Azub Max 26, sähköistäminen

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
juha775
Viestit: 7
Liittynyt: 29 Joulu 2022, 19:29
Paikkakunta: Helsinki, Vuosaari

Azub Max 26, sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja juha775 »

Olen harkinnut sähköistäväni Azub Maxini tässä kevään tai kesän aikana. Vaihtoehtoja tutkiessa pistin merkille, että melkeen kaikki keskimoottori vaihtoehdot ovat kiinalaisia, niinkuin Bafang ja Tongsheng. Itse mielummin suosisin paikallisempia yrityksiä ja tuotteita. Nykyisin poliitikotkin ovat suositelleen taloudellisen Kiina-riippuvuuden vähentämistä. Kiina jokatapauksessa dominoi näitä markkinoita ja olen valmis harkitsemaan myös Bafang vaihtoehtoa. Löysin kuitenkin mielenkiintosen italialaisen sähköistyspaketin keskimoottorilla. https://lightest.bike/SHOP/Lightest-100 ... p221084512

Moottori näyttäisi olevan hyvin yhteensopiva Maxin runkoon ja tehojakin on reippaasti saatavilla. Kyseinen firma lienee melko tuntematon täällä päin, joten kokemuksia tuskin kellään on, mutta vaikuttaisi ihan toimivalta kokoonpanolta. Olisi mielenkiintosta kuulla ajatuksia muilta nojapyöräiliöiltä! Muita vaihtoehtoja löytyi aika heikosti. Löysin tälläisen vanhan listan vuodelta 2014 keskimoottori sarjoista, https://www.electricbike.com/mid-drive-kits/ mutta noi muut vaihtoehdot listalla ei vaikuta kovin hyviltä ja moni on luultavati lopettanut jo liiketoimintansa.

Mikäli päädyn tuohon Lightest ebike kittiin, niin kerron sitten kokemuksista, kun on tullut riittävästi kilometrejä. :wink:

Viimeksi muokannut juha775, 04 Touko 2023, 13:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Azub Max 26, sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja janx »

Kiina dominoi myös elektroniikkaa. Siinä vaiheessa, ku oikeasti ryhdytään välttelemään kiinalaisia tuotteita, niin olemme lirissä.

Vähintään kontrolleri ja laturi on luultavasti tehty Kiinassa. Yllättyisin todella, jos ei.

Kysyin joskus piirikortteja Euroopasta. Hinta kymmenkertainen. Jäi ostamatta.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
pirkkob
Viestit: 55
Liittynyt: 31 Elo 2019, 10:13
Paikkakunta: Helsinki, Viikinmäki

Re: Azub Max 26, sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja pirkkob »

Heips. Minulla on myös Azub Max (ikuisuusprojekti), ja olisin kiinnostunut asentamaan siihen keskimoottorin. Onko sinulla jo valmis suunnitelma keskimoottorin asentamisesta ja kuka sen asentaa?
Laita vaikka yv, niin pääsen jotenkin mukaan.

juha775
Viestit: 7
Liittynyt: 29 Joulu 2022, 19:29
Paikkakunta: Helsinki, Vuosaari

Re: Azub Max 26, sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja juha775 »

janx kirjoitti: 30 Huhti 2023, 19:22

Kiina dominoi myös elektroniikkaa. Siinä vaiheessa, ku oikeasti ryhdytään välttelemään kiinalaisia tuotteita, niin olemme lirissä.

Vähintään kontrolleri ja laturi on luultavasti tehty Kiinassa. Yllättyisin todella, jos ei.

Kysyin joskus piirikortteja Euroopasta. Hinta kymmenkertainen. Jäi ostamatta.

