Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1211
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

ViestiKirjoittaja ajarmala » 16 Joulu 2016, 00:21

E-Cruiser kirjoitti:Alle 250W: pakollinen poljinanturi, ei saa olla kaasukahvaa, ei tarvitse vakuutusta eikä rekisteröidä eikä vaadita tyyppihyväksyntää.

Alle 1000W: poljinanturi ei pakollinen, saa olla kaasukahva, tarvitsee vakuutuksen, ei tarvitse rekisteröidä eikä vaadita tyyppihyväksyntää


Jos vielä yksinkertaistaa? Eli jos suostuu vakuuttamaan värkkinsä, niin alle 1000 W:n säännöt pätevät kaikkiin alle 1000 W:n laitteisiin (siis myös alle 250 wattisiin...): Poljinanturi ei pakollinen, saa olla kaasukahva, tarvitsee vakuutuksen, ei tarvitse rekisteröidä eikä vaadita tyyppihyväksyntää. Tämähän menee ihan selkeästi ja hienosti - ei tarvitse polkea ja kaasukahvalla vaan kaasutellaan 1000 watilla kunhan vaan vakuutetaan värkki. Eh?
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14044
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

ViestiKirjoittaja PW » 16 Joulu 2016, 09:29

ajarmala kirjoitti:
E-Cruiser kirjoitti:Alle 250W: pakollinen poljinanturi, ei saa olla kaasukahvaa, ei tarvitse vakuutusta eikä rekisteröidä eikä vaadita tyyppihyväksyntää.

Alle 1000W: poljinanturi ei pakollinen, saa olla kaasukahva, tarvitsee vakuutuksen, ei tarvitse rekisteröidä eikä vaadita tyyppihyväksyntää


Jos vielä yksinkertaistaa? Eli jos suostuu vakuuttamaan värkkinsä, niin alle 1000 W:n säännöt pätevät kaikkiin alle 1000 W:n laitteisiin (siis myös alle 250 wattisiin...): Poljinanturi ei pakollinen, saa olla kaasukahva, tarvitsee vakuutuksen, ei tarvitse rekisteröidä eikä vaadita tyyppihyväksyntää. Tämähän menee ihan selkeästi ja hienosti - ei tarvitse polkea ja kaasukahvalla vaan kaasutellaan 1000 watilla kunhan vaan vakuutetaan värkki. Eh?

Mutt kyllä se sitten harmittaa niitä, joilla on poljinanturi ja joutuvat polkemaan, jotta moottori vetää :wink:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
samuel
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 893
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

ViestiKirjoittaja samuel » 16 Joulu 2016, 10:18

PW kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:
E-Cruiser kirjoitti:Alle 250W: pakollinen poljinanturi, ei saa olla kaasukahvaa, ei tarvitse vakuutusta eikä rekisteröidä eikä vaadita tyyppihyväksyntää.

Alle 1000W: poljinanturi ei pakollinen, saa olla kaasukahva, tarvitsee vakuutuksen, ei tarvitse rekisteröidä eikä vaadita tyyppihyväksyntää


Jos vielä yksinkertaistaa? Eli jos suostuu vakuuttamaan värkkinsä, niin alle 1000 W:n säännöt pätevät kaikkiin alle 1000 W:n laitteisiin (siis myös alle 250 wattisiin...): Poljinanturi ei pakollinen, saa olla kaasukahva, tarvitsee vakuutuksen, ei tarvitse rekisteröidä eikä vaadita tyyppihyväksyntää. Tämähän menee ihan selkeästi ja hienosti - ei tarvitse polkea ja kaasukahvalla vaan kaasutellaan 1000 watilla kunhan vaan vakuutetaan värkki. Eh?

