Päädyin ostamaan PONY4 tavaranojapyörän, eli my little PONY4
Pääosin kauppareissuja ja koirien kuljettamista varten. Nyt kun sillä on ajettu melkein 200 km niin voi alkaa antaa arvioita.
Alkuun rakentelin lavalle ison muovipaljun kahdesta 90l rakennuspaljusta, mutta se osoittautui turhan painavaksi, hiemen liian leveäksi eikä muuntaudu kovinkaan helposti tarpeiden mukaan. Päädyin sitten tekemään alumiiniprofiileista kehikon jolle tein päälysteet pressukankaasta. Saa nähdä miten hyvin nuo kestää eteenkin nurkistaan. Suhteellisen hyvin tuntuvat toimivan toimivan ja ne saa irroitettua kun ovat kiinni vain neljällä kumilenkillä per puoli. Laitojen lisäksi pyörään on rakennettu omat lokarit pyöreistä 90l rakennuspaljuista. Edessä oli valmiit kiinnikkeet lokareille niihin piti tosin lisätä tukiraudat, mutta taakse piti rakentaa alumiinista lokareiden kiinnikkeet jotka sijoitin taka-akselin kiinnikkeisiin jotta etäisyys takarenkaasta säilyy aina samana ja lokarit pystyi asentamaan samalle etäisyydelle renkaasta kuin edessä.
Pyörän käyttökokemukset on olleet oikeastaan vain positiivisia, mutta veikkaan että jos pyörän ostaa karvalakki vaihteistolla niin pettyy, koska se on vielä hieman pienemmällä skaalalla varustettu kuin oma ratkaisuni. Itse ostin sen ilman vaihteistoa ja virittelin siihen nexus 8 vaihdenavan jota Teppo muokkasi niin että pinnalaippaan saatiin 104 BCD ratas jota hän esittelikin aikasemmin. Itse vaihteisto on juuri ja juuri tarpeeksi suurella skaalalla varustettu. Eli sillä pääsee ilman kummempaa lastia jyrkätkin mäet jos pito riittää ja yläpäästä se loppuu n. 120 kampikierroksella 35 km/h vauhdissa, ja sen saavuttaa yllättävän helposti. Pito onkin ainoa asia jota tuo pyörä jäisi kaipaamaan jos tuota yrittäisi talvipyöränä käyttää. Eli sellaiseen käyttöön ehdottomasti lyhyempi akseliväli, mutta suosittelen silti HD-versiota siitä lyhyemmästä koska lavaa voi jatkaa tai vaihtaa pidemmän. Vakiolavan pituus on suunniteltu niin että pyörä on helppo säilyttää pystyssä siirrellä takapyörien varassa ahtaissa tiloissa.
Ajotuntuma on erittäin miellyttävä ja hiilikuitu lehtijousitus toimii todella nätisti. Mutkissa olen yrittänyt saada pyörää kunnolla kallistamaan, mutta tähän asti se on pitänyt tassut maassa kiltisti. Veikkaan että rajalla se saattaa olla aika äkkipikainen ja kaatuu sitten todella nopeasti sen sijaan että varoittavasti nostaisi tassua hyvissä ajoin. Pyörähän ei ole mikään kauhean nopea eli sitä on miellyttävä ajaa 20-25km/h vauhtia, mutta sain vaihteet loppumaan kesken kevyessä myötätuulessa ilman suurta vaivaa. Vakiona tulee 40 milliset schwalben marathon renkaat jotka on aika hyvä kompromissi rullaavuuden ja kestävyyden välillä. Toki leveämmät voisi olla paikallaan, mutta vanteet on sen verran kapeat että leveämmät ei välttämättä ole paras ratkaisu mutkia silmällä pitäen. Jousitus kun hoitaa töyssyt mielestäni erittäin kivasti.