Yksinkertainen jousitus

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Yksinkertainen jousitus

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Mitä olette mieltä tällaisesta jousituksesta (kolmi- tai nelipyörään):

yksinkertainen jousitus.jpg

Yksi tukivarsi, jossa pyöränakseli on kiinteästi kiinni. Pyörä liikkuu ympyräkaaressa ja tekee joustaessa sivusuuntaista liikettä enemmän kuin monessa muussa jousitustyypissä. Siksi nivelpiste viedään lähelle maanpintaa ja toiselle puolelle ajoneuvoa, jotta varresta saadaan pitkä.

Jos varren pituus on 60cm, nivel 15cm korkeudessa maasta ja joustomatkaa 5cm, sivuttaisliikettä tulee 1cm.

Kysymys kuuluu, kuinka paljon sivuttaisliikettä on liikaa? Rengashan hankaa tietä vasten ja kuluu varmaan enemmän.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Yksinkertainen jousitus

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Jäykkä akseli Panhard- tangolla tekee myös sivuliikettä koriin nähden ja on ollut yleisesti käytetty takavetoautoissa. En uskoisi tuon olevan tässä ongelma. Sen sijaan kuvailemasi rakenne vaatisi pitkittäisen tuennan. Siiloin saattaisi olla parempi kiinnittää pyörä pitkittäistukeen jolloin sivuliikettä taikka Camberin muutosta ei joustoliikkeen aikana tulisi.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksinkertainen jousitus

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Tuo tukivarsi voisi olla ylhäältä päin kolmio, kuten A-tukivarsijousituksessa. Se hoitaisi pitkittäistuennan.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Yksinkertainen jousitus

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Polkumies kirjoitti: 23 Joulu 2022, 21:30

Tuo tukivarsi voisi olla ylhäältä päin kolmio, kuten A-tukivarsijousituksessa. Se hoitaisi pitkittäistuennan.

Joo. Fordin pickupeissa on ollut tuon tapainen etujousitus, Twin I-Beam: Kuva
Etuakselille eli kääntyviin pyöriin jos meinaat käyttää niin Camberin muutoksesta on vähemmän haittaa kuin Casterin. Joten poikittaistukeen siinä parempi olka-akseli kiinnitellä.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksinkertainen jousitus

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Taakse vetoakselille mietin. Ketjua ei haittaisi kiertyä camberin muutoksen verran. Mutta tässä camber muuttuu mutkassa väärään suuntaan, mistä polkupyörän kiekot eivät tykkää?

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksinkertainen jousitus

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Tällainen on ollut joissain vanhoissa autoissa:
https://en.wikipedia.org/wiki/Swing_axle

tech_pic_sus_swing2.jpg
tech_pic_sus_swing2.jpg (27.16 KiB) Katsottu 1282 kertaa

Näissä camber muuttuu oikeaan suuntaan mutkissa, toisin kuin minun ideassani. Toisaalta rengas siirtyy sivusuunnassa vielä enemmän.

kinneri
Viestit: 48
Liittynyt: 18 Marras 2007, 19:53
Paikkakunta: Tuusula

Re: Yksinkertainen jousitus

Viesti Kirjoittaja kinneri »

Kuten kuplavolkkarissa.

Kinneri

Vastaa Viestiin