Sivu 1/9

L1e-A

Lähetetty: 28 Joulu 2015, 11:02
Kirjoittaja Vilijami

L1e-A ois tarkoitus tehdä, kun laki sen nyt tuntee. Tuleekohan tästä suomen ensimmäinen tuon luokan omavalmiste uuden lain aikana :D
Eli E-Cruiserilta tuli E-Cruiseri, mikä toimii osien luovuttajana.


Re: L1e-A

Lähetetty: 28 Joulu 2015, 11:05
Kirjoittaja Vilijami

Sähköistyksen kohde on tämä tuttu talvipyörä.


Re: L1e-A

Lähetetty: 28 Joulu 2015, 11:08
Kirjoittaja Vilijami

Moottori asennettu. Hieman piti haarukkaa levittää ja hioa nystyt pois pulttiurien alapäästä, jotta isot mutterit mahtuvat kiristymään.


Re: L1e-A

Lähetetty: 28 Joulu 2015, 11:09
Kirjoittaja Vilijami

Torque arm asennettu. Kuulemma tarpeellinen jo 500w moottorilla.


Re: L1e-A

Lähetetty: 28 Joulu 2015, 11:17
Kirjoittaja Vilijami

Polkutunnistimen magneettikiekon asennus aiheutti jonkin verran puuhastelua, koska oli ollut asennettuna asthabula keskiöön ja näin sisäreikä oli liian iso. Noin 19mm. Leikkasin 20mm halkaisijan kiekon 5mm paksusta polyeteenilevystä. Kiekkoon tein 13x13mm nelikanttireijän joka sopii keskiöakselin huulille. Puristin pikkukiekon ruuvipenkissä magneettikiekon keskelle. Sovitteesta tuli aika tiukka, pysynee pelkästään sillä?


Re: L1e-A

Lähetetty: 28 Joulu 2015, 12:16
Kirjoittaja E-Cruiser

Hienosti sopii. Jos se poljinanturi ei lähde heti pelaamaan, niin syy on yleensä tunnistimen asennossa. Se on siitä asennosta aika tarkka.
Etäisyys kiekkoon ei ole ihan niin tarkkaa, kuin se mihin kohtaan tunnistin osuu kiekkoa. Parhaiten on itsellä toiminut, kun tunnistimen keskikohta on tarkalleen kiekon ulkoreunan tasalla, eli siis hieman suuremmalla kehällä kuin magneetit. Se on tuo magneettikenttien sielunelämä ihan omanlaistaan. Sitä voi hieman liikutella jos ei lähde heti pelaamaan.
Sen mun kytkimen voinee ehkä poistaa siitä välistä niin tulee simppelimpi. Siinä aikaisemman sukupolven mallissa ei ole säädettävä poljinanturin rajoitin, vaan se katkoo aika tasan 25 km/h. Moottori on muuten ihan samanlainen, paitsi vääntökäämitetty. Noistahan saa halutessaan takavedon jos jostain löytää ja vaihtaa vain sen moottorin toisenpuolen kannen.
Jos joskus tarvitset pinnoja niin mulla on noita.


Re: L1e-A

Lähetetty: 28 Joulu 2015, 12:50
Kirjoittaja jviirret

Suttaako 8)
Älä nakkaa pois tai pilko tuota cruiserin runkoa jos se on ehyt ja suora. Voin vaihtaa rumempaan runkoromuun jos muhveja/dropoutteja tarvit ;)

Jukka


Re: L1e-A

Lähetetty: 28 Joulu 2015, 13:44
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:

Suttaako 8)
Älä nakkaa pois tai pilko tuota cruiserin runkoa jos se on ehyt ja suora. Voin vaihtaa rumempaan runkoromuun jos muhveja/dropoutteja tarvit ;)

Jukka

Cruiserin kasasin ajokuntoon, eihän nuin hienoa rottacustomia viitsi purkaa. Itselle kyllä tarpeeton, mutta pitää suunnitella mitä tuolle tekis. Harmi etten pysty itse ajamaan :cry:


Re: L1e-A

Lähetetty: 28 Joulu 2015, 13:46
Kirjoittaja Vilijami

Sähköt ois melkolailla valmiit. Pitäis nyt DHL kiirettä!


