1CV:n jatkoajatuksia

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Screenshot_20221229_144417_com.android.chrome_edit_349793128512248.jpg
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Poimutuksen tiheys tuossa jo kohdillaan.
Muoto toki eri kuin esikuvassa, mutta voisi ehkä toimia. Ei tuosta 1CV-pakusta nyt mikään tarkka näköiskappale ole muutenkaan tulossa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Jatkoa edellisiin ruutukaappauksiin:

2022-12-29 15_11_44-Design Venice S10 — Mozilla Firefox.png
MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja MM »

10 mm profiili saattaisi nöyrtyä tarvittaessa myös pituussuuntaiselle kaarelle. Mutta siis liian painavaa ja saatavuusongelmat pieneen tarpeeseen.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Yhtenä kehityssuuntana on tehdä jäykkä taka-akseli, johon Quattrovelo-tyylinen vapaaratashässäkkä keskelle.

Vapaarattaat ja vetoakselit jos haluaa helposti toisistaan irrotettaviksi, niin jonkin sortin muotosulkeinen liitos näiden välille tarvittaisiin. Quattrovelossa vetoakselien pään muoto on ihan tavallinen 6-kulmio. Eli ikäänkuin kuusiokoloavaimen pätkät, jotka menevät vapaarattaan vastaavanmuotoiseen reikään.

Mites olisi Torx-kanta sen sijaan? Muoto olisi kuusikulmiota kestävämpi vääntömomenttia vastaan. T70-koossa momentinsiirtokyvyksi mainostetaan jopa 700 Nm. Vastakappaleeksi tuolle sitten E18. Tuon kokoiset mahtuisi koon puolesta aiottuun paikkaan, saatavuus hyvä ja hinta edullinen.
Kuinkahan nuo menestyisivät kinnerin voimansiirrossa?

Tässä kuvakaappaukset Motonetin sivuilta:

Screenshot_20230108_155527_com.android.chrome_edit_524404285530395.jpg
Screenshot_20230108_155527_com.android.chrome_edit_524404285530395.jpg (71.6 KiB) Katsottu 1724 kertaa
Screenshot_20230108_155544_com.android.chrome_edit_524420173181434.jpg
Screenshot_20230108_155544_com.android.chrome_edit_524420173181434.jpg (68.93 KiB) Katsottu 1724 kertaa
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Miksi tehdä noin monimutkainen jos kaipaat liitosta niin miksi ei vain hylsyn toinen pää. Nelikantti olisi varmaan helppotyöstää itse ja sopivia nelikanttisia hylsyn löytyy vielä enemmän. Kestävyys voi toki olla kysymys, mutta jos hylsylle luvataan joku kestävyys niin nelikantin luulisi ylittävän sen ettei työkalu mene rikki

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Niin siis tässä ei ole tarkoitus työstää muotoja itse, vaan pyöräyttää em. kuvien mukaisia kikkareita sorvissa sen verran, että ne saa hitsattua toisesta päästä kiinni vetoakseleihin ja vapaaratashäkkyrään.

Jos noita muotoja alkaa itse työstää, niin sitten pitäisi käyttää tavallista rakenneterästä parempaa materiaalia ja osat pitäisi karkaista jne... Ei maksa vaivaa. Noiden valmiiden hylsyosien hinta on 4-6 €/kpl...

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Ei kai se mihinkään ainakaan kulu, kun on työkaluterästä eikä siihen tule kuin samaan suuntaan vääntävä momentti koko ajan, ei mitään liikettä. Jos ymmärsin oikein...

Onko vapaaratashäkkyrä omatekoinen?

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

tm kirjoitti: 08 Tammi 2023, 16:26

Yhtenä kehityssuuntana on tehdä jäykkä taka-akseli, johon Quattrovelo-tyylinen vapaaratashässäkkä keskelle.

Miten muuten meinaat toteuttaa jousituksen? Quattrovelossa on kai suunnilleen tällainen tuenta:

0604phr_susp_01_z.jpg
0604phr_susp_01_z.jpg (44.71 KiB) Katsottu 1650 kertaa

Paitsi jouset ovat noissa tukivarsissa ja iskarit erikseen takana.

