Miksi taittopyörä on kiikkerä?

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Miksi taittopyörä on kiikkerä?

Viesti Kirjoittaja ki »

nuorten pyörän kokosen taittopyörän ohjaustanko on liian löysä suhteessa runkoon siis liian kiikkerä.Voiko sitä kiristää tai jäykistää jotenkin?Pyörällä on hankala kuljettaa tavaraa,mistä johtuu, johtuuko tuosta vai vaan pyörän pienestä koosta?Onko laukku liian painaava pyörän painoon nähden?Tällä on paljoon hankalampi kuljettaa ruokaostoksia kuin normaalikokosella pyörällä. Tällanen:https://www.tori.fi/pirkanmaa/Juju_20_t ... w=3&last=1

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Miksi taittopyörä on kiikkerä?

Viesti Kirjoittaja jori »

ki kirjoitti: 31 Touko 2022, 01:42

nuorten pyörän kokosen taittopyörän ohjaustanko on liian löysä suhteessa runkoon siis liian kiikkerä.Voiko sitä kiristää tai jäykistää jotenkin?Pyörällä on hankala kuljettaa tavaraa,mistä johtuu, johtuuko tuosta vai vaan pyörän pienestä koosta?Onko laukku liian painaava pyörän painoon nähden?Tällä on paljoon hankalampi kuljettaa ruokaostoksia kuin normaalikokosella pyörällä. Tällanen:https://www.tori.fi/pirkanmaa/Juju_20_t ... w=3&last=1

Hauskasti kysytty, hyvin syvällistä fysiikkaa ymmärtämään vaativasta asiasta. Yritän selittää, mutten takaa ymmärrettävyyttä. :?

Pienipyöräisen pyörän kiekkojen hitausmomentit ovat pieniä, joka syö tasapaino-ohjauksesta alkumomentin sitä pienemmäksi, mitä pienipyöräisempi ajoneuvo on kyseessä. Se on juuri se löysyys, jota halusit korjata kiristämällä. Ei auta kiristäminen. :)

Tavaraa (vihreä) kuljetetaan yleensä tarakalla takapyörän maakosketuspisteen (sininen) yläpuolella. Kun tällaiseen lyhytrunkoiseen taittopyörään lisätään kuormaa tarakalle (vihreä), kokonaisuuden painopiste (punainen) siirtyy lähemmäs takapyörää. Mitä lähempänä takapyörän maakosketuspisteen vertikaalilinjaa ajoneuvon painopiste on, sitä vähemmän etupyörän ohjausliike vaikuttaa suoraan painopisteen liikerataan.

Esitän asian toisin päin. Kun painopiste on lähellä etupyörää, pienikin ohjauskulma alkaa välittömästi siirtää painopistetta ohjaussuuntaan, poikkeuttaa painopistettä suoralta linjalta, eli tuottaa välittömästi keskipakovoimaa nostamaan pyörää pystyyn ohjauksen suhteen vastakkaiseen suuntaan. Samalla se ajaa tukipistettä painopisteen alle, josta se oli karannut ja pyörä alkanut kaatua.

Oikeastaan aina, mutta varsinkin kun painopiste on takana, painopisteen sijainti muuttuu ajolinjaan nähden kohtisuorassa suunnassa rautakankiperiaatteella (alempi kuva). Takapyörä on tuon kangen tukipiste, painopiste on se siirrettävä massa ja kangen käyttöpää on etupyörä, tai oikeastaan emäputki. Mitä lähempänä tukipistettä kuorma on (painopiste pyörässä takana), sitä pidemmän liikkeen ja toisaalta pienemmän voiman sama sivuliike vaatii. Suuri liike ja pieni voima = tuntuu löysältä. :D

Jekku.jpg
Jekku.jpg (98.93 KiB) Katsottu 1708 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Miksi taittopyörä on kiikkerä?