Re: L1e-A

Lähetetty: 28 Joulu 2015, 13:49
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:

Suttaako 8)

Akkua ootellessa....


Re: L1e-A

Lähetetty: 28 Joulu 2015, 14:37
Kirjoittaja Vilijami
E-Cruiser kirjoitti:

Sen mun kytkimen voinee ehkä poistaa siitä välistä niin tulee simppelimpi.

Toimiiko tuo kytkin niin, että off-asennossa ajetaan pelkällä kaasukahvalla vai miten?


Re: L1e-A

Lähetetty: 28 Joulu 2015, 14:47
Kirjoittaja E-Cruiser
Vilijami kirjoitti:
E-Cruiser kirjoitti:

Sen mun kytkimen voinee ehkä poistaa siitä välistä niin tulee simppelimpi.

Toimiiko tuo kytkin niin, että off-asennossa ajetaan pelkällä kaasukahvalla vai miten?

Joo. Pelkällä kaasulla voi ajaa aina jos irroittaa poljinanturin johdon, mutta se kytkin kytkee vain poljinanturin pois päältä.
Muistaakseni asensin sen aikanaan siksi kun halusin käyttää molempia yhtaikaa irroittamatta aina anturin johtoa. Ei se mikään kovin tarpeellinen kytkin ole, kunhan tuli joku ilta kolvailtua.
Toivottavasti akku saapuu pian. Sen kanssa sun täytyy sitten miettiä miten saat plussan ja miinuksen turvallisesti akusta niihin bulletteihin. Vaikea sanoa montako volttia juuri tuon tilaamasi kennokemian jännite on täyteen ladattuna, veikkaan noin 40V. Mittarista näkee sitten. 48V-lipo on täytenä 50,2V.


Re: L1e-A

Lähetetty: 28 Joulu 2015, 14:58
Kirjoittaja Vilijami
E-Cruiser kirjoitti:

Toivottavasti akku saapuu pian. Sen kanssa sun täytyy sitten miettiä miten saat plussan ja miinuksen turvallisesti akusta niihin bulletteihin. Vaikea sanoa montako volttia juuri tuon tilaamasi kennokemian jännite on täyteen ladattuna, veikkaan noin 40V. Mittarista näkee sitten. 48V-lipo on täytenä 50,2V.

Pakettiseurannan mukaan akku on jo Suomessa.
Eikö näissä tule sulakkeita mihinkään väliin?


Re: L1e-A

Lähetetty: 28 Joulu 2015, 15:09
Kirjoittaja E-Cruiser
Vilijami kirjoitti:
E-Cruiser kirjoitti:

Toivottavasti akku saapuu pian. Sen kanssa sun täytyy sitten miettiä miten saat plussan ja miinuksen turvallisesti akusta niihin bulletteihin. Vaikea sanoa montako volttia juuri tuon tilaamasi kennokemian jännite on täyteen ladattuna, veikkaan noin 40V. Mittarista näkee sitten. 48V-lipo on täytenä 50,2V.

Pakettiseurannan mukaan akku on jo Suomessa.
Eikö näissä tule sulakkeita mihinkään väliin?

Hienoa. Ei, sulake on kuskin sormissa :wink: Sen nimi on sitten Kentucky Fried Fingers, jos punainen ja musta pääsee hipaisemaan :mrgreen:
Olen tehnyt se kahdesti. En suosittele :) Sulaa metallia lentää ympäriinsä poraten savuavia reikiä mattoon, kun liittimet kaasuuntuvat nanosekunnissa.
Kun suhtautuu siihen samoin kun siihen, jos katsoisi sytkärillä auton tankista paljonko bensaa on jäljellä, niin hyvin menee.
Sitä akun johtoa voi jatkaa max 10cm jos tarvii, mutta ei juuri enempää.
Kyllä sä siihen sulakkeen voit toki viritellä, jos tunnet tarvetta. 20A/40V.


Re: L1e-A

Lähetetty: 28 Joulu 2015, 15:12
Kirjoittaja jviirret

Sulakkeet on nynnyille, niinku kypärät ja heijastinliivitkin :D
http://www.tekniikkatalous.fi/talous_uu ... 21767.html

Jukka