Sivu 1/1

Napavaihteet ja sähköapu

Lähetetty: 19 Joulu 2022, 20:14
Kirjoittaja Polkumies

Onko kokemuksia napavaihteen hajottamisesta tehokkaalla sähköavulla? Olisin laittamassa keskiömoottoria Sram DualDrivella varustettuun pyörään. Moottorissa on vääntöä 160Nm, joka vastaa aika lailla 100-kiloista kuskia seisomassa normikammen päässä. Moottori pyörittää tietysti tasaisemmin kuin ihminen, eli vastaavia kuormituspiikkejä ei tule, mutta napavaihteen kanssa varoitellaan ihan luomunakin polkemasta runttaamalla kovalla voimalla.


Re: Napavaihteet ja sähköapu

Lähetetty: 19 Joulu 2022, 20:46
Kirjoittaja tm

Ei ole kokemusta, mutta onko oletuksena, että kuski osallistuu vain laiskasti polkemiseen?
Eli ettei moottorin 160 Nm lisäksi tule toinen mokoma kuskin vääntöä?

"Tavallisista" napavaihteista kolmivaihteisten sanotaan olevan kestävimpiä.
Näin olen antanut itselleni kertoa... :D .


Re: Napavaihteet ja sähköapu

Lähetetty: 19 Joulu 2022, 21:25
Kirjoittaja Polkumies

Hyvä huomio. Tietysti ainakin ylämäissä kuski polkee täysillä moottorin päälle :) ja nojapyörän penkki on, lonkkakulmasta riippuen, kuin jalkaprässi joten voimaa ei rajoita se, että kuski nousee ylös penkistä kuten pystärissä.


Re: Napavaihteet ja sähköapu

Lähetetty: 20 Joulu 2022, 01:19
Kirjoittaja Nojanalle
Polkumies kirjoitti: 19 Joulu 2022, 20:14

Onko kokemuksia napavaihteen hajottamisesta tehokkaalla sähköavulla? Olisin laittamassa keskiömoottoria Sram DualDrivella varustettuun pyörään. Moottorissa on vääntöä 160Nm, joka vastaa aika lailla 100-kiloista kuskia seisomassa normikammen päässä. Moottori pyörittää tietysti tasaisemmin kuin ihminen, eli vastaavia kuormituspiikkejä ei tule, mutta napavaihteen kanssa varoitellaan ihan luomunakin polkemasta runttaamalla kovalla voimalla.

Napavaihde ????? hyvä kysymys . Shimanolla on joitakin tähän tarkoitukseen tehtyjä napoja. Esim. Shimano 5v. SG5R30 , jollaisen laitan itselle kaupunki MBB:hen . Siittä myöhemmin . Itse en lähtis kokeileen "Srammin" napaan . Voipi olla että laneettavaihteisto ei kestä max. kuormitusta.


Re: Napavaihteet ja sähköapu

Lähetetty: 20 Joulu 2022, 08:59
Kirjoittaja PW

Kyllä kokeilisin, sittenhän saadaan tietää :mrgreen:


Re: Napavaihteet ja sähköapu

Lähetetty: 20 Joulu 2022, 13:47
Kirjoittaja Polkumies

Aika pieni vaiva olisi vaihteiston hajottua vaihtaa tilalle pelkkä ketjuvaihde, vaikka jollain suurella 11-52-pakalla... mutta suurimmat välitykset jäävät puuttumaan ilman napavaihdetta. Ellei keskiömoottoriin sitten sovita jättikokoista eturatasta.


Re: Napavaihteet ja sähköapu

Lähetetty: 20 Joulu 2022, 20:52
Kirjoittaja Vilijami

Kuinka nopeasta laitteesta on kyse? Jos lainpuitteissa mennään, ni 25km/h on saavutettavissa aika maltillisella eturattaalla.

Paikallinen pyöräkorjaaja Laihiainen kertoi Nexus 3 napavaihteen menevän rikki, kun täysillä polkaisee ja vaihtaa vaihdetta yhtäaikaa. Oli kuulemma testimielessä särkenyt pari kpl. Muuten kun vaihteenvaihdon yhteydessä ei ole saanut rikki.

Luottosorvarillani on Nexus 3 sarvitraktorissa (6,5hp moottori), jossa on tukkikärry perässä. Ajelee metsästä satojen kilojen tukkikuormia. Kuorman kanssa ajaa 1. vaihteella ja tyhjänä 3. vaihteella. Aiempi Torpedo 3 kesti yli 10 vuotta ja Nexus 3 ollut nyt muutaman vuoden. Kummatkin vaihteistot on haettu roskalavoilta.


