DF XL:n puikoissa

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 877
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

ViestiKirjoittaja TMS » 12 Heinä 2020, 13:08

Kiitos jori, en tuota tiennyt tuosta tapatalkista, joutaa siis roskakoriin koko sovellus. Sinänsä olisi ollut tosi näppärää kun voisi suoraan kännykästä laittaa sillä otettuja kuvia tuosta vaan. Jotenkin se kuvien laitto helposti jää, jos pitää ensi siirtää puhelimesta/kamerasta kuva koneelle, ja pienentää se sitten vielä sopivaksi ennen kuin sen voi foorumille ladata.

Stenillä hyvän näköinen systeemi, olinhan minä tuonkin varmaan jo nähnyt, ei olisi tarvinut saksasta apinoida.

Ihan ok:si osoittautuivat peilit ajossakin, mutta ei ihan niin hyväksi näkymän suhteen kuin eilen paikallaan tarkastellessa ja vertaillessa. Eli en aivan varauksetonta suositusta systeemille anna. Mutta jotenkin tuntui pyörä kyllä liikkuvan nopeammin. Viime viikon sunnnuntaina ja tämän viikon sunnuntaina ajoin suunnilleen saman noin 200 km lenkin, viime viikolla peilien ollessa alkuperäisellä paikallaan oli keskinopeus 43,7 km/h keskiteholla 230 W, tänään keskinopeus oli 46,5 km/h keskitehon ollessa 243 W. Ajo-olosuhteen aika vertailukelpoiset, ehkä ensimmäisellä kerralla oli hieman tuulisempaa. En nyt mene suoraan sanomaan paljonko tuon isomman tehon pitäisi nopeutta nostaa, mutta ei ehkä ihan noin paljon kuitenkaan.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 877
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

ViestiKirjoittaja TMS » 18 Heinä 2020, 14:57

Tosiaan niin kuin tuolla toisessa DF ketjussa oli puhetta niin tuli vaihdettua ICE:n elastomeerit teräsjousien tilalle. Oma DF toimitettiin aikoinaan normaaleilla sininen+punainen yhdistelmäjousilla, vaikka koitin sen jo tilata jäykemmillä jousilla, sillä tiesin Stradan kokemusten perusteella normi jouset hieman liian keinuviksi omalla vajaan 100 kg painolla. Alkuperäisten sin+pun jousten pituus yhteensä muovisen välipalan kanssa on noin 89 mm. Ne tuli aikanaan vaihdettua pelkkiin jäykkiin punaisiin jousiin, joiden pituus on 74 mm. Noilla olen ajanut ihan tyytyväisenä sen noin neljä vuotta, kerran Nokian kisoihin vaihdoin vielä lyhyemmät 64 mm jäykät jouset, mutta palautuin kisojen jälkeen takaisin noihin 74 mm pitkiin, sillä yllättävän paljon tuollainen ero tuntuu maavarassa, kun se on jo valmiiksi piehenkö.

ICE:n elastomeereista laitoin nyt aluksi kokeiluun kovat versiot 80 mm pitkinä. Näkisin että suhteellisen pieni ero on näillä noiden jäykkien teräsjousten kanssa, elastomeerit tuntuisivat kuitenkin hieman enemmän joustavan ja kenties se sellainen alfaltin epätasaisuuksista aiheutuva perustärinä tuntuu elastomeereilla hieman vähemmän. Terävissä isommissa kuopissa kolaus tuntuisi olevan hieman hiljaisempi/pehmeämpi kuin teräsjousilla. Eli pidän muutosta ihan hyvänä, joskaan en erityisen merkittävänä. Varmaan täytyisi vielä koittaa laittaa yhdistelmä kovasta ja medium elastomeerista, josko sillä saisi vielä parannettua ajomukavuutta ilman että menosta tulisi liian kallistelevaa. ICE:n elastomeeripötköt olivat noin 130 mm pitkät, joten noista kovista jäi jäljelle sellaiset 50 mm pätkän, jos niiden päälle pistäisi sitten noin 30 mm pätkät mediumia, niin ehkä se olisi hyvä. Varsinkin ajatellen jos nuo elastomeerit vielä kylmässä sitten kovettuvat, kova+medium yhdistelmä voisi sitten talvellakkin olla ok. Sen verran on vaan hommaa tuossa iskareiden purkamisessa ja takaisin asentamisessa ettei niitä viitsi ihan joka välissä olla vaihtamassa.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 877
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

ViestiKirjoittaja TMS » 05 Elo 2020, 21:48

Ohtakarin reissun jälkeen ihmettelin että aika syvällä istuvat eturenkaat taas koteloissaan. Otin taas mitat renkaista pyöräkoteloihin, ja noin 35 mm rako olikin muuttunut noin 20 mm raoksi. 15 mm oli hävinnyt jonnekin? No ei muuta kuin iskarit auki ja tarkastamaan mikä on homman nimi. Kaikki vaikutti olevan kunnossa, mutta elastomeerit eivät pudonneet iskarinputksta ulos vaikka koitti ravistella. Iskariputken alapäässä on siis sellainen olake siellä sisäpuolella, johon teräsjouset ja nyttemmin siis elastomeerit tukeutuvat. Putki on siis ontto koko pituudeltaan, mutta sisähalkaisija vain vaihtuu alapäässä. Olake ei olle kovin leveä, joten epäilen että elastomeerit lupsahtivat siltä ja rupesivat tunkemaan siihen alapään pienempää reikään. Sieltä reiästä tulee etukiekkojen akseli vastaan, joten kovin syvälle ne eivät voi upota, joten tässä vaiheessa ratkaisin asian vain laittamalla 15 mm pätkän medium elastomeeria vanhan kovan elastomeerin päälle jatkoksi. Tuntuisi toimivan ihan hyvin. Räyskälässä tällä setillä jo ajoin ja ei pyörä sielläkään liikaan mutkissa kallistellut. Ja olisiko tärityskin hieman vaimentunut lisää? Varmaan jätän tällaiseksi tämän jousituksen, vaikka täytyy vielä kyllä seurailla pysyykö joustomatka nyt aloillaan.

Avatar
Mahe
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 894
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL:n puikoissa

ViestiKirjoittaja Mahe » 06 Elo 2020, 17:36

Mulla tuli tänään mieleen että eikös siellä iskarin pohjassa ole läpireikä? Se elastomeeri voisi plopsahtaa ulos jos Laittaa paineilmapistoolilla ilmaa sieltä?
Markus Heikkilä


Palaa sivulle “Päiväkirjat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa