Re: Bluebird
Vielähän tuosta sais etuvedon jossa keskiö on emäputken juuressa - kaivelen viel semmosenkin kuvan jostain.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://nojapyorafoorumi.fi/
Vielähän tuosta sais etuvedon jossa keskiö on emäputken juuressa - kaivelen viel semmosenkin kuvan jostain.
jooseha kirjoitti:Jarrutapit on ketjulinjan tiellä - ehkä. Haarukka toisin päin mahtuisivat olemaan varmasti.
Oisit ny aikasemmin sanonu - mitään tuu rakentamisesta ku neuvoja joutuu oottamaan yli 5min
Helpoiten taitaa haarukan kääntäminen onnistua katkaisemalla runko. Sen voi tehdä vasta tarpeen ilmetessä.
Loivahko on toi emäputken kulma - mutta testaa nyt onko liikaa.
48 astetta muuten näyttäis olevan suurinpiirtein.
Pastori kirjoitti:Loivahko on toi emäputken kulma - mutta testaa nyt onko liikaa.
48 astetta muuten näyttäis olevan suurinpiirtein.
Onhan se, Jukka edellisell sivull kerto tehneensä 45 asteen kulmalla.
PW kirjoitti:Pastori kirjoitti:Loivahko on toi emäputken kulma - mutta testaa nyt onko liikaa.
48 astetta muuten näyttäis olevan suurinpiirtein.
Onhan se, Jukka edellisell sivull kerto tehneensä 45 asteen kulmalla.
Joo, ei loiva kulma aiheuta ongelmia. Noin loivalla vain haarukkaa pitää jo taivuttaa tai haukkaamise ilmiöstä tulee liian häiritsevä.
Jos ei halua heti alkaa pilkkomaan haarukkaa niin tällaisilla lattaraudan pätkillä helppo kokeilla:
Hyviä puolia on että ohjauksen heilurista tulee pieni, helpottaa ajamista ja hitaassa vauhdissa tasapainoilua.
Pidemmän päälle loiva kulma syö varmaan ohjauslaakereita pystympää enempi, mutta eipä niiden vaihtaminen mikään ylivoimainen työmaa ole.
Jukka
Kammat 152mm, jalka molemmissa ääriasennoissaan - On kuulemma liian jyrkkä polvikulma. Joo lyhyemmät kammet auttaa mutt keskiötä pitää sitt myös siirtää eteenpäin - tarttee tumpin väliin Ja ne helvetin 120mm kammetkin on ties missä
Onkos penkki lopullisella paikallaan? Suoralla ketjulinjalla sitä tarvitsisi nostaa hieman jolloin mahtuisi myös hieman taaemmas. Kampien löytymistä se ei kyllä helpota
Edellisissä kuvissa penkki nojaa renkaaseen. Aattelin jos sinne rissan laittas kumminkin ja vetäs ketjun haarukan ali - yhtään en oo vielä mallaillu, se on seuraava homma.
Yhen mäen jo laskin.
PW kirjoitti:Edellisissä kuvissa penkki nojaa renkaaseen. Aattelin jos sinne rissan laittas kumminkin ja vetäs ketjun haarukan ali - yhtään en oo vielä mallaillu, se on seuraava homma.
Nosta vaan penkkiä, tulee kaikin puolin helpommin ajettava.
-Vältyt välirissalta
-Kädet ylettää paremmin tangolle, vähemmän heiluria
-Selkänoja voi laittaa pystymmäs kun kammet ei ole niin korkealla istumakorkeuteen nähden
-Korkeammalla tasapainoilu on helpompaa
Jukka
PW kirjoitti:Yhen mäen jo laskin.
Meinasin sanoo että sä olet lännen nopein. Mutta kun me ollaan täällä idässä niin ei voi. Tosin Petroskoista katsoen ollaan lännessä.
Tuo Jukan sanoma pisti huomaamaan sylikulman. Se on kuvassa huomattavan ahdas. Talvellahan "sovittiin" että 135 astetta voi pitää vähimmäisvaatimuksena Tuntuma liian jyrkästä polvikulmasta johtunee osittain tästä.
PW kirjoitti:
Pidennä runkoo - saat käännettyy samalla sen takahaarukan. Penkkii ylös ja ketjunkin saa suoraan.
Siis jos tulee lyhyet kammet meinaan.
On sillä nyt jo polkastukin mutt ei ketjut oikeen oo hyvin. Hermot meinas mennä kun noista jämä ketjuista yritin liitellä pitkää letkaa - lopuks hävis ketjunkatkaisijasta se tappi - magneetilla vaimo jäi sitä ettimään - on muuten jonkinverran teräspölyä tuossa hiekassa
Matalaltahan tuo näyttää joten penkkiä vois kyll nostaa, vois jalkojen asentokin tuntua rennommalta. Keskiön tietyst vois kans laskee rungon alapuolelle ja emäputken taakse.
Mutt miks runkoo pitäs pidentää?
Loiva ohjauskulma on vähän erikoinen, paikallaan istuessa jos ei pidä tangosta kiinni, saattaa yhtäkkiä heittää etukiekon linkkuun.
Paraneeko siis tilanne jos tekee haarukkaan lisää taittoa?
Vaikeita nää takavetoset
Vaimokin tällä rullaili jopa jalat polkimilla. Sitten kävi kokeilemassa Helsinkinojakkia, vylläs tyynyjä sen verran ett ylti polkimille ja kuulemaa ajoi - ei todistusaineistoa. Ehkä joudun nyt tekeen MBB:n