Paljasjalkakengät

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Paljasjalkakengät

Viesti Kirjoittaja janx »

Voiko siis olla näin, että kun vapauttaa jalkansa kenkien kahleista, ne saattavat pitää siitä. Jopa koko henkilö. Ehkä myös koko henkilökunta?

Pari päivää tässä on menty "avojaloin" FeelMax Osma 7:lla, kun ei muita kenkiä ole jalkaan saanut ilman hammasten kiristystä. Toki tämän kevään aikana niillä on töissä harjoiteltu välillä, mutta ihan mielenkiinnolla odotan tuloksia vaivaisenluun kanssa.

Tämmöstä markkinointi-infoa löysin:

Vaivaisenluiden ollessa ongelma monet suosivat paljasjalkakenkiä, etenkin kaikkein leveälestisimpiä. Joillekin vaivaisenluista kärsiville paljain jaloin oleminen tuntuu parhaalta vaihtoehdolta, joten paljasjalkakengät ovat luonnollinen vaihtoehto tilanteisiin joissa ei voi olla ilman kenkiä. Sillä, miten pahasta vaivaisenluusta on kyse, on varmasti vaikutusta siihen miten nopeasti jalat alkavat paranemaan, ja riittävätkö kotikonstit vai auttaako niihin vain leikkaus.

Lähde: https://paljasjalkakengat.net/vaivaisen ... ivelrikko/

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 843
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Paljasjalkakengät

Viesti Kirjoittaja torneol »

Vaivasesta en mitään tiedä, mutta paljasjalkakenkiä olen käyttänyt vuosia. Nyt tätä kirjoittaessa (ravintolassa) jalassa näyttää olevan Feelmax Osmat :lol:. Välillä pidän FiveFingersejä, ne on vielä enemmän paljasjalan oloiset.

Pari talvea on tullut käytettyä Feelmaxin Kuuva Trek mallia, mutta hiekoitussepeli teki pohjaan pieniä reikiä, jonka seurauksena kastuu jalat.

Mulla helppasi selkäsäryt kun olen siirtynyt pääosin paljasjalkakenkiin.

Nazca Fuego

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Paljasjalkakengät

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mä olen jo useamman vuoden käyttänyt vapaa-ajalla pj-kenkiä. On niillä niin paljon parempi kulkea ja tykkään siitä että todella tunnen missä kävelen. Harmi että töissä pitää käyttää turvakenkiä. Pyöräilyssä olen nyt miettinyt että saiskohan mistään lukkokenkiä, joissa varvastila olisi jalkaterän muotoinen? Pohjahan pitää olla jäykkä mutta jossei tarttisi varpaita sulloa epäluonnolliseen asentoon.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Paljasjalkakengät

Viesti Kirjoittaja janx »

Minkälaisia tuntemuksia tai kipuja teillä tuli aluksi paljasjalkakenkien käytöstä?

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 843
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Paljasjalkakengät

Viesti Kirjoittaja torneol »

Aloitin itse varovasti. Ekan viikon aikana vai tunti tai pari päivässä. Seuraavalla viikolla vähän enemmän jne. Hidas käyttöasteen ylösajo. Kyllähän siinä tuntemuksia oli selkää myöten, kun jalan asento muuttuu. Penikat / sääret, koukistaja / lähentäjä ja lantio antoi elonmerkkejä.

Painoa olen koittanut hillitä (menestys vaihtelevaa), koska ainakin iso ylipaino antaa kantapäille aikalailla työsarkaa. Jotkut juoksee paljasjalkakengillä, mutta päkijä tyylin juokseminen vaatii vähän treeniä; etenkin jos on tottunut kantapää askellukseen.

Nazca Fuego

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Paljasjalkakengät

Viesti Kirjoittaja Härski »

Premnas kirjoitti: 21 Elo 2022, 09:58

Pyöräilyssä olen nyt miettinyt että saiskohan mistään lukkokenkiä, joissa varvastila olisi jalkaterän muotoinen? Pohjahan pitää olla jäykkä mutta jossei tarttisi varpaita sulloa epäluonnolliseen asentoon.

