Tikkurunkoinen talvipyörä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mikä moottori tässä olikaan?

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

1kW Bafang BBSHD

Avustustasoja pääsisi ohjelmoimaan tietokoneella, jos hommaisi ohjelmointikaapelin.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kallishan tuo kaapeli on ja vaikeasti saatava. Mieti vielä kannattaako hommata? :wink:

https://www.pswpower.com/products/bafan ... -cable-167

Liitteet
IMG_1372.jpeg
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Pariin otteeseen on jo ollut kaapeli ostoskorissa mutta sitten on taas alkanut epäilyttää kiinalaisen datakaapelin liittäminen tietokoneeseen. Vaikka sieltähän itse tietokonekin on kotoisin.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Vaihdoin lumien tultua Marathon Wintereistä taas Ice Spikereihin. Samalla purin tupla-ulkokumin takapyörästä ja laitoin sisuriin tubeless-litkua. Eturengas jäi litkuttamatta, koska siinä ollut presta-venttiili oli mallia, jota ei voi avata. Onko siihen mitään järkevää syytä, miksi kaikki sisurit eivät voisi olla autoventtiilillä... kun kilpapyöräilijätkin ovat siirtyneet leveämpiin renkaisiin ja vanteisiin eli venttiilin paksuus ei ole mikään peruste.

Tuplaulkokumi:

tuplakumi.jpg

Lisäyksinä lippu ja pyörän sähköillä toimiva pieni takavalo. Kunnes posti tuo sen jännitteenmuuntimen ja pääsen asentamaan lisää valoja.

nappulakumit.jpg

Pito on näillä nappuloilla tosi hyvä lumella, ihan eri luokkaa Marathoneihin verrattuna.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Polkumies kirjoitti: 29 Marras 2023, 20:43

Onko siihen mitään järkevää syytä, miksi kaikki sisurit eivät voisi olla autoventtiilillä...

Ei ole. Ei edes typerää syytä. On vain nostalgian painolasti.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Onko olemassa sellainen presta, jota ei voi aukaista?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Sheldon Brown kertoo: Some Presta valve cores are removable.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

"Presta-venttiiliäkin on kahta sorttia, sielulla ja ilman. Eli joissakin venttiilin sisäosa lähtee kierteellä auki ja voi vaihtaa, useimmiten nykyään ei. Eli vaihtoon menee silloin rengas."
Tämä taas löyty suomi24 sivulta :mrgreen: Kumpaa uskomme? Toki tuon tekstin oli kirjoittanut Velogi - antanee vähän lisää uskottavuutta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Helpoin vaihtoehto olisi kai tökätä sisuriin reikä, laittaa litku reiästä sisään ja paikata reikä 8)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 30 Marras 2023, 09:19
Polkumies kirjoitti: 29 Marras 2023, 20:43

Onko siihen mitään järkevää syytä, miksi kaikki sisurit eivät voisi olla autoventtiilillä...

Ei ole. Ei edes typerää syytä. On vain nostalgian painolasti.

On siihen syy. Dunlop-venttiili, eli pikaventtiili on helpoin pumpata. Helppohan Presta ja Schraderkin on pumpata, jos on kunnollinen pumpun venttiiliin tiivistävä pää. Noin vuosi sitten tilasin kiinasta ja asensin kaikkiin pumppuihini kierrettävän Schraderventtiiliin sopivan pään. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia. Asensin sellaisen myös autonventtiilejä varten kompressorikäyttöiseen renkaantäyttöpäähän. Joka kerta olen hyrissyt tyytyväisyyttä, kun pumppaan renkaita -auton tai pyörän. Liitin pysyy idioottivarmasti kiinni venttiilissä ja on helppo irrottaa, eikä tarvitse painaa täytön aikana, vaan voi keskittyä pumppaamiseen. Tuohon samaan kierteeseen saa sitten myös kunnolla kiinni sekä Dunlop-, että Prestapäät. Ai että olen tyytyväinen tuohon reilun kolmen euron hankintaani. :D
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuo kierrepää on muuten hyvä, mutta hidas irroittaa. Ehtii pyörän renkaasta suhista 1bar vähemmäksi, ennen kuin saa ruuvattua pinnojen välistä irti. Varsinkin 48 pinnaisesta bmx kiekosta. Auton renkaassa ei ole tätä ongelmaa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 30 Marras 2023, 20:02

Tuo kierrepää on muuten hyvä, mutta hidas irroittaa. Ehtii pyörän renkaasta suhista 1bar vähemmäksi, ennen kuin saa ruuvattua pinnojen välistä irti. Varsinkin 48 pinnaisesta bmx kiekosta. Auton renkaassa ei ole tätä ongelmaa.

Tuo on säätökysymys. Se, paljonko vuotaa kiinni ja auki kiertäessä, riippuu keskitapin ja tiivisteen korkeuserosta. Tiivisteen alle säätöprikka, niin ei suhahtele, kun tiiviste ottaa kiinni venttiilin kaulukseen ennen kuin keskitappi painaa venttiilin auki.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

lämmittimet.jpg

Tein jumppamatosta polkimiin kiinnittyvät kengänlämmittimet. Ihan toimivat pienen koeajon perusteella, mutta tuo alaläppä ottaa helposti kiinni eturenkaaseen ja kärsii joka kerta vähän. Lämmittävätkö nämä sitten... huomenna selviää.

kiinni pyörässä.jpg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Onko tuossa 170mm kammet? Jos on, niin onko hyvästä syystä?

Vastaa Viestiin