4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Kun kuskissa ei puhti riitä, niin otetaan sähkö avuksi. Aloin kasata akkua. Tämäkin homma odottanut jonossa ties kuinka kauan...
Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti: 18 Helmi 2024, 00:44

Ohjaus oli kevyt, ja siinä tuntui välystä, ohjausnivel varmaankin otti itseensä hitsailun yhteydessä. Pitää tutkia tarkemmin.
Tuntui ikävältä, kun etupyörä käännähteli puolelta toiselle suoraan ajettaessa.

Pistäpä katsastusmiehen suikka päähän ja tutki käsin tunnustelemalla, onko välys oikeasti ristinivelessä, vaiko ehkä tuossa neliöputkiteleskoopissa. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Kaikki aikanaan. Ensituntuma oli, ettei teleskooppihässäkkä olisi ainakaan suurin syyllinen välykseen.

Teen nyt tuon akun ja ajokin sähköistyksen ensin koeajokuntoon, ja palaan sen jälkeen ohjauksen klapin selvittelyyn.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Siinä on kevyin välitys nyt n. 1:1? 90:n kadenssilla se tarkoittaa 70cm halkaisijan renkaalla 12km/h. Läskipyörissä taitaakin yleensä olla kevyempi kevyin välitys. Edessä esim 30-hampainen ja takana 10-50-pakka. Ja tällä pyörällä liiskataan kolminkertainen määrä lunta rengasurilta.

Eikös paksussa lumessa ajaessa olisi hyödyllistä ajaa mahdollisimman kapeilla renkailla? Ainakin jos lumi on niin pehmeää, että sekä leveä että kapea rengas liiskaa sen lähes yhtä lyttyyn?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Pidon takia ei ole jos haluaa oikeasti edetä siinä lumessa. Leveä rengas tarjoaa paljon enemmän pitoa lumeen nähden vaikka tekeekin leveämpää uraa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja jori »

Wacky kirjoitti: 20 Helmi 2024, 13:47

Pidon takia ei ole jos haluaa oikeasti edetä siinä lumessa. Leveä rengas tarjoaa paljon enemmän pitoa lumeen nähden vaikka tekeekin leveämpää uraa.

Leveämpää kyllä, mutta paljon matalampaa. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Akku valmistui eilen, yömyöhään. Noin 500 Wh, eli perinteistä sähköpyöräkokoa. Nimellisjännite 36 V.
Kuva

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Härski »

Nätti. Teitkö kuoretkin itte 3d printillä? Jotenkin liian nätit itte printatuiksi! :D

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Ihan selkeästi printatut :) printtikerrosten aiheuttama portaikko näkyy monessa kohtaa. Myös kennojen välisissä liuskoissa :?

printti.jpg
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja jori »

Polkumies kirjoitti: 22 Helmi 2024, 09:51

Ihan selkeästi printatut :) printtikerrosten aiheuttama portaikko näkyy monessa kohtaa. Myös kennojen välisissä liuskoissa :?
printti.jpg

:lol:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Joo, ihan kaupallista tavaraa tuo kotelo. En nyt heti alkaisi akun ulkokuorta muovista tulostaa, sen verran skeptinen ainakin omien kötöstelyiden kestävyydestä.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Nyt olisi 3Fatin sähköistys siinä vaiheessa, että koeajoa pukkaa tulevana viikonloppuna. Ellei sitten jo huomenna illalla.

Akun telakan kiinnityksessä runkoon käytin niittimuttereita. Näppäriä kun tarvitsee saada mutterikierre putkeen tai levyyn.
Jottei ketju hinkaisi poljettaessa akun kylkeen, niin reiät piti laittaa hieman sivuun keskilinjasta.

Tilasin tämän Tongsheng TSDZ -moottorin pienellä näytöllä (XH18-LCD). Näytön yhteydessä on kiertokahva, jolla pystyy vaihtamaan moottorin avustustasoa. Saapa nähdä miten toimii. Nopeuden ja avustustason lisäksi tuo näyttää vain ajetun matkan (trippi ja kokonais).

1_niittimutteri.jpg
1_niittimutteri.jpg (143.09 KiB) Katsottu 859 kertaa
2_kiinnitysreiat.jpg
2_kiinnitysreiat.jpg (176.89 KiB) Katsottu 859 kertaa
3_akun_telakka.jpg
3_akun_telakka.jpg (201.05 KiB) Katsottu 859 kertaa
4_akku_paikallaan.jpg
4_akku_paikallaan.jpg (220.95 KiB) Katsottu 859 kertaa
5_ohjaustanko.jpg
5_ohjaustanko.jpg (181.39 KiB) Katsottu 859 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti: 22 Helmi 2024, 22:31

Tilasin tämän Tongsheng TSDZ -moottorin pienellä näytöllä (XH18-LCD). Näytön yhteydessä on kiertokahva, jolla pystyy vaihtamaan moottorin avustustasoa. Saapa nähdä miten toimii. Nopeuden ja avustustason lisäksi tuo näyttää vain ajetun matkan (trippi ja kokonais).

Just tuo näyttö on kiinnostavin tsdz moottoriin. Hyvä että testaat sen, niin helpottaa omaa ostopäätöstä. :wink:

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Itse saattaisin ensiksi avaa sen ja tarkistaa et piirilevy on lakattu tai muuten suojattu vedeltä :twisted:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Näyttö vai moottori?

Vastaa Viestiin