Tähänkin kehtaan suositella... Shimanon sandaaleja. Eikös ne vasta paljasta jalat kun jalkapöydän päälitse ei mene kuin pari pantaa! Niisä on tosiaan todella väljä lesti ja varpaat saa reilusti tilaa. Itse ostin vieläpä hieman liian isot, joista lyhensin itselleni pituussunnassa sopivat ihan vain saksilla leikkaamalla kengän kärjestä ylimääräisen pohjan pois. Hyvin tuntuu kestävän.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Paljasjalkakengät

Viesti Kirjoittaja Mahe »

janx kirjoitti: 21 Elo 2022, 09:59

Minkälaisia tuntemuksia tai kipuja teillä tuli aluksi paljasjalkakenkien käytöstä?

Itsellä meni aikalailla kivuttomasti aikanaan muistaakseni, johtuen varmaan siitä, että tassuttelen enimmäkseen paljain jaloin muutenkin kotona ja kesäisin myös toimistolla mistä saa aina välillä kuittailua :D

Mulla on ollut Merrelin Trail- tai Vapor Glovet käytössä kesäisin useamman vuoden ja viime vuonna hommasin niin ikään Merrelin varrelliset ohutpohjaiset enemmän vaellustossun näköiset kengät syys- ja kevätkeleille. Ne ei ehkä ole enää varsinaiset paljasjalkakengät, pohja on sen verran paksumpi, mutta tuet ja vaimennukset niistäkin puuttuu ja vähän tuntee mihin astuu.

Five fingersit tai muut tarkkaan jalan muotoiset ei sovi mun jalalle, keskimmäinen varvas on pidempi kuin muut ja ne varvastossut on järjestään muotoiltu sillä oletuksella että varpaat lyhenee tasaisesti pottuvarpaasta pikkuvarpaaseen.

Vaikkei edes juoksisikaan niin paljasjalkatouhuissa auttaa jos opettelee vähän vähemmän kantapainotteista askellusta varsinkin karkeilla alustoilla. Semmosta enempi tasa-askellusta tai jopa päkiä edellä sipsuttelua.

Markus Heikkilä

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Paljasjalkakengät

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ihan aluksi tuntui pohkeissa = kun jalan liike oli erilainen. Nopeesti siihen tottui.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Paljasjalkakengät

Viesti Kirjoittaja janx »

Eikö pyöräily paljasjalkakengissä olisi vain hyvä edes välillä? Joku lyhyt ja vähämäkinen kruisailulenkki edes? Sehän treenaisia ja kuntouttaisi jalan lihaksia myös silloin? Etenkin me sähköistetyt voidaan säätää jalan kuormaa avustuksen avulla myös tässä tilanteessa.

Mm. autolla olen nyt ajanut paljasjalkakengillä. Kytkinjalka saa hyvää treeniä. Kaasujalka (se ongelmajalka) ei niinkään.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Paljasjalkakengät

Viesti Kirjoittaja janx »

Tästä syystä kengän tulee olla tarpeeksi leveä. Estetiikka pilaa jalat...

ahtaat kengät.JPG
ahtaat kengät.JPG (46.85 KiB) Katsottu 2210 kertaa

Jalkahuoltoon ja paljasjalkakenkiin hyviä vinkkejä vähän provosoidusti otsikoituna.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 843
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Paljasjalkakengät

Viesti Kirjoittaja torneol »

Kyllä, juuri noin. Olen omaa jalkaani verrannut Akun räpylään. Kun paljasjalkakenkien jälkeen koittaa laittaa jalkaan esim. pyöräilykenkiä, niin kontrasti on aika kova.

Aina olen koittanut ostaa tilavia kenkiä enkä meinannut periksi antaa. Hankalaa meinaa välillä olla; popojen piirtäjillä on välillä viivat liian lähellä toisiaan.

Nazca Fuego

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Paljasjalkakengät

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Härski kirjoitti: 21 Elo 2022, 11:01
Premnas kirjoitti: 21 Elo 2022, 09:58

Pyöräilyssä olen nyt miettinyt että saiskohan mistään lukkokenkiä, joissa varvastila olisi jalkaterän muotoinen? Pohjahan pitää olla jäykkä mutta jossei tarttisi varpaita sulloa epäluonnolliseen asentoon.

