Jousitettu katettu nelipyörä

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2038
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Polkumies kirjoitti: 14 Tammi 2024, 16:04
Vilijami kirjoitti: 13 Tammi 2024, 16:09

Ei kai tuollaiseen levitysoppi-tyyppiseen ratkaisuun tarvi muotoilla levynpaloja ollenkaan, kunhan vain liimailee/hitsailee paloja yhteen?

Idea olisi yhdistää nämä tekniikat. Ensin tekee tuollaisista sektorinkaltaisista paloista kaksoiskuperan pinnan approksimaation ja sitten lämmöllä ja paineella työntää sen täydellisen kaksoiskuperaksi.

Pystyykö jossain CADissa luomaan tuollaisia levitysoppipaloja? Ilmaista OnShapea lähinnä olen käyttänyt, ja joskus pääsen käsiksi Solidworksiin.

Kumpaakaan mainittua ohjelmaa en ole käyttänyt, mutta levitystyökalut lienevät ihan peruskauraa 3D- CADeissä.
Haku löysi jotain ohjetta:
https://forum.onshape.com/discussion/11 ... one#latest


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7201
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Polkumies kirjoitti: 14 Tammi 2024, 16:04

Pystyykö jossain CADissa luomaan tuollaisia levitysoppipaloja?

Itse olen piirrellyt noita ihan käsin perus 2D autocadillä. Kuvassa näkyy periaate, kun vähän aikaa ajatuksella katselee. Netistä lisäselvitystä…

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7201
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Polkumies kirjoitti: 14 Tammi 2024, 15:51

Kokeilin muodon vuoksi polyeteenin liimaamista. Leikattu reuna paljastaa paljon avoimia vaahdon kuplia. Liimana Sikaflex 221.

Kontaktiliimalla olen nuita liimaillut, varsin hyvin tuloksin.

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja MM »

Valmituksen salat -ohjelmassa sukeltajan märkäpuvun neopreenipalat liimattiin ihan vaan kontaktiliimalla puskusaumaan. Liiman kuivuttua sauma ommeltiin leveällä ja harvalla sik-sak -ompeleella yli. Ompeleen reiät käsiteltiin vielä liimalla. Kun puvut ovat melko vartalonmyötäisiä mittatilaustuotteita, saumat joutuvat lujille, joten ehkä ne staattisessa kinnerikorissakin toimisivat.

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1559
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja ajou »

Polkumies kirjoitti: 11 Tammi 2024, 22:24

Telttapatjakatteen mietiskelyä:
Kokeilin EPE-vaahdon muokkaamista lämmöllä ja ilmanpaineella. Uunissa 90 asteeseen ja paine pyörän pumpulla. Muoto lastulevyssä on ellipsi.

Kiitos tästä kokeilusta. Saatan tarvita tätä Arcus III:n kuperissa muodoissa.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 921
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

ajou kirjoitti: 01 Maalis 2024, 16:51

Kiitos tästä kokeilusta. Saatan tarvita tätä Arcus III:n kuperissa muodoissa.

Isommat kappaleet lämpenee tietysti saunassa, ja jos haluaa tarkemmin tietyn muodon eikä vain sen, mitä ilmanpaine sattuu tuottamaan, mietin myös muotin tekemistä, johon telttapatja imettäisiin imurin alipaineella. Tarkoitus on kokeilla sitä pienoiskoossa, kunhan ehdin.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 921
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Onko ajatuksia, mihin pitkittäissuunnan kallistuspiste (pitch center) kannattaisi yrittää sijoittaa? Autoissa se on käsittääkseni yleensä jossain keskivaiheilla. Tämä kuva on A-tukivarsijousituksesta, joka ei tietysti ole ihan verrannollinen minun vekottimeeni, johon tulisi pitkittäinen nelilinkki, jonka muoto muuttuu jousituksen liikkuessa.

pitch-center-1.png

Kiihdytykset ja jarrutukset ovat hyvin pieni osa tällä vekottimella ajamisesta, joten jousituksen kyykkäämisellä ei ole niin väliä, mutta olisi kai hyvä saada jättö säilymään samana vaikka jarruttaessa keula sukeltaisi.

Punaisilla pisteillä jousituksen nivelpisteet: takana yksi ja edessä nelilinkille neljä

nivelet.jpg

Jos jarruttaessa keula sukeltaa ja perä nousee, täytyisi olkavarsien kääntyä mieluusti sellaisen virtuaalisen nivelpisteen ympäri, joka olisi jossain ajoneuvon keskivaiheilla? Nelilinkin rungon puoleisia nivelpisteitä kannattaisi tuoda lähemmäs toisiaan korkeussuunnassa?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13901
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Jos tarkoitus on pienentää jarrutusnyökkäystä, pitää huomioida kevytajoneuvon suhteessa huomattavasti korkeammalla sijaitseva painopiste. Tämän takia etulinkkujen virtuaalinen nivelpiste pitää sijoittaa melko paljon ylemmäs kuin autossa. Tuossa mallissa se tarkoittaa, että ylemmät nivelvarret pitää sijoittaa kuvassa vasemmalta oikealle nouseviksi (nyt laskevat) ja vastaavasti alemmat vielä' enemmän vasemmalta oikealle vinoon yläviistoon, jotta nivelpiste muodostuu ajoneuvon kohdalle.

