Sivu 7/14

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Lähetetty: 07 Maalis 2023, 20:23
Kirjoittaja Wacky
Polkumies kirjoitti: 07 Maalis 2023, 18:52

Tämän pyörän vanteet taitavat olla sisäleveydeltään 21mm. Nykyiset 50mm leveät kumitkin epäilyttivät hieman näin kapealla vanteella. 70mm on ehkä liikaa?

Wacky kirjoitti: 07 Maalis 2023, 07:01

Schwalbe G-One allround 70-584

Riittääkö pito jäällä? Onko tullut sepeli läpi?

Ainoastaan todella sileää jäätä täytyy varoa. Muualla pitia riittää hyvin kun nappulaa on aika tiheästi. Sepeli ei ole kauheasti kiusannut, mutta kyllä ne läpi menee jos huono tuuri käy, mutta tubeless litkut hoitaa lähes kaikki ongelmat


Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Lähetetty: 07 Maalis 2023, 20:36
Kirjoittaja PW

Aika hyvin oon pärjänny bigappleilla monet talvet 55-60mm - mbb-tandemillani, ei kauheest vikuroinu.


Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Lähetetty: 07 Maalis 2023, 21:45
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti: 07 Maalis 2023, 20:36

Aika hyvin oon pärjänny bigappleilla monet talvet 55-60mm - mbb-tandemillani, ei kauheest vikuroinu.

Sama täällä. En vaan jaksa jankata, kun kukaan ei PW lukuun ottamatta usko, että pitkärunkoinen MBB n. 60 mm renkailla on hyvä talvipyörä. :|


Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Lähetetty: 08 Maalis 2023, 08:25
Kirjoittaja Polkumies

Pitääkö Big Applet lumella? Ovat aika sileäkuvioiset. Näiden Marathon Winterien ongelma on kitkakuvio, jonka väliin sepeli tarttuu ja sitten hiljalleen matkustaa kumin läpi. Riittävän karkea nappulakuvio tai sileä kuvio ei keräisi sepeliä.


Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Lähetetty: 08 Maalis 2023, 09:12
Kirjoittaja PW
Polkumies kirjoitti: 08 Maalis 2023, 08:25

Pitääkö Big Applet lumella? Ovat aika sileäkuvioiset. Näiden Marathon Winterien ongelma on kitkakuvio, jonka väliin sepeli tarttuu ja sitten hiljalleen matkustaa kumin läpi. Riittävän karkea nappulakuvio tai sileä kuvio ei keräisi sepeliä.

Täällä Imatralla ei sepeli oo kovin iso ongelma ollu vaikka on toki renkaita sen takia puhjennutkin.
Pitoakin miusta on ihan hyvin mm. kaikki mäet on noussu talvikelilläkin vaikka mbb.


Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Lähetetty: 08 Maalis 2023, 09:55
Kirjoittaja Wacky
PW kirjoitti: 08 Maalis 2023, 09:12
Polkumies kirjoitti: 08 Maalis 2023, 08:25

Pitääkö Big Applet lumella? Ovat aika sileäkuvioiset. Näiden Marathon Winterien ongelma on kitkakuvio, jonka väliin sepeli tarttuu ja sitten hiljalleen matkustaa kumin läpi. Riittävän karkea nappulakuvio tai sileä kuvio ei keräisi sepeliä.

Täällä Imatralla ei sepeli oo kovin iso ongelma ollu vaikka on toki renkaita sen takia puhjennutkin.
Pitoakin miusta on ihan hyvin mm. kaikki mäet on noussu talvikelilläkin vaikka mbb.

Tässä täytyy ottaa huomioon ettei PW ajele työmatkoja säästä riippumatta vaan pikemmin pyöräillään hyvällä talvikelillä


Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Lähetetty: 08 Maalis 2023, 10:50
Kirjoittaja PW
Wacky kirjoitti: 08 Maalis 2023, 09:55
PW kirjoitti: 08 Maalis 2023, 09:12
Polkumies kirjoitti: 08 Maalis 2023, 08:25

Pitääkö Big Applet lumella? Ovat aika sileäkuvioiset. Näiden Marathon Winterien ongelma on kitkakuvio, jonka väliin sepeli tarttuu ja sitten hiljalleen matkustaa kumin läpi. Riittävän karkea nappulakuvio tai sileä kuvio ei keräisi sepeliä.

Täällä Imatralla ei sepeli oo kovin iso ongelma ollu vaikka on toki renkaita sen takia puhjennutkin.
Pitoakin miusta on ihan hyvin mm. kaikki mäet on noussu talvikelilläkin vaikka mbb.

