4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Sanotaan että keskeneräiset projekti pitäisi aina tehdä loppuun ennen uusien aloittamista.
No eipä toteutunut taaskaan omalla kohdalla...

Päätin lyödä naulan arkkuun "2T3 2022" -suunnitelmalle, eli lopettaa sen kehittelyn tällä erää:
viewtopic.php?f=26&t=6707

Sen sijaan toteutuslistalle on noussut nelipyöräinen, nämä kun kiinnostavat itseä enempi ainakin tällä hetkellä. Ovat toki monimutkaisempia ja painavampia kuin kolmipyöräiset, mutta tässä(kin) tapauksessa kertyvää massaa olisi tarkoitus kompensoida sähköavulla.

Tässä lähtöspeksausta:

  • eteen 20" (vannekoko 406 mm) ja taakse 26" (559 mm) kokoiset läskikiekot, renkaiden leveys aluksi luokkaa neljä tuumaa
  • mahdollisuus vaihtaa tilalle kapeammat ja kevyemmät (=paremmin rullaavat) renkaat silloin, kun läskirengastukselle ei ole tarvetta
  • takaveto: tähän projektiin käyttöön Samagagan tasauspyörästö oheiskilkkeineen, pois hyllystä pölyä keräämästä...
  • etupyöräohjaus
  • jousitus pyörien sijaan kuskin penkkiin -> tätä vaihtoehtoa olen halunnut kokeilla jo pitkään...
  • runko teräsputkesta: hiilikuiturunkoisen kulkupelin rakentelu siirtyy siis jälleen tuota tuonnemmas...
  • sähköapu keskiömoottorilla (250 W)
  • alkuun ehkä ilman koria, kuski saanee ympärilleen myöhemmin jonkinlaisen kevyehkön kangas/solumuovikatteen suojaamaan vesisateelta/auringolta -> viestiketju tästä syystä täällä polkuautopuolella.

1CV:tä yksinkertaisempi vekotin siis kaavailuissa. Rinnalle, ei 1CV:tä korvaamaan. Painotus läskirenkailla enempi pehmeän kelin ominaisuuksissa (lumi, hiekka), ja kapeammalla rengastuksella voi suunnata sitten kovemmalle alustalle ja pitemmille ajomatkoille.

Osia löytyy jo vanhastaan valmiina omasta hyllystä, joitakin on vielä hankinnassa.

Projekti tullee etenemään foorumiseuraajan näkökulmasta samaan tyyliin kuin 1CV, eli puuhastelen mitä kulloinkin mieleen juolahtaa. Välillä saatan kysellä kommentteja lukijoilta, mutta noin yleisesti homma etenee varmaan itsepäisesti omaa visiota noudattaen ja muiden vinkkejä toteuttamatta... :roll: .

Haavekuvia eli suunnitelmia ei tule etukäteen näkyville, rakenneratkaisut paljastuvat vasta niiden valmistuttua, valokuvien ja muutaman sanasen välityksellä.

Ja lopuksi: ei mitään lupauksia valmistumisajankohdasta, ne eivät kuitenkaan toteutuisi.
Koettakaa kestää... :lol:

Viimeksi muokannut tm, 19 Syys 2023, 18:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuo penkin jousitus kiinnostaa, minkälaisella linkkumekanismilla saadaan neutraloitua poljinvoiman vaikutus jousitukseen?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja tm »

Tässä muutama kuva kiekoista/rengastuksesta:

01_kiekot.jpg
01_kiekot.jpg (165.24 KiB) Katsottu 5188 kertaa
02_kiekot.jpg
02_kiekot.jpg (178.39 KiB) Katsottu 5188 kertaa
03_kapea_ja_leveä_eturengas.jpg
03_kapea_ja_leveä_eturengas.jpg (133.8 KiB) Katsottu 5188 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti: 02 Helmi 2022, 17:55

Tuo penkin jousitus kiinnostaa, minkälaisella linkkumekanismilla saadaan neutraloitua poljinvoiman vaikutus jousitukseen?

Niin kiinnostaa itseänikin, ans kattoo kuinka käy :wink: .
No jos ei ota onnistuakseen, niin suunnitelma B:nä voi tehdä penkistä lopulta kiinteän, ja laskea renkaiden painetta jouston aikaansaamiseksi... :D

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti: 02 Helmi 2022, 17:55

Tuo penkin jousitus kiinnostaa, minkälaisella linkkumekanismilla saadaan neutraloitua poljinvoiman vaikutus jousitukseen?

Ei siihen mitään kummallista vaadita. Penkin jouston pitää vaan olla kohtisuoraan polkemisvoimien suhteen. Mikä tahansa systeemi käy kunhan tämä ehto täyttyy.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti: 03 Helmi 2022, 13:25
Vilijami kirjoitti: 02 Helmi 2022, 17:55

Tuo penkin jousitus kiinnostaa, minkälaisella linkkumekanismilla saadaan neutraloitua poljinvoiman vaikutus jousitukseen?

Ei siihen mitään kummallista vaadita. Penkin jouston pitää vaan olla kohtisuoraan polkemisvoimien suhteen. Mikä tahansa systeemi käy kunhan tämä ehto täyttyy.

Niin on, mutta siinä onkin toteuttamista.
Polkuvoima ei tule vain yhdestä pisteestä, miten saadaan joustava, mutta tukeva rakenne, tila, paino jne.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja tm »

Seuraa juonipaljastus: taikasana "naru" . Aattelin laittaa tähän etuakselin poljinkeskiön etupuolelle. Etuakseliputkesta vedetään narut taakse penkin molemmin puolin, kiinnityspisteet penkissä sekä istuinosan alle että selkänojan yläosaan. Jousi penkin taakse.

Polkeminen kiristää narut, mutta toki "vastanarut"/tuki pitää laittaa myös penkistä taaksepäin, jottei penkki rojahda eteenpäin silloin kun ei poljeta...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja tm »

Heti alan rikkoa aloitusviestini "lupauksia": koska kuva kertoo enemmän kuin tuhat huonosti valittua sanaa, niin tässä selventävä sellainen liittyen edellisen viestini tekstiin:

penkin_ripustus_naruilla_800p.jpg
penkin_ripustus_naruilla_800p.jpg (37.67 KiB) Katsottu 4988 kertaa

Jousen kiinnityspaikka ynnä muuta saattaa vielä muuttua.
Tuon penkin yläkiinnityspisteen "kiristys taaksepäin" voisi siirtää penkin alakiinnityspisteisiin, penkin sivuille.

Penkin ripustuksen ideana olisi, että penkin yläripustuspisteen (ajokin keskilinjalla olevan pisteen) liikkuminen sivuttain on estetty, toimii ikään kuin nivelpisteenä jonka varassa penkki+kuski roikkuu. Penkin alapää pääsisi heilumaan "hieman" sivusuunnassa, liikkeen rajoitus jälleen narulla tms. Tämä toki edellyttäen, ettei sivuttaisliike haittaa liikaa polkemista... jos haittaa niin sitten heilumisen esto tännekin.
Toki jos "kiristys taaksepäin" siirtyy alakiinnityspisteisiin, niin eipä tuo penkki alapää enää kovin vapaasti heilu sivuttain...
Jousikin siirtyisi sitten alas, jousena voisi toimia tuo taaksepäin kiristävä nuoli.

Viimeksi muokannut tm, 03 Helmi 2022, 22:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja tm »

Korjattu kuva edellisen viestin lopun sepustuksen mukaiseksi...

penkin_ripustus_naruilla_VERSIO2_800.jpg
penkin_ripustus_naruilla_VERSIO2_800.jpg (36.16 KiB) Katsottu 4974 kertaa
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Penkin jousituksen toimintaa en oikein hyvästä kuvasta huolimatta täysin hahmottanut. Jos viimeisessä kuvassa olisi jousi sinisen nuolen alkupisteessä pystyssä niin sitten menisi jakeluun. Mittasuhteiltaan on aika traktorimainen, takapainoinen jossa riittäisi pitoa vaikka lumitöihin - puskulevy keulalle :wink: . Laitatko eteen keinuakselin vai luotatko siihen, että renkaiden ja rungon jousto pitää renkaat maassa?


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja tm »

Jarcco kirjoitti:

Penkin jousituksen toimintaa en oikein hyvästä kuvasta huolimatta täysin hahmottanut. Jos viimeisessä kuvassa olisi jousi sinisen nuolen alkupisteessä pystyssä niin sitten menisi jakeluun. Mittasuhteiltaan on aika traktorimainen, takapainoinen jossa riittäisi pitoa vaikka lumitöihin - puskulevy keulalle :wink: . Laitatko eteen keinuakselin vai luotatko siihen, että renkaiden ja rungon jousto pitää renkaat maassa?

Viimeisen kuvan sinisen nuolen voi ajatella vetojouseksi, joka kiskoo penkkiä taaksepäin. Käytännössä kun kuski istuu penkillä, niin se osoittaisi hieman takayläviistoon...

Traktori tuli itsellekin mieleen, kun tuota hahmottelin :-). Riittävästi painoa vetäville pyörille tavoitteena. Ja kyllä, keinuakselia ajattelin eteen, tiedä sitten miten tuo penkin ripustuksen naruhässäkkä vaikuttaa toimintaan, tai päinvastoin.
Eikä se molempien eturenkaiden maassa pysyminen koko ajan niin kriittistä ole, hyvin voi toinen olla välillä ilmassakin...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja tm »

Sarjassa epäteppomaiset osavalinnat esittelyssä 4Fatin rataspakka: 7-vaihteinen Shimano Tourney 14-34t.

rataspakka_14-34t.jpg
rataspakka_14-34t.jpg (164.77 KiB) Katsottu 4813 kertaa

Taustaa: tasauspyörästössä on kiinnitys kierrepakalle, joten vaihtoehdot olivat aika vähissä. Toinen 7-vaihteinen vaihtoehto olisi ollut 14-28 -hampainen pakka. Nyt valitulla saa vähän lisää pelivaraa ylämäkiin. Toisaalta sähköavusteisessa ei tarvita hillittömän lyhyitä välityksiä, niin kauan kun akussa riittää puhtia, eikä olla menossa maastoon. Ja kun kyseessä ei ole vauhtivehje, niin eipä niitä isojakaan vaihteita tarvita... Rattaat ovat mukavasti pienin kahden hampaan portain muualla paitsi kahden isoimman rattaan välissä on 10 hampaan porras. Selvästi erottuva ylämäkivaihde siis. Pieni epäilys kaihertaa mieltä, kuinka nätisti takavaihtaja osaa nostaa ketjun tuonne isoimmalle rattaalle...

Nykyaikaisissa rataspakoissa pienimmän rattaan hammasluku on yleensä 11 tai jopa 10, mitkä ovat kovin pieniä muuhun kuin satunnaiseen käyttöön. Jos koko vaihdeskaalaa haluaa hyödyntää paremmin ja isoimmallakin vaihteella ajaa, niin 14-hampainen on jo selvästi parempi. Ei hyvä vielä sekään, mutta menettelee.

Keskiömoottorin adapteriin sopivan pienimmän mahdollisen ketjupyörän koosta ei ole vielä täyttä varmuutta, mutta jos 32-hampaan tavoite toteutuu, niin välitysalaksi tulisi alussa mainitulla rataspakalla n. 2,1 - 5,1 metriä per poljinkierros, mikä tarkoittaisi nopeusväliä reilusta 11:sta vajaaseen 28 km/h, kun poljinkierrokset 90 kierrosta minuutissa. Sähköavustus loppuu 25 km/h nopeudessa, joten "turhat ylimääräiset" isot vaihteet on nyt karsittu pois. Alamäissä jos vauhti tahtoo kiihtyä yli kolmenkympin, niin sitten voi jo hyvillä mielin rullailla vapaalla polkematta. Näin ainakin kuvittelen tässä vaiheessa...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja tm »

Taka-akseliston tavaraaKuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja tm »

Ensimmäiset kikkareet tehty, eli reikäsahatut palikat taka-akselihimmelin välituiksi.

Seuraava steppi on poiketa ostoksilla hakemassa 30x1,5 mm putkea (IKH/Motonet/Puuilo). Harmi kun lähiteräskauppa (Tampereen Teräsmyynti) lopetti ("toistaiseksi") joku aika sitten, oli näppärän lähellä... Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja tm »

Putket löytyi Pirkkalan IKH:sta: 50x50x1,5 mm rungon keskiputkeksi, 30x1,5 mm taka-akselirakennelmaan, ja 16x1,5 mm jokuseen pienempään kohteeseen.

Sormet syyhysi jo päästä sahailemaan putkia, mutta tarvii vielä saada varmistusta mitoitukseen ennen jatkoa. Kuva

Vastaa Viestiin