varmaan alkaa edistää tätäkin projektia, että saisi joskus valmiiksi...

Kuinkahan tähän keskiön ripustaisi, 50 mm neliöputken päälle?
40 mm neliöputkelle löytyisi normi-kinnerien kiinnityskikkareet jo valmiina, siis tämäntyyliset:

bottom bracket mount.png
bottom bracket mount.png (185.49 KiB) Katsottu 339 kertaa

Keskiömoottori syö tilaa ketjupyörän puolelta, eli tilaa on siellä vähän hintsusti.
Kookkaimmat diy-viritykset eivät siis mahdu.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Eikö tämä jorimalli oo aika hyvä?

Kuva

Kuva

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nuita pystärin rungon satula- ja vinoputkia voi jättää pidemmät pätkät -kuten mulla oli flevossa- niin saa enemmän tilaa moottorille. Kuvaa en yhtäkkiä löytänyt.

Muoks. Löytyi jonkunlainen kuva. Mulla kiinnityspultit vain alapuolella vaakasuorassa ja jos hitsais jatkomutterit toiselle puolen, niin ei levene rattaan puolelle yhtään.

Kuva

Vastaa Viestiin