Tikkurunkoinen talvipyörä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1622
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Härski »

Entäs napamoottori ns väliakseliksi tohon penkin alle?
Toimisi samalla taittopyöränä. 🤗

Kai tekevä semmoseen saa toisen rattaan vetopuolellekkin väkerrettyä.. Levyjarrukiinnikkeisiin vasemmalle puolen helpostikkin. Olisvaa ihanteellinen paikka painopisteen kannalta.

.. Joskus omaan nojakkiin semmosta haaveilin kun ajattelin ajavani isoa kovaa kesäaikana. Napamoottori kun pyöriii nurkissa, mut pyörimisnopeus loppuu siitä hittolainen jo ennen viittäkympppiä, niin vaatis vähän välityksiä. :D

Taidan vaan olla jo vanha ja tylsä, kun ei enää jaksa innostua tarpeeks et tekis mitään kivaa.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 790
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Härski kirjoitti: 21 Marras 2022, 18:12

Entäs napamoottori ns väliakseliksi tohon penkin alle?

Se olisi kätevää mutta vaatisi sen verran virittämistä että jäisi tekemättä ainakin tältä talvelta. Moottori takanavassa taas veisi napavaihteen paikan. Etunapa on myös mahdollisuus...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7032
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Etunapamoottori on helppo ja edullinen valinta. 2wd on -mielestäni- talvella hyvä.
Mikäs tässä oli vannekoko?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7032
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuosta Yoselta koko setti noin 500€.

Liitteet
E3F08FC2-F400-4E92-875E-348CCA1326AF.jpeg
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 790
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Vanne on 28 (622). Napamoottorissa mietityttää vaan miten se jaksaa hitaassa ajossa, kun moottoria tarvitsisi eniten.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7032
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

No jaksaminen on suhteellinen käsite. Ei tuo Yosen 250w napamoottori lähde asfaltilla rengas savuten liikkeelle, mutta joka tilanteessa voittaa polkuvoimani. Pito loppuu helposti ennemmin kuin teho talviolosuhteissa.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3832
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Polkumies kirjoitti: 22 Marras 2022, 07:04

Vanne on 28 (622). Napamoottorissa mietityttää vaan miten se jaksaa hitaassa ajossa, kun moottoria tarvitsisi eniten.

Veikkaan että moottorin kanssa sum vauhdit ei tule hiipumaan niin paljon.
Olen myös pohtinut moottoria pahoille talvikeleille, mutta en ole vielä ostanut.
Tänään pääsikin jo melkein kesä vaihteja ilman ongelmia. Pahat ajokelit talvella harvoin kestää kauheen kauan joten moottori on siksi jääny hankkimatta

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 790
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

lumikelillä.jpg
lumikelillä.jpg (79.81 KiB) Katsottu 1666 kertaa

Tällä on yllättävän helppo tasapainoilla, mutta parit kaatumiset on tullut jo otettua sohjolla. Onneksi pudotus on pehmeä. Näillä keleillä pitäisi olla läskipyörä.

Etulokari ei kestänyt jatkuvia potkuja kantapäästä ja puolet lohkesi irti. Muuten lokarit ovat pelittäneet. Pakkasella ne ovat tietysti aika turhat.

Lonkkakulma tuntuu tiukalta. Taitaa olla nyt 120° luokkaa. Ehkä tähän tottuu. Takapuoli puutuu vähän pystyn selkänojan vuoksi. Voittaa tämä silti pystärin mukavuudessa 6-0.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5001
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Hienoa että pyörä toimii ja on käytössä!
Kiinnostaa kuulla miten nuo lokarit pelittävät erilaisissa talvikeleissä, esim. holvautuuko jollain lumikelillä täyteen.
Toivottavasti jaksat laittaa kommentteja näkösälle talven ajojen edetessä.

Mun nojakeissa taitaa lonkkakulma olla luokkaa 130-135 astetta. Mutta makuasiahan tuo osaksi on, moneen asiaan tottuu.
Tikkurungossa nyt vaan täytyy hyväksyä se, että keskiö on korkealla penkkiin nähden: jos penkin selkänojan kulman haluaa talviajoa helpottavaan suht pystyyn asentoon, niin lonkkakulmasta tulee pieni...

