4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13800
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti: 26 Helmi 2024, 20:34

No itse asiassa veikkaan tässä puoliympyrä-taivutuksessa käyvän ennemminkin niin, että tuo kiinteästi tuettu/lukittu pää ei lähde taipumaan kauniisti tasasäteiselle kaarelle... Sama lopputulos, ei tule täysin symmetrinen.

Tässä tapauksessa taivutettavan tangon pitää joka tapauksessa olla sen verran hentoinen ja helposti taipuva, ettei puhuta kovista jännityksistä ja voimista. Helpottaa tasaisemman muodon syntymistä.

Jos ei toimi, niin sitten pitää ottaa vaihtoehto B, C jne käyttöön. Ennen sitä tarvii haalia jostain sopiva "piiska" ja kokeilla käytännössä.

Ehkä etu- ja takapäähän kannattaa tehdä tuohon kaareutuvan kannen alle kiinteät puoliympyrän muotoiset kaaret/levyt, joita vasten kansi kaareutuu. Oli siinä sitten nuo ylöskääntävät piiskat tai ei.

Tai sitten tehdä tuosta kannen muodosta kiinteä, ja laittaa toiseen laitaan vain saranat -> aukeaa kuin "aarrearkun" kansi :-).
Kuva

Kyllä se hyvin toimii kun laitat tuolle kiinteälle puolelle saranan. Samalla kannen saa kokonaan auki. Kannen kaareutuminen tapahtuu tuossa hieman eri tavalla. Kansi kippaa kiinni päin ensin yli reunan ja naru vetää sen sitten korkeammalle kaarelle. Laitat vain reilusti kunnon kelan, jolle molemmat narut kelautuvat eri suunnista, ja sille kammen, niin saat tuolla vedettyä kannen helposti muotoonsa. Toisaalta irtonaru ja skuuttilukot olisivat kaikkein yksinkertaisimmat. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti: 26 Helmi 2024, 21:25

Kyllä se hyvin toimii kun laitat tuolle kiinteälle puolelle saranan. Samalla kannen saa kokonaan auki. Kannen kaareutuminen tapahtuu tuossa hieman eri tavalla. Kansi kippaa kiinni päin ensin yli reunan ja naru vetää sen sitten korkeammalle kaarelle. Laitat vain reilusti kunnon kelan, jolle molemmat narut kelautuvat eri suunnista, ja sille kammen, niin saat tuolla vedettyä kannen helposti muotoonsa. Toisaalta irtonaru ja skuuttilukot olisivat kaikkein yksinkertaisimmat. :)

Onhan se mahdollista noinkin, kuskilla vaan on ahtaammat oltavat ennen kuin kansi on täysin kiinni ja kaarella.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Nyt on lasikuitu"piiskat" testiä varten, kiitos samuel!
Tangon halkaisija 6 mm ja aika jämäkän tuntuiset, taipuivat kuitenkin hyvin tuolle halutulle n. 300 mm säteelle.

6mm_lasikuitutangot.jpg
6mm_lasikuitutangot.jpg (93.44 KiB) Katsottu 520 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13800
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti: 27 Helmi 2024, 22:31

Nyt on lasikuitu"piiskat" testiä varten, kiitos samuel!
Tangon halkaisija 6 mm ja aika jämäkän tuntuiset, taipuivat kuitenkin hyvin tuolle halutulle n. 300 mm säteelle.

6mm_lasikuitutangot.jpg

Tänään katsoin Puuilossa puolitoistametrisiä lasikuituisia aurauskeppejä. 99 senttiä kappale. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

Tänään katsoin Puuilossa puolitoistametrisiä lasikuituisia aurauskeppejä. 99 senttiä kappale. :D

Aurauskepit on muistaakseni 8 mm paksua tavaraa -> varmasti jo siinä rajoilla taipuisiko tähän. No nyt ei tarvi kokeilla kun on nuo 6-milliset.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3843
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Itse meinasin käyttää ponyn lavan katoksessa n. 4mm keppejä jotka jäi yli koirien luolamökistä. Ne tuntuu jo mukavan taipuisilta ja muodostaa helposti 180° alle metrin halkaisijalla.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

4 mm kepit on varmasti buenot tuohon .

