Jousitettu katettu nelipyörä

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Jarcco kirjoitti: 04 Helmi 2023, 12:57

Mitenhän kumipalajousituksen sisempi akseli on yleensä lukittu paikalleen sivusuunnassa?

Ei mitenkään. Kitkalla pelkästään.

Jori ehdottaisi narua omavalmiste-akselin sisään :D

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Vilijami kirjoitti: 04 Helmi 2023, 13:48

narua

899E73DCC2CEA8C258EF949CF2A150B6.jpg
F54TA0GKHNF0BC6.png
F54TA0GKHNF0BC6.png (78.61 KiB) Katsottu 1132 kertaa

Siinä voisi olla ideaa...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Ei niissä tavallisesti ole mitään sivutukea, vaan pysyvät paikoillaan, koska kumipökäleet ovat tiukasti puristuksissa tuolla välissä.

Ne laitettiin sinne aiemmin venyttämällä pitkä pökäle kapeaksi, pujotettiin sisälle koloonsa ja päästettiin venytys pois ja lopuksi katkaistiin kumi. Siksi pitkä pökäle, että etupäästään kumipökäle pitää ohentaa niin, että se saadaan kolosta läpi ennen kuin sitä aletaan venyttää. Pitkä pökäle pujotetaan kolosta läpi lähes kokonaan, vain loppu häntä jätetään reikään ennen kuin katkaistaan. Näin samalla ohennuksella saadaan tehtyä useita asennuksia.

Nykyään pyöreät kumipökäleet puristetaan teräsmuotissa kolmiomaiseen muotoonsa, jäähdytetään nestetypellä kovaksi ja pujotetaan paikoilleen. Pysyvät kylmänkohmeisina kolmiomaisessa muodossaan sen aikaa, kunnes saadaan paikoilleen. Lämmetessään sitten pullistuvat ja kiristyvät paikoilleen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Nyt on kovettumassa Sikaflexistä tehdyt patukat, joilla saisi koko nurkan täyteen. Saa nähdä, kuinka kauan kovettumisessa kestää...

02-fi_FI-Sikaflex-221-300-ml-1x1_hybrisProductImages.png
02-fi_FI-Sikaflex-221-300-ml-1x1_hybrisProductImages.png (109.1 KiB) Katsottu 1077 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Polkumies kirjoitti: 04 Helmi 2023, 11:32
tm kirjoitti: 28 Tammi 2023, 22:23

Itsellä on 60 ja 70 ShA kovuuksista ainetta.
Siis tuon tyyppistä tavaraa:
https://www.easycomposites.eu/xencast-p ... ane-rubber

Kuinka elastista se on? Että kestääköhän repeämättä riittävän muodonmuutoksen. Tuo EPDM-nauha venyy noin 30% kiltisti ja alkaa sitten vastustamaan venytystä todella kovaa.

On elastista, mutten ole kokeillut tehdä mitään isoja veynytyksiä tuolle materiaalille.
Eikä repeämisen kestostakaan ole omakohtaista kokemusta.

Tuossa rakenteessa oleellista lienee tuo esijännitys, jotta jouston alkuosasta saa "löysät" pois?
Jos toteutuksen hoitaisi suoraan valamalla polyuretaanikumin putkien väliin, niin käykö niin että alkujousto on liian löysä ja muuttuu sitten nopeasti liian jäykäksi? Valu siis suoraan putkien väliin sopivan paksuisina kerroksina, joiden väliin aina kerros esim. solumuovia tuomaan laajenemistilaa (kumi kokoonpuristumatonta...).

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

tm kirjoitti: 04 Helmi 2023, 20:32

Tuossa rakenteessa oleellista lienee tuo esijännitys, jotta jouston alkuosasta saa "löysät" pois?
Jos toteutuksen hoitaisi suoraan valamalla polyuretaanikumin putkien väliin, niin käykö niin että alkujousto on liian löysä ja muuttuu sitten nopeasti liian jäykäksi?

Hyvä huomio... pitäisi siis yrittää saada vain paksumpaa kumia paikalleen. Tai valmis elementti esim. peräkärrystä.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Peräkärryn akselit on pienimmillään 750kg kuormalle. Taitaa olla melkoisen jäykkä polkupyöräkäytössä?

