Traikin sähköistäminen - kaipaan tietoutta ja kokemuksia

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
hannu619
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Touko 2013, 08:37
Paikkakunta: Parainen

Traikin sähköistäminen - kaipaan tietoutta ja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja hannu619 »

Minulla on Performer traikki ja päätin sen sähköistää.
Asun Paraisilla ja reitilläni Kaarinaan on yksi mäki ja tien alitus, jota en pysty lihasvoimaa nousemaan. Traikkia pitää taluttaa.
Kävisin sillä kaksi - kolme kertaa viikossa harraste treeneissä, mäkinen maasto ja jyrkkiä nousemisia. Matkaa tulee edes takaisin 60 km.

Takanapamoottori 26 vanteella, 9 lehtinen takapakka, XT - takavaihtaja. Takahaarukan leveys 140 mm.
Painan n. 110 kg.
Vääntöä pitää olla ja kaasuvipu, jossa saisi olla boosteri nappi. Pitäisi myös päästä tietokoneella muuttamaan asetuksia, esim nopeutta n. 30 saakka. Onko tarvetta? Poljen koko ajan

Olen lukenut eri sivuja, mutta ahaa elämystä parhaiten sopivasta ei ole tullut esille. Mainokset tarjoavat vain halpaa. En osta halpaa, vaan toimivan systeemin.
Kontrollereista puhutaan paljon, mutta mikä on hyvä ja luotettava.

terveisin Hannu
Performer Trike, SH-34, Helkama CE10 e-bike, Cube SL4 29 er pystärit. Kaupunki- ja voimanharjoituspyöränä Helkama Aino 7 v ja modifioitu Crescent hybridi Alfine 11 kapalla.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Traikin sähköistäminen - kaipaan tietoutta ja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuohon tarpeeseen ehdotukseni on: https://www.greencycle.fi/product/518/b ... n-kayttoon
Ottaa niin isolla akulla kuin löytyy ja saa asioida kotimaassa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Traikin sähköistäminen - kaipaan tietoutta ja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 12 Kesä 2022, 18:52

Tuohon tarpeeseen ehdotukseni on: https://www.greencycle.fi/product/518/b ... n-kayttoon
Ottaa niin isolla akulla kuin löytyy ja saa asioida kotimaassa.

Tuota minäkin olisin tarjonnut, mutta kun siinä toivomuslistassa luki napamoottori 26" takapyörään.

Joka tapauksessa mäkiseen maastoon tuo ketjusta vetävä on hyvä. Nousukyky on vaihteita vaihtamalla aina paras mahdollinen ja hyötysuhde hyvä.

Jos kuitenkin päätyy napamoottoriin, kannattaa valita teholtaan selvästi ylikokoinen ja matalalle nopeudelle käämittynä, jottei jyrkissä mäissä mene prässäämisen puolelle, nopeus hidastu ja virrat nouse kuumentamaan moottoria ja hukkaamaan sähköä lämmittämiseen eneenpäinmenon sijaan. Tarkoittaa siis, että napamoottorissa pitää olla ylämäkeen niin paljon tehoa, ettei vauhti hidastu jyrkimmässäkään mäessa alle puoleen nollavirtanopeudesta, eli alle 15 km/h.
Kuva
Eihän tuo tuosta heti rikki mene, mutta moottori kuumenee ja akut kuluvat suurilla virroilla normaalia enemmän. Noihin Paraisen mäkiin minä hommaisin napamoottoriksi vähintään kilowattisen.

Napamoottorisarjoja saa esim. Keski-Uudenmaan Elektroniikka Oy kautta. Irakas on kehunut näiden napamoottoria, joka hänellä on ollut käytössä trikessä jo moonta vuotta. Löytyy netistä nimellä Kuetron. https://kuetron.fi/

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kristiansalikoski
Viestit: 140
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

Re: Traikin sähköistäminen - kaipaan tietoutta ja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

Mikäli haluaa parasta mitä on tarjolla suosittelisin seuraavaa komboa

Moottoriksi alennusvaihteellinen GMAC, jossa on lukittu vapaakytkin

Kontrolleriksi Baserunner

Näytöksi CA3

Alennusvaiheella tuolla ryömii ylös jyrkätkin mäet ja lukittu vapaakytkin mahdollistaa moottorijarrutuksen

