Mittarikeskeskustelua

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nohin mittarin liukuihin kannattaa suihkauttaa silikoni rasvaa tai vaikka saippuaa jos tuntuu että ovat kovin tiukkoja.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nyt ois DX:ssä pyörän mittari sykkeen mittauksella 19euroa: http://www.dealextreme.com/p/1-5-lcd-cy ... 032-128903

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Johdollinen nopeus anturi näyttää olevan. Se on hyvä asia. Jos joku on lähdös tilaan niin voin lähtee mukaan. Ei paha hinta olenkaan. :lol:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Jos joku on lähdös tilaan niin voin lähtee mukaan.

Ei tuolta kyllä kannata mitään kimppatilauksia tehdä:
-hinta sisältää postikulut eikä hinta tipu kuin ehkä senttejä vaikka tilaa useammankin
-useampi mittari=kalliimpi paketti ja riski tulliin jäämiestä kasvaa
-vaikka välille hukkuminen on harvinaista niin yhden mittarin häviäminen ei harmita niin paljoa kuin useamman mittarin häviäminen.
-Jos tilaa monta mittaria ja lähettelee niitä täällä sitten eri osoitteisiin niin postikulut nostavat niiden hintaa

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja terppa »

Aika paljon heittelee DX:n toimitusajat, 1 - 3 kk on minulla olleet. Parhaimmillaan 4 erään ovat pätkineet toimitukset ilmeisesti sen mukaan miten itse tavaraa saavat, en vaan oikein usko, että siitä 3 € takalampusta mikä tänään tuli jäisi myyjälle voittoa tai sitten sen valmistaminen ei maksa käytännössä mitään.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

karabe
Viestit: 11
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 11:43
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja karabe »

Kiitti jviirret vinkistä. Lähti mittaritilaus DX:ään.

Kari

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

Aika paljon heittelee DX:n toimitusajat, 1 - 3 kk on minulla olleet.

8 arkipäivää on oma ennätys ja 6viikkoa toinen ääripää. Kun shipped viesti tulee niin menee suunnilleen aina sama 8päivää, mutta joskus tuota shipped viestiä on saanut kuukauden odotella.
www.tinydeal.com on kiinakaupoista säännöllisempi toimittaja, shipped viesti tulee 2vrk sisällä tilauksesta ja tavarat 10:ssä arkipäivässä. Siellä vain vähän supppeampi ja eri valikoima, tuotekohtaisia hintaerojakin on, suuntaan tai toiseen.

karabe kirjoitti:

Kiitti jviirret vinkistä. Lähti mittaritilaus DX:ään.

Laita ihmeessä kokemuksia kun saat mittarin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja terppa »

Semmoinen rupesi ihmetyttämään, että millä logiikalla mittariin jää Max-nopeus? Tänään huiput oli 73,5 km/h mutta mittariin jäi max-kohtaan 72,22 km/h, varmaan sen muutamaman kymmenen metriä oli yli 73 km/h... VDO C4 langallisena versiona on käytössä.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja tavasti »

terppa kirjoitti:

Semmoinen rupesi ihmetyttämään, että millä logiikalla mittariin jää Max-nopeus? Tänään huiput oli 73,5 km/h mutta mittariin jäi max-kohtaan 72,22 km/h, varmaan sen muutamaman kymmenen metriä oli yli 73 km/h... VDO C4 langallisena versiona on käytössä.

Ehkä siinä on joku aikaraja kuinka pitkään pitää olla kyseinen nopeus ennen kuin tulkitaan joksikin muuksi kuin häiriöksi. Esim oma sykemittarini sai minulle maksimisykkeeksi 240 bussin kyydissä istuessa. Urheilemalla korkein saavutus on 181 :)

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ilmeisesti mittari ei max nopeudeksi tallenna kahden pulssin välistä nopeutta vaikka sen näyttääkin. Sama on mulla gps:ssä ja muutamassa pyörän mittarissakin. Mittari/gps jättää luultavasti nopeimman pulssivälin huomiotta tai laskee maksimi nopeuden esim. Viiden peräkkäisen mangeettianturilta tulleen pulssin perusteella.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Wacky »

terppa kirjoitti:

Semmoinen rupesi ihmetyttämään, että millä logiikalla mittariin jää Max-nopeus? Tänään huiput oli 73,5 km/h mutta mittariin jäi max-kohtaan 72,22 km/h, varmaan sen muutamaman kymmenen metriä oli yli 73 km/h... VDO C4 langallisena versiona on käytössä.

Oon huomannu ihan saman "ominaisuuden" omassa mittarissa, VDO C2 langallinen.

Avatar
GodTdd
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Touko 2009, 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja GodTdd »

Yleensä signaaling vastaanotossa tehdään aika rankasti suodatusta koska silloin pahimmat piikit katoaa (1). Ja se maksimi voidaan tallentaa vaikka jonkin välin keskiarvona tai voidaan interpoloida mittauspisteiden välit.