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Tämän illan teemana oli öljynlutraus, eli pitempien jarruletkujen vaihto jarrusatuloihin + kahvoihin.

Kahden metrin jarruletkusettejä oli nettikaupassa, siispä sellaiset tuli tilattua, kun pitempiä ei ollut listoilla. Pituus riittää varmaan nyt siinä missä nykyisen vaihdevaijerinkin.Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Nyt ohjaustanko liikkuu penkin liikkeen mukana -> mukavampi kuskille.
Aikamoinen prototekele tuostakin tuli...

Kuva

Huomenna jos selviäisi kunnon koeajolle.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Päivän koeajo takana, alla jokusia aatoksia:

Plussat:

  • onhan tuo ihan hillitön vekotin etenemiskyvyltään: no hanget oli toki kantavaa sorttia, mutta kuitenkin
  • pitkäliikkeinen penkkijousitus on mukava, yhdessä isojen takapyörien kanssa kuopat ylittyy ilman isompia tärskyjä selkään
  • penkin ja kuskin mukana liikkuva ohjaustanko ihan ehdoton tähän
  • pitkä akseliväli rauhoittaa mukavasti ajokäytöstä, perääkin voi luistatella huoletta liukkaalla ilman pelkoa pyörähtämisestä :-)
  • rento vehje :-)

Miinukset:

  • penkin yläpään sivuttaistuen varsien vipusuhteet pielessä (rajoittaa penkin joustovaraa) -> alempia varsia pitää lyhentää
  • nykyinen ketjun putoamissuoja taittopyörien alla ei tykännyt osumista jäiseen ajoalustaan
  • liukkaalla jäällä kääntäessä etupyörä tahtoo puskea, mutta sisäkaarteen puoleisen takapyörän jarruttaminen auttaa kääntymiseen.
  • kuskin tuntema sivusuuntainen heilahtelu on yhdistelmä ainakin seuraavista asioista (joista osaan saattaisi hyvin tottuakin):
    • ohjauksen klapin takia etupyörä alkaa sopivan herätteen saatuaan kevyesti vemputtaa
    • penkin alapään sivuttaistuenta puutteellinen
    • ohjaustanko pääsee heilumaan sivusuunnassa, ei jäykästi tuettu: ei vaikuta ohjaukseen, vain pelkästään kuskin kokemaan tunteeseen
  • etulokarin naruaisa nappasi kiinni eturenkaan reunanappuloihin -> solumuovilokari pyörähti narun mukana ja repesi poikki, naru katkesi samalla
    -> seuraavaan versioon laitettava jäykkä etuaisa
  • putkieristeestä pikaisesti teipatut hightech-kädensijat eivät tahdo pysyä enää paikallaan -> seuraava "pikafiksaus": kaksipuoleista teippiä väliin?
  • penkin säädöt eivät olleet ihan kohdillaan: säätöä helpottaisi, jos penkin alapään liikuttaminen ei vaikuttaisi suoraan jousien kireyteen
  • keskiömoottorin avustus ei riitä kovin isoille poljinkierroksille -> ohjaa käyttämään turhan matalaa kadenssia.

Ajattelin alkavani teippailla tähän jo ensimmäistä korihahmotelmaa aaltopahvista, mutta tarvii nyt malttaa sen verran, että fiksailen ensin isoimmat miinukset kuntoon.

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Sähkönkulutuksesta vielä: päivän ajot n. 17 km ja BMS:n ilmoittamista akun varaus-prosenteista laskettuna sähkönkulutus 7,8 Wh/km.
Pieni lukema, mutta niin oli kyllä nopeuskin. Edellisen viestin kuvien mukaista hankiajelua oli vain lyhyt pätkä, muilta osin lähinnä pyörätietä (jäätä/kovaa lunta/sepelillä kuorrutettua asvalttia). Avustustasoina kaksi isointa (3 ja 4).

Tarvii ruuvata tähän pyörään kiinni tavallinen pyörän mittarikin, että pystyy paremmin vertailemaan esim. 1CV:hen.
Keskinopeus ja ajoaika siis toiveissa, pelkän matkan lisäksi. Eihän noilla muuten niin väliä, mutta vertailussa nopeudella kuitenkin vaikutusta sähkönkulutukseen.