CA3 saa kiinni kaikkea mahdollista ja se antaa tietoa moneen tarpeeseen

Valmistajan GRIN sivuilla on paljon hyvää sisältöä sähköjärjestelmistä laadukkaiden tuotteiden lisäksi www.ebike.ca

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Traikin sähköistäminen - kaipaan tietoutta ja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

kristiansalikoski kirjoitti: 12 Kesä 2022, 21:56

Mikäli haluaa parasta mitä on tarjolla suosittelisin seuraavaa komboa

Alkuun huomautan, ettei seuraava kommentti ole aliarvioiva tai vittuilua, vaan aito oikea kysymys.

Onko tälle ”parasta” argumentille jotain todistettavaa teknistä pohjaa tai pitkää kokemusta?

Tuntuu nuo halpis-china-kura-moottoritkin toimivan niin perhanan hyvin.

hannu619
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Touko 2013, 08:37
Paikkakunta: Parainen

Re: Traikin sähköistäminen - kaipaan tietoutta ja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja hannu619 »

No on jotain kuitenkin. Kun fillareita myös korjailen, on ne aivan mahdottomia ne halvat!
Yksikin Torpedo takakapan kopio oli aivan romuna vanhemman miehen vähällä ajolla kahden vuoden sisään. Vaihtoon meni koko takakiekko.

Eli kerro, mikä sinulla on käytössä, paljonko ajettu, miten toimii ja miten vääntää kiperässä paikassa pienellä nopeudella.
Meillä on täällä kantatie aloituksen jälkeen niin jyrkkä Pekalle nousu, arviolta 12 astetta, että omin voimin toppaa heti alkuunsa. Vauhtia ei pysty ottamaan, ylitiukka 90 asteen mutka ja sen jälkeen piiitkä jyrkähkö nousu.

terveisin Hannu
Performer Trike, SH-34, Helkama CE10 e-bike, Cube SL4 29 er pystärit. Kaupunki- ja voimanharjoituspyöränä Helkama Aino 7 v ja modifioitu Crescent hybridi Alfine 11 kapalla.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Traikin sähköistäminen - kaipaan tietoutta ja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Käytettynä ostettu Mxus 500w suoraveto, ajettu useita tuhansia kilometrejä, ei ongelmia, vääntö voittaa polkijan joka tilanteessa. Ollut trikessä ja bikessä.

Uutena ostettu Yosepower alennusvaihteellinen 250w (todellisuudessa 500w heilahtaa mittariin) ajettu ehkä 3000km, ei ongelmia, vääntö voittaa polkijan joka tilanteessa. Ollut trikessä ja bikessä.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Traikin sähköistäminen - kaipaan tietoutta ja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Jori tuossa alustikin jo asiasta hyvin.
Molemmissa on puolensa. Suoravedossa ja keskiömoottorissa. Itse tykkäsin suoravedoista.
Sanoisin, että itselle tyypillinen keskinopeus ratkaisee. Onko oma keskinopeus ajellessa yleensä nopeahko, vaiko rauhallinen.
Jos ajotahtisi on "mennään eikä meinata", niin suoraveto on hyvä. Suoravetomoottorin luonne tavallaan houkuttelee pitämään vauhtia koko ajan, sen oikein tuntee kun voima lisääntyy vauhdin kasvaessa kun hyötysuhde paranee. Suhteessa ilmanvastukseen siis mitä loogisin moottori. Jos tykkäät mennä mäet hitaasti hölkkävauhtia jauhaen, niin suoraveto ei ole sinulle.

Suoravedolla tullaan mäkeen neljääkymppiä, ja pidetään vauhti yllä niin hyvin kuin mahdollista. Suoraveto on huono hitaassa mäennousussa. Toki silti avustaa jonkin verran osakaasullakin, eli keveämpi kuin ilman moottoria. Suoravetomoottorilla kevennetään kaasua mäissä, ja lisätään sitä tasaisella. Suoravedon kun pitää kovassa vauhdissa jatkuvasti siinä huippukierrosten rajalla ennen kuin veto alkaa hiipua, niin se vie yllättävän vähän virtaa. Keskiömoottori tai vaihteellinen napamoottori on parempi, jos oma ajotahti on rauhallinen ja mäissä hidas. Suoraveto alkaa vasta herätä eloon parinkympin yläpuolella, kolmenkympin yläpuolella se alkaa viedä kunnolla.

