1CV:n jatkoajatuksia

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Tuo on myös varteenotettava vaihtoehto, monta hyvää ominaisuutta. Voisi luopua 1CV-tyylisestä toispuoleisella akselilla varustetusta napamoottorista (joiden saatavuus heikko ja hinta korkea).

Eniten tuollaisessa ratkaisussa on itseä arveluttanut alhaalla "kyntävä" vaihtaja keskellä ajokkia. Mutta voisihan siihen laittaa jonkun lyhythäkkisen takavaihtajan, ja jos siinä ei riitä ketjun kiristysvara, niin laittaisi toisen ketjunkiristäjän keskiörattaan tuntumaan.

Väliakseli kannattaa välittää nopeasti pyöriväksi, jolloin moottorilta taka-akselille saa alennusvaihteen -> lisää vääntömomenttia.

Itse asiassa tuossa ratkaisussa olisi sekin hyvä puoli, että polkimet saisi kapeammalle kuin keskiömoottorilla (jotka yleensä aika leveitä) -> lisää kääntymistilaa leveille läskirenkaille ilman että raideleveys kasvaa liiaksi.

Täytyypä vähän hahmotella... Kiitokset Polkumies tästä!

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

tm kirjoitti: 12 Joulu 2022, 23:07

Eniten tuollaisessa ratkaisussa on itseä arveluttanut alhaalla "kyntävä" vaihtaja keskellä ajokkia.

Entä jos väliakselin sijoittaa taka-akselin päälle, selkänojan taakse? Ohjainrullasta tulee pientä vastusta, mutta sama on kaupallisissa kinnereissä.

väliakseli taka-akselin päällä.jpg

Tämä voi olla vaikea jousituksen kanssa. Riippuu jousituksen tyypistä. Väliakselia voi siirtää myös vähän edemmäs, jolloin sen saa samalle linjalle jousituksen nivelpisteen kanssa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Yksi 1CV:n hyvä puoli on ollut tavaratila... eli se ettei kuskin penkin takana ole mitään tilaa vievää tekniikkasälää. Jos apumoottorin lykkää taka-akselin tuntumaan, niin tavaratila kutistuu -> 2CV-tyylistä korin muotoilua joutuisi sitten kenties muuttamaan, jotta tavaratilan saisi säilymään riittävän isona. En kuitenkaan vielä tyrmää tätäkään moottorin sijoituspaikkaa :D .

Ohjainrullan/-rullien aiheuttamaa lisävastusta en pidä merkitsevänä tällaisessa kulkupelissä.

Jos moottorin sijoittaisi kuvasi mukaisesti taka-akselin päälle, niin sen voisi hyvin ripustaa kiinteästi takahaarukkaan -> moottorin ja taka-akselin etäisyys säilyisi samana jousituksen liikkeistä riippumatta. Takahaarukan nivelpiste vaan tuohon kuvan ohjainrullan tienoille, niin hyvin toimisi.

Tai sitten tekee kuten sanoit, eli väliakseli samalle linjalle jousituksen nivelpisteen kanssa.

Jos moottorin sijoittaa takapyörän tai poljinkeskiön sijaan johonkin kohtaan niiden välille (korin sisälle), niin moottorin ulkomittoihin joutuu kiinnittämään enempi huomiota, että sen saa ylipäätään mahtumaan haluamaansa kohtaan, ja ettei se syö liiaksi esim. tavaratilaa. Iso vaihteeton moottori vaihtuisi kenties kompaktimmaksi vaihteelliseksi, joka tarjoaa samalla isomman vääntömomentin. Toki tällöin tulee yksi potentiaalinen melu-/huolto-/vauriokohde lisää eli planeettavaihde...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Kirjoittelin tuonne 1CV:n ketjuun tämän aamun haastavasta lumikelistä:
https://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtop ... 65#p156665

Eli puhdikas apumoottori varmistaa huonommassakin kelissä työmaalle pääsyn -> mikään ei korvaa kuutiotuumia :lol: .
Tarvii varmaan laittaa seuraavaan versioon kilowatin mosa :twisted: .
No silloin tarvisi siirtyä samalla nykyisestä 36 voltin järjestelmästä korkeampaan jännitteeseen, eli vähintään 48 voltin akkuun.
Muuten kasvaa virrat turhan isoiksi...