Mutt kyllä se sitten harmittaa niitä, joilla on poljinanturi ja joutuvat polkemaan, jotta moottori vetää :wink:


Tähän on helppo ratkaisu jonka äitini pyörään tein.
Poljinanturi siirretään lukemaan renkaan pyörimistä, alkupolkaisun jälkeen voi kruisailla kaasulla.
Ei tuolla maaseudulla aiheuta ongelmia, kun poliisi ajelee kerran kesässä kylän läpi... :)
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut SaschaSascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö) ja PYSTY pyöräNopsilla

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 601
Liittynyt: 02 Marras 2014, 14:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

ViestiKirjoittaja E-Cruiser » 16 Joulu 2016, 10:52

ajarmala kirjoitti:Jos vielä yksinkertaistaa? Eli jos suostuu vakuuttamaan värkkinsä, niin alle 1000 W:n säännöt pätevät kaikkiin alle 1000 W:n laitteisiin (siis myös alle 250 wattisiin...): Poljinanturi ei pakollinen, saa olla kaasukahva, tarvitsee vakuutuksen, ei tarvitse rekisteröidä eikä vaadita tyyppihyväksyntää. Tämähän menee ihan selkeästi ja hienosti - ei tarvitse polkea ja kaasukahvalla vaan kaasutellaan 1000 watilla kunhan vaan vakuutetaan värkki. Eh?


No noin sen voi nähdä myös. Vaikka luulen että harvalla sähköpyöräilyssä on kyse siitä "ettei tarvitse polkea". Se on lähinnä sellainen lause, jota ilman sähköä ajavat käyttävät. Polkemiskokemus sähkön kanssa on se juttu. Poljinanturin kanssa on mukavampi polkea kuin kaasun kanssa, jos on hyvä ohjelma. Kaasua on rasittavaa pitää koko ajan veitsentarkasti osateholla, että teho on sopiva suhteessa polkemiseen. "Joutuvat polkemaan" on minulle käsittämätön lause. Polkeminen on vapaaehtoista toimintaa, pyöräily/sähköpyöräily yleensä. Ei siinä ole kyse pakoista.

Harmittaako tavallista pyöräilijää se että joutuu polkemaan? Jotakuta voi harmittaa, mutta luulen että kyseessä on vähemmistö. Tämä asia ei mitenkään muutu kun pyörään asennetaan sähkömoottori. Polkeminen ei muutu yhtäkkiä vastenmielisemmäksi siksi, että pyörässä on moottori, vaan siinä käy päinvastoin. Polkemisesta tulee entistä kivempaa. Jos oikeasti ei halua polkea, niin ei sähköpyörässä ole järkeä. Kunnon mopo on silloin parempi. Tämä ei ollut nyt sinulle Ajarmala, vaan yleisesti. Ei tässä ole minkäänlaista kilpailuhenkeä siitä kuka "joutuu" polkemaan. Saa polkea.

Niin aina vastaan ihmisille. Tätä ei joudu polkemaan, tätä saa polkea. Negaation kautta lähestyminen ei oikein sovi liikunnalliseen toimintaan. Sähköpyörä on olohuoneen kuntopyörä, joka tarjoaa parempaa viihdykettä vaihtuvan maiseman muodossa. Vastuksen voit säätää itse, mutta kysymys että joudutko polkemaan kuntopyörää tai joudutko soutamaan soutulaitetta, on hieman erikoinen harrastajan korvissa :wink:

Välillä tämän aiheen keskustelusta saa vaikutelman, että ikään kuin ilman sähköä ajetaan vain siksi että motivaatio polkemiseen säilyy, mutta luulen että ei se ihan niin taida mennä kuitenkaan. Että ikään kuin täytyisi saattaa itsensä tilanteeseen, jossa on pakko polkea, että polkee. Joillekin se voi mennä niin, mutta monille toisille se ei mene niin.

Toki on joitakin, jotka tykkävät ajella polkematta, mutta luulen että he ovat aika pieni vähemmistö ja kyllästyvät siihen aika pian. Mopo toimii niin paljon paremmin siihen hommaan. Kyllähän siinä voi aluksi joku tuntea sellaista ikään kuin pikkupoikamaista uutuudenviehätystä, kun kykenee etenemään polkupyörällä polkematta, mutta se lopahtaa useimmilta aika pian luulen. Kaupallisten laillisten pyörien tekniikkaa ei ole suunniteltu siihen että niillä ajetaan pitkiä matkoja polkematta mäkistä maastoa, ne ylikuumenevat ja sähkönkulutus on suuri.

Enemmistölle sähköpyöräilyn idea ei ole päästä eroon polkemisesta. Ei polkemismotivaatio seuraa lainsäädäntöä, vaan ihmisen sisäistä tahtoa. Se että pyörä on liikenneväline, ajoneuvo, eikä vain liikuntaväline on sitten vielä lisäksi ihan oma aiheensa. On se aina hieman huvittanut, kun joku auton ikkunasta paheksuu että minulla on kaasuvipu. Tiukka taustaoletus, että autoilu on liikennettä ja pyöräily pelkkää liikuntaa.

Joo

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3685
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

ViestiKirjoittaja irakas » 16 Joulu 2016, 18:57

Komppaan kovasti E-Cruiseria. :mrgreen:

Minusta tärkein ominaisuus sähköavusteisessa pyörässä on se, että se motivoi lähtemään liikkeelle oli kesä tai talvi tai oli maasto kuinka mäkinen tahansa. Ihmisessä, ainakin minussa, on ovela taito löytää tekosyitä siihen, ettei tarvitsisi lähteä liikkeelle pyörällä. Jos pyörässä on sähköavustus, tekosyitä on paljon vaikeampi löytää.

Yksi sähköavustuksen mukavia puolia on se, että keskinopeus vähintään kaksinkertaistuu, kun vauhtiin pääseminen ja mäkien nouseminen nopeutuu. Vauhti se on mikä motivoi. On niin herkullista ajella heittämällä ohi hyväkuntoistenkin pystypyöräilijöiden varsinkin vastamäissä. Tämä koskee tietenkin vähintään 1000 watin moottorilla ajelevia!

Edit
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

ViestiKirjoittaja vaaka » 16 Joulu 2016, 22:11

Keuhkovaivaisena hengästyminen on pahasta noin plus 5 asteen alle, ellei jo lämpimämmässäkin ja hengästymättä ulkoilu taas on hyvästä ja lääkärin määräämää ainakin -10 asteeseen asti. Ja kun hengityksen lämmitin auttaa lämpörajojen ja riskien kanssa, on kutkuttanut ajatus sähkötalvipyörästä. Sakarin mainostama lähdön esteiden poisto on iso juttu pyöräilyä haluavalle terveyden estämälle, joten olisiko sähkö ratkaisu minulle? En tiedä, kuinka pitkälle pääsee niin vähän polkien, että en hengästy. Mihinköhän nopeuksiin pääsee hankalissa lumioloissa 250 W tehoilla polkien jotain naurettavan vähäistä, kuten 50 W? Pyörä maksaisi itsensä työmatkoilla bussilippujen käyttöä vähentäen aikanaan takaisin ja bonuksena saisi ajaa ja tervehdyttävää raitista ilmaa edes minitehoilla jalkoja käyttäen, jottei ole kunnon heikentymisriski niin suuri kuin vain kuntosalilla surratessa.

Flunssa äskettäin iski sotkemaan keuhkojen kestävyystestiä hitaasti 32 mm nastarenkain varustettua maantiepyörää melkein hengästymättä kolmisen kilsaa ajettuani. Joten en päässyt perille, kestävätkö keuhkot polkemista, kun hetkittäin mäissä ajoin yrityksestä huolimatta hengästyen. Dataa ei ole lämpörajoista ilman hengityksen lämmitintä ja kanssa ei ollenkaan hengästyen ja vähän hengästyen keuhkojen kestoa ajatellen.

Oletettavasti vauhtigeenit olisivat tyytyväisemmät mummotehoihin jaloista, kun maisema vaihtuu sähköavusteisesti. Siten saattaisi olla helpompi pysytellä hengästyttämättömällä tehoalueella jaloista. Varsinkin ylämäet ovat uhka hengästymiselle, joten kovempi tehon tarve jaloista poistuisi sähköllä, kun "maasto tasoittuisi". Asun mäkisellä alueella.