Voi noitakin pohdiskella, mutta ei näissä joustovarat niin kovin suuria ole, että tuolla isoa merkitystä olisi. Varsinkaan jätön muuttumista tuskin kannattaa paljon murehtia. Omaa ajatteluaan kehittääkseen noita kyllä kannattaa pähkäillä, vaikkei mitään oli edes rakentamassa. 8)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 921
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Tarkoitus lähinnä oli estää jätön merkittävä muuttuminen. Jousitusvaraa on (ainakin testipalikoideni ja laskujeni mukaan) tulossa 15cm, josta 5cm puristuu kasaan levossa ajoneuvon ja kuskin painosta. Olisi sitten toivottavasti jotain jousitusta talvipakkasillakin kumipatukoiden jähmettyessä. Nivelvarret kääntyvät maksimissaan 30°, ja niin suurta muutosta caster-kulmaan en halunnut, siksi tuo nelilinkki...

Mukavinta ajokokemukselle olisi kai jarrutusnyökkäyksen minimointi, mutta noita nivelvarsia ei oikein saa osoittamaan niin ylös, koska jousituselementit tulevat kuskin alle, eikä kuskia voi nostaa rajattomasti ylöspäin.

Toivottavasti lähipäivinä ehdin vähän edistää projektia muutenkin kuin päässäni.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1677
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Härski »

Toki jos etutukivarsien takapäässä ei ole varaa nostaa, lienee etupäässä tilaa laskea.. Siis jos ko asia on tärkeä ja haluaa uhrata sille.. aikaa vaivaa.. Painoa...jne..

..siis silloinhan etupään nivelet menisivät voimien siirron kannalta epäloogiseen paikkaan navan alle.. :?

Mahtavaa että joku kotinikkari kerrankin malttaa pohtia tällaisia. Arvostan.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 921
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Olkavarret ovat nyt toivottavasti lopullisessa muodossaan, yksinkertaiset L-muodot, ei ehkä kuvasta näy. Aika reilu olka-akselin sivukallistuma tulee. Kun alapallonivel siirtyi lähemmäs ajoneuvon keskilinjaa, piti tukivarsia taas muokata, että jousituselementteihin saa riittävästi sivusuuntaista jäykkyyttä. Osa jousituspatukoista tulee nyt tuonne T-muodon toiselle puolelle.

etupyörät.jpg

Samagagan akselin ja napojen välistä klappia yritin täyttää juomatölkin kyljen suikaleella, mutta edes pieni suikale ei mahtunut. Pitää yrittää foliota, vaikka tölkin suikalekin jo repeili kun sitä yritti tunkea paikalleen. Olisiko olemassa jotain massaa, joka kovettuisi väliin täyttämään sen, mutta ei liimaisi akselia ja napaa yhteen?

tölkin suikaleita.jpg

Pallonivelille pitää askarrella jotain korokepalikoita, jotta niistä ei lopu liikelaajuus. Tässä yksi vaihtoehto: mutteri, jota pyöritin poralla rälläkän laikkaa vasten ja hioin siihen kartiomuotoa.

pallonivelen koroke.jpg
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 921
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Karkkipäivä :) sitkeää lakua

lakuja.jpg

Ylemmät tukivarret valmiit, vielä toisiinsa yhteydessä jousituksen sisäputkella, jotta ne saa helpommin rakennettua linjaan. Kallistuksenvakaajana tuo ei toimisi, koska aiemmin viestiketjussa taisimme laskea, että 25x25x1,5 putki on aivan liian jäykkää.

ylätukivarret.jpg

Takana näkyy myös poikittaiset runkoputket, joihin jousituselementit kiinnittyvät.

Samagagan akselisto määrää sille saapuvan ketjun linjan, 2cm ajoneuvon keskilinjalta puolelle tai toiselle, suunnitelmissani vasemmalle. Ketjulinjat asettuisivat parhaiten, jos ketju tulisi tähän 4cm keskilinjalta vasemmalle. Aiheuttaakohan se ongelmia, jos tekisin adapterin, joka veisi Samagagan tasauspyörästön rattaan 2cm sivuun tasauspyörästön keskilinjalta? Hajoaako laakeri tasauspyörästön sisältä tms?

samagaga1.jpg
samagaga2.jpg
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 921
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Paljonko akseliväliä? Kuvassa 120cm

neljä pyörää.jpg
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5100
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Hienoa kun tämäkin projekti on jo päässyt vahvaan toteutusvaiheeseen.
Ihastelen noita etutukivarsiputkien "kutistettuja" päitä, hienot.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 921
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

tm kirjoitti: 08 Heinä 2024, 18:58

Hienoa kun tämäkin projekti on jo päässyt vahvaan toteutusvaiheeseen.
Ihastelen noita etutukivarsiputkien "kutistettuja" päitä, hienot.

On niille syykin, ei törmää muihin rakenteisiin. Huvin vuoksi en olisi jaksanut. En laita lähikuvia, koska hitsit on paikoin niin kamalaa katsottavaa. Syytän hitsauskonetta :wink:

Vastaa Viestiin