Sivu 3/4

Re: Flevo raceri

Lähetetty: 13 Huhti 2016, 18:17
Kirjoittaja Vilijami
vph kirjoitti:

Argh. Nyt iski kade. Sullahan on siellä pilarinosturikin! Haaveillu moisesta jo vuosia.

Sama homma, itelläki kesti 20-vuotta haaveilu, ennen ku sain hommattua :D


Re: Flevo raceri

Lähetetty: 07 Maalis 2017, 16:31
Kirjoittaja Vilijami

Päivitetäänpä kuva valmiista racerista.
Kuva


Re: Flevo raceri

Lähetetty: 12 Elo 2017, 22:37
Kirjoittaja Vilijami

Tämä vävypojan raceri on jäänyt aivan olemattomalle käytölle, eikä sitä kukaan näytä ostavankaan. Pitäiskö siis muokata tästä itselleni sovelias peli? Vaihtoehtoja ois suunnilleen kaksi: Joko laskutelineet Cone Race henkeen vai kallistuva flevotrikeperä? Laskutelineet houkuttaisi ainakin kokeilla ensin. Tuleekohan siitä mitään? :roll:


Re: Flevo raceri

Lähetetty: 12 Elo 2017, 22:54
Kirjoittaja jooseha

Flevotrikeperän olet jo kokeillut :wink:


Re: Flevo raceri

Lähetetty: 13 Elo 2017, 16:58
Kirjoittaja Vilijami

Kovin kehnosti löytyi netistä juttuja laskutelineiden rakennuksesta ja mikäli oikein muistan, Conenkaan laskutelineet ei aivan luotettavasti joka kerta toimineet? Pitänee kokeilla itse löytyykö toimiva ratkaisu?
Tällä hetkellä visiona olisi tavarateline rungon alle. Siihen on saranoitu akseli, missä on pikkupyörät päissä. Jousi vetämään kuolokohdan yli, jolloin ylä- ja ala-asennossa jousivoima pitää laskutelineen paikoillaan. Tangolla ja kahvalla liikutus molempiin suuntiin?


Re: Flevo raceri

Lähetetty: 22 Elo 2017, 19:52
Kirjoittaja Vilijami

Polkimia ei saanut tarpeeksi lähelle, joten otin vaneripenkin pois ja ukrainan jakkara sopivalle etäisyydelle. Laskutelineitä mallaamaan jäykästi paikoillaan pysyvät apupyörät.
Ajamisesta ei tullut yhtään mitään. Onko flevolla ajo unohtunut kokonaan, vai mikä tässä on niin vaikeaa? Edes suoraan ajaessa en päässyt tasapainoon, vaan aina toinen apupyörä oli maassa kiinni. :evil:


Re: Flevo raceri

Lähetetty: 22 Elo 2017, 20:30
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:

Polkimia ei saanut tarpeeksi lähelle, joten otin vaneripenkin pois ja ukrainan jakkara sopivalle etäisyydelle. Laskutelineitä mallaamaan jäykästi paikoillaan pysyvät apupyörät.
Ajamisesta ei tullut yhtään mitään. Onko flevolla ajo unohtunut kokonaan, vai mikä tässä on niin vaikeaa? Edes suoraan ajaessa en päässyt tasapainoon, vaan aina toinen apupyörä oli maassa kiinni. :evil:

Ongelmasi on sama, kuin lapsilla apupyörillä ajaessa. Kun apupyörät ovat liian lähellä maata, ei normaalista kaksipyöräisellä ajamisesta tule yhtään mitään. Apupyörät vain haittaavat oppimista.

Älä turhaan yritä ajaa apupyörillä kaksipyöräisesti –sehän ei kai ollut tarkoituskaan. Positiivisen jätön geometria toimii niin, että pyörä ohjaa siihen suuntaan, johon kallistetaan –jos vain kykenee kallistumaan. Apupyörät estävät kallistumisen, jolloin ohjaaminen vaikeutuu. Nosta apupyörät riittävän korkealle, tai uhohda kiinteät apupyörät. Sinähän olet tekemässä säätyväkorkeuksisia apupyöriä. :?