Avatar
Tehdastehdas
Viestit: 41
Liittynyt: 15 Helmi 2013, 10:53
Paikkakunta: Vantaa / Taiwan

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Tehdastehdas »

Monivaihteisia napavaihteistoja käytetään tandemeissa ja sähköpyörissä. Tuskin ne kovin nopeasti kuluvat?

https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... 61-8D.html

Designed for smooth shifting even under the high chain tension of E-BIKEs

Keskiömoottori-vaihteisto-yhdistelmiä:
https://www.valeo.com/en/valeo-cyclee-a ... tric-bike/
https://electrek.co/2022/02/18/new-elec ... roduction/

https://www.electricbike.com/mubea-moto ... rive-2018/

https://www.linkedin.com/company/e2-drives/

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Huoltoväli ei ole mikään hurjan pitkä shimanon vaihdenavoissa. Niihin pitäisi vaihtaa öljyt/rasvaus 5000 km tai 2 vuoden välein, muuten ne kestää kulutusta hyvin.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

No niin, päästiin jo napamoottorin sisäisestä alennusvaihteesta erillisiin napavaihteisiin.

En kylläkään laittaisi tuollaista 8-vaihteista Nexusta voimansiirron viimeiseksi "lenkiksi", jos sähkömoottori on nimellisteholtaan yli 250 wattinen. Parempi paikka olisi ennen sähkömoottoria, eli että vain kuskin voimat kulkisi vaihteiston läpi. Moottori toki jäisi tällöin ilman vaihteiden apua, eli tarvittaisiin vääntävä ja tehokas mosa.

1CV:n seuraajan "speksaus" meni itsellä nyt uusiin puihin rengaskoon ("pikkuläski") valinnan jälkeen.
Ennen sitä kaavailin kulkupelistä tulevan kevyt ja liikkuvan nykyistä enemmän pelkällä lihasvoimalla.
No sitten ynnäilin 1CV:n hyviä puolia ja sekä asioita, joihin voisi panostaa sekalaisen huolettoman arkikäytön parantamiseksi. Talviset ajokelitkin alkoivat sopivasti, jolloin lumisilla pyöräteillä ajelu vei ajatukset sähköavusteisesta 250 wattisesta takaisin nykyisen kaltaisiin teholukemiin ja ylikin. Painava nelipyöräinen ei kulje lumihangessa kevyesti.

Tällä viikolla pakkaset on olleet 10 asteen tuntumassa, ja 1CV:n ikkunat tahtovat vetää jäähän/kuuraan, jos kuski puhkuu ja hengittelee ohjaamossa yhtään raskaammin. Onneksi työmatka on lyhyt ja sähkömoottori pitää kuskin rasituksen ylämäissä vähäisenä, muuten tarvisi alkaa viritellä jotain lämppäriä puhaltamaan tuulilasiin tai jotain muuta vastaavaa. Osansa vaikuttaa varmasti myös lika laseissa (sormenjäljet, pöly jne). Vain suht tuore ja vielä puhdas pyörityskiekko tuulilasin keskellä pysyy paremmin auki. Ikkunoiden paksuuskin voi vaikuttaa: pyörityskiekon paksuus 1 mm, sivulasit 2 mm ja tuulilasin kiinteä osa 3 mm.