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 790
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Keskinopeudet ovat tippuneet aika roimasti. Kesällä ajoin Vendetta MBB:llä yleensä n. 25km/h, ja nyt talvella tällä pyörällä n. 16km/h, vähän kelistä riippuen. Tätä ei varmaan selitä pelkät ajo-olosuhteet...

  1. Vierimisvastus: talvipyörässä Schwalbe Marathon Winter Plus 50-622, MBB:ssä Michelin Protek Max 37-622. Molemmissa paksut pistosuojaukset, mutta talvirengas rullaa varmaan vähän huonommin karkeamman kitkakuvion ja nastojen vuoksi.
  2. Voimansiirto: MBB:ssä ketjuvaihteet ja lyhyt ketju, talvipyörässä napavaihde ja pitkä ketju, mutta aika suora ketjulinja
  3. Aerodynamiikka: MBB varmaan parempi
  4. Polkuasento: lonkkakulma on MBB:ssä 140° ja talvipyörässä 120°, joka tuntuu tiukalta ja pidemmän kovan polkemisen jälkeen tulee "tukkoinen" olo nivustaipeeseen.

Selkänojan laskeminen auttaisi sekä polkuasentoon että aerodynamiikkaan, mutta haittaisi tasapainoilua. Tai jos koko penkkiä nostaisi ylemmäs :) saisi avoimemman lonkkakulman samalla pystyllä selkänojalla. Sitten kyllä kaatuessa tulisi jo tosi korkealta alas.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3832
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Lämpötilan lasku ja epätasaiset pinnat sekä pakkautumattoman lumen tuoma vastus. Älä yhtään aliarvio niiden yhteis vaikutusta. Veikkaisin että pyörien erot sinänsä kattaisi ehkä n. 3 km/h keskaria alas ja loput menee talven piikkiin.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 790
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

En oikein muista, mitä vauhteja tuli ajettua viime talvena pystärillä. Se oli kevyempi pyörä ketjuvaihteilla ja nastat vain edessä. Liukkaisiin kohtiin uskalti ehkä ajaa kovempaa. Toisaalta talvivauhdeilla matkaan menee pyörällä kuin pyörällä pidempi aika, joka taas on sitä epämiellyttävämpää pystärin satulassa. Eli väittäisin, että noja-asento on talvella jopa tärkeämpää kuin kesällä.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1622
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Härski »

Kaikki on talvella jäykempää.. Ilma.. Kumit.. Voiteluaineet.. Vaatteet..

Kaikki kun ynnää yhteen, tulee summasta iso vastus voitettavaksi. Lisäksi talvella on tilastollisesti ajatellen tuulisempaakin!

Mä tunnustan luopuneeni talvipyöräilystä kokonaan ja keskityn suosiolla suksimaan jonnekkin..

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 790
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

talvipyörä.jpg

Tällä pyörällä kun ei voi kiskoa käsillä tangosta MBB:n tapaan, käsille tulee välillä aika tylsää. Tuntuu hölmöltä vain roikottaa niitä tangosta. Alaohjaus voisi sopia tähän paremmin. Toisaalta nyt osaan ajaa kiskomatta tangosta :)

Etulokari irtisanoutui kokonaan kun talutin portaisiin. Alin osa pitäisi olla joustava kuraläppä eikä samaa jäykkää rakennetta. En ole vielä havainnut lumen holvautumista lokarin sisään.

Miellyttävä yllätys, että vaihteet ovat pelittäneet täysin. Tähän varmaan vaikuttaa se, että takalokari pitää vaijerin ja navan välisen mekanismin puhtaana, ja se, että vaijerinkuoren molemmat päät aukeavat alaspäin, eli sinne ei pääse vettä jäätymään. Kuori on myös täysin yhtenäinen.

Penkin istuinosa kaipaisi lisäpehmikettä. Nyt siinä on vain senttinen solumuovi täysin tasaisen vanerin päällä. Alaselkään ei tunnu tarvitsevan samanlaista tukea kuin MBB:ssä, mikä johtuu varmaan tämän pyörän tiukemmasta lonkkakulmasta, joka laittaa selän etukumarampaan ja alaselän luonnollinen kaari suoristuu.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4795
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Sen verran MBB ajanut , en ymmärrä sitä kiskomista. Kädet lepää ohjauksessa ja käyttää hallinta laitteita .
Pyörä menee luontevasti ja tottelee jalan ohjausta kyllä . Kädet suurinmalta aikaa levossa. 8) 8)

Vastaa Viestiin