Totta, täys välttely on todella vaikeaa, mutta jos edes yli 50% tuotteesta tai sen hinnasta on muualla valmistettu, se on kuitenki aina eteenpäin. Yks iso haaste ois kans löytää akku joka ei ois ainakin osittain valmistettu kiinassa. Suurin osa maailman litiumista jalostetaan kiinassa, vaikka litium ois muualla kaivettu ja itse akku ois valmistettu muualla. Varmaan helpoin tapa ois viedä vanha loppuun kulahtanut akku uudelleen kennotettavaksi, erikseen tilatuilla litium kennoilla, jotka on täysin muualla valmistettu. Tilanne tulee kylläkin jossain määrin muuttumaan lähitulevaisuudessa, nyt kun euroopassa rakennetaan paljon Kiina-riippuvuutta korvaavaa teollisuutta.

Viimeksi muokannut juha775, 04 Touko 2023, 10:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
juha775
Viestit: 7
Liittynyt: 29 Joulu 2022, 19:29
Paikkakunta: Helsinki, Vuosaari

Re: Azub Max 26, sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja juha775 »

pirkkob kirjoitti: 03 Touko 2023, 06:21

Heips. Minulla on myös Azub Max (ikuisuusprojekti), ja olisin kiinnostunut asentamaan siihen keskimoottorin. Onko sinulla jo valmis suunnitelma keskimoottorin asentamisesta ja kuka sen asentaa?
Laita vaikka yv, niin pääsen jotenkin mukaan.

Ajattelin itse asentaa, kun ainakin videoiden perusteella vaikuttais suhteellisen helpolta. Lightest ebike kit sivustolla on ainakin yksi lyhyt videopätkä asennuksesta. https://m.youtube.com/watch?v=iLcN42IK4Uc Jos minulla tulee ongelmia asennuksessa, niin otan sitten yhteyksiä ihmisiin joilla on enemmän kokemusta.

Kun kyselin alustavasti Maxin sähköistämisestä, niin minulle suositeltiin esimerkiksi Bafang moottiria ja asentajiakin löytyisi!
Mikäli toi Lightest kit kiinnostaa, voin kertoa kun saan sen itse asennettua, että menikö helposti tai tuliko mutkia matkaan.

Pidän sinut ajantasalla! :)

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Azub Max 26, sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja janx »

Saksassa kasattuja akkuja myy ainakin www.enerprof.de/en .

Laskelmieni mukaan yhden akun tekeminen itse ei enää oikein noilla hinnoilla kannata, jos ei saa todella edullisia kennoja.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Azub Max 26, sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Wacky »

pirkkob kirjoitti: 03 Touko 2023, 06:21

Heips. Minulla on myös Azub Max (ikuisuusprojekti), ja olisin kiinnostunut asentamaan siihen keskimoottorin. Onko sinulla jo valmis suunnitelma keskimoottorin asentamisesta ja kuka sen asentaa?
Laita vaikka yv, niin pääsen jotenkin mukaan.

Ota yhteyttä fillarivelhoon. Ei se nyt niin vaikeeta ole löytää asentajaa moiselle.

Avatar
pirkkob
Viestit: 55
Liittynyt: 31 Elo 2019, 10:13
Paikkakunta: Helsinki, Viikinmäki

Re: Azub Max 26, sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja pirkkob »

Olen jo ottanut.
juha775 puhuu vissiin keskiömoottorista, kun minä taas keskimoottorista.

juha775
Viestit: 7
Liittynyt: 29 Joulu 2022, 19:29
Paikkakunta: Helsinki, Vuosaari

Re: Azub Max 26, sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja juha775 »

pirkkob kirjoitti: 04 Touko 2023, 11:34

Olen jo ottanut.
juha775 puhuu vissiin keskiömoottorista, kun minä taas keskimoottorista.

Oho, tuli virhe tohon ekaan viestiin, korjaan sen. Keskimoottoria tarkotin tosissaan. :)

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Azub Max 26, sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Härski »

Tota.. Eikös keskimoottori ja keskiömoottori ole aivan sama asia polkupyöräsanastossa? Napamoottorit on sitten eri asia. 🤔

Mun korvaan keskiö- moottori, kuulostaa osuvammalle ilmaisulle polkupyörään, sillä - keskimoottori, nimitys vie ajatukset väkisinkin moottoriveneilyn maailmaan. 🙂

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Azub Max 26, sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti: 04 Touko 2023, 15:00

Tota.. Eikös keskimoottori ja keskiömoottori ole aivan sama asia polkupyöräsanastossa? Napamoottorit on sitten eri asia. 🤔

Mun korvaan keskiö- moottori, kuulostaa osuvammalle ilmaisulle polkupyörään, sillä - keskimoottori, nimitys vie ajatukset väkisinkin moottoriveneilyn maailmaan. 🙂

Varsinkin, kun se nojapyörässä on yleensä vieläkin edempänä kuin etunapamoottori, puhumattakaan takanapamoottorista. :D Paras ilmaisu olisi mielestäni kampikeskiömoottori, kun kerran siitä nimenomaan on kyse. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Azub Max 26, sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja janx »

Keskimoottori voisi olla ketjusta keskeltä vetävä motti.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Azub Max 26, sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja jori »

janx kirjoitti: 04 Touko 2023, 16:19

Keskimoottori voisi olla ketjusta keskeltä vetävä motti.

Napamoottorin kanssa symmetrinen ilmaisu olisi "ketjumoottori". Ei mielestäni kovin väärää mielikuvaa, tai erehdysmahdollisuutta tuota käyttävä joudu pelkäämään.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kristiansalikoski
Viestit: 140
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

Re: Azub Max 26, sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

Muutama ajatus:

Mikäli vain mahdollista, niin kehottaisin sähköistämään napamoottorilla ketjusta vetävän moottorin sijaan.

Napamoottorin istuminen haarukkaan ja sen huolellinen tukeminen runkoon (kiertymisen esto) on asia, johon kannattaa suoda huomiota. Tarvittaessa teettää työ ammattilaisella.

Mikäli haluaa käyttää jotain uutta tuotetta kannattaa pohtia sitä miten takuukorjaukset järjestyvät ja saako laitteeseen tulevaisuudessakin varaosia.

Tärkeä seikka on myös onko järjestelmä ns. suljettu ja sen käyttö onnistuu vain sen omalla akulla. Huonolla tuurilla ongelmallinen akku vesittää koko systeemin käytön eikä sitä välttämättä voi korjata tiedonsiirtoprotokollan vuoksi eikä ”tarvikeakun” käyttö korvaanana akkuna onnistu.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Azub Max 26, sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

kristiansalikoski kirjoitti: 05 Touko 2023, 11:58

Muutama ajatus:

Mikäli vain mahdollista, niin kehottaisin sähköistämään napamoottorilla ketjusta vetävän moottorin sijaan.

Napamoottorin istuminen haarukkaan ja sen huolellinen tukeminen runkoon (kiertymisen esto) on asia, johon kannattaa suoda huomiota. Tarvittaessa teettää työ ammattilaisella.

Mikäli haluaa käyttää jotain uutta tuotetta kannattaa pohtia sitä miten takuukorjaukset järjestyvät ja saako laitteeseen tulevaisuudessakin varaosia.

Tärkeä seikka on myös onko järjestelmä ns. suljettu ja sen käyttö onnistuu vain sen omalla akulla. Huonolla tuurilla ongelmallinen akku vesittää koko systeemin käytön eikä sitä välttämättä voi korjata tiedonsiirtoprotokollan vuoksi eikä ”tarvikeakun” käyttö korvaanana akkuna onnistu.

OK , napamoottori hyvä . Siinäkin huonojapuolia , ensinnäkin kun on reissussa ja rangas puhkee . Joidenkin moottinapojen irrotus on aika työläitä . Varsinkin takapyörässä olevien . Siinä tapauksessa itse suosisin etumoottoria , jos mahollista .

Vastaa Viestiin