Selkeä umpinaisen kabiinin huono puoli tuo. Mutta eipä käy kylmä viima naamaan, mikä on luksusta pakkaskelillä. Ei kyllä yhtään houkuta palata suhaamaan talvista työmatkaa pystärillä. Tuli sitäkin vuosikaudet harrastettua, kun ei paremmasta tiennyt.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Omasta mielestäni 1000W moottori ja 1000Wh akku vois olla minimi nyrkkisääntö ympärivuotiseen kolmi- ja nelipyörään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Entä jos ei jatkaisikaan rättärilinjalla...?
Kengityksessä on jo päädytty läskirenkaisiin, joten miten olisi maasturi-look?

Isä kertoi äsken nähneensä tämän näköisen härvelin Nokialla parkissa:

Hummer-mopoauto.jpg

https://www.facebook.com/hashtag/rengasturku/

Siitä se ajatus sitten lähti harhailemaan jeeppi ja lantikka -maailmaan :D .
Mittasuhteet toki muuttuisivat, koska en halua kasvattaa leveyttä nykyisestä 85 sentistä, ainakaan paljoa.
Jo tässä vaiheessa talvea osa pyöräteistä on niin kapeiksi aurattuja, että yhteiselo jalankulkijoiden kanssa alkaa olla koetuksella.

Korkean "kantti kertaa kantti" -korin suuri ilmanvastus ei nyt omassa lyhyen matkan (hitaassa) urbaanikäytössä niin haittaisi.
1CV:n korkeus on noin 1,3 m. Seuraavassa versiossa on ajatuksena siirtyä nykyisestä tuulilasin kautta tapahtuvasta sisäänkäynnistä automaisempaan sivuoveen/oviaukkoon, jos vaan järkevästi saa toteutettua. Tällöin nykyistä vähän korkeampi kori helpottaisi sisäänkulkua.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja samuel »

Mulla tuli sivukuvasta ekana mieleen fiat 127. :)
Mutta kyllä, toimii.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti: 21 Joulu 2022, 19:23

Kengityksessä on jo päädytty läskirenkaisiin, joten miten olisi maasturi-look?

Tuo paksurenkainen-pickup-maasturi-kinneri mullakin on pyörinyt mielessä.
Auton virkaa tulisi ajamaan lähiasioinnissa, joten lava olisi oltava, ehkä 800 x 800mm.
Muutama kauppakassi tai pari jätesäkkiä tai puoli heittokuutiota halkoja tai retkeilyvarusteet pitää mahtua vaivatta ja tunkematta kyytiin. Akkuhomma eniten estää tämän idean eteenpäin viemistä.
Heiluripolkimia olen suunnitellut pedicar henkeen, jolloin jalat eivät nouse näkyvyyden tielle.

Liitteet
3EBDEF93-D23C-449F-AB13-6811F058844B.jpeg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Vilijami kirjoitti: 21 Joulu 2022, 21:01

Heiluripolkimia olen suunnitellut pedicar henkeen, jolloin jalat eivät nouse näkyvyyden tielle.

Jossain näin videon todella oudosta virityksestä, jossa kampi oli keskeltä nivelöity kahteen osaan ja siinä oli lyhyt ketju kahden rattaan välissä. Toinen ratas oli kai rungossa kiinni ja toinen kammen kauemmassa puolessa. Runkorattaan jos tekee kaksi kertaa kammen ratasta isommaksi, kauempi kampi tekee kaksi kierrosta jokaista poljinkeskiöakselin kierrosta kohti.

Poljin teki sitten ovaalirataa. Ovaalin "ovaalisuus" tai "ympyrämäisyys" riippui siitä, kuinka pitkät kammen puolikkaat olivat suhteessa toisiinsa.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Jotain tällaista:

ovaaliratakammet.jpg
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti: 21 Joulu 2022, 21:01

...Heiluripolkimia olen suunnitellut pedicar henkeen, jolloin jalat eivät nouse näkyvyyden tielle.

Lyhyemmät kammet vaan peliin niin ei tule tuollaisia ongelmia... 8). Jos on puhdikas sähkömoottori apuna, niin lyhyemmilläkin pärjää.

Vastaa Viestiin