Menin ostamaan osia nelipyöräiseen: tasauspyörästö, taka-akseli murrosnivelillä, kiekot, ilmajouset yms. Näistä syntyisi luonnollisesti jousitus A-tukivarsilla. Aikamoinen projekti olisi kyseessä, mutta olen yrittänyt mallintaa runkoa ja etsiä strategisia mittoja ja kulmia. Kaksi ohjaavaa pyörää ja jousitus tekee asiat monimutkaisiksi.
Vastaavia ei ole montaa kaupallista, mutta Steintrikes Wild Onesta voi ottaa mallia. Haaveena on mukava arkipyörä telttapatjakatteella. Yritetään mennä sieltä, missä aita on matalin, ottaen huomioon käytettävät osat. Jos täällä foorumilla ammuttaisiin huonot ideat alas ja laittaisin osat myyntiin, tai saisin jotain toteutettua
Kiekot 406, raideväli 85-90cm, akselivälin voi valita vapaasti. Runkoon yksi paksu palkki ja jotain kolmioita tukivarsien kiinnityksiin. Vaihteisto väliakselille. Ehkä sähköapu.
Suurimmat kysymysmerkit tällä hetkellä ovat ohjauskulmat ja jousitusgeometria.
caster 15°, camber lähelle 0°, offset 0cm, jätöksi tulee ehkä 6cm
olka-akselin jatke leikkaa nyt maan suunnilleen suoraan renkaan edessä. Jos leikkauspiste halutaan ulommas, akselin kulmaa pitää ehkä vielä loiventaa nykyisestä (sekin nyt n. 15°)
pitikö casterin olla mieluusti enemmän kuin olka-akselin kulma, jotta ohjauksen kääntyessä ulomman pyörän camber ei mene positiiviseksi? Mallia pyörittelemällä kuitenkin esim. olka-akselin kulma 20° ja caster 15° vain lisää negatiivista camberia kohtuullisilla ohjauksen kääntökulmilla.
tukivarsien mitat ovat kuvissa niin, että camber kasvaa (itseisarvoltaan) jousituksen puristuessa kasaan (eng. camber gain, pitää mutkissa ulomman renkaan pystyssä/nojaamassa sisäkurviin)
etujousitus ei jousta suoraan ylös vaan casterin mukaan 15° takaviistoon (pitäisikö olla suoraan ylös ja caster tulisi tukivarsien mitoista?)
mihin kiinnittää jouset, jotta jousitus olisi herkkä pienille epätasaisuuksille mutta kiristyisi loppua kohden? Renkaan tukivoiman varren pitäisi lyhentyä ja/tai jousivoiman varren kasvaa.
maastopyörien takajousituksessa jousi puristuu 1:2 - 1:3 siitä mitä takarengas nousee. Koska tähän tulee 4 pyörää mutta painoa ei kuitenkaan aivan tuplasti, tähtäisin 1:3 suhteeseen. Jousen mitat ovat 216/64, eli löysänä 216mm pitkä ja puristuu 64mm, joten renkaalle tulisi jousitusmatkaa 192mm, mikä on kyllä todella paljon. 100mm riittäisi katukivetyksiin ajamiseen.
Steintrikes Wild One, jonka etupäästä voi ottaa mallia:
Harvassa ovat tilaisuudet, kun pääsen hitsailemaan, joten hulluimpana ideana tuli mieleen hiilikuitu. Liimailisi joko valmiista putkista tai päällystäisi styroksipalikoita kuidulla. Pieniä osia olisi mahdollisuus 3D-tulostaa. Onnistuisi kotona työpöydän ääressä, kunhan kuidun leikkaamisen hoitaisi ulkona imurin ja hengityssuojaimen kanssa.