1CV:n jatkoajatuksia

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Kirjailin viime viikolla tuonne 1CV-ketjuun aatoksia jatkosta:
https://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtop ... 28#p155628

Tässä vielä näkösälle tuon postauksen loppuosa:

tm kirjoitti: 08 Elo 2022, 22:55

...Tässä tämän hetken ajatuksia:
1) Nykyistä selvästi hiljaisempi kori -> materiaaliksi solumuovi ("makuualusta") tai kangas.
2) Huomattava painon kevennys -> materiaalivalinnat ja rakenneratkaisuihin enemmän "Keep It Simple" -ajattelua.
3) Vannekoko 507 -> 406 mm: nykyisissä 507-kiekoissa on hyvät puolensa, mutta olisivatko pienemmät kiekot kuitenkin "riittävät"? Viime talvena ei ollut ongelmia vetopidon kanssa (toki 1CV:n juhlalliset pyöräkuormat vetävillä pyörillä auttoivat tässä) -> missä kulkee riittävän raja? Pienemmillä kiekoilla ajokista saisi ketterämmän, tai vaihtoehtoisesti nykyistä kapeamman/pienemmän.
4) Jousitus: miten olisi tämän hetken "trendiratkaisu" eli hiilikuituiset lehtijouset?
pony4-lehtijouset2.jpg
Tai perinteiset MacPherson-joustintuet 1CV:n nykyisten linkkuhässäköiden tilalle.
Tai jotain yksinkertaisempaa...:
Supino_2021_4_suksijousi.jpg
5) Avattava katto?: joko rättäri-tyyliin, tai kankainen lastenvaunuversio?
2CV_rättikatto.jpg
lastenvaunukatto.jpg

6)...vai veisikö ajatusta monikäyttöisempään suuntaan?
-> kevyt myös retkikäyttöön soveltuva ajopeli, josta voisi haluttaessa jättää sähköavun pois?
...

Mieli ja ajatukset muuttuvat vielä koko ajan seuraavan kehitysversion suhteen.
Tällä hetkellä ykkösenä on hiilikuiturunko pitkittäisin lehtijousin, ja korin materiaaliksi solumuovi, eli makuualusta/retkipatja.

1CV:n sisälokareiden materiaalina käytin tällaista makuualustaa, joka oli vähän jämäkämpää kuin halvemmat versiot:
https://www.tokmanni.fi/retkipatja-xl-6416684438000

retkipatja.jpg

Kuvittelen yhä, että tuollaisesta voisi harsia kasaan myös kokonaisen korin, toki sopivien jäykisteiden avustuksella.

Siltä varalta että sopivan väristä solumuovia ei sattuisi löytymään, niin tein maalauskokeilun. Joustava materiaali vaatii joustavan maalin, joten kokeilin kumimaalia. Hyllystä löytyi valmiiksi mustaa väriä, jota suihkin pari kerrosta makuualustan palasen päälle. Toimivalta tuntui, joten kävin hakemassa kaupasta vähän iloisempia värejä (neon-oranssia ja valkoista):
https://www.tokmanni.fi/kumipinnoitespr ... 2490027391

maston_rubbercomp.jpg

Suihkuttelin 4-5 kerrosta valkoista ja oranssia. Valkoinen peitti hyvin tumman solumuovipinnan, oranssi ei niin hyvin. Netistä silmiin osunut vinkki maalata neon-värien alle kerros valkoista vaikuttaa siis aiheelliselta. Tarvii kokeilla sekin jossain vaiheessa. Maalia on saatavilla sprayn lisäksi myös siveltävänä versiona, jolla onnistuu ruisku- ja pensselimaalaus.

Yön yli kuivuttuaan maali kesti hyvin kappaleen taivuttelua ja ainakin kevyttä hinkaamista. Kunnon kynsimistä en vielä kokeillut, antaa maalin nyt kuivua kunnolla ensin. Kumimaaliahan mainostetaan mm. sillä, että kuivuttuaan kumikerros on helppo poistaa vetämällä. Olettaisin että solukumin epätasainen pinta heikentää riittävästi tätä ominaisuutta.

Valkoisen maalin pinta tuntuu jostain syystä tahmeammalta/pitävämmältä kuin mustan tai oranssin.

Ensivaikutelma kumimaalista positiivinen.

