Levyjarrujen säätö

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
JTK
Viestit: 43
Liittynyt: 26 Kesä 2011, 22:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Levyjarrujen säätö

Viesti Kirjoittaja JTK »

jori kirjoitti: 12 Heinä 2022, 12:28

Minä en hahmota kuvista, mistä päin ne on otettu. Kokonaisuus ei hahmotu, eikä mustuuden takia oikein yksityiskohdatkaan. Ruuvinpaikkoja esitellessä on tärkeää, että näkyy koko jarru, jotta hahmottuu, miten päin jarru on kuvassa.

Tässä vielä kuvat joissa näkyy enemmän.

Ulkopuolelta:

1-ulko.jpg

Sisäpuolelta:

2-sisä.jpg

Alhaalta:

3-ala.jpg

Performer JC 70 (2011 ->), ICE Sprint X (2021 ->)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Levyjarrujen säätö

Viesti Kirjoittaja jori »

Kiitos kuvista. :D

Tuossa jarrussahan on symmetrinen vipu ja molemmat jarrupalat liikkuvat. Niitä säädetään vivun tyven keskellä olevalla ruuvin (Torx 20-30 ?) avamalla aukeavan kannen alta. Avaa kansi ja ota kuva sieltä sisältä, niin tutkitaan, miten tuo on tehty. Molemmilla puolilla lienee samanlaiset kannet. Voi tietysti olla, että tuo vipu on kytketty liikeruuviin vain tuolla yhdellä ruuvilla puristamalla, mutta se selviää, kun avaat kannen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Levyjarrujen säätö

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Näiden kuvien perusteella voi sanoa lähes varmasti että olin väärässä siinä arviossa että kyseessä olisi vain yhden puolen jarrupalaa siirtävä jarru. Kyseiset mekaaniset levyjarrut on sen verran harvinaisia että arvelin sen olevan vain toispuoleinen.

JTK kirjoitti: 12 Heinä 2022, 11:47

En nyt ole ihan varma mitä ruuvia tarkoitat. Oheisessa kuvassa 3 ja 6 ilmeisesti eivät edes ole säädettäviä, sillä ainakaan kuusiokoloavaimet 2; 2.5 ja 3 milliä eivät niihin käy. Muihin käy 5 millin kuusiokoloavain.

Ruuvit 3 ja 6 pitäisi olla ne säätöruuvit. Voi toki olla ettei tuossa mallissa ei yksinkertaisesti ole säätöä koska palojen odottaisi kuluvan samaa tahtia jos ne on lähtökohtaisesti asennettu oikein. Monet noista halppis jarruista käyttää Shimanon B-sarjan jarrupaloja, mutta vain irroittamalla todellisuus selviää niistä.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Levyjarrujen säätö

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Minulla on eräät tällaiset molempia jarrupaloja liikuttavat mekaaniset, ja niissä palan etäisyyden säätö on piilotettu isomman kuusiokolon/torxin taakse. Kuin tässä tapauksessa säädön 3 ja 6 sisällä reilun sentin syvyydessä olisi pienempi kuusiokolo/torx. Ulompi "säätö" kiinnittää jarrusatulaan vivun, jota vaijeri liikuttaa.

Punainen on ulompi näkyvä säätö. Sisällä piilossa on sininen, joka oikeasti liikuttaa jarrupalaa. Sisemmän säätöruuvin kuusiokolon koko on minulla ehkä 2,5mm tai 3mm. Säätö onnistuu isomman kuusiokolon läpi.

säätöruuvi~2.jpg
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Mikä jarrumalli tämä on

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jori kirjoitti: 11 Heinä 2022, 23:04

Mikä jarrumalli tämä kuvan Shimano on ja mitkä palat siihen pitäisi hommata. Ajelee kaikissa keleissä, joten varmaan orgaaninen palamateriaali olisi hyvä, mutta mitä pitää tietää jarrusta, kun menee palakauppaan.
IMG_20220711_145847.jpg

Veikkaisin että B-sarjan jarrupalat, mutta tarttis kuvan vähän eri kulmasta että voisi sanoo varmasti. Lisäksi shimano usein laittaa jarrusatulaan mallinumeron pinnojen puolelle.
Eli shimanon jarrupaloista selviää aika paljon jos ottaa ns. ripustus kannasta kuvan.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Levyjarrujen säätö

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Callisto jarruun menee G tai J-sarjan shimano palat
https://www.recumbenttrikestore.com/pro ... ical-disc/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mikä jarrumalli tämä on

Viesti Kirjoittaja jori »