Tähänkin kehtaan suositella... Shimanon sandaaleja. Eikös ne vasta paljasta jalat kun jalkapöydän päälitse ei mene kuin pari pantaa! Niisä on tosiaan todella väljä lesti ja varpaat saa reilusti tilaa. Itse ostin vieläpä hieman liian isot, joista lyhensin itselleni pituussunnassa sopivat ihan vain saksilla leikkaamalla kengän kärjestä ylimääräisen pohjan pois. Hyvin tuntuu kestävän.

Mulla on sandaalit mutta en toisaalta jaksais säätää sitten kun tulee kylmää ja vesisadetta, laittaa mitään päällisiä. Ja kunnon pakkasille ei mahtuis tarpeeksi monta villasukkaa että varpaat tarkenisivat. Siksi ajattelin että eikö umpikärkisenä saa mistään tarpeeksi leveitä ja oikein muotoiltuja.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Paljasjalkakengät

Viesti Kirjoittaja janx »

Nyt on itselläkin vähän lisää kokemusta paljasjalkakengistä. Menin koko Ecotripin Feelmaxeilla. No ei onneksi pahempia kipuja, mutta koitin välttää liiallista kävelyä. Tuntemuksia on lantiosta alaspäin. Ehkä vähän ylöskin päin.

Kenkäsaaga sai tänään jatkoa. Ostin Xeroshoes Mesa trail -kengät. Pohja on huomattavasti paksumpi (5 mm) ja jäykempi kuin em. Feelmax Osma 7:t.
https://naturalmovement.fi/p37384/xero- ... il-miesten

Premnas kirjoitti: 24 Elo 2022, 13:32

Mulla on sandaalit mutta en toisaalta jaksais säätää sitten kun tulee kylmää ja vesisadetta, laittaa mitään päällisiä. Ja kunnon pakkasille ei mahtuis tarpeeksi monta villasukkaa että varpaat tarkenisivat. Siksi ajattelin että eikö umpikärkisenä saa mistään tarpeeksi leveitä ja oikein muotoiltuja.

Samoilla linjoilla kätevyyden kanssa, mutta saattaa jäädä haaveeksi pyöräilyyn tarkoitetuista umpikengistä. 10,5 cm on jo leveä jalka. Etenkin, jos halutaan että varpaille on oikeasti tilaa.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Paljasjalkakengät

Viesti Kirjoittaja janx »

Tänään 4 kenkäkauppaa (Kenkä-rale, Natural movement, Partioaitta ja Halonen), 4 tuntia ja 0 ostettua talvikenkää. Ei vaan ole leveissäkään kengissä tilaa varpaille. Sitten jos on, niin ovat joko liian matalia jalkapöydän kohdalta tai jotain hiostavaa materiaali (nahkaa, kalvollisia) tms.

Paljasjalkakengissä on tilaa ja levyttä, mutta niiden pohjien kovuus on kropalle tuntuu olevan vielä liikaa. Esim. lonkankoukistajat on valvottanut jo useampana yönä ja hartiat on niin jumissa, että huimaa. Pitäisi kehittää jotain vaimennusta, mutta jos pitää mahtua tavaraa kengän sisään, alkaa käydä taas ahtaaksi. :roll:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Paljasjalkakengät

Viesti Kirjoittaja janx »

Xero Mesa trailien kanssa kokeilen sellaista, että laitoin tukipohjallisen alle Scholl GelActiv -pohjalliset, jotta saisin niillä liikkumiseen kaivattua pehmeyttä. Tarkemmin pohdittuna em. niskojen ja lonkankoukistajien kipuilu saattaa johtua myös muutaman viikon takaisesta ontumisesta eikä pelkästään paljasjalkakengistä.

OT: Skechers Arch Fit EXTRA WIDE tarttui tänään mukaan kaupasta. Yksi numero liian iso, joten varpaille on tilaa. Isovarvas tosin on ihmeissään, kun joutui sisätiloihin. Saa nähdä, että toimiiko noi mahdollisimman vähähaittaisina kenkinä, kun koittaa saada kykyä kävellä joskus paljasjalkakengillä. Kuvailin eilen kameralla kävelyä videolle. Valitettavasti siitä näkyy edelleen tarve tukipohjalliselle oikeassa jalassa ylipronaation korjaamiseen.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Vastaa Viestiin