Sivu 1/5

TADPOLE vai DELTA ???

Lähetetty: 11 Heinä 2014, 19:39
Kirjoittaja kogam

Nyt tarttis tietää kummankin pyörätyypin plussat ja miinukset.. Millaisia kokemuksia ja kumpaa suosittelisit ja miksi ? Minulla nyt ajossa Kettwiesel. Ei kokemusta toisesta mallista. Ois tarkoitus jossain vaiheessa ostaa nojapyörä.


Re: TADPOLE vai DELTA ???

Lähetetty: 11 Heinä 2014, 20:04
Kirjoittaja jviirret

Ajostahan se riippuu kumpi sopii paremmin. Matalat tadpolet pysyy paremmin kaarteissa pystyssä, deltat yleensä korkeampia joten kaatuvat herkemmin. Deltan "taluttaminen" helpompaa, kannetaan eturenkaasta ja vedetään perässä. Deltat vie monesti vähemmän tilaa varastoitaessa koska voi nostaa pystyyn seinää vasten. Tadpoleen saa kätevämmin lastenistuimen tai normipyörän sivulaukut. Delta on mun mielestä helpompi rakentaa, jos siis suunnittelee tekevänsä itse.

Jukka


Re: TADPOLE vai DELTA ???

Lähetetty: 11 Heinä 2014, 20:20
Kirjoittaja PW

Kaupallisissa deltoissa on vähän valikoimaa ja matalia ei taida olla ollenkaan.
Deltan miekin tekisin mieluummin tai siis tein jo :wink:

Petri


Re: TADPOLE vai DELTA ???

Lähetetty: 11 Heinä 2014, 20:43
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:

Kaupallisissa deltoissa on vähän valikoimaa ja matalia ei taida olla ollenkaan.

Jouta on matala ;)


Re: TADPOLE vai DELTA ???

Lähetetty: 11 Heinä 2014, 21:13
Kirjoittaja Pastori

Runko ohjattava delta! Yritä päästä kokeilemaan Eskon pyörää ja tee/teetä semmoinen.


Re: TADPOLE vai DELTA ???

Lähetetty: 13 Heinä 2014, 17:57
Kirjoittaja ki

deltaa voi lyhyempi ihminen taluttaa suoraan myös head restistä .mä mietin tuossa mäki ketjussa että kummalla mallilla pääsisi polviystävällisemmin mäkiä


Re: TADPOLE vai DELTA ???

Lähetetty: 14 Heinä 2014, 16:04
Kirjoittaja kmb

Jos meinaa talvella ajaa niin kannattaa ottaa huomioon että takavetoisissa deltoissa pitäisi sitten olla veto molemmissa pyörissä että toimii järkevästi. Haseen tämä ominaisuus (tasauspyörästö) maksaa muistaakseni 400-500 euroa, ja lienee kovin epästandardi osa. Tadpolella ajelee talvella oman kokemukseni perusteella ihan mukavasti.


Re: TADPOLE vai DELTA ???

Lähetetty: 14 Heinä 2014, 16:36
Kirjoittaja jviirret

Jos se Delta on riittävän takapainoinen niin pitoa on yhtä paljon yhdessä vetävässä pyörässä kuin tadpoleissakin, yli kolmasosa ajokin painosta.

Jukka


Re: TADPOLE vai DELTA ???

Lähetetty: 14 Heinä 2014, 23:03
Kirjoittaja ki
kmb kirjoitti:

Jos meinaa talvella ajaa niin kannattaa ottaa huomioon että takavetoisissa deltoissa pitäisi sitten olla veto molemmissa pyörissä että toimii järkevästi. Haseen tämä ominaisuus (tasauspyörästö) maksaa muistaakseni 400-500 euroa, ja lienee kovin epästandardi osa. Tadpolella ajelee talvella oman kokemukseni perusteella ihan mukavasti.

ymmärsin että lauttasaaren liikkeen gekkoko se oli , oli ainakin vaihteet erikseen etu - ja takapyörään

Lainaus korjattu.t:MSK


Re: TADPOLE vai DELTA ???

Lähetetty: 16 Heinä 2014, 07:56
Kirjoittaja Wacky

Gekkossa ei todellakaan ole kuin yhden pyörän veto ja se on takapyörä. Siinä pyörässä on kuitenkin sekä edessä että takana vaihteita kuten monissa ketjuvaihteisissa yleensäkin on. Toiset vaihteet on siinä kampiakselissa ja toiset takanavassa.
Gekko kulkee kohtalaisen hyvin talvella kunhan upottavaa pintakerrosta ei ole kauheasti.


Re: TADPOLE vai DELTA ???

