Sivu 1/9

Radius C4

Lähetetty: 12 Elo 2022, 09:29
Kirjoittaja Vilijami

No niin, ensimmäinen sarjavalmisteinen nojapyörä saapui kotitalliin. Pyörä on Radius C4. Vuosimalli muistaakseni 2001? Kovin vähällä käytöllä ollut, kuulemma alkuperäiset renkaat. Pyörä on ehjä kaikkialta, mutta käytön puutteessa kankeus ja jumitus joka puolella. Alaohjaustanko on tosi kapea. Ottaa reisiin kiinni. Tälle pitää jotain tehdä.


Re: Radius C4

Lähetetty: 12 Elo 2022, 15:00
Kirjoittaja Vilijami

Rasvasin kaikki ohjaukseen liittyvät laakerit ja nivelet. Joku tuossa ohjausgeometriassa on pielessä ihan tehtaalta asti. Sillä voi ajaa, kun keskittyy koko ajan, mutta ei ole kiva. Ilman käsiä ei sekuntiakaan. Pitää ottaa parempi sivukuva kuskin kans, ni voi pohtia jättöä ja wheelfloppia.


Re: Radius C4

Lähetetty: 12 Elo 2022, 15:05
Kirjoittaja Pastori

Hienoo. Saatii sut taas hetkeksi pois pahanteosta kun selvität ja korjaat tämän kuntoon!


Re: Radius C4

Lähetetty: 12 Elo 2022, 16:22
Kirjoittaja jori

Minä vaihtaisin, tai ainakin kääntäisin 180 astetta molemmat emäputken laakerit. Tuo on niin vino, että on voinut korroosio iskeä paineenalaisten kuulien kohdilta. Vähän ajoa ei tarkoita vähän korroosiota.

PS. Muista merkata laakerien kooliparit, jotta kääntökorjaus voi edes teoriassa onnistua. Äläkä pyörittele laakereita holtittomasti, vaikka on merkittykin, koska korrodoitunut kuula lähtee vaeltamaan ja voi joutua taas paineenalaiseen rakoon. Jos ovat tavalliset laakerit, laakerien vaihto on varma, helppo ja halpa tapa korjata ohjauksen takeltelu.


Re: Radius C4

Lähetetty: 13 Elo 2022, 11:16
Kirjoittaja Vilijami

Mittailin jättöä, niin sentin verran on negatiivisella kuormittamatta. Meniskö jättö kuskin kans nollaan? Siltä se kyllä ajossa tuntuukin, eli vaatii aktiivista ohjaamista jatkuvasti.
Mutta mikä tässä niin hiertää? Olihan mulla tuo yläohjattu seminojapyörä missä oli kans nollajättö, eikä se tuntunut hankalalta. Kuten kuvasta näkyy, niin nollajätöstä huolimatta ohjaus kääntyi kallistuksen suuntaan. Ohjaus oli siis etupainoinen. Radiuksessa ei ilmeisesti ole?
Kuva


Re: Radius C4

Lähetetty: 23 Elo 2022, 13:08
Kirjoittaja Vilijami

Kävin parinkympin lenkin ja ohjaus aiheuttaa kauhun hetkiä. Joojoo, tiedän että totuttelutonni eka, ni oppis ajamaan….
Mutta taitaa Jarcco olla oikeassa todetessaan: alaohjaus kolmipyöriin ja yläohjaus kaksipyöriin. Yläohjauksella tasapainoilu on helpompaa. Tässä pyörässä vaikeuttaa vielä ohjausgeometria asiaa. Liikkeellelähtö ja talutus ois kans huomattavan helppoa yläohjauksella.

Toinen huomio: Kiihtyvyys on todella surkea kun vertaa Twisteriin, pitkä ketju + jousitettu vetävä rengas. Sitten kun haluttu nopeus on saavutettu, niin nopeuden ylläpitäminen on kyllä kevyttä. Paitsi kun tulee ylämäki ja taas vaatii enemmän polkuvoimaa, niin huono voiman välittyminen tympii.

Auttasko näihin ongelmiin 406 CF:än etukiekko sähkösarja —> etupainoisempi ohjaus ja apua kiihdytyksiin/mäkiin ja samasta luovuttajapyörästä ohjaustanko + tangon koroke + stemmi —> yläohjaus.


Re: Radius C4

Lähetetty: 23 Elo 2022, 13:34
Kirjoittaja Vilijami

Kookle löysi esimerkkikuvankin, mitä tavoitellaan. :D


Re: Radius C4

Lähetetty: 23 Elo 2022, 15:06
Kirjoittaja tavasti
Vilijami kirjoitti: 23 Elo 2022, 13:08

Kävin parinkympin lenkin ja ohjaus aiheuttaa kauhun hetkiä. Joojoo, tiedän että totuttelutonni eka, ni oppis ajamaan….
Mutta taitaa Jarcco olla oikeassa todetessaan: alaohjaus kolmipyöriin ja yläohjaus kaksipyöriin. Yläohjauksella tasapainoilu on helpompaa. Tässä pyörässä vaikeuttaa vielä ohjausgeometria asiaa. Liikkeellelähtö ja talutus ois kans huomattavan helppoa yläohjauksella.

Kyllä mulla Paseossa on alaohjaus, ja kovasti tykkään. Ohjausgeometria ja myös ohjaustangon muoto/leveys vaikuttaa. Onko ohjaustanko sellaisessa asennossa että siitä saa luontevasti kiinni, ilman että ranteet on mutkalla? Pystyykö tankoa kääntämään luontevasti ja tarpeeksi ilman että on kädet/tanko kiinni jaloissa/perseessä?


Re: Radius C4

Lähetetty: 23 Elo 2022, 15:17
Kirjoittaja Vilijami

Sun ajoasento Paseossa näyttää kyllä luontevalta.
Varmaan se onkin toimiva oikealla ohjausgeometrialla ja hyvän mallisella ohjaustangolla.
Radiuksessa on ihan liian kapea ohjaustanko ja minun mielestäni väärässä asennossa, ei voi säätää. Ohjausgeometriavirhettä yritän korjata muuttamalla ohjausta etupainoisemmaksi.


Re: Radius C4

Lähetetty: 23 Elo 2022, 21:11
Kirjoittaja pikametri

Tavoite näyttää aivan vanhalta HP Spiritiltä.


Re: Radius C4

Lähetetty: 24 Elo 2022, 04:46
Kirjoittaja Jarcco
Vilijami kirjoitti: 23 Elo 2022, 13:08

Kävin parinkympin lenkin ja ohjaus aiheuttaa kauhun hetkiä. Joojoo, tiedän että totuttelutonni eka, ni oppis ajamaan….
Mutta taitaa Jarcco olla oikeassa todetessaan: alaohjaus kolmipyöriin ja yläohjaus kaksipyöriin. Yläohjauksella tasapainoilu on helpompaa. Tässä pyörässä vaikeuttaa vielä ohjausgeometria asiaa. Liikkeellelähtö ja talutus ois kans huomattavan helppoa yläohjauksella.

Toinen huomio: Kiihtyvyys on todella surkea kun vertaa Twisteriin, pitkä ketju + jousitettu vetävä rengas. Sitten kun haluttu nopeus on saavutettu, niin nopeuden ylläpitäminen on kyllä kevyttä. Paitsi kun tulee ylämäki ja taas vaatii enemmän polkuvoimaa, niin huono voiman välittyminen tympii.

Auttasko näihin ongelmiin 406 CF:än etukiekko sähkösarja —> etupainoisempi ohjaus ja apua kiihdytyksiin/mäkiin ja samasta luovuttajapyörästä ohjaustanko + tangon koroke + stemmi —> yläohjaus.

Näin on varmaan mielipide tullut joskus kerrottua. Sen pohjana ei ole kovin laaja otanta, aika vähän päässyt testaamaan muiden pyöriä.
Radius C4 on ollut yksi oman MWB- pyöräni esikuvista. Kerran olen sellaista ajanut pikaisesti. Mieleen jäi että lonkkakulma oli pienehkö, eli selkänoja olisi voinut olla kaltevampi. En tiedä olisiko sarvia saanut säädettyä riittävän lähelle yläohjatussa versiossa. Keskiö olisi voinut olla hieman edempänä, suunnilleen etupyörän kesklinjalla. Näin olisi pyörästä tullut lyhyempi ja tasapainoisempi. Edessä oleva sähkökiekko muuten sutii helposti näissä.
Selkänoja on suora - ei ristiselän tukea.
Takahaarukan vipusuhde vaikuttaa olevan väärä normaalille iskarille.
Jätön saa sopivaksi jousituksen korkeutta muuttamalla.


Re: Radius C4

Lähetetty: 24 Elo 2022, 08:26
Kirjoittaja Vilijami

Paseossa on etäohjauksen emäputki penkin istumaosan etureunan kohdalla ja sarvet pystyssä.
Radiuksessa on etäohjauksen emäputki penkin istumaosan takareunan kohdalla ja sarvet vaakasuorassa.

Tuo Paseon tyyppinen alaohjaus on varmasti paljon parempi!


Re: Radius C4

Lähetetty: 24 Elo 2022, 11:44
Kirjoittaja tavasti
Vilijami kirjoitti: 24 Elo 2022, 08:26

Paseossa on etäohjauksen emäputki penkin istumaosan etureunan kohdalla ja sarvet pystyssä.
Radiuksessa on etäohjauksen emäputki penkin istumaosan takareunan kohdalla ja sarvet vaakasuorassa.

Tuo Paseon tyyppinen alaohjaus on varmasti paljon parempi!

Paitsi että itse olen omani asentanut ihan eri tavalla. Nivelpiste ja tanko sama, mutta asennettu ihan eri asentoon

ohjaus.jpg
ohjaus.jpg (141.83 KiB) Katsottu 5355 kertaa

Re: Radius C4

Lähetetty: 24 Elo 2022, 13:14
Kirjoittaja Vilijami

Nyt tuli mieleinen. Vielä ku sais akun paikalleen ja vaijereihin puolitoistametriä pituutta lisää. Alaohjaus pitää poistaa, ni helpompi hyppiä kyytiin ja pois.

Ohjaus kääntyy nyt kallistuksen suuntaan, koska 5kg napamoottori on kokonaan ohjausakselin etupuolella.
(Jo kolmas pyörä, missä tällä etunapamoottorilla korjaan virheellistä ohjaus- ja/tai runkogeometriaa :D )

Yläohjaus on luontevan oloinen. Saatan joskus kokeilla alaohjausta muutetulla tangolla ja etäemäputken sijainnilla.


Re: Radius C4

Lähetetty: 25 Elo 2022, 16:51
Kirjoittaja Vilijami

Aamu alkoi kampien lyhennyksellä 135mm mittaan.
Pyörän mukana tuli uudet lyhennyskelpoiset kammet ja aika isolla ehkä 53 piikkisellä rattaalla. Se on hyvä koko 406 kiekolle.