Ei kai sentään tämä huolto? Vai joku muu?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://nojapyorafoorumi.fi/
Ei kai sentään tämä huolto? Vai joku muu?
Kun katsoo noiden myyntivalikoimaa, niin luulisi normi fillarin huollonkin onnistuvan.
Nyt on tytär viemässä pyörää viidenteen paikkaan - tämä Haagassa. Neljännessä oli tylyn käytöksen saattelemana nopeella vilkasulla todennu, ett vaihtaja on vääntyny, kuukaus menee ainakin, ett saa osia. (tämä lienee se ammattitaitosin tähän astisista).
Kaks paikkaa ilmotti, ett ei kippurasarvia ja kolmas höpötti pinnojen kiristyksestä ja kierosta vanteesta mut vaihtajasta ei löytäny vikaa vaikka se ei siis toimi
Pitää vissiin lähtee käymään ja vääntämään vaihtaja suoraks
Tuo kippurasarvisten hyljeksintä ei varmaankaan liity pyörään, vaan siihen kiukkuiseen sukkahousukiilusilmään joka pyörällä lentää paikasta toiseen. Nämä ovat todennäköisesti vaativia ammattilaisia joille ei mikään kelpaa.
Tämä ei koske kyseistä tapausta, vaan yleistä suhtautumista kippurasarvisiin.
Kuulostaa kyllä erikoiselta.
Vaihtajasta yleensä vääntyy joko korvake, tai huonolla tsägällä häkki. Korvakkeiden ongelma on se, että niitä on niin miljuunaa eri mallia, eikä kaikkia ole kellään hyllyssä Jos pöpelikön puolella ajelee, niin kannattaa olla yksi sopiva taskussa joka lenkillä. Itse vaihtaminenhan on vaihteen säätöineen minuuttien homma, eikä vaadi kuin kuusiokoloavaimet.
Häkki jos menee mutkalle, niin saahan senkin vaihdettua, kun tilailee sopivan. Myyntihenkinen pyöräpaja toki myy pikaratkaisuna uuden vaihtajan, joita ihan varmasti on hyllyssä jokaisella (jos kyseessä on perus sram tai shimano).
Myyjän markkinat ilmeisesti.
Viidennessä huollossa tärppäs Toivottavast tulee kuntoon.
Espoossa on puolet pyöräteistä harjattu, aika hiekkaista vielä:
Ostin kiinalaisen venttiilin sielun kiristystyökalun, kun epäilin että presta venttiili vuotaa. Työkalu oli siis suunniteltu nimenomaan tuohon, mutta kun koitin kiristää, niin työkalu lipsui, ja näytti siltä että se oli tehty jostain pehmeästä alumiinista joka ei pystynyt pitämään kiinni varsin pienestä ohennuksesta venttiilissä. Parkin työkalu toimii paremmin?
Edit: Työkalua voi käyttää myös "sivuttain", jolloin pito ehkä on parempi, mutta se taas ei toimi jos sisäkumi on vanteella, jossa viereiset pinnat estävät työkalun kiertämisen. Pystysuunnassa ehkä ongelma tulee siitä kun kierteitä varten työkaluun on joutunut poraamaan pyöreän reiän. En tiedä miten vaikea on koneistaa reikä josta puuttuu osa?
Meillä on töissä parktoolin vastaavia eikä ongelmia ole ollu.
Luulis että tuo pyöreä reikä on porattu ensin ja sitten leikattu tuo hahlo jolla sielu ruuvataan irti.
Kokeilin muutamaa venttiiliä, muut toimivat mutta yhdestä oli sorvautunut kierteet tasaiseksi ja sitä ei pystynyt kiristämään. Noita työkaluja on näköjään vähän erilaisia. Sivuttain kiertäminen edellyttää että työkalu mahtuu auki ruuvattavan yläosan alle, mun työkalu ei mahtunut. Jotenkin epämääräistä touhua. Sielun vaihtaminen on näppärä keino korjata, varaosia saa puhjenneista renkaista.