Viesti Kirjoittaja ki »

jori kirjoitti: 31 Touko 2022, 10:49
ki kirjoitti: 31 Touko 2022, 01:42

nuorten pyörän kokosen taittopyörän ohjaustanko on liian löysä suhteessa runkoon siis liian kiikkerä.Voiko sitä kiristää tai jäykistää jotenkin?Pyörällä on hankala kuljettaa tavaraa,mistä johtuu, johtuuko tuosta vai vaan pyörän pienestä koosta?Onko laukku liian painaava pyörän painoon nähden?Tällä on paljoon hankalampi kuljettaa ruokaostoksia kuin normaalikokosella pyörällä. Tällanen:https://www.tori.fi/pirkanmaa/Juju_20_t ... w=3&last=1

Hauskasti kysytty, hyvin syvällistä fysiikkaa ymmärtämään vaativasta asiasta. Yritän selittää, mutten takaa ymmärrettävyyttä. :?

Pienipyöräisen pyörän kiekkojen hitausmomentit ovat pieniä, joka syö tasapaino-ohjauksesta alkumomentin sitä pienemmäksi, mitä pienipyöräisempi ajoneuvo on kyseessä. Se on juuri se löysyys, jota halusit korjata kiristämällä. Ei auta kiristäminen. :)

Tavaraa (vihreä) kuljetetaan yleensä tarakalla takapyörän maakosketuspisteen (sininen) yläpuolella. Kun tällaiseen lyhytrunkoiseen taittopyörään lisätään kuormaa tarakalle (vihreä), kokonaisuuden painopiste (punainen) siirtyy lähemmäs takapyörää. Mitä lähempänä takapyörän maakosketuspisteen vertikaalilinjaa ajoneuvon painopiste on, sitä vähemmän etupyörän ohjausliike vaikuttaa suoraan painopisteen liikerataan.

Esitän asian toisin päin. Kun painopiste on lähellä etupyörää, pienikin ohjauskulma alkaa välittömästi siirtää painopistetta ohjaussuuntaan, poikkeuttaa painopistettä suoralta linjalta, eli tuottaa välittömästi keskipakovoimaa nostamaan pyörää pystyyn ohjauksen suhteen vastakkaiseen suuntaan. Samalla se ajaa tukipistettä painopisteen alle, josta se oli karannut ja pyörä alkanut kaatua.

Oikeastaan aina, mutta varsinkin kun painopiste on takana, painopisteen sijainti muuttuu ajolinjaan nähden kohtisuorassa suunnassa rautakankiperiaatteella (alempi kuva). Takapyörä on tuon kangen tukipiste, painopiste on se siirrettävä massa ja kangen käyttöpää on etupyörä, tai oikeastaan emäputki. Mitä lähempänä tukipistettä kuorma on (painopiste pyörässä takana), sitä pidemmän liikkeen ja toisaalta pienemmän voiman sama sivuliike vaatii. Suuri liike ja pieni voima = tuntuu löysältä. :D
Jekku.jpg

etupyörää ei siis saisi lainkaan kääntää. Onko tällä lainkaan mahdollista kuljettaa tarakalla helposti eli että pyörä ei varsinkaan kaadu kun sillä yrittää lähteä liikkeelle taakka tarakalla jos ei laita tavaroita reppuun
? Mikä on optimaalinen paikka tavaroille?Paheneeko tilanne jos tavarat laittaa koriin etutankoon? Mitä tapahtuu jos saadakseni vähän takakenosemman ajoasennon siirrän satulaa pituussuunnassa taaksepäin satulan liukukiskoa pitkin?

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Miksi taittopyörä on kiikkerä?

Viesti Kirjoittaja ki »

jori kirjoitti: 31 Touko 2022, 10:49
ki kirjoitti: 31 Touko 2022, 01:42

nuorten pyörän kokosen taittopyörän ohjaustanko on liian löysä suhteessa runkoon siis liian kiikkerä.Voiko sitä kiristää tai jäykistää jotenkin?Pyörällä on hankala kuljettaa tavaraa,mistä johtuu, johtuuko tuosta vai vaan pyörän pienestä koosta?Onko laukku liian painaava pyörän painoon nähden?Tällä on paljoon hankalampi kuljettaa ruokaostoksia kuin normaalikokosella pyörällä. Tällanen:https://www.tori.fi/pirkanmaa/Juju_20_t ... w=3&last=1

Hauskasti kysytty, hyvin syvällistä fysiikkaa ymmärtämään vaativasta asiasta. Yritän selittää, mutten takaa ymmärrettävyyttä. :?