Velogatti lienee nykyään kai jossain savonmaalla.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Traikin sähköistäminen - kaipaan tietoutta ja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

E-Cruiser kirjoitti: 13 Kesä 2022, 16:38

Suoravedon kun pitää kovassa vauhdissa jatkuvasti siinä huippukierrosten rajalla ennen kuin veto alkaa hiipua, niin se vie yllättävän vähän virtaa.

Mulla oli se sun entinen 500w suoraveto ja todellakin aivan hämmästyttävän taloudellinen huippukierroksilla.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Traikin sähköistäminen - kaipaan tietoutta ja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

E-Cruiser kirjoitti: 13 Kesä 2022, 16:38

Jori tuossa alustikin jo asiasta hyvin.
Molemmissa on puolensa. Suoravedossa ja keskiömoottorissa. Itse tykkäsin suoravedoista.
Sanoisin, että itselle tyypillinen keskinopeus ratkaisee. Onko oma keskinopeus ajellessa yleensä nopeahko, vaiko rauhallinen.
Jos ajotahtisi on "mennään eikä meinata", niin suoraveto on hyvä. Suoravetomoottorin luonne tavallaan houkuttelee pitämään vauhtia koko ajan, sen oikein tuntee kun voima lisääntyy vauhdin kasvaessa kun hyötysuhde paranee. Suhteessa ilmanvastukseen siis mitä loogisin moottori. Jos tykkäät mennä mäet hitaasti hölkkävauhtia jauhaen, niin suoraveto ei ole sinulle.

Suoravedolla tullaan mäkeen neljääkymppiä, ja pidetään vauhti yllä niin hyvin kuin mahdollista. Suoraveto on huono hitaassa mäennousussa. Toki silti avustaa jonkin verran osakaasullakin, eli keveämpi kuin ilman moottoria. Suoravetomoottorilla kevennetään kaasua mäissä, ja lisätään sitä tasaisella. Suoravedon kun pitää kovassa vauhdissa jatkuvasti siinä huippukierrosten rajalla ennen kuin veto alkaa hiipua, niin se vie yllättävän vähän virtaa. Keskiömoottori tai vaihteellinen napamoottori on parempi, jos oma ajotahti on rauhallinen ja mäissä hidas. Suoraveto alkaa vasta herätä eloon parinkympin yläpuolella, kolmenkympin yläpuolella se alkaa viedä kunnolla.

Velogatti lienee nykyään kai jossain savonmaalla.

Näin hyvää ja konkreettista analyysia suoravetomoottorin ja keskiömoottorin eroista ja ajo-ominaisuuksista ei löydy muualta. Nojapyöräfoorumi kulkee edellä. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kristiansalikoski
Viestit: 140
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

Re: Traikin sähköistäminen - kaipaan tietoutta ja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

Viljamin kysymykseen sanoisin, että edullisemmissa ei välttämättä ole mitään ongelmaa mutta käyttämällä esim. Grinin kontrolleria ja CA3:sta saadaan järjestelmää säädettyä monipuolisesti ja käyttökokemuksesta ainakin omasta mielestäni aivan eri luokkaa kuin monissa edullisemmissa, joita ei juuri voi modifioida.

Esimerkkeinä:

-polkuavustuksen toiminnan säätö
-peukalokaasun säätö
-virtuaalinen vapaaratas-toiminto
-moottorijarrutuksen säätö
-energian takaisinotto
-mahdollisuus toimia eri jännitteillä
-mahdollisuus ajaa moottoria ilman hall-sensoreita mikäli ne sattuvat rikkoutumaan

Sitten kontrolleriin sisäänrakennettu shuntti tuo mukanaan tarkemman virrankulutuksen seurannan

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Traikin sähköistäminen - kaipaan tietoutta ja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja janx »

kristiansalikoski kirjoitti: 14 Kesä 2022, 17:19

esim. Grinin kontrolleria ja CA3:sta saadaan järjestelmää säädettyä monipuolisesti ja käyttökokemuksesta ainakin omasta mielestäni aivan eri luokkaa kuin monissa edullisemmissa, joita ei juuri voi modifioida. ...