Wacky kirjoitti: 12 Heinä 2022, 23:09
jori kirjoitti: 11 Heinä 2022, 23:04

Mikä jarrumalli tämä kuvan Shimano on ja mitkä palat siihen pitäisi hommata. Ajelee kaikissa keleissä, joten varmaan orgaaninen palamateriaali olisi hyvä, mutta mitä pitää tietää jarrusta, kun menee palakauppaan.
IMG_20220711_145847.jpg

Veikkaisin että B-sarjan jarrupalat, mutta tarttis kuvan vähän eri kulmasta että voisi sanoo varmasti. Lisäksi shimano usein laittaa jarrusatulaan mallinumeron pinnojen puolelle.
Eli shimanon jarrupaloista selviää aika paljon jos ottaa ns. ripustus kannasta kuvan.

Auttaako nämä ?

IMG_20220711_150015.jpg
IMG_20220711_150007.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Levyjarrujen säätö

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tähän menee "BO1S" palat ja säätö on mailman helpoin .

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Levyjarrujen säätö

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojanalle kirjoitti: 13 Heinä 2022, 17:50

Tähän menee "BO1S" palat ja säätö on mailman helpoin .

Eli oikein arvasin, kun tätä arvelin.
Kuva
Entäs se säätö, voitko opastaa. Tai sekin riittää, että selviää, mikä jarru tuo on malliltaan, niin osaan kyllä hakea ohjeen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Levyjarrujen säätö

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Levyjarrujen säätö

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojanalle kirjoitti: 13 Heinä 2022, 18:52

https://www.youtube.com/watch?v=tdsOEDR07Js Olisiko tästä apua.

Ok, auttoi tosiaan tuo video. Ymmärsin ironian. :D TUossa jarrussa ei siis ole mitään säätöä, vaan se säätää itse itsensä. On siis varmasti maailman helpoin, kun mitään ei tarvitse tehdä. Ainakin minulle se on helppoa. Pidän siitä, kun ei tarvitse tehdä mitään. :mrgreen:
Kuva
Kuva
Kuva
Lisäsin tähän koosteeksi linkit noihin kuviin, niin löytyvät kaikki tarpeelliset samasta viestistä. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Levyjarrujen säätö

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Keskitys on kaikki säätö mitä siihen tehdään ja jos jarrun männät toimii hyvin niin kerta keskitys riittää.

JTK
Viestit: 43
Liittynyt: 26 Kesä 2011, 22:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Levyjarrujen säätö

Viesti Kirjoittaja JTK »

jori kirjoitti: 12 Heinä 2022, 13:28

Kiitos kuvista. :D

Tuossa jarrussahan on symmetrinen vipu ja molemmat jarrupalat liikkuvat. Niitä säädetään vivun tyven keskellä olevalla ruuvin (Torx 20-30 ?) avamalla aukeavan kannen alta. Avaa kansi ja ota kuva sieltä sisältä, niin tutkitaan, miten tuo on tehty. Molemmilla puolilla lienee samanlaiset kannet. Voi tietysti olla, että tuo vipu on kytketty liikeruuviin vain tuolla yhdellä ruuvilla puristamalla, mutta se selviää, kun avaat kannen.

Kesti vähän, että sain hankittua sopivan Torx-työkalun. Olivat itseasiassa Torx 10. Tai ainakin silä aukesivat, kun Torx 15 oli jo liian iso.

Molempien puolien alla samanlainen "hammasratas". Ei ainakaan sormivoimin suostunut pyörimään. Onkohan nuo säätöä varten ja mikä on sopiva työkalu tähän? Vai puuttuuko noista säätömahdollisuus ja jarrupalan vaihto on ainoa keino?

Korkki ulko.jpg
Korkki sisä.jpg

Performer JC 70 (2011 ->), ICE Sprint X (2021 ->)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Levyjarrujen säätö

Viesti Kirjoittaja jori »

Nosta vipu ylös hammastetun navan päältä, kierrä hammastettua päätä jarruttavaan suuntaan yhden hammasvälin verran. (Tekstipuolella myötäpäivään vastapuolella vastapäivään) Sama homma toiselle puolelle ja vivut takaisin urilleen. Vipu jää näin ulommas ja jarruun jää 40 astetta enemmän kiristysvaraa ja toimii myös täysjarrutuksen aikana.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Levyjarrujen säätö

Viesti Kirjoittaja Wacky »

En ihan hirveesti suosittele tekemään tuota jorin ehdottamaa, koska saatat hyvinkin onnistua purkamaan koko jarrun sitä yrittäessä. Tuossa jarrussa ei vain näytä olevan mitään säätöä. Otappa kuva jarrupaloista niin nähdään miten kuluneet ne on.

Vastaa Viestiin