(1) http://fi.wikipedia.org/wiki/Ylipäästösuodatin

Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Miten sykemittarien energiankulutus arvioidaan?

On selvää että se on arvio joka perustuu A) yksinkertaistettuun algoritmiin ja B) valmistajan keräämään fysiologiseen dataan. Mutta olin tuossa pää punaisena (kirjaimellisesti) mittaamassa, ja sain hassun tuloksen: nojakilla (48min, av:142bpms, max:162) energiankulutus oli 537kcal, pystärillä (40min(!), av:151(!), max:168) vain 355kcal.
==> Pienemmällä sykkeellä energiankulutus oli laskettu huomattavasti korkeammaksi. Pidempi suorituksen kesto selittää tuosta vain noin puolet. Suoritus on molemmilla hieman nousujohteinen, mutta lopussa gradientti pitäisi olla jo aika pieni?

Sama reitti, eri kerrat, joten ihan identtinen data ei ole. Ei ratkaisevia eroja, saman geneerisen suunnan tuuli, hieman enemmän vastaisuutta nojakilla, hieman enemmän yrittämistä nojakilla kilpailevista työmatkapyöräilijöistä johtuen. Hieman enemmän aurinkoa nojakilla, mutta lämpötila (ja fiilis) samoissa. Ilmanpaineesta ei tietoa. Subjektiivisesti tulos pitää paikkaansa: nojakki tuntui työläämmältä ja pakahduttavammalta. Ja surkea aika. Siitä tuo toinen ketjukin.

Sykemittarien WhitePapereista tiedän että Polarin (minulla Suunto) arvioi rasitustasoa beat-by-beat vaihtelun perusteella. Näkyy muuten esim optimixin mittauksissa. Mutta sehän on selvä että dt kapenee f=1/dt:n kasvaessa... Ilmeisesti suhteellinen vaihteluvälikin kapenee. Suunnon kyvyistä arvioida energiankulutusta en tiedä.

Koska mittarilla ei ole ruumiinlämpöä, ei KAI hengitystiheyttä(?), eikä verenpainetta tiedossa, ei mielestäni noilla avainarvoilla energinakulutuksen noin pitäisi mennä? Mutta jostain se noinkin päätteli? Olen epämääräisiä viittauksia hengitystiheyteen nähnyt white papereissa, mutta en missään eksplisiittistä selitystä. Voivatko ne sen päätellä jostain?

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja mhelander »

TKorho kirjoitti:

Miten sykemittarien energiankulutus arvioidaan?

On selvää että se on arvio joka perustuu A) yksinkertaistettuun algoritmiin ja B) valmistajan keräämään fysiologiseen dataan. Mutta olin tuossa pää punaisena (kirjaimellisesti) mittaamassa, ja sain hassun tuloksen: nojakilla (48min, av:142bpms, max:162) energiankulutus oli 537kcal, pystärillä (40min(!), av:151(!), max:168) vain 355kcal.
==> Pienemmällä sykkeellä energiankulutus oli laskettu huomattavasti korkeammaksi. Pidempi suorituksen kesto selittää tuosta vain noin puolet. Suoritus on molemmilla hieman nousujohteinen, mutta lopussa gradientti pitäisi olla jo aika pieni?

Sama reitti, eri kerrat, joten ihan identtinen data ei ole. Ei ratkaisevia eroja, saman geneerisen suunnan tuuli, hieman enemmän vastaisuutta nojakilla, hieman enemmän yrittämistä nojakilla kilpailevista työmatkapyöräilijöistä johtuen. Hieman enemmän aurinkoa nojakilla, mutta lämpötila (ja fiilis) samoissa. Ilmanpaineesta ei tietoa. Subjektiivisesti tulos pitää paikkaansa: nojakki tuntui työläämmältä ja pakahduttavammalta. Ja surkea aika. Siitä tuo toinen ketjukin.

Sykemittarien WhitePapereista tiedän että Polarin (minulla Suunto) arvioi rasitustasoa beat-by-beat vaihtelun perusteella. Näkyy muuten esim optimixin mittauksissa. Mutta sehän on selvä että dt kapenee f=1/dt:n kasvaessa... Ilmeisesti suhteellinen vaihteluvälikin kapenee. Suunnon kyvyistä arvioida energiankulutusta en tiedä.

Koska mittarilla ei ole ruumiinlämpöä, ei KAI hengitystiheyttä(?), eikä verenpainetta tiedossa, ei mielestäni noilla avainarvoilla energinakulutuksen noin pitäisi mennä? Mutta jostain se noinkin päätteli? Olen epämääräisiä viittauksia hengitystiheyteen nähnyt white papereissa, mutta en missään eksplisiittistä selitystä. Voivatko ne sen päätellä jostain?

Jos Suunto-sykemittarisi on T3/T4/T6[c,d] tai muilla Garminin niin nämä käyttävät FirstBeat:n RR-algoritmia joka päättelee nettosykkeestä (itseisarvo) sekä yksittäisten sykkeiden aikaeroista sekä kulutetun energian että Traning Effect:n (Suunnon TE) ja Excess Post Exorcise Oxygen (EPOC) eli kuluttavuuden (nämä siis T4 ja T6 -kelloilla jos ovat c/d lisäliitteellä tai sitten laskennallisesti Suunnon MovesCount -palvelusta).

Mitä nämä kellot tai palvelut laskevat ovat parhaillaankin suuntaa antavia. Ei mittarit saa pääteltyä paljonko on vaatetta päällä (jotkut mittaavat myös ulkolämpötilaa), miten ja mistä tuulee, paljonko pyörä painaa jne. Ainoa todellinen mittaustapa on mitata tehot vetävästä pyörästä, tai toiseksi paras kammista (etenkin jos tiedetään voimansiirron häviöt). PowerTap -vehkeet näyttävät ja tallettavat tehon ja kulutetun energian tarkemmin kuin sykemittarit.

Juuri tästä syystä käytän Garminin GPS-laitetta täydennettynä sykevyöllä ja nopeus- sekä kadenssisensoireilla. Laite mittaa kaikki kerralla jolloin se (ja Garminin Connect) voivat tarkemmin laskea kulutetut energiat ja Strava-palvelu hieman paremmin estimoida "moottorin" tehon tuoton. Tähän kun vielä mitataan pyörästä CdA eli ilmanvastus ja Crr eli vierintävastus niin näistä voidaan laskea käytetty teho halutulle nopeudelle tasamaalla ja jos tuulen voimakkuus & tien kaltevuus on tiedossa niin muulloinkin.

Itseäni kiinnostaa erityisesti tuo oman tehon tuotto suhteessa sykkeeseen. Koska syketieto on mitattu ja käytettävissä reaaliajassa kuten myös kulutettu energia (tietyllä tarkkuudella). Näitä tarvitaan jos pyrkii optimaaliseen suoritukseen etenkin pidempikestoisessa tapahtumassa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Mittarikeskeskustelua

Viesti Kirjoittaja optimistx »

TKorho kirjoitti:

Miten sykemittarien energiankulutus arvioidaan?
...

Olen mittaillut noin 20 euron sykemittarien (esim. Lidlistä hankittujen ja lehtien kylkiäisinä lahjoittamien) ilmoittamia energiankulutuksia. Teho eli energiankulutus/aikayksikkö on ko. mittareissa oheisen kuvan sykejateho.png muotoa. Käyrän vaakaosan korkeus ja vinon osan jyrkkyys riippuvat henkilön sukupuolesta, painosta, kunnosta ja (ehkä) iästä päätellen siitä, että niiden arvot syötetään mittariin. (kunnolle annetaan yksi arvo kolmesta kuntoluokasta).

Vaakatason ja vinon osan leikkauskohta on muistaakseni meikäläisellä noin kohdassa 75/min. (69 kg, mies, 66 v, rapakunto).

Syke reagoi viiveellä lihasten ulkoiseen tehontuottoon eli nousee pikkuhiljaa ja laskee pikkuhiljaa rasituksen päätyttyä. Harjoituksessa tuotettu kokonaisenergia lasketaan niissä integroimalla ajan yli kunkinhetkinen teho. Jos lepotilasta lähtien esim. juostaan portaita ylös 10 sekunnin ajan, niin kokonaisenergiakulutuksen tietämiseksi on tarpeen mittailla sykettä 10 sekunnin jälkeenkin niin kauan lepäämisen aikana, että syke on palautunut lähelle leposykettä. Vasta sitten voi katsoa mittarista harjoituksessa kulutetun kokonaisenergia-arvion.

En tiedä, kuinka hyvin tämmöiset mittarien laskentaperiaatteet vastaavat "oikeaa" energiakulutusta ja -tuottoa. (ja mistä sen "oikean" saisi selville?).

Voisikohan hetkellisen ulkoisen energiatuoton laskea sykkeestä?

Kulutettu teho esim. wattia tai kilokaloria/tunti, syke esim. lyöntiä/min
Kulutettu teho esim. wattia tai kilokaloria/tunti, syke esim. lyöntiä/min
sykejateho.png (5.41 KiB) Katsottu 3470 kertaa

Kokeilut kuvan käyrän selvittämiseksi olen suorittanut siten, että olen liikkunut vakiosykkeellä esim. 5 minuuttia ja katsonut mittarin ilmoittaman energiakulutuksen ko. sykkeellä. Energiankulutus jaettu sitten käytetyllä ajalla.

Vastaa Viestiin