Re: Napavaihteet ja sähköapu

Lähetetty: 22 Joulu 2022, 17:49
Kirjoittaja tm

Pitäisköhän tuollainen 3-vaihteinen Nexus haalia jostain 1CV:n seuraajaan, ihan vaan kokeilumielessä? Mua on jo pitempään houkuttanut kokeilla 2-vaihteista systeemiä apumoottorin kanssa: eli olisi normaalin vaihteen lisäksi lyhyempi välitys ylämäkiin. Keskiömoottorin kanssa vaihteet toki tulevat automaattisesti kuvaan mukaan kuin Manulle illallinen, mutta seuraavaksi kaavailuissa sijoittaa apumoottori väliakselille. Ennen moottoria luomuvedolle on omat vaihteet, ja moottorin jälkeen voisi laittaa toisen vaihteiston, joka palvelisi samalla sekä luomu- että sähköpuolta. Tulee toki monimutkainen systeemi (hyötysuhde laskee), mutta kiinnostaisi tällaista testihaluista rakentelijaihmistä :lol: .

Shimanon nettisivujen mukaan Nexus Inter-3:n välityssuhteet ovat:
1-vaihde: 0.733
2-vaihde: 1.00
3-vaihde: 1.364
Kokonaisvälitysala siis 186%.

Jos välitykset valitsee siten, että 3-vaihteella sähköapua riittäisi 25 km/h:iin asti (myös vähän tyhjemmälläkin akulla eli matalammalla jännitteellä), niin noilla kahdella pienemmällä vaihteella saisi kivasti lisävääntöä ylämäkiin.

1CV:ssähän oli alkuun apumoottori, jossa oli sisäänrakennettuna kaksi vaihdetta, mutta siitä huolimatta puhti loppui kesken raskaan ruuhen kanssa. No se olikin nimellisteholtaan vain joku 250-350 watin moottori, alimittainen 1CV:hen...


Re: Napavaihteet ja sähköapu

Lähetetty: 22 Joulu 2022, 22:00
Kirjoittaja Polkumies
tm kirjoitti: 22 Joulu 2022, 17:49

Ennen moottoria luomuvedolle on omat vaihteet, ja moottorin jälkeen voisi laittaa toisen vaihteiston, joka palvelisi samalla sekä luomu- että sähköpuolta.

Mielenkiintoista. Taitaa vaatia yhteensä kaksi väliakselia, ellei napavaihde ole pyörännavassa, mikä taas tarkoittaisi kaksipuoleisesti tuettua pyörää jne jne. Moottori kyllä tykkäisi vaihteistosta.

Entäs jos vetävälle akselille (tai 2. väliakselille) tulisi vapaarattailla erilliset ketjut moottorilta ja polkimilta? Voisi olla kevyempi polkea, vaikka ilman sähköä tarvittaessa. Mutta miten toteuttaa tasauspyörästö ja vetoakselille tulevien kaksien ketjujen vapaarattaat :? Pony4:n/Jouta Quadin tapainen "tasauspyörästö"?

erilliset ketjut moottorille ja kuskille.jpg
erilliset ketjut moottorille ja kuskille.jpg (71.33 KiB) Katsottu 3410 kertaa

Moottori punaisella, moottorin ja vetoakselin välillä väliakseli, jolla napavaihde. Näiden sijainti voi olla sitten missä haluaa. Kuvassa vain idea. Tämä jättää taas vaihtajan häkin roikkumaan lähelle maata.

Nexus 3:n löytää helposti romupyörästä, ja saattavat olla yllättävän siistissä kunnossa sisältä.


Re: Napavaihteet ja sähköapu

Lähetetty: 23 Joulu 2022, 17:00
Kirjoittaja tm

Joo, mitä enempi haalii palikoita voimalinjaan, niin sitä enempi erilaisia kombinaatioita niistä saa koottua :lol:.

Mun mielestä hyviä nuo sun periaatekuvat. Tapauskohtaisesti voi sitten kukin hyödyntää tai ei. Esim. penkki osuu yleensä ketjulinjalle, jos ei kovin korkealla satu sijaitsemaan. Tarkoittaa ylimääräisiä taitto/ohjuripyöriä tms.

Voimansiirrolle käytettävissä oleva tila on ajokkikohtainen juttu,ja rakentajan mieltymyksethän valinnan aina lopulta ratkaisee :).