Re: Flevo raceri

Lähetetty: 26 Helmi 2018, 15:32
Kirjoittaja Vilijami

No siinä ois piirrosta isojen kiekkojen testiperästä raceriin. Rengaskoko 622 ja takarenkaiden akseliväli alareunasta 600mm. Kiekkoja on kallistettu 5 astetta. Kallistusnivel on 150mm korkeudella maasta. Pitäiskö olla vielä alempana?


Re: Flevo raceri

Lähetetty: 26 Helmi 2018, 15:40
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:

Kallistusnivel on 150mm korkeudella maasta. Pitäiskö olla vielä alempana?

Eikö se ole sitä vakaampi mitä ylempänä nivel on? Kaksipyöräisessä "kallistusnivel" on ihan maatasossa ja riippukeinussa monen metrin korkeudessa. Keinu roikkuu sitä vankemmin suorassa mitä enemmän painoa, pyörä taas kaatuu heti.

Jukka


Re: Flevo raceri

Lähetetty: 26 Helmi 2018, 16:42
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:

Eikö se ole sitä vakaampi mitä ylempänä nivel on?

Sen helpompi hallita, mitä kauempana painopiste on nivelestä.


Re: Flevo raceri

Lähetetty: 26 Helmi 2018, 16:58
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Eikö se ole sitä vakaampi mitä ylempänä nivel on?

Sen helpompi hallita, mitä kauempana painopiste on nivelestä.

No sittenhän se kannattaa jättää kaksipyöräiseksi, silloin molemmat kallistusnivelet on maatasossa.

Jukka


Re: Flevo raceri

Lähetetty: 26 Helmi 2018, 17:17
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:

No sittenhän se kannattaa jättää kaksipyöräiseksi, silloin molemmat kallistusnivelet on maatasossa.

Niin kannataakin, mutta. Mulla on oikean jalan toiminta niin hidas ja epämääräinen -etenkin nikan osalta-, että poski ottaa tiehen kiinni, ennen kuin ehdin saada lukkopolkimen paikoilleen. :mrgreen:

Tuossa kuvassa on piirtämättä takahaarukkaan kiinni tuleva kahva, josta saan kädellä pidettyä pyörän pystyssä lähdössä ja pysähtyessä.


Re: Flevo raceri

Lähetetty: 26 Helmi 2018, 17:26
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:

Tuossa kuvassa on piirtämättä takahaarukkaan kiinni tuleva kahva, josta saan kädellä pidettyä pyörän pystyssä lähdössä ja pysähtyessä.

Aa, no sitten. Mutta tuossakin tapauksessa ylempänä oleva nivel vähentäisi kallistavaa voimaa ja kevyempi ote kahvasta riittäisi pystyssä pitämiseen. Kun nivel on alhaalla on pyörän liike sen kallistuessa istumakorkeudella pelkästään sivuttais suuntaista, vilahtaa se kahva penkin alle tai sitä vasten ja litistät sormesi. Vai pitäskö se piirtää tuohon ja arvioida sitte.

Jukka


Re: Flevo raceri

Lähetetty: 26 Helmi 2018, 17:30
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:

Vai pitäskö se piirtää tuohon ja arvioida sitte.

Siksi en vielä sitä piirtänyt, kun suunnittelu on vielä vaiheessa. Siihen pitää luultavasti tehdä etä-hallintavipu, missä vivun ja penkin suhde pysyy asiallisena, eikä kahva katoa penkin alle.


Re: Flevo raceri

Lähetetty: 27 Helmi 2018, 08:29
Kirjoittaja Vilijami

Mallintelin kallistustilanteen vaikutusta ohjausgeometriaan ja huomasin että vaakasuora kallistusnivel ei olekaan hyvä. Kallistustilanteessa rungon etupää laskee, eli kuskin massa vaikeuttaa mutkan jälkeen pystyyn nousemista. Kertauksena luin mun itseni kirjoittamat flevotrikejutut uudelleen ja muisti palailee pätkittäin....
Kallistusnivelen jättö pitää olla nolla.