Alla kuvassa oranssi näyttää punaiselta, mutta luonnossa sävy on oranssimpi.

värisuora_1.jpg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Laitetaan tähän linkkiä John Tetzin zotefoam-korin rakennukseen. http://recumbents.com/mars/pages/proj/ ... intro.html

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti: 17 Elo 2022, 21:15

1) Nykyistä selvästi hiljaisempi kori -> materiaaliksi solumuovi ("makuualusta") tai kangas.
2) Huomattava painon kevennys -> materiaalivalinnat ja rakenneratkaisuihin enemmän "Keep It Simple" -ajattelua.
3) Vannekoko 507 -> 406 mm:
4) Jousitus: miten olisi tämän hetken "trendiratkaisu" eli hiilikuituiset lehtijouset?
5) Avattava katto?: joko rättäri-tyyliin, tai kankainen lastenvaunuversio?
6)...vai veisikö ajatusta monikäyttöisempään suuntaan?
-> kevyt myös retkikäyttöön soveltuva ajopeli, josta voisi haluttaessa jättää sähköavun pois?
...

Kohdat 1, 2, 5 ja 6 on aika lailla samat ajatukset ku mulla Räntiksen jälkeen.
Kohta 3, 406 kiekko on hyvä ja -minun mielestäni- ainoa kunnolla toimiva ratkaisu kallistelemattomaan pyörään. Bmx koko, niin löytyy vahvoja kiekkoja ja isohko valikoima 50mm ja paksumpia renkaita.
Kohta 4, tarviiko jousitusta etuakselilla ollenkaan? Mielestäni takajousitus riittää. Enkä tekis erillisjousitusta, niin kallistelua ei tavi vaimennella. Vetävillä takarenkailla on iso osa painosta ja ne pysyvät tiessä, mutta vähemmän kuormitetut eturenkaat saavat käydä vuorollaan ilmassa tien epätasaisuuksissa.

Viimeksi muokannut Vilijami, 18 Elo 2022, 10:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

Imatralaisessa Berangerin muovi/kumikaupassa näin joskus solumuovia joka oli jäykempää ku yleensä näkee. Se oli myös aika ohutta ja jos oikein muistan ainakin toisen puolen pinta oli kiiltävä/kova pinnaltaan. Sitä oli rullatavarana ehkä metrin tai jopa 1,5m levyisenä. Tuota olisin hakenu jos olisin ryhtyny kinneriä rakentamaan. En tiedä oisko sitä vielä kun omistaja tais puljussa vaihtuu?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti: 18 Elo 2022, 08:48

Kohdat 1, 2, 5 ja 6 on aika lailla samat ajatukset ku mulla Räntiksen jälkeen.
Kohta 3, 406 kiekko on hyvä ja -minun mielestäni- ainoa kunnolla toimiva ratkaisu kallistelemattomaan pyörään. Bmx koko, niin löytyy vahvoja kiekkoja ja isohko valikoima 50mm ja paksumpia renkaita...

1CV:ssä pykälää isommat 507-kiekotkin ovat kestäneet, ainakin vielä. Niissä (vain) 36 pinnaa ja kevyet vanteet. Pinnojen kireyksiä en tosin ole hetkeen tarkistanut, vielä kertaakaan ei ole tarvinnut rihtailla uudestaan.

Vilijami kirjoitti: 18 Elo 2022, 08:48

...Kohta 4, tarviiko jousitusta etuakselilla ollenkaan? Mielestäni takajousitus riittää. Enkä tekis erillisjousitusta, niin kallistelua ei tavi vaimennella. Vetävillä takarenkailla on iso osa painosta ja ne pysyvät tiessä, mutta vähemmän kuormitetut eturenkaat saavat käydä vuorollaan ilmassa tien epätasaisuuksissa.

Samaa mieltä tuosta, ettei toisen eturenkaan ilmassa käyminen tunnu missään. Ja että erillisjousitus ei ole välttämätön. Täkäläisessä rotvalliviidakossa myös etuakselin jousitus on ihan mukava varuste. Tai siis jonkinlainen "jousto" renkaiden jouston lisäksi: eihän erillinen jousitus ole tarpeen, jos runkorakenne itsessään joustaa sopivasti. Hiilikuidun kanssa tämäkin voisi toimia.