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Vilijami kirjoitti: 04 Helmi 2023, 21:26

Peräkärryn akselit on pienimmillään 750kg kuormalle. Taitaa olla melkoisen jäykkä polkupyöräkäytössä?

Jotain 550kg akseleita on, ja jos tukivarren pituutta kasvattaisi kärryyn verrattuna ja akselista leikkaisi lyhyemmät pätkät, voisi päästä sopivaan jäykkyyteen.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Tämä alkaa kuulostaa siltä, että PU-valu on kokeiltava...
Tarvii tsekata ensi viikolla, löytyykö sopivia putkenpätkiä hyllystä.

vetu
Viestit: 69
Liittynyt: 17 Marras 2012, 11:31
Paikkakunta: Veteli

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja vetu »

Huomenta!
on saatavana vastaavalla kumijousella olevia ketjun/hihnan kiristyspyöriä. Niistä voisi löytyä sopivan kokoisia. Muiataakseni Etrasta tai muista alan liikkeistä löytyy.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

https://www.etra.fi/fi/se-50-kiristinel ... 0500019598

SE_SE_G_SE_W_600.jpeg
SE_SE_G_SE_W_600.jpeg (22.79 KiB) Katsottu 964 kertaa

Sieltä tosiaan löytyy. Pitää kysyä hintaa. Vaan mitenkäs tällainen kestää sivuttaisvoimia? Elementti on niin lyhyt, että sisempi putki pääsee vääntymään ja ohjauskulmat voivat muuttua. Myös tukivarren kiinnitys epäilyttää. Hitsaaminen on nyt poissuljettu kun kumit ovat jo paikallaan.

Pitäisi yhdistää kaksi elementtiä näin:

kaksi elementtiä.jpg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Rostan kataloogissa on speksejä. https://rosta.com/wp-content/uploads/2 ... sioner.pdf

Toisessa kataloogissa on läpiputkitettavia elementtejä. https://rosta.com/wp-content/uploads/2 ... ements.pdf

Liitteet
A9F39C14-2CAD-4E8A-9698-EA268725E426.jpeg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Taulukko josta voi tarkkailla tarvittavia momentteja.

Liitteet
77F044C8-26D5-4E82-B65E-5BCEFCD97D4A.jpeg
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Yksi mikä näissä kumijousituksissa on itseä arveluttanut ympärivuotisessa käytössä, on jäykistyminen pakkasessa. Tuleeko ajokista kivireki talvella? Toki materiaaleilla on eroa pakkasenkestossa. Ja onneksi renkaat kuitenkin joustaa, vaikka itse jousitus jäykistyisikin...

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Tuollainen 45x45x100mm palikka tuottaisi suunnilleen halutun 74Nm 10° kiertymällä. Siltä osin taulukko vastaa omia tuloksiani, että 30° kiertymä vaatii noin viisinkertaisen momentin 10 asteeseen verrattuna. Vain absoluuttiset arvot eroavat. Tarvittaviin momentteihin voisi siis päästä, jos vielä paksumpaa kumia saisi paikalleen. Elementin pituutta voisi myös hyvin kasvattaa ainakin 200 milliin, mikä olisi hyvä vastustamaan muihin suuntiin vääntäviä voimia.

tm kirjoitti: 05 Helmi 2023, 11:37

Yksi mikä näissä kumijousituksissa on itseä arveluttanut ympärivuotisessa käytössä, on jäykistyminen pakkasessa. Tuleeko ajokista kivireki talvella?

Hyvä kun muistutit. Tätä pitikin testata. Jousielementit pihalle jäähtymään. Yksi tärkeä jousituksen tavoite olisi juurikin ajon pehmentäminen epätasaisella lumella ja jäällä. Kesällä pärjäisi ilmankin.

Edit. parin asteen pakkasessa jousi ehkä jäykkeni hieman, mutta toimi edelleen. EPDM säilytti ehkä elastisuutensa hieman paremmin. Mutuilua kaikki silti... hienointa olisi jousitus, jossa voisi lisätä ja vähentää joustoelementtejä lämpötilan muuttuessa.

Vastaa Viestiin