Lähetetty: 16 Heinä 2014, 08:24
Kirjoittaja PW
ki kirjoitti:
kmb kirjoitti:

Jos meinaa talvella ajaa niin kannattaa ottaa huomioon että takavetoisissa deltoissa pitäisi sitten olla veto molemmissa pyörissä että toimii järkevästi. Haseen tämä ominaisuus (tasauspyörästö) maksaa muistaakseni 400-500 euroa, ja lienee kovin epästandardi osa. Tadpolella ajelee talvella oman kokemukseni perusteella ihan mukavasti.

ymmärsin että lauttasaaren liikkeen gekkoko se oli , oli ainakin vaihteet erikseen etu - ja takapyörään

Lainaus korjattu.t:MSK

Niin tarkennan vaan(ehkä itsestään selvyys, anteeksi), ei niissä etupyörissä ole vaihteita, eikä siis vetoa. Etuvaihtaja toki on, eturattailla mutta sekin vaikuttaa takapyörään.

Petri


Re: TADPOLE vai DELTA ???

Lähetetty: 17 Heinä 2014, 23:32
Kirjoittaja traikisti
jviirret kirjoitti:

Ajostahan se riippuu kumpi sopii paremmin. Matalat tadpolet pysyy paremmin kaarteissa pystyssä, deltat yleensä korkeampia joten kaatuvat herkemmin. Deltan "taluttaminen" helpompaa, kannetaan eturenkaasta ja vedetään perässä. Deltat vie monesti vähemmän tilaa varastoitaessa koska voi nostaa pystyyn seinää vasten. Tadpoleen saa kätevämmin lastenistuimen tai normipyörän sivulaukut. Delta on mun mielestä helpompi rakentaa, jos siis suunnittelee tekevänsä itse.

Jukka

Talutan tai oikeastaan vedän omaa tadpoleani (greenspeed gt3) tavaratelineestä kiinni pitäen takapyörä ilmassa. Näin se kulkee todella helposti ja kevyesti mukana pitemmänkin matkan. Voin kulkea selkä suorana, kädet luonnollisessa asennossa ja pyörä seuraa nöyrästi mukana. Pitempää matkaa olen tosin joutunut taluttamaan vain kerran rengasrikkotapauksessa, kun paikkausvälineitä ei ollut mukana. Mielestäni tadpolen taluttaminen ei siis kuitenkaan ole mitenkään ongelmallista.


Re: TADPOLE vai DELTA ???

Lähetetty: 18 Heinä 2014, 08:34
Kirjoittaja jviirret

Nii, joo, takaperin vedettynä tadpole on kuin delta ;)

Jukka


Re: TADPOLE vai DELTA ???

Lähetetty: 18 Heinä 2014, 10:39
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Nii, joo, takaperin vedettynä tadpole on kuin delta ;)

Paitsi vähän painavampi kannatella ylhäällä.
Oletteko muuten ajatelleet, miksi positiivisjättöistä ajoneuvoa on mahdollista hinata takaperin? Eikö etupyörien pitäisi haukata vinoon ja muutenkin käyttäytyä huonosti. :roll: ...

Kyllä, perän nostaminen ylemmäs muuttaa ohjauskulmaa ja syö pois positiivisen jätön ja muuttaa sen negatiiviseksi, joka taas taakse päin vedettäessä onkin positiivista jättöä. Tämä tarkoittaa, että kovin vinoilla ohjauskulmilla varustettua ajoneuvoa pitää hinata perä riittävän ylhäällä, jotta hinausasennon aiheuttama jätön muutos on riittävä.


Re: TADPOLE vai DELTA ???

Lähetetty: 18 Heinä 2014, 20:33
Kirjoittaja traikisti
jori kirjoitti:

Paitsi vähän painavampi kannatella ylhäällä.
Oletteko muuten ajatelleet, miksi positiivisjättöistä ajoneuvoa on mahdollista hinata takaperin? Eikö etupyörien pitäisi haukata vinoon ja muutenkin käyttäytyä huonosti.

Kyllä, perän nostaminen ylemmäs muuttaa ohjauskulmaa ja syö pois positiivisen jätön ja muuttaa sen negatiiviseksi, joka taas taakse päin vedettäessä onkin positiivista jättöä. Tämä tarkoittaa, että kovin vinoilla ohjauskulmilla varustettua ajoneuvoa pitää hinata perä riittävän ylhäällä, jotta hinausasennon aiheuttama jätön muutos on riittävä.

Tässä tuli siis selityskin. Kiitos siitä.

Perän saamista riittävän ylhäälle vaadittavan jätön muutoksen aikaansaamiseksi on GS gt3:n tapauksessa helppoa mm. pienen Brompton-standardin mukaisen pyöräkoon (349) vuoksi. Perä nousee väkisinkin riittävän korkealle (eli riittävään kulmaan), kun käsi on tavaratelineen viimeisellä poikkipienalla ja käsi sekä selkä suorana. Olen huomannut, että paljon matalampikin korkeus riittää hyvän ohjattavuuden (eli riittävän ja oikeansuuntaisen jätön) saavuttamiseksi. Pyörä painaa n. 17 kg. Takana on vain tavarateline, pieni takapyörä, lokasuoja ja rataspakka sekä vaihtaja. En tiedä, mikä on asiaan vaikuttava pyörän kuormittamaton painonjakauma, mutta todella kevyeltä pyörä tuntuu näin vedettäessä.