Sivu 1/3

Triken auraus / camber

Lähetetty: 16 Maalis 2019, 16:56
Kirjoittaja torneol

Ajaessa huomaan, että kun tasaisella laskee tassut irti stongasta, niin vasen kahva meinaa alkaa täristää ja pyörä ohjautuu kulkusuunnassa oikealle. Edestä katsottuna näyttää, että camber on pielessä tässä täristävässä renkaassa.

Kysymys kuuluu, että mitä korjataan? Auraus on mitan mukaan "ok"; nyt epäilyttää tuo toisen renkaan camber.

Vai pidetäänkö jatkossakin vain stongasta kiinni?


Re: Triken auraus / camber

Lähetetty: 16 Maalis 2019, 17:14
Kirjoittaja Vilijami
torneol kirjoitti:

Ajaessa huomaan, että kun tasaisella laskee tassut irti stongasta, niin vasen kahva meinaa alkaa täristää ja pyörä ohjautuu kulkusuunnassa oikealle. Edestä katsottuna näyttää, että camber on pielessä tässä täristävässä renkaassa.

Kysymys kuuluu, että mitä korjataan? Auraus on mitan mukaan "ok"; nyt epäilyttää tuo toisen renkaan camber.

Vai pidetäänkö jatkossakin vain stongasta kiinni?

Auraus olisi hyvä mitata kuskin kanssa. Rungon jousto saattaa muuttaa tilannetta.
Se oikealle ohjautuminen voi johtua siitä, että tiet ruukaavat olla keskeltä korkeampia ja näin kulkusuunnassa oikealle kallellaan. Camberille ei oo paljon tehtävissä. On kai nivelissä välystä jos vain toinen puoli täristää?


Re: Triken auraus / camber

Lähetetty: 16 Maalis 2019, 17:16
Kirjoittaja trike76

Tuo camber ja pyörän täristäminen voi viitata myös että olisi laakerivikaa?


Re: Triken auraus / camber

Lähetetty: 16 Maalis 2019, 20:24
Kirjoittaja torneol

Tuskin laakerivika, kun pyörä pukilla rengasta pyörittäessä ei tunnu mitään rohinaa tai rahinaa ripustuksessa / rungossa.

Mielestäni veti aavistuksen oikealle, vaikka tiessä "ei ollut kallistusta". Kuitenkin hyvin vähän, ei sitä molemmat kädet kahvoilla meikäläinen edes huomaa.

Kun tarkemmin katsoo ripustuksen osia, niin näyttää siltä, että toleranssit on olleet vähän reilut :roll:. Sanoisin, että purkamalla, hitsaamalla kannakekorvan alareikä umpeen ja tekemällä uusi reikä millin, pari (mitan mukaan, tietysti) ulommaksi, tilanne korjaantuisi. Kuitenkin kokonaisuutena tuo on niin hyvä kuin tolla rahalla voi olla ja omiin tarpeisiin enemmän kuin hyvä, että ei kai siinä muuta kuin kowaa ajoa :mrgreen:.


Re: Triken auraus / camber

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 20:30
Kirjoittaja torneol

Palataan tähän vielä. Aurausta olen tarkistanut ja mielestäni se on ihan ok. Kuitenkin tuo vatkaus on olemassa. Hyvin hento ote riittää sen estämiseksi, mutta ihmetyttää mistä se alkujaan tulee ja miksi.

Toisilla, kapeammilla (orkkis) kumeilla en ole vielä kokeillut. Tuskinpa vika kuitenkaan on Isoissa Omenoissa.

Ideoita?


Re: Triken auraus / camber

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 21:19
Kirjoittaja Vilijami

Takapainoinen ohjaus ja pienehkö caster-kulma tuon aiheuttaa. Kokemusta on.
Kuvassa näkyy ohjaustangot, jotka ovat ohjausakselin takapuolella.


Re: Triken auraus / camber

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 21:23
Kirjoittaja Vilijami

Tuo Zox teki juuri samoin. Siinäkin on tanko ohjausakselin takapuolella. Ilman käsiä alkoi vatkaus ja hyvin hellällä otteella se loppui.
Kuva


Re: Triken auraus / camber

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 21:32
Kirjoittaja Vilijami

Tämä lwb tadpole teki myös saman ja ohjaustanko tässäkin etäohjausakselin takapuolella.
Ratkaisin asian ohjausiskunvaimentimella.


Re: Triken auraus / camber

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 21:40
Kirjoittaja jooseha

Onko tuolla myös joku yhteys kolmipyöräisyyteen=kallistelematon :? Ei mun kaksipyöräiset noin ole tehnyt. Kiertyväkettinkisessä oli vielä hyvin pysty ohjauskulma, mutta kyllä sillä hyvin ajeli ilman käsiä.


Re: Triken auraus / camber

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 21:49
Kirjoittaja torneol

Ok, kiitos tiedosta!

Eli käytännössä ominaisuus, josta ei pääse eroon ilman rälläkkää ja alumiinin hitsausta :mrgreen:.

Eipä sitä ilman käsiä ajella kuitenkaan, joten ei tuo maata kaada.


Re: Triken auraus / camber

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 21:52
Kirjoittaja Vilijami
jooseha kirjoitti:

Onko tuolla myös joku yhteys kolmipyöräisyyteen=kallistelematon :?

On.


Re: Triken auraus / camber

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 21:57
Kirjoittaja Vilijami
torneol kirjoitti:

Eli käytännössä ominaisuus, josta ei pääse eroon ilman rälläkkää ja alumiinin hitsausta :mrgreen:.

Kuplavolkkarin ohjausiskari :wink:
Olisi varmaan toteutettavissa klemmari/pulttiliitoksilla?


Re: Triken auraus / camber

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 22:06
Kirjoittaja Härski

Tai lisäät painoa ohjausakselin etupuolelle. Ei vaadi rälläköintiä!


Re: Triken auraus / camber

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 22:25
Kirjoittaja torneol

Toi Viljamin ehdottama ohjausiskari voisi olla harrastusta ylläpitävä kehityshanke. Menishän siinä taas yksi ilta tallissa ihmetellessä.

Painon lisäys etupuolella on vähän haasteellinen operaatio; akku siellä jo on, ei tosin montaa kiloa auta.

Mistäs tommosta iskaria kannattaisi etsiä? Jos laittais kaasujousen, niin olis helppo ajella parkkipaikalla ympyrää :lol:.


Re: Triken auraus / camber

Lähetetty: 27 Maalis 2019, 22:26
Kirjoittaja PW

Eikö tuon iskarin voi korvata kuminauhalla? Sisuskumin suikaleella.