Mitä mieltä olette, onko arvauksissani järkeä keuhkojen suojaamisen kannalta ja kannattaisiko minun hankkia sähköläski talvipyöräksi?
Viimeksi muokannut vaaka, 16 Joulu 2016, 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3236
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

ViestiKirjoittaja Vilijami » 16 Joulu 2016, 22:34

Itse kaipaisin sähköpyörään poljinanturin lisäksi vakiovirtasäädintä, eli vakio ampeerimäärän voisi itse asettaa mieleisekseen.
Kaupalliset tuotteet toimivat yhtä energiatehottomasti kuin auton vakionopeuden säädin. Alamäkeen moottori jarruttaa menoa ja ylämäkeen kiihdytetään. Nopeus kyllä pysyy vakiona, mutta energiaa tuhlataan ihan suotta. Vakiovirtasäädin antaisi nopeuden luonnollisesti kasvaa alamäkeen, jolloin sitä seuraavaan ylämäkeen saisi alkuvauhtia, eli ylämäen alku menisi helposti ja myöhemmin nopeuden hidastuessa jäisi kuitenkin avustus mukaan, mutta akku ei kuivuisi niin nopeasti.
Talvella tuo nopeudenrajoitussysteemi ei niin harmita, mutta hyvällä kesäkelillä kaikki vauvasta vaariin rullaavat alamäessä polkematta ohi. Toki kokemusta on vain suoravetomoottorista. Ilmeisesti niitä on vaparattaallisiakin?

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1211
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

ViestiKirjoittaja ajarmala » 18 Joulu 2016, 00:22

E-Cruiser kirjoitti:No noin sen voi nähdä myös. Vaikka luulen että harvalla sähköpyöräilyssä on kyse siitä "ettei tarvitse polkea".


Höm, totesin vain, että uusi lainsäädäntö mahdollistaa sen, että kunhan laitteen vakuuttaa voi ajella 1000 watilla ilman poljinanturia. Mutta ihan eri asia on, kuka näin haluaa tehdä... Me oikeat polkupyöräilijät haluamme tietenkin edetä selvästi sähköavulle rajoitettua 25 km/h nopeutta hurjempaa vauhtia. Siihen toki tarvitaan polkimia ja kunnon jalkalihaksia. Ei kukaan halua körötellä sähköllä tasamaalla 25:tä, kun voi kaahata polkemalla 45:tä...
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014)

Avatar
Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1653
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

ViestiKirjoittaja Jarcco » 16 Huhti 2018, 19:22

Uutta sähköajoneuvoa pukkaa:
gomoto.jpg
gomoto.jpg (97.44 KiB) Katsottu 634 kertaa

http://www.gomoto.fi/
https://www.sttinfo.fi/tiedote/sahkoautoilua-ilman-ajokorttia?publisherId=65118529&releaseId=67357328
Mainoksen mukaan kuva on tehty tietokoneella. Eikö enää tehdä prototyyppejäkään mistä olisi voinut kuvan ottaa?
Laitetaan tähän kuva sähköpelien luokittelusta joka oli tämän ketjun alkupuolella: (Liekö tullut jo muutoksia?)
Kuva
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11587
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

ViestiKirjoittaja jviirret » 16 Huhti 2018, 20:21

Ei voi välttyä mielikuvalta että kyseessä olisi tämä ajoneuvo: https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 46327.html

Tuossa parempia kuvia https://www.aliexpress.com/item/Fully-e ... 22776.html

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1653
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

ViestiKirjoittaja Jarcco » 16 Huhti 2018, 21:24

On vanhan liiton painavaa tekniikkaa tuo. Jos tekisi tuohon luokkaan sopivan ajokin kinnerin pohjalta, painaisi ehkä kolmanneksen... Helposti vaikka ottamalla Arcus- kinneristä polkimet pois :wink:
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Skyliner68
Viestit: 76
Liittynyt: 29 Heinä 2016, 15:10
Paikkakunta: Joutsa

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

ViestiKirjoittaja Skyliner68 » 16 Huhti 2018, 21:34

:D yksi tuommoinen uudenkarhea on täällä päin tai vastaava.Kuskin tiedän olevan lähes kuuro niin mites noita häädetään nojakin eestä :D kun on vielä koppi eristämässä hälyääniä.No on siinä sentään peilit,ei muuta kuin heilutellen ohi :roll:

Mika


Palaa sivulle “Rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa