Tavarapyörät

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3369
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Tavarapyörät

ViestiKirjoittaja Wacky » 18 Loka 2020, 13:37

Itse tavarapyöriä korjailleena en suosittele kolme pyöräistä ainkaan sellaista joka ei kallista takapäätä mutkassa ja varsinkaan jos ei ole yli 2 mm paksut pinnat takapyörässä. Siinä mielessä bilteman tarjoama pyörä saa ainakin näin täysin pyörää näkemättä karvat pystyyn. Voi toki olla että siinä on tämä otettu huomioon, mutta oma kokemus on että halvalla saa paljon huoltoa vaativan.
Oman ajokokemuksen perusteella joka on kohtuu kattava, mutta ei kauhean pitkä kovinkaan monella mallilla niin kaksi pyöräisissä on isoja eroja ohjausgeometriassa ja esim. bullitt on erittäin hyvä kun ajaa kovaa, mutta kuten koeajosi peristeella huomasit niin se ei ole sitä hitaammassa vauhdissa. Kaksi pyöräistä ei kannata pelkää kaatumisen takia, varsinkaan lastatessa koska käytännössä kaikissa on hyvin tukeva seisontatuki ja jos ei ole niin sitä kannata ostaa.
Voin suositella käyntiä tavarapyöräasiantuntijan luona kokeilemassa ja vaikka vuokraamassa pyörän pidempää koeajoa varten.
PS. Urban arrow on optima bikesin valmistama pyörä, eli sillä on nojapyörä juuret.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 885
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tavarapyörät

ViestiKirjoittaja TMS » 18 Loka 2020, 23:37

Voitko wacky tarkentaa millaisia ongelmia noissa 3-pyöräsissä on ollut? Ilmeisesti siis ainakin kiekkojen (pinnojen) kestävyys on ongelma, mutta onko jotain muita tyypillisiä vikapaikkoja?

Urban Arrowin ja muutaman muunkin merkin ongelma noissa sähköavusteisissa on mielestäni se, että ne käyttävät noita "virallisia" (Bosch, Shimano, jne) keskiösähkömoottoreita, joiden hinnoittelu akkuineen päivineen on mielestäni todella kallista. Pyörät maksavat uutena reippaasti, enkä ole ollenkaan vakuuttunut järjestelmien laadullisesta ylivoimaisuudesta noihin "kiinan" moottoreihin verrattuna. Ja jos jotain takuun jälkeen hajoaa, niin varaosat maksavat karkeasti kolmin-nelinkertaisesti noihin halvempiin verrattuna. Olen myös siinä käsityksessä, että ilmeisesti tuota keskiömoottoreiden runkokiinnitystä ei ole ihmeemmin myöskää standardoitu, joten jos keskiömoottori hajoaa korjauskelvottomaksi, niin onko juuri muuta vaihtoehtoa, kuin koittaa haalia jostain samanlainen tilalle? Entä sitten 5-10-15 vuoden päästä, löytyykö mitään tilalle, vai onko koko pyörän runko äkkiä kierrätystä vaille valmis?

Paljon mieluummin haluaisin tuollaisen takanapamoottorin, jolloin hajonneet osat pystyy kohtuu hinnalla uusimaan, tai pyörän palauttamaan helposti kauramoottoriversioksi jos siltä näyttää.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3369
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Tavarapyörät

ViestiKirjoittaja Wacky » 19 Loka 2020, 07:29

TMS kirjoitti:Voitko wacky tarkentaa millaisia ongelmia noissa 3-pyöräsissä on ollut? Ilmeisesti siis ainakin kiekkojen (pinnojen) kestävyys on ongelma, mutta onko jotain muita tyypillisiä vikapaikkoja?