Tässä täytyy ottaa huomioon ettei PW ajele työmatkoja säästä riippumatta vaan pikemmin pyöräillään hyvällä talvikelillä

No joo en toki ajele kellon mukaan mutta on kuitenkin tullu ajettua monenlaisessa kelissä noillakin renkailla. Ja kun en paremmasta tiijä, ni sitten ajellu noilla tai Rikun vanhoilla läskirenkailla :mrgreen: Kiitos niistä - vieläkin pelittää :mrgreen:


Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Lähetetty: 08 Maalis 2023, 12:03
Kirjoittaja PW

Sanotaan nyt vielä varmuuden vuoksi, etten missään tapauksessa suosittele big appleja talvirenkaiksi, enkä mbb:tä talvipyöräksi tai muutenkaan :mrgreen:


Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Lähetetty: 11 Maalis 2023, 08:38
Kirjoittaja Polkumies

120 asteen lonkkakulma ei enää tunnu isolta ongelmalta. Alussa se tuntui tiukalta, koska yritin ylläpitää samoja polkutehoja kuin syksyllä, ja niillä tehoilla ja tällä lonkkakulmalla tuntui, ettei veri kierrä optimaalisesti jalkoihin. Piti vain hyväksyä se, että talvella ajallisesti pidempää matkaa ei tarvitse polkea yhtä kovalla teholla.

Lumien lähdettyä voi sitten laskea nojakulmaa. Samalla pitää tehdä uusi ohjainkannatin ja ehkä ohjaustankokin. Nykyiset tulevat pahasti näkökenttään, jos kuskin pää laskee alemmas.

Tästä voisi ottaa mallia ohjaustankoon:

pelso-racer.png

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Lähetetty: 16 Maalis 2023, 17:02
Kirjoittaja Polkumies

Ajelin lähemmäs pari tuntia kuivilla reilusti sepelöidyillä reiteillä ja sepelin aiheuttama tärinä sai varpaat tunnottomiksi. Sepelistä on moneksi...

Auttaako paksumpi rengas tuollaiseen tärinään? Renkaan ilmatila ei juurikaan vaimenna, eli pitäisi ensisijaisesti olla enemmän kumia tienpinnan ja kuskin välissä?


Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Lähetetty: 16 Maalis 2023, 17:31
Kirjoittaja Vilijami
Polkumies kirjoitti: 16 Maalis 2023, 17:02

Renkaan ilmatila ei juurikaan vaimenna…

Haluaisin perustelut tälle väitteelle!
Todellakin ilmatila vaimentaa. Mahdollisimman suuri-ilmatilaiset renkaat, mitkä vaan haarukoihin mahtuu, niin voi ajaa pienemmillä paineilla = pehmeämpi kyyti.


Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Lähetetty: 16 Maalis 2023, 17:32
Kirjoittaja tm
Polkumies kirjoitti:

... Auttaako paksumpi rengas tuollaiseen tärinään? Renkaan ilmatila ei juurikaan vaimenna, eli pitäisi ensisijaisesti olla enemmän kumia tienpinnan ja kuskin välissä?

Nyt en ole ihan varma, mitä tässä tarkoitat tuolla "paksummalla": paksumpaa kuminvahvuutta renkaan kulutuspinnassa, vaiko paksumpaa=leveämpää rengasta?

Ja tuo renkaan ilmatilan vaimentamattomuus ihmetyttää, sehän se pääasiallinen jousi renkaassa on... ellei sitten ole pumpattu kivikovaksi.

Leveämpi rengas sallii matalammat rengaspaineet,ja sitä kautta suodattaa paremmin tärinät.


Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Lähetetty: 16 Maalis 2023, 18:34
Kirjoittaja Polkumies

Paksummalla meinaan ilmatilaltaan isompaa. Eikös ilma kuitenkin palauta paljon suuremman osan siihen pumpatusta energiasta takaisin kuin kumi? Ilmajousi vaatii erillisen iskunvaimentimen, mutta kumijousi ei. Ilmatäytteinen ja ohutseinäinen rengas rullaa hyvin, umpikuminen huonosti. Ilma jousittaa ja kumi vaimentaa, näin olen ajatellut.

Jos haluaa suodattaa tärinää, onko tärkeämpää lisätä ilmaa vai kumia?


Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Lähetetty: 16 Maalis 2023, 19:31
Kirjoittaja Wacky

Sun pitää vaan laskea rengaspaineita ihan reilusti ja leveämmät renkaat rulla alemmalla paineella kevyemmin jos renkaat on muuten samanlaiset.


Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Lähetetty: 17 Maalis 2023, 00:50
Kirjoittaja tm

Pienen tärinän suodatuksessa ei ylimääräistä vaimennusta tarvita/kaivata. Riittävän pieni jousivakio (matala rengaspaine) riittää. Ja koska matala rengaspaine yhdistettynä kapeaan renkaaseen tuottaa helposti rengasrikkoja (isommat möykyt lyö läpi vanteelle asti), niin leveämpi (korkeampi) rengas parempi.

Minkä kokoiset renkaat sulla olikaan käytössä? Ja paljonko niissä painetta?

Täälläkin foorumilla jutusteltiin taannoin sopivasta painumasta, eli että paljonko renkaan olisi syytä painua kasaan, kun kuski pyörän päällä. Joku noudatti 15 prosentin "sääntöä", joku jotain muuta...