Suurin mielenkiintoni kohdistuu tällä hetkellä alla näkyvään perusrakenteeseen. Pitkittäiset "suksi-jouset" voisi korvata sopivasti joustavilla ja vetelillä hiilikuituputkilla, joiden päihin jäykät akselit. Jäykkä keskirunko kiinnittyisi tuohon joustavaan "reunarunkoon" penkin edessä ja takana olevilla poikittaisputkilla.
https://ehpva.org/wp-content/uploads/20 ... 2021_4.pdf

EuSupino2021_4_1.png
EuSupino2021_4_2.png
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

PW kirjoitti:

Imatralaisessa Berangerin muovi/kumikaupassa näin joskus solumuovia joka oli jäykempää ku yleensä näkee. Se oli myös aika ohutta ja jos oikein muistan ainakin toisen puolen pinta oli kiiltävä/kova pinnaltaan. Sitä oli rullatavarana ehkä metrin tai jopa 1,5m levyisenä. Tuota olisin hakenu jos olisin ryhtyny kinneriä rakentamaan. En tiedä oisko sitä vielä kun omistaja tais puljussa vaihtuu?

Kiitos PW vinkistä! Tarvii alkaa selvitellä sopivaa matskua tarjoavia putiikkeja, kunhan suunnitelmat tarkentuu. Kaikenlaisia alan kauppoja varmasti maa pullollaan, kun vaan löytäisi sitten sen sopivan...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti:

Laitetaan tähän linkkiä John Tetzin zotefoam-korin rakennukseen. http://recumbents.com/mars/pages/proj/ ... intro.html

Tuolta se omakin kiinnostukseni solumuovikoreihin lähti...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Lunta tupaan kumimaalin osalta: sopivasti kynsimällä maalin reunasta kumikerroksen sai irtoamaan makuualustan pinnasta, ja sen jälkeen irti vetäminen ei ollut enää vaikeaa.

Ehkä tuo kumimaalikin toimisi, jos maalikerroksen reunat saisi suojattua tahattomalta tai tahalliselta nyppimiseltä...

kumikerros_irtoaa.jpg
kumikerros_irtoaa.jpg (164.17 KiB) Katsottu 3140 kertaa
Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja samuel »

Hallitusti vetää sentin verran reunaa irti ja bostikilla kiinni. Tai aquasurea/ liquisolia reunan päälle.
Tai annat olla vaan ja sitten jos/kun alkaa reuna irtoamaan niin sitte liimaa. Luulen että pyörästä kiinnostuneet ulkopuoliset ei ensimmäisenä ala maalipintaa nyppimään... :D

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

https://www.motonet.fi/fi/tuote/6000550 ... ali-400-ml Kannatas kokeilla viellä tällästä , jos tartuisi paremmin .

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

samuel kirjoitti: 18 Elo 2022, 18:57

Hallitusti vetää sentin verran reunaa irti ja bostikilla kiinni. Tai aquasurea/ liquisolia reunan päälle.
Tai annat olla vaan ja sitten jos/kun alkaa reuna irtoamaan niin sitte liimaa. Luulen että pyörästä kiinnostuneet ulkopuoliset ei ensimmäisenä ala maalipintaa nyppimään... :D

Veikkaan että tuolla jälkimmäisellä tavalla toimisin, eli että "kattellaan ny enste miten kestää..." :lol: .

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Nojanalle kirjoitti: 18 Elo 2022, 18:59

https://www.motonet.fi/fi/tuote/6000550 ... ali-400-ml Kannatas kokeilla viellä tällästä , jos tartuisi paremmin .

Tuolla linkatulla sivulla lukee, että muovipohjamaalia voidaan käyttää KOVILLE muoviosille ja ajoneuvon muiden osien pohjamaalaukseen. Solumuovi ei ole kovaa, joten veikkaan ettei tuo maali kestä...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Aina kannattaa kokeilla, ei siinä kauheesti menetä . 8) 8)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Tuolta vielä Mastonin kumimaalin maalausohjeet:
https://www.rubbercomp.com/fi/etusivu/m ... eet/maston

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Härski »

Tuollahan oikein sanottiin, notta maali on helppo poistaa vetämällä. Eli se kuuluu irrota! :D

Vastaa Viestiin