Mitäs sitten tehdään, jos keskittymiskyky riittää juuri ja juuri akun lataamiseen ja virtanapin painamiseen? :roll:

Tää sama on tapahtunut käytännössä kaikissa mun teknisissä laitteissa. Koskaan en ole yhtäkään laitetta (ja niitä on paljon) opetellut juuri tuota enempää. CA3:sta olen harkinnut, mutta myös epäharkinnut edellä mainitusta syystä.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Traikin sähköistäminen - kaipaan tietoutta ja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

kristiansalikoski kirjoitti: 14 Kesä 2022, 17:19

Viljamin kysymykseen sanoisin, että edullisemmissa ei välttämättä ole mitään ongelmaa mutta käyttämällä esim. Grinin kontrolleria ja CA3:sta saadaan järjestelmää säädettyä monipuolisesti ja käyttökokemuksesta ainakin omasta mielestäni aivan eri luokkaa kuin monissa edullisemmissa, joita ei juuri voi modifioida.

Esimerkkeinä:

-polkuavustuksen toiminnan säätö
-peukalokaasun säätö
-virtuaalinen vapaaratas-toiminto
-moottorijarrutuksen säätö
-energian takaisinotto
-mahdollisuus toimia eri jännitteillä
-mahdollisuus ajaa moottoria ilman hall-sensoreita mikäli ne sattuvat rikkoutumaan

Sitten kontrolleriin sisäänrakennettu shuntti tuo mukanaan tarkemman virrankulutuksen seurannan

Tuohan kuulostaa hyvältä. Ihan täydellinen "nuoren keksijän ja kokeilijan" laite. Erityisesti tuota olen ihmetellyt, miksei ohjaimet toimi monipuolisemmin, kun niihin nyt kuitenkin pannaan se tietokonesiru, jossa on kapasiteettia vaikka mihin. Ohjelmointia ei tarvitse tehdä kuin kerran, sen jälkeen se ei kustannuksia lisää.

Erityisesti minut vakuuttaa tuo safe-mode toiminto (ilman HAL-anturia) kotiin ajaminen ja erilaisilla akkujännitteillä toimiminen.

Paljonkos tällaisen, vaikkapa 40A, tai 1 kW ohjaimen hinta poikkeaa halvimmasta vastaavasta. :P

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Traikin sähköistäminen - kaipaan tietoutta ja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja janx »

Pelkkä CA3 (Cycle Analyst v3) maksaa Suomessa melkein koko käytössäni olevan Yosepowerin sähköjärjestelmän (ilman akkua) verran. 175e.
https://akkutehdas.com/kauppa/cycle-ana ... edo-meter/

Edit: Tai ainakin ison osan sen hinnasta. Hinnat ovat nousseet. :roll:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

hannu619
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Touko 2013, 08:37
Paikkakunta: Parainen

Re: Traikin sähköistäminen - kaipaan tietoutta ja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja hannu619 »

kristiansalikoski kirjoitti: 14 Kesä 2022, 17:19

Viljamin kysymykseen sanoisin, että edullisemmissa ei välttämättä ole mitään ongelmaa mutta käyttämällä esim. Grinin kontrolleria ja CA3:sta saadaan järjestelmää säädettyä monipuolisesti ja käyttökokemuksesta ainakin omasta mielestäni aivan eri luokkaa kuin monissa edullisemmissa, joita ei juuri voi modifioida.

Esimerkkeinä:

-polkuavustuksen toiminnan säätö
-peukalokaasun säätö
-virtuaalinen vapaaratas-toiminto
-moottorijarrutuksen säätö
-energian takaisinotto
-mahdollisuus toimia eri jännitteillä
-mahdollisuus ajaa moottoria ilman hall-sensoreita mikäli ne sattuvat rikkoutumaan

Sitten kontrolleriin sisäänrakennettu shuntti tuo mukanaan tarkemman virrankulutuksen seurannan

Onko sinulla tällä systeemillä varustettu pyörä käytössä?
Jos, kovasti kiinnostaisi tulla kokeilemaan.

terveisin Hannu
Performer Trike, SH-34, Helkama CE10 e-bike, Cube SL4 29 er pystärit. Kaupunki- ja voimanharjoituspyöränä Helkama Aino 7 v ja modifioitu Crescent hybridi Alfine 11 kapalla.

Vastaa Viestiin