Ulkona alkaa olla vesikeli, virittelin mukavuusvarusteen eli etulokarin.
Nyt on saatu se pakollinen NARU tähänkin kulkupeliin . Voi tosin olla ettei hoida kunnialla tuota aisan virkaa. No näkee kun liikenteeseen selviää.
Ulkona alkaa olla vesikeli, virittelin mukavuusvarusteen eli etulokarin.
Nyt on saatu se pakollinen NARU tähänkin kulkupeliin . Voi tosin olla ettei hoida kunnialla tuota aisan virkaa. No näkee kun liikenteeseen selviää.
Etulokaria varten ei löytynyt riittävän pitkää makuualustan palasta, joten päätin kokeilla solumuovin liittämistä kuumailmapuhaltimella. Liitettävät pinnat kuumiksi ja puristus vastakkain. Hyvin tarttui -> tarvii jatkossakin hyödyntää tätä menetelmää.
Ohjausakselin tuki syntyi protoiluhengessä pikavauhtia alumiiniprofiilista...
No niin, nyt vain korin teko retkipatjasta!
Retkipatja onkin ykkösenä listalla, tällä hetkellä.
Ja minimalistinen toteutus, ei mitään 1CV-tasoa. Sitten näette... .
3Fatin ensimmäinen koeajo sähköavusteisena suoritettu tänään.
Ensin plussat:
Sitten miinukset:
Keliolosuhteista johtuen sopivaa lumipätkää etenemiskykytestiin ei osunut reitille.
Yhtä nuoskalumista mönkkärinuraa kokeilin, mutta meno hyytyi heti alkuunsa, lyhyemmillä välityksillä olisi päässyt pitemmälle.
Valokuvista jälkeenpäin arvioiden eri ajolinjan valinta olisi myös auttanut.
Plussat isompia kuin miinukset -> projekti jatkuu.
tm kirjoitti:...
- ohjaustanko ei liiku ylös-alas penkin joustoliikkeen mukana...
Luonnollinen vaihtoehto tässä, että ohjausakselin tuen laittaisi kiinni penkkiin, runkoputken sijaan... Ei kuitenkaan saisi haitata kyytiin nousemista, eli tulla liiaksi jalkojen tielle.
Koeajokeli oli ainakin riittävän haastava.
Suurensit jättöä. Onko tietoa, mitä se nyt on. Viimeksi se oli kuvasta katsoen hiukan negatiivinen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Oliko tässä varsinainen tasauspyörästö vai kaksi vapaaratasta? Samagagalla on kai ollut molempia. Penkin alaosan heilahtelua voisi estää samanlaisella linkustolla kuin penkin yläosan, jos sellaisen mahtuisi rakentamaan penkin alle.
Ajoitko siis avustus täysillä koko koeajon?
Viimeksi jättö oli teoriassa eli suunnitteluvaiheessa nolla, en ole mitannut kuinka lähelle käytännössä toteutui.
Saattoi mennä hieman negatiivisen puolelle.
Eiliseen koeajoon siirsin akselia kaksi reikäväliä eli yhteensä 50 mm taaksepäin.
Tässä on tasauspyörästö. Plussana se että pystyy tekemään polkemalla tiukkoja käännöksiä (molempiin suuntiin), eli etupyörä poikittain jolloin sisäkaarteen puoleinen takapyörä pysyy paikallaan, ja vain ulkokaarteen puoleinen pyörii. Ei onnistu vapaarattaiden kanssa. Toki eri asia onko tälle oikeasti edes tarvetta... . Vähempikin etupyörän kääntäminen tuottaa normaaliajossa jo riittävän pienen kääntöympyrän.
Ainakaan eilisellä jääkelillä tasauspyörästö ei aiheuttanut vetopito-ongelmia. Eli ei tullut tilannetta, että vain toinen pyörä olisi jäänyt sutimaan ylämäessä. Etukäteen olin itse(kin) skeptinen tämän suhteen, tasauspyörästöä kun on moitittu monesti tästä ominaisuudesta. Ehkä 3Fatissa on riittävästi pyöräkuormaa vetävillä pyörillä, jolloin tuo yhden pyörän sutimisongelma ei tule niin herkästi vastaan.
Käytin sekä 3- että 4-tason avustusta. Ylämäkiin herkästi tuota nelosta.
Kertoo ehkä jotain läskirenkaisen triken ajovastuksista eilen (ja huonokuntoisesta kuskista ).
Vertailun vuoksi samanlaisella moottorilla tavallinen maastopystäri liikkuu jo ihan hyvin 2-tason avustuksella (rengastus 50-559).
Luomukäyttöön varustaisin tällaisen delta-triken joillain hyvin rullaavilla 50-60 mm leveillä 622-vannekoon renkailla taka-akselille, ja eteen vaikka 50-406. Lisäksi modernia maastopyörää vastaavat välityssuhteet: 30- tai 32-hampainen eturatas, ja rataspakassa isoin ratas n. 50-hampainen. Saisi riittävän pieniä välityksiä. 3Fatissa on edessä 32-hampainen ratas, ja takapakka 14-34.
Ja rungon kun tekisi hiilikuidusta, niin voisi saada aikaiseksi kevyenkin.
Kyllä, tämä on yksi vaihtoehto. Ja pitäisi hyvin sivuliikkeen kurissa. Tosin tuollainen tiukasti sivusuunnassa tuettu penkki voisi "kurittaa" kuskia aina kun vain toinen takapyörä osuu kuoppaan -> heilahdusliike kulkeutuu penkkiin asti, penkki kallistuu samaa tahtia pyörän kanssa.
Jos penkin alatuennan jättäisi sivusuunnassa hieman joustavaksi, voisi sen kuvitella olevan mukavampi?
En ole vielä mittaillut, voisiko tuon vivuston korvata tuolla penkin alaosassa esim. naruilla. Joustoliikkeen takia naruviritykseen jäisi enemmän sivusuuntaista välystä, mutta jäisikö liikaa?
Saa nähdä kuinka nuo isot takakiekot kestää kesäkurvailut. Mulla on huonoja kokemuksia 559 takakiekoista takapainoisessa deltatrikessä ja takapainoisessa lwb tadpolessa. Pinnat venyivät melkoisen lahjakkaasti. Toki ne olivat käytettyjä ja perusmarkettilaatuisia.