Tongsheng keskiömoottori

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Tongsheng keskiömoottori

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tonshengin tsdz2 keskiömoottorit ovat mielenkiintoisia (ja varsin edullisia) näin puuhastelijan näkökulmasta.
Varaosia saa hyvin, eivätkä ole kalliita. IP luokitus on 65, eli pölytiivis ja roiskevesitiivis joka suunnasta. Painepesurilla ei varmaankaan kestä sentin päästä painaa saumakohtiin.
Moottoreita on ainakin 36v 250w/350w ja 48v 500w/750w versiot. Enimmäkseen on vapaaratasmalleja, mutta löytyy 36v 250w/350w jalkajarrumallikin.

Tuolta löytyy euroopan myyjä:
https://pswpower.com/collections/tsdz2- ... motor-kits

Himottais hankkia tällainen. Onko kokemuksia moisesta? Tepolla on ainakin ollut pystärissä ja 3Fattiin tulossa?

Liitteet
IMG_1322.png
IMG_1322.png (145.23 KiB) Katsottu 1243 kertaa
IMG_1323.jpeg
IMG_1323.jpeg (30.91 KiB) Katsottu 1243 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Tongsheng keskiömoottori

Viesti Kirjoittaja tm »

Ainakin tuossa mun yhdessä pystärissä toimi hyvin, eli ihan asialliselta setiltä on vaikuttanut.

Miinuksena näin äkkiseltään mieleen tulee alkuperäisen kammen huono istuvuus keskiöakseliin, nelikanttien muodot/kulmat ei ihan yhteensopivat -> vasemman puolen kampi löystyi käytössä koko ajan. Lopulta vaihdoin yhden Shimano-kammen tilalle ja ongelma hävisi.

Toinen miinus sähköavun sangen pienet poljinkierrokset. No yhden foorumin mukaan tämä kuulemma korjaantuu pikku ohjelmoinnilla, en ole vielä kokeillut.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tongsheng keskiömoottori

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuo ohjelmoitavuus kiinnostaa kovasti. Oon pari päivää lukenut siitä juttuja ja ihan plug and play vaikutelmaa ei tullut. Ensin pitää itse rakentaa johto, eikä itse ohjelmointiinkaan löytynyt yksinkertaista ohjetta. Noo jospa se selviää, sitten kun alkaa ryhtymään.

Akun kestoa tuolla keskiömoottorilla saa varmaankin parannettua, koska voi käyttää pyörän omia vaihteita helpottamaan kuormitusta.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Tongsheng keskiömoottori

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti:

... Akun kestoa tuolla keskiömoottorilla saa varmaankin parannettua, koska voi käyttää pyörän omia vaihteita helpottamaan kuormitusta.

Ainakin teoriassa mahdollistaa pienemmillä wateilla liikkeellelähdöt sekä ylämäkien ajon kuin napamoottorin kanssa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tongsheng keskiömoottori

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tässä moottorissa on ainoana (?) tee-se-itse sähköpyörän moottorina väännöntunnistin, eli mitä kovempaa painat poljinta sitä enemmän avustusta saat. Kehuvat luontevan tuntuiseksi.

Jalkajarrumalliin ei saa peukkukaasua, koska polkimet pyörivät moottorin mukana. Tämä vähän harmittaa, kun peukkukaasu helpottaa vajaakuntoisen liikkeellelähtöä. Pitää vielä harkita jalkajarrumallin ja vapaaratas-peukkukaasumallin väliltä…

kulju
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Helmi 2022, 11:46

Re: Tongsheng keskiömoottori

Viesti Kirjoittaja kulju »

Mulla on tuommoinen omassa tadpolessa, ihan vakiona ilman lisäohjelmointeja. Ainoa ongelma oli väännön estämisen ratkaisu, mutta sen selätin vahvalla teräsbandulla. Tyytyväinen olen ollut tuohon moottoriin. En ole kytkenyt peukalokaasua olenkaan, koska HP scorpionin tangossa vähänlaisesti tilaa. Tosiaan tuo tunnistin antaa hyvän tuntuman polkemiseen ainakin kun vertaan omaan keskiömoottoriseen pystäriin.

Harri

Velotech Scorpion 20" sähköillä
Toivottavasti tulee vielä yksi nojakki (ainakin)

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Tongsheng keskiömoottori

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Tutkin yhtä tuohon tarkoitettua open source firmwarea viikonloppuna. Jos jaksaisi innnostua matalan tason ohjelmoinnista niin tämä olisi kyllä erittäin mielenkiintoinen kampe.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Tongsheng keskiömoottori

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Mulla on Quatrevelossa Greencyclen KM1, joka siis käytännössä on Tongshen TSDZ2. Oon ollut siihen ihan tyytyväinen. Toimii pehmeästi ja 250W teho on riittänyt jopa talviajossa. Moottori oli hiljainen, mutta on alkanut pitää kovempaa ääntä. En tiedä onko normaalia kulumista vai onko sielä jotain hajoamassa. Kurkkasin kyllä sinne sisään, eikä mikään näyttänyt ainakaan vielä olevan rikki. Kovempaa ääntä kuului talvella, kun liikkuminen vaati enemmän tehoja. Nyt kesäkelissä se on taas kuulostanut normaalilta.

Tuo mun moottori on itseasiassa sitä uudempaa versiota. Siinä lukee, että se on QNDZ2. Onkohan siinä valmistaja vaihtunut? Viime syksynä kun asiaa tutkin, niin tähän versioon ei vielä ollut mahdollista asentaa sitä open source firmwarea. Mutta tilanne voi olla jo muuttunut.

Nopeus sensori mulla hajosi, kun se on sijoitettuna Quatrevelon etupyörän koteloon, niin sensorin johto hankautui poikki. Tulipa testattua, että moottorilla voi ajaa myös ilman nopeustunnistinta. Silloin vaan mittari ei toimi, eikä nopeusrajoitinkaan.

En suosittele ostamaan Greencycleltä. Jos eivät jaksa vastata sähköpostiin, niin on kyllä todella paskaa asiakaspalvelua.

Jos kiinnostaa, niin tällä soittolistalla kaikki mun sähköQuatro videot:
https://youtube.com/playlist?list=PLZWU ... xz5f6nRvPJ

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

7oo7
Viestit: 1
Liittynyt: 27 Syys 2023, 12:50

Re: Tongsheng keskiömoottori

Viesti Kirjoittaja 7oo7 »

Bafang nosti oikeusjutun Tongshengia vastaan tämän moottorin osalta, jonka Bafang voitti 2021, en tiedä miten vaikuttaa tuotteen tai osien saatavuuteen, näyttää olevan monessa kaupassa/alustalla myynnissä.

Googlessa
tsdz2 patent infringement

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tongsheng keskiömoottori

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ei vaikuta käytännössä mitenkään. Nykyisin vaan myydään ilman nimeä = unbranded ja tuo Saukin QNDZ2 taitaa olla samoja juttuja. Kiinalaisilla ei oo niin tiukka omatunto kopiointijutuissa :D

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tongsheng keskiömoottori

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Oisko noin, että 36v moottorin saa pyörimään nopeampaa ilman ohjelmointia, kunhan vaihtaa ohjaimen ja akun 48 volttiseksi?

https://endless-sphere.com/sphere/threa ... 88/page-51

” I should have been more specific, jumping in here severeal pages later. Earlier in the thread some of us discussed the low maximum cadence allowed with the TSDZ2. Human maximum power need much higher cadences than the motor can handle. In my case, this messed my knees up and also resulted in a broken torque sensor unit (broken axle) because I pushed slow and hard.

As per standard, the TSDZ2 tapers off any assist around 80-90 cadence rpm. AFAIK there is no easy way to simply switch out gearings so I turned to the electronics instead. Buying the new 52V system would, at least theoretically, boost the cadence by (52/48=) 8.3% which isn´t enough if you want to keep an effective cadence around 90. So I stuffed a replacement 36V inside motor in my 48V unit. Alternatively one can switch the controller of a 36V unit: simply install a 48V controller instead of the original 36V controller. The main thing is to pair a 48V battery with a 36V motor. The controller must match the battery but, alas, not the motor! Nota bene: the controllers have a cut-off and won´t start with overvoltage.

My solution won´t increase torque and shouldn´t put any extra load on the infamous blue nylon gear. In fact, unless you increase amps on the VLCD5 torque will drop, since we will only have traded torque for an rpm increase. The 36V motor is wound differently than the 48V, both delivering the same wattage.

I boosted amps from 16 to 20, matching the original torque, while increasing power output the same 25%, hopefully rather safely. I acknowledge temps will rise, but then again, I live in Sweden, so I´ll be mindful of stressing the motor if summer strikes hot, otherwise I can probable ignore the risk of increased wattage resulting in overheating the motor. For me, this has transformed the TSDZ2 from a lazy-ass sunday excursion motor to a real tempo pusher. The higher cadences allows for a sportier ride and more excercise. It will spare your knees and torque sensor unit too.

Hope this makes everything clear.”

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tongsheng keskiömoottori

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ei oo kallis kontrolleri.
https://pswpower.com/products/bare-cont ... id-motor-1

Ois vielä kätevää, kun ei oo moottoria eikä akkua. Jos tilaisin 36v moottorin, 48v ohjaimen ja 48v akun, niin toimisko se nuin helposti?

Ja mikä ero tuossa jalkajarrullisen ohjaimessa on? 48v ohjainta ei löydy jalkajarrumallia. Onko sillä väliä?

Liitteet
IMG_1324.jpeg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tongsheng keskiömoottori

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Radius-ketjun haarukan mittauksista muistui mieleen tsdz2 -ja miksei bafanginkin- keskiömoottoreiden epäsymmetria.
Jos rakentaa pyörän keskiömoottoria silmällä pitäen, niin keskiömuhvi olisi hyvä sijoittaa epäsymmetrisesti.
Saukin videossa näytetäänkin, että velomobiel valmistaa tällaisia keskiökelkkoja.

Liitteet
IMG_1334.jpeg
IMG_1335.jpeg
kristiansalikoski
Viestit: 140
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

Re: Tongsheng keskiömoottori

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

Olen itse asentanut näitä moottoreita töissä ja itsellä on ollut eri paria versiota.

Mielestäni se on monin tavoin hyvä moottori muttei kyllä kovin huoleton. Sopii paremmin kaverille, joka tykkää säätää ja korjata.

Tässä vähän kokemuksia:

-Vanhemmassa mallissa moottorin vapaakytkin on toteutettu toiseen suuntaan lukittavalla liukulaakerilla alennusrattaassa. Pakkasella tämä jäätyy usein, laakeri ei lukita ja moottorin veto ei välity vaihteistoon.

Ongelmaa voinee auttaa laakerin sopiva voitelu.

-Akselin laakereointiin voi tulla aika nopeasti välyksiä.
Niitä saa kuuriin shimmittämällä.

-Näytölle kulkee (tai ainakin muutama vuosi sitten kulki) akun jännite (36 /48v) ja huono-onninen näytön johdon rikkoontuminen voi saada aikaa vahvaa kipinöintiä ja tulipalon.

Suosittelen ostamaan moottorin uudemman version.
jossa on lopussa B. Eli TDSZ2B. Siinä vapaakytkin on toteutettu toisella tavalla ja tällä on oletettavasti korjattu tuo luistamisongelma.

36v / 48v moottorit ovat kontrolleria lukuunottamatta samat. Kontrolleri on vaihdettavissa mutta vaatii moottorin avauksen. Jos tietää käyttävänsä 48v akkua niin kannattaa toki ostaa samantien 48v moottori.

Greencyclen kaverilla on luultavammin jotain erikoista meneillään. Ne eivät tosiaan vastaa sähköposteihin. Tämä alkoi viime keväänä.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tongsheng keskiömoottori

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

kristiansalikoski kirjoitti: 14 Loka 2023, 12:17

Mielestäni se on monin tavoin hyvä moottori muttei kyllä kovin huoleton. Sopii paremmin kaverille, joka tykkää säätää ja korjata.
……..
36v / 48v moottorit ovat kontrolleria lukuunottamatta samat.

No ei kai kukaan odota chinashitiltä huoletonta toimintaa vuosiksi? :wink:

Kyllä käämitys on eri 36v ja 48v moottoreiden välillä. Tuossa on myynnissä paljas raakamoottori ja silti pitää voltit valita.
https://pswpower.com/collections/tsdz2- ... motor-kits
Maailmalla ovat saaneet kadenssia korkeammalle 36v moottoria 48-52v akulla ajaen. Vaatii joko kontrollerin tai softan vaihdon.

Liitteet
IMG_1338.jpeg
Vastaa Viestiin