Pienipyöräisen pyörän kiekkojen hitausmomentit ovat pieniä, joka syö tasapaino-ohjauksesta alkumomentin sitä pienemmäksi, mitä pienipyöräisempi ajoneuvo on kyseessä. Se on juuri se löysyys, jota halusit korjata kiristämällä. Ei auta kiristäminen. :)

Tavaraa (vihreä) kuljetetaan yleensä tarakalla takapyörän maakosketuspisteen (sininen) yläpuolella. Kun tällaiseen lyhytrunkoiseen taittopyörään lisätään kuormaa tarakalle (vihreä), kokonaisuuden painopiste (punainen) siirtyy lähemmäs takapyörää. Mitä lähempänä takapyörän maakosketuspisteen vertikaalilinjaa ajoneuvon painopiste on, sitä vähemmän etupyörän ohjausliike vaikuttaa suoraan painopisteen liikerataan.

Esitän asian toisin päin. Kun painopiste on lähellä etupyörää, pienikin ohjauskulma alkaa välittömästi siirtää painopistetta ohjaussuuntaan, poikkeuttaa painopistettä suoralta linjalta, eli tuottaa välittömästi keskipakovoimaa nostamaan pyörää pystyyn ohjauksen suhteen vastakkaiseen suuntaan. Samalla se ajaa tukipistettä painopisteen alle, josta se oli karannut ja pyörä alkanut kaatua.

Oikeastaan aina, mutta varsinkin kun painopiste on takana, painopisteen sijainti muuttuu ajolinjaan nähden kohtisuorassa suunnassa rautakankiperiaatteella (alempi kuva). Takapyörä on tuon kangen tukipiste, painopiste on se siirrettävä massa ja kangen käyttöpää on etupyörä, tai oikeastaan emäputki. Mitä lähempänä tukipistettä kuorma on (painopiste pyörässä takana), sitä pidemmän liikkeen ja toisaalta pienemmän voiman sama sivuliike vaatii. Suuri liike ja pieni voima = tuntuu löysältä. :D
Jekku.jpg

Eli ymmärränkö oikein että jos nyt siirtäisin liu`ulla kulkevaa satulaa taaksepäin jotta saisi vahan takanojaavamman ajoasennon niin ohjattavuus huononisi?

koiravahti
Viestit: 42
Liittynyt: 09 Elo 2021, 10:39
Paikkakunta: Joensuu

Re: Miksi taittopyörä on kiikkerä?

Viesti Kirjoittaja koiravahti »

ki kirjoitti: 31 Touko 2022, 21:53

Mikä on optimaalinen paikka tavaroille?Paheneeko tilanne jos tavarat laittaa koriin etutankoon? Mitä tapahtuu jos saadakseni vähän takakenosemman ajoasennon siirrän satulaa pituussuunnassa taaksepäin satulan liukukiskoa pitkin?

Kokeilisin laittaa tavarat jämäkkään etukoriin tai nikkaroisin etuhaarukkaan etutarakan. Bromptonin taittopyörissä on näppärä pikakiinnike laukuille ja muille härveleille emäputkessa jolloin kuorma tulee eturenkaan päälle ja on rungossa kiinni. Ei siis ohjaustangossa niin kuin useimmissa etukoreissa on kiinnitys. Veikkaisin että jos kori tulee ohjaustankoon niin siitä voi koitua myös ongelmia ohjauksen kanssa painavalla kuormalla.

Liitteet
Brompton.PNG
Brompton.PNG (1.35 MiB) Katsottu 742 kertaa
Vastaa Viestiin