Takakiekon kestävyys on kolmepyöräisissä ongelma. Varaosina kunnollisten kestävien vanteiden saaminen on myös ongelmallista vaikka 559 on sangen yleinen koko koska pinnareigät ei ole porattu riittävän tilavaksi yleensä että paksumpien paksumpien pinnojen paksummat nipat ei mahdu.
TMS kirjoitti:Urban Arrowin ja muutaman muunkin merkin ongelma noissa sähköavusteisissa on mielestäni se, että ne käyttävät noita "virallisia" (Bosch, Shimano, jne) keskiösähkömoottoreita, joiden hinnoittelu akkuineen päivineen on mielestäni todella kallista. Pyörät maksavat uutena reippaasti, enkä ole ollenkaan vakuuttunut järjestelmien laadullisesta ylivoimaisuudesta noihin "kiinan" moottoreihin verrattuna. Ja jos jotain takuun jälkeen hajoaa, niin varaosat maksavat karkeasti kolmin-nelinkertaisesti noihin halvempiin verrattuna. Olen myös siinä käsityksessä, että ilmeisesti tuota keskiömoottoreiden runkokiinnitystä ei ole ihmeemmin myöskää standardoitu, joten jos keskiömoottori hajoaa korjauskelvottomaksi, niin onko juuri muuta vaihtoehtoa, kuin koittaa haalia jostain samanlainen tilalle? Entä sitten 5-10-15 vuoden päästä, löytyykö mitään tilalle, vai onko koko pyörän runko äkkiä kierrätystä vaille valmis?

Paljon mieluummin haluaisin tuollaisen takanapamoottorin, jolloin hajonneet osat pystyy kohtuu hinnalla uusimaan, tai pyörän palauttamaan helposti kauramoottoriversioksi jos siltä näyttää.

Moottorille on täysin mahdollista tehdä tai ostaa sovite jolla siitä saa BSA kierteisen muhvin jos tuntuu ettei halua moottoria uusia joskus tulevaisuudessa. Moottoriin kiinnitykset on kuitenkin riittävän vahvat polkemiseen jos luomuksi haluaa pyörän vaihtaa.

Yksi asia mikä kannattaa tarkistaa varsinkin jos ostaa puupaneeleilla varustetun pyörän on kierrelukiteet paneeleiden kiinnityksesssä käytetyissä mutteriessa, koska ne jätetään pois yleensä ja arvaa vaan puuttuuko ruuveja ja muttereita hetken päästä.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 239
Liittynyt: 17 Helmi 2017, 00:40

Re: Tavarapyörät

ViestiKirjoittaja Pentti M Reku » 19 Loka 2020, 11:17

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... avarapyora

Tässä on ratkaistu tuo ongelma takakiekkoa pienentämällä, hinta vaan mielestäni vähän jyrkkä ja etupääkin näyttää turhan leveältä.

Näitä valmispyörien hintoja katsellessa peräkärryn ja pystypyörän yhdistelmä tuntuu ihan käypäseltä. :o

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11586
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tavarapyörät

ViestiKirjoittaja jori » 19 Loka 2020, 21:08

TMS kirjoitti:Paljon mieluummin haluaisin tuollaisen takanapamoottorin, jolloin hajonneet osat pystyy kohtuu hinnalla uusimaan, tai pyörän palauttamaan helposti kauramoottoriversioksi jos siltä näyttää.

Tuossa voisi olla järkeä. Isohalkaisijainen (painava) suoravetomoottori sopii hyvin tavarapyörään, joka muutenkin on painava. Isohalkaisijaiseen moottoriin puolattu kiekko kestää hyvin sivuvoimia, joten se sopii myös paremmin kolmipyöräisen pyörän takapyöräksi. :)

Kannattaa hankkia nimellisteholtaan riittävän iso (ylikokoinen 1-4 kW) moottori (jota ajetaan matalammalla jännitteellä), jotta siinä riittää hyvähyötysuhteista vääntöä myös tavarapyörän hitailla kierroksilla. Iso moottori suoraan takakiekossa alijännitteellä ajettuna ei lämpiä, eikä ketjuvälitys kuormitu moottorin takia. Ei tarvita läheskään niin paljon huoltoa. WinWinWinWin! :D
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma


Palaa sivulle “Pystypyöräily”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa