1CV:n jatkoajatuksia

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti: 21 Joulu 2022, 21:01

Tuo paksurenkainen-pickup-maasturi-kinneri mullakin on pyörinyt mielessä.
Auton virkaa tulisi ajamaan lähiasioinnissa, joten lava olisi oltava, ehkä 800 x 800mm.
Muutama kauppakassi tai pari jätesäkkiä tai puoli heittokuutiota halkoja tai retkeilyvarusteet pitää mahtua vaivatta ja tunkematta kyytiin...

Tuo pickup jäi vahvasti resonoimaan mieleen... Jos tavaralavan laittaisi takapyörien yläpuolelle, niin sen saisi yhtä leveäksi kuin koko ajokin -> lavan ulkoleveys noin 85 cm. Pituus varmaan jäisi tuosta Vilijamin speksaamasta 80 sentistä, ellei perää venytä selvästi nykyistä pitemmäksi.

Pickupin plussana myös se, että lavan alle takapyörien väliin jäisi tilaa umpinaiselle tavaratilalle.
Pienemmät tavarat mahtuisi tavaratilaan, ja isot avolavalle.
1CV:n yksi miinus on ollut juurikin se, että isot tavarat eivät ole mahtuneet kyytiin.
"Hilux"-versio poistaisi tuon ongelman.

Ajatukset nytkähti uuteen suuntaan ja jalostui jälleen foorumin ansiosta :D .

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Räntiksessä hiersi todella paljon -isot ulkomitat, mutta pienet tavaratilat- yhdistelmä.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuommosta mönkkäriä oon katsellut inspiraation lähteenä.

Liitteet
207707C6-EAA2-4CE5-B5AC-DB559F5B9EFC.jpeg
207707C6-EAA2-4CE5-B5AC-DB559F5B9EFC.jpeg (263.95 KiB) Katsottu 1773 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Siinähän on samaa perusideaa kuin mun luonnoksessa.
Mulla tosin mönkkäri-look pääsi vaihtumaan enempi auto-lookiin...

pickup.jpg
pickup.jpg (57.63 KiB) Katsottu 1746 kertaa
kinneri
Viestit: 48
Liittynyt: 18 Marras 2007, 19:53
Paikkakunta: Tuusula

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja kinneri »

Oletko Teppo nähnyt tällaisen vanneratkaisun?
http://www.recumbents.com/wisil/wianeck ... trike3.htm

Kinneri

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Ei hullumpi idea, mutta miksi levyjarru jossa ei ole sorvaamallakaan yksi akseli suorassa?
Avidin mekaanisisdäjarruissa toisin kuin melkein kaikissa muissa käytetään satulan kallistelun mahdollistavia prikkoja joka tuollaisessa asennuksessa lähinnä vaikeuttaa satulan saamista suoraan jarrulevyn suuntaisesti. Tosin lähtö kohtaisesti en käyttäisi levyjarruja noin koteloidussa rakenteessa kun hienosäätö muuttuu ihan painajaismaiseksi.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Passaisko Anglia-tyyppinen takalasin kaltevuus paremmin nojaistuma-asennon ja lavan yhdistelmään?
Saattas saada kymmenkunta cm lyhemmäksi koko ajoneuvoa?

Liitteet
E071A7A5-6E21-4A23-9756-D202B88FD5E7.jpeg
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

kinneri kirjoitti: 25 Joulu 2022, 11:38

Oletko Teppo nähnyt tällaisen vanneratkaisun?
http://www.recumbents.com/wisil/wianeck ... trike3.htm

Eipä ollut osunut silmiin tuo artikkeli, kiitos tästä!
Kaikenlaisia levykiekko/vanneajatuksia on toki vuosien varrella mielessä pyörinyt, toteutukseen asti ei vaan ole mikään selvinnyt.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Wacky kirjoitti: 25 Joulu 2022, 14:44

Ei hullumpi idea, mutta miksi levyjarru jossa ei ole sorvaamallakaan yksi akseli suorassa?
Avidin mekaanisisdäjarruissa toisin kuin melkein kaikissa muissa käytetään satulan kallistelun mahdollistavia prikkoja joka tuollaisessa asennuksessa lähinnä vaikeuttaa satulan saamista suoraan jarrulevyn suuntaisesti. Tosin lähtö kohtaisesti en käyttäisi levyjarruja noin koteloidussa rakenteessa kun hienosäätö muuttuu ihan painajaismaiseksi.

Rakenne kannattaisi toteuttaa samalla tavalla kuin autoissa, eli että pyörän napa ja jarrulevy eivät ole osa kiekkoa -> tuolloin kiekon irrottamisen jälkeen jarrun huolto/säätö onnistuu helposti.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

tm kirjoitti: 25 Joulu 2022, 15:59

Rakenne kannattaisi toteuttaa samalla tavalla kuin autoissa, eli että pyörän napa ja jarrulevy eivät ole osa kiekkoa -> tuolloin kiekon irrottamisen jälkeen jarrun huolto/säätö onnistuu helposti.

Eikös 4Fatissa ole lähes sellainen? Jarrulevyt voisi vaan tuoda ohjaavien etupyörien tapauksessa napojen luo. Jarrulevyjen pultit sekä kiinnittäisivät jarrulevyt napoihin että pultinkannoillaan menisivät kiinni laippaan, joka välittäisi jarruttavan momentin kiekoille.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti: 25 Joulu 2022, 14:49

Passaisko Anglia-tyyppinen takalasin kaltevuus paremmin nojaistuma-asennon ja lavan yhdistelmään?
Saattas saada kymmenkunta cm lyhemmäksi koko ajoneuvoa?

Ford Anglia on käynyt mielessä aiemmin "nojapyöräkorin" muotona, juurikin tuon takaikkunan takia.

Ennen tätä pickup/tavarankuljetus-kuviota hahmottelin 1CV-tyylisen seuraajan korin jo aika pitkälle. Modasin sen takapään äsken täysin uusiksi, eli 2CV Fourgonnetten tapaiseksi umpipakuksi. Esikuva ei ole millään muotoa kauniin linjakas, eikä sellaista tullut tästäkään:

1CV_Fourgonnette.jpg
1CV_Fourgonnette.jpg (46.83 KiB) Katsottu 1626 kertaa
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Kuva
Tämä rakenne mutta peilikuvana. Reikälaippa olisi kiekon puolella ja pultit (joihin jarrulevyt kiinnittyisivät) akselin puolella.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Polkumies kirjoitti: 25 Joulu 2022, 16:16

Tämä rakenne mutta peilikuvana. Reikälaippa olisi kiekon puolella ja pultit (joihin jarrulevyt kiinnittyisivät) akselin puolella.

Tuossa Samagagan laipassa näkyy toiset, kierteellä varustetut reiät. Jarrulevy (jos sinne sellaisen laittaisi) tarkoitettu ruuvattavaksi näihin, niin että jarrulevy tulisi tuon laipan oikealle puolelle.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tämähän meinaa käydä kiinnostavaksi! Tavaratilaa saisi kasvatettua siirtämällä kabiinia eteenpäin. Akseliväli lyhenisi, ketteryys paranisi, kevenisi...
Tuossa olisi mallia keulan muotoiluun, levikkeet pyöränkaariin toki lisäisin:
https://ev-liberty.com/suv.html
Kuva


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 1CV:n jatkoajatuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

Jarcco kirjoitti: 25 Joulu 2022, 19:11

... Tavaratilaa saisi kasvatettua siirtämällä kabiinia eteenpäin. Akseliväli lyhenisi, ketteryys paranisi, kevenisi...

Totta, mutta katettuna nuo pitkänokkaiset ei oikein puhuttele itseäni. Ja menevät helposti etupainoisiksi, jolloin vähemmän painoa vetävillä pyörillä (jos takavetoinen).

Vastaa Viestiin