Olen itse miettinyt tuollaista maastopyörän ilmajousilla. Mihin ilmajouset kiinnittäisi, kun ne tykkäisivät liikkua vain kolmasosan pyörien joustoliikkeestä... ilmajousien päihin tarvittaisiin kai pallonivelet.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Polkumies kirjoitti: 08 Tammi 2023, 19:26

Ei kai se mihinkään ainakaan kulu, kun on työkaluterästä eikä siihen tule kuin samaan suuntaan vääntävä momentti koko ajan, ei mitään liikettä. Jos ymmärsin oikein...

Onko vapaaratashäkkyrä omatekoinen?

Pieni välys noiden torx-avainten "hampaiden" välissä toki on, mutta vääntävä momentti aina samaan suuntaan.
Jarruvoimia en ajatellut vetoakselien kautta kuljettaa.

Vapaaratashäkkyrässä on vielä vähän avoimia muuttujia...
Ajatuksena olisi laittaa siihen kaksi BMX-vapaaratasta, mutta palikoiden toteutus vielä auki.
Jostain tarvisi keksiä aihiot vapaarattaan ja torx-hylsyn väliin. Materiaali teräs (hitsattavissa) ja valmiina oikeakätinen 1.37"x24 TPI -kierre.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Takajousitukseen kaavailin vääntöjäykkää takahaarukkaa, eli takapyörät joustavat samaan tahtiin. Ettei tule mutkissa kallisteluongelmia taka-akselin takia. Läskirenkaat joustaa jo itsessään tavallisen kokoisia fillarinrenkaita enemmän, voi olla huojakkaa menoa luvassa...
Lisäksi etupäähän tulossa traktorityylinen jäykkä akseli, joka nivelöity keskeltä -> etupyörät pääsevät keinumaan omaan tahtiin ylös-alas jokusen sentin. Tuollaisen etupään kanssa takapäähän ei kaipaa ylimääräistä kallistelua. Kuskikin tulee istumaan aika korkealla...

Mitä jousiksi laitan on vielä auki. PU-foam -kokeilut odottaa vielä. Jos se ei tuota tulosta, niin vaihtoehtoina ainakin vielä kumi, kierrejousi ja hiilikuitulatta.

Ilman nestevaimentimia ajattelin selvitä, vaikka se mukavuutta heikentääkin.
1CV:ssäkään ei ole, ja siihenkin tottunut.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

tm kirjoitti: 08 Tammi 2023, 22:42

Jostain tarvisi keksiä aihiot vapaarattaan ja torx-hylsyn väliin. Materiaali teräs (hitsattavissa) ja valmiina oikeakätinen 1.37"x24 TPI -kierre.

"Freewheel adapter" -nimellä löytyy jonkinlaisia.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Kiitos tuosta vinkistä, tarvii googlailla illemmalla...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Polkumies kirjoitti: 09 Tammi 2023, 06:33
tm kirjoitti: 08 Tammi 2023, 22:42

Jostain tarvisi keksiä aihiot vapaarattaan ja torx-hylsyn väliin. Materiaali teräs (hitsattavissa) ja valmiina oikeakätinen 1.37"x24 TPI -kierre.

"Freewheel adapter" -nimellä löytyy jonkinlaisia.

Nuohan syntyy sorvilla. Teetin tuollaista kierretankoa deltatriken väliakselin ratasadapteria varten. Jäljellä on n. 40 mm pätkä. Materiaali on kromattua sylinterin männänvartta, en tiedä onko hitsattavaa.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja samuel »

Jarcco kirjoitti: 10 Tammi 2023, 07:31
Polkumies kirjoitti: 09 Tammi 2023, 06:33
tm kirjoitti: 08 Tammi 2023, 22:42

Jostain tarvisi keksiä aihiot vapaarattaan ja torx-hylsyn väliin. Materiaali teräs (hitsattavissa) ja valmiina oikeakätinen 1.37"x24 TPI -kierre.

"Freewheel adapter" -nimellä löytyy jonkinlaisia.

Nuohan syntyy sorvilla. Teetin tuollaista kierretankoa deltatriken väliakselin ratasadapteria varten. Jäljellä on n. 40 mm pätkä. Materiaali on kromattua sylinterin männänvartta, en tiedä onko hitsattavaa.

Kaivinkoneissa on männänvarsissa tapin silmät hitsattu kiinni ja kromattuja nekin on. Männät kierteellä tai lukkorenkailla.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Vastaa Viestiin