Ajoin tuohon päivän ajelun alkuun tavallisen työmatkareittini: tuolle pätkälle kulutus oli 8,1 Wh/km. Virhemarginaali lienee jonkinmoinen, oikeaa kulutusmittaria tässä pyörässä ei ole (tulee ehkä joskus myöhemmin). 1CV:llä tähän aikaan vuodesta luku on n. 20 Wh/km. Tälläkin osuudella keskinopeus oli 3Fat:llä pienempi kuin 1CV:llä yleensä.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Aattelin korvata penkkiä kannattelevat kuormaliinat teräsvaijereilla, kun penkin paikka alkaa olla suunnilleen tiedossa.
Tällaista 3 mm vaijeria muovikuorella katselin tähän:

3_4mm_muovipäällysteinen_vaijeri.png
3_4mm_muovipäällysteinen_vaijeri.png (364.06 KiB) Katsottu 215 kertaa

Kuinkas noiden vaijerilukkojen kanssa: onko alumiininen puristuslukko yhtä pätevä kuin "perinteinen" ruuvi/mutterilukituksella varustettu puristuslukko?
Muutamahan noita suositellaan laitettavaksi kuhunkin liitokseen, ainakin perinteistä mallia:

alumiininen_puristuslukko.png
alumiininen_puristuslukko.png (223.71 KiB) Katsottu 215 kertaa
vaijerilukko.png
vaijerilukko.png (482.81 KiB) Katsottu 215 kertaa

Säädettävyyttähän noissa puristettavissa ei tietenkään ole, se tarvii hoitaa jotenkin toisin.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7085
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti: 09 Maalis 2024, 22:58

Kuinkas noiden vaijerilukkojen kanssa: onko alumiininen puristuslukko yhtä pätevä kuin "perinteinen" ruuvi/mutterilukituksella varustettu puristuslukko?

Alumiinipuristusholkki on kyllä yllättävän kestävä, mutta sen kiristämiseen kannattaa kiinnittää huomiota.
Miten sattuu vasaroiden liitos on epävarma ja saa jopa murrettua holkin. Suora puristus ruuvipenkissä ei ole myöskään hyvä.
Oikealla työkalulla kiristäen on pätevä. Mulla ei ihan oikeaa työkalua ole, mutta kaapelikengän puristustyökalulla saa jo aivan hyvän lopputuloksen. Ja ulkonäkö on ihan eri luokkaa kuin harottavilla ruuvi/mutterilukoilla.

Liitteet
IMG_1437.jpeg
IMG_1437.jpeg (35.97 KiB) Katsottu 196 kertaa
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1632
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Härski »

Ja sitten kun tehdään asiat viimesen päälle vaijeriliitoksissa, niin kuin köysissäkin, niin ne pleissataan.

Ei kannata sitäkään vaihtoehtoa unohtaa saatikka pelätä. Ihan nättejä ja kestäviä liitoksia saa tehtyä kotikonstein paksuunkin vaijeriin, kunhan jaksaa nähdä vain vaivan.

Mä oon sommitellut pleissaukset ja purkanut vaddittavan määrän säiekimppuja. Hitsannut kimppujen päät siistiksi ja pleissannut samoin kuin köydetkin. Tulee sulavat liitokset, mihin ei raavi itseään ja vaatteitaan.

Toki tässä kohteessa esim kutistesukka pleisin päällä tuonee lisää sulavuutta niihin.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti:

Alumiinipuristusholkki on kyllä yllättävän kestävä, mutta sen kiristämiseen kannattaa kiinnittää huomiota.
Miten sattuu vasaroiden liitos on epävarma ja saa jopa murrettua holkin. Suora puristus ruuvipenkissä ei ole myöskään hyvä.
Oikealla työkalulla kiristäen on pätevä. Mulla ei ihan oikeaa työkalua ole, mutta kaapelikengän puristustyökalulla saa jo aivan hyvän lopputuloksen...

Olen kerran tuollaisia alumiinisia puristusholkkeja/lukkoja käyttänyt, mutta tuolloin vaijeri oli ohuempaa (1,5 mm) eikä käyttökohde vaatinut suurta lujuutta.
Puristelut tein vaijeripihdeillä (kohta kuvassa punaisella, tarkoitettu fillarin vaijereiden päihin laitettavien suoja"hattujen" kiinnipuristamiseen):